Sidor: 1, 2
xlxl67
Höll på att få spader idag på ett möte. Satt längst bak med några som hade vattenflaskor med sig o satt drack hela tiden när de inte satt o trummade mot knäna med flaskorna. O de satt o tjattrade hela tiden dessutom så det var mycket som irriterade. (Nej jag är inte en gammal surgubbe)

Till sak. Läste på nätet att man skall dricka 1,5-2 liter /dag. På ett annat ställe läste jag att det var farligt. Särskilt för gravida. SÅ hur mycket dricker ni/dag?

Det är ju helt sjukt att gå omkring med vattenflaska o smådricka hela tiden. Gjorde man det på 70-80-talet kanske? Nejdå... confused.gif

SJälv ligger jag på ca ett glas/dag. Lite kaffe. Äter normalt. Mår prima, är pigg o mkt sällan sjuk.

SÅ är det en trend snarare än nyttigt?
pejori
Nästan ingenting. Kanske ett halvt glas, om jag ska svälja ett piller eller nått.
Tycker inte om vatten, men dricker stora mängder kaffe istället.
Eva i Höga
Ja, det här vattendrickande i tid och otid har visat sig inte så bra men det är ju en trend. Men vatten är viktigt för kroppen - i måttliga mängder. Själv dricker jag knappt en liter om dagen, det finns inget som släcker törsten så bra som vatten tycker jag.
Platinum
Vatten från kran tappar jag nog upp en liter av om dan, mer om det är sommar. Resten av kvoten vätska jag behöver får jag nog i mig från frukt och grönsaker osv.
Husihelvete
För min del blir det ett par liter om dagen, jobbar jag fysiskt blir det mer. Jag har märkt att jag har lätt för att få vätskebrist.
ängsvädd
Jag dricker mycket vatten varje dag - åtskilliga glas med svagt citronvatten. Jag har vant mig vid att dricka mycket, vill göra det för att underlätta för njurarna eftersom jag äter mediciner.
Emelita
Hej, i mina omvårdnads böcker jag har på sjuksköterskeprogrammet står det att man ska dricka 20ml/kg och dygn om man är vuxen och äter blandad mat.
Motti
Försöker få i mig en liter varje dag ,men att dricka för mycket vatten är inte bra det heller det kan rubba metabolismen i kroppen,men ungefär runt en liter om man inte ligger i hårdträning förstås eller det är 20 25 grader varmt ute.
vitavargen
Vid frukost dricker jag ett glas vatten. Under resten av dagen dricker jag när jag är törstig. Vid möten ofta dricker jag extra mycket vatten.
Hej igen
Finns absolut ingen anledning att dricka vatten annat än när man känner sig törstig.
Vätska vi får i oss i och till maten kan räcka för en ... medan en annan vill ha en liter till.

Okynnesdrickandet som tycks vara en trend ... den kan vara skadlig om det går till överdrift.
Motti
Sen ska man inte glömma vad energi det går åt till att göra alla dessa vattenflaskor som alla bär runt på i onödan fyll på rent vatten hemma i flaskor och ta med istället.Som sakt för mycket vatten är inte bra för kroppen heller.
Tobb
till jag inte är törstig smile.gif
Red Top
Jag dricker vatten, i form av te eller vanligt kranvatten, när jag är törstig. Det blir säkert 2 liter eller mer om dagen. Några av de mediciner jag tar gör mig törstig.

På sommaren när det är varmt, eller på vintern, när luften är torrare, dricker jag mer, men jag springer aldrig omkring med "nappflaska". flirting.gif

Kaffe dricker jag sällan.
Aqvakul
CITAT (pejori @ 01-03-2010, 19:37) *
Nästan ingenting. Kanske ett halvt glas, om jag ska svälja ett piller eller nått.
Tycker inte om vatten, men dricker stora mängder kaffe istället.

tummenupp.gif Samma här! Fast det vore nog bättre med lite mindre kaffe och lite mer vartten...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag dricker ca 2 Liter om dagen. Plus en del Kaffe och sånt.

Har alltid en kanna med vatten stående på köksbordet. Även till maten dricker vi alltid vatten. Dricker jag för lite blir mina problem med tarmen värre.

Gubben min får huvudvärk om han dricker för lite. Men vi springer inte runt med en vattenflaska.

Elisabeth
Carl

Man ska inte dricka så mycket per dag utan man ska få i sig runt litern per dag. Det för man via maten kaffe osv. Klart en annan sak om det är varmt ute och man svettas osv.
Törsten är en stark reflex som säger till när vätska behöves.
Gossen Ruda
Jag dricker när jag är törstig, inget mer. Får i mig den mesta vätskan jag behöver genom maten och te mm. Känner ett visst medlidande med personer som fått för sig att man måste kolka i sig en massa vatten för att må bra. Man skall inte gå törstig men man mår inte bättre av att skvalpa omkring. Våra njurar är utvecklade under årmiljonerna och klarar normalt sin uppgift att rena blodet.
Chamomille
Var får ni allt ifrån a0a.gif
skogstroll
haha... ja jag dricker mest på natten faktiskt... får en sån ruskig hosta ibland så jag suger i mig en del nattetid. Sen är vårt brunnsvatten så jäkla gott så jag dricker så fort jag kommer åt giggle.gif En halvliter på morgonen, en halvliter efter promenaden till bussen, nåt glas på dan och sen sörplar jag nattetid... skulle kanske sälja mitt brunnsvatten på finflaska biggrin.gif
Eva i Höga
Visst är det en fördel att ha gott vatten! Det har vi också, många som besöker oss vill gärna ha ett glas för de tycker det är så gott. Egen brunn. Även i vårt fritidshus har vi gott vatten. Är inte vattnet gott (som på jobbet) dricker man mindre.
Anki på Öland
Dricker aldrig vatten!
Anki
pejori
CITAT (Aqvakul @ 02-03-2010, 07:10) *
tummenupp.gif Samma här! Fast det vore nog bättre med lite mindre kaffe och lite mer vartten...

Äsch. Vätska som vätska och kaffet är godare än vatten. giggle.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 02-03-2010, 10:16) *
Äsch. Vätska som vätska och kaffet är godare än vatten. giggle.gif

fast tyvärr är det vätskedrivande...

Jag har också märkt att jag faktiskt dricker en del vatten på landet. Dels för att jag ofta blir svettig/törstig av allt trädgårdsarbete, men också för att där är väldigt gott vatten...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 02-03-2010, 10:18) *

Jag har också märkt att jag faktiskt dricker en del vatten på landet. Dels för att jag ofta blir svettig/törstig av allt trädgårdsarbete, men också för att där är väldigt gott vatten...

Jo, är det varmt eller om man svettas av annan anledning måste man få i sig vätska men jag väntar med att dricka tills kroppen säger till. Dvs att jag blir törstig. Jag kan dock dricka i förväg om jag vet att det blir svettigt.
xlxl67
De enda gångerna jag druckit i förväg är när jag skulle springa Göteborgsvarvet. Annars har det aldrig behövts. Dricker också enbart när jag är törstig. Faktum är att jag blev törstigare av att gå omkring ute på myrar/alvarsmarker i somras än att springa 1 mil joggning.

Gillar inte att vara vätskefylld i förväg utan dricker som sagt när jag är törstig. Antar iofs att man vänjer kroppen...även till att dricka onödigt mkt vatten.
Bettis
Jag dricker mycket vatten för jag tycker det är sååå gott det blir säkert ca 2l per dag.
Red Top
CITAT (Aqvakul @ 02-03-2010, 10:18) *

Vilket är en myt.

"I många år har vi trott att koffein i kaffet är vätskedrivande. Jag har hört många idrottare säga att de inte vill dricka kaffe innan träning för att de är rädd att få vätskebrist under passet. Detta är en typisk kostmyt som påtalats i många år. Kaffet är inte mer vätskedrivande än vanligt kranvatten."
Utdrag ur nedanstående artikel.

Läs hela artikeln av Anders Bergström, dietist och kostvetare, här.Idrottsnutrition
pejori
CITAT (Bettis @ 02-03-2010, 10:54) *
Jag dricker mycket vatten för jag tycker det är sååå gott det blir säkert ca 2l per dag.

GOTT!!!!! -fear-.gif
Har du egen brunn eller??? giggle.gif
Mitt både smakar och luktar insjövatten... crying.gif

CITAT (Red Top @ 02-03-2010, 11:21) *
Vilket är en myt.

/.../

Tack för det.
Har misstänkt det ett tag, för annars skulle jag plattsat bland Russin vid det här laget. giggle.gif
När högsommarvärmen är här, dricker jag mer, men då blir det köpt kolsyrat vatten.
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 02-03-2010, 11:21) *
Vilket är en myt.

"I många år har vi trott att koffein i kaffet är vätskedrivande. Jag har hört många idrottare säga att de inte vill dricka kaffe innan träning för att de är rädd att få vätskebrist under passet. Detta är en typisk kostmyt som påtalats i många år. Kaffet är inte mer vätskedrivande än vanligt kranvatten."
Utdrag ur nedanstående artikel.

Läs hela artikeln av Anders Bergström, dietist och kostvetare, här.Idrottsnutrition

Då glömmer vi det...

Gäller det alkohol också?
pejori
ÖL är helt klart urindrivande... giggle.gif
Bettis
CITAT (pejori @ 02-03-2010, 11:26) *
GOTT!!!!! -fear-.gif
Har du egen brunn eller??? giggle.gif
Mitt både smakar och luktar insjövatten... crying.gif

Jag gillar vatten nästan vilket som, får ju inte smaka illa men det gör inte vårat här tycker jag utan det är gott flirting.gif
'

men då blir det köpt kolsyrat vatten.

Enligt en proffesor på Chalmers så är vårat dricksvatten betydligt bättre kvalite än vatten på flaska, kolsyra gör jag själv och vi ska ju inte tala om hur dyrt kolsyrat vatten är att köpa slap.gif köper det bara i nödfall. Mjölken är billigare än vatten på flaska crying.gif
pejori
CITAT (Bettis @ 02-03-2010, 11:41) *
Enligt en proffesor på Chalmers så är vårat dricksvatten betydligt bättre kvalite än vatten på flaska, kolsyra gör jag själv och vi ska ju inte tala om hur dyrt kolsyrat vatten är att köpa slap.gif köper det bara i nödfall. Mjölken är billigare än vatten på flaska crying.gif

Jo. Jag har hört det, men likt förb***at smakar det badvatten.
Jag är nog för dålig på att spola en stund innan. giggle.gif
Bettis
CITAT (pejori @ 02-03-2010, 11:46) *
badvatten.

Urk, då förstår jag att du inte gillar det badvatten!!!! det kan inte vara gott -fear-.gif
Myosotis
2 liter är väl ganska normalt. Jag tror inte heller på att man ska tvinga sig att dricka vatten när man inte är törstig, varför skulle man göra det? Om man nu inte har någon sjukdom som gör att kroppen inte säger ifrån att den behöver vätska.
På sommaren har det hänt att jag druckit 4-5 liter, nu på vintern är det kanske bara 3 dl eller så plus en massa te (har också trott att svart te och kaffe inte räknas, att man måste dricka mer vatten för att kompensera det.) Min pappa dricker bara (svagt) kaffe -fear-.gif , på sommaren kan det hända att han dricker vatten någon gång när han kommer ihåg det. Han får kramper i benen varje natt av vätskebristen men måste ändå tvinga sig att dricka, känner sig aldrig törstig trots att han har lite åldersdiabetes. Jag brukar springa efter honom med juice eller nåt på sommaren, är rädd att han ska svimma eller så, det är ju inte normalt! Häromåret jobbade han hårt fysiskt i full sol hela dagarna när det var typ 30° och drack ingenting -fear-.gif . När jag gick ut med vatten till honom sa han nej tack, jag vill inte dricka något för då svettas jag så! -fear-.gif Dvs han hade slutat svettas, så uttorkad var han! duh.gif Det kan väl för f-n inte vara nyttigt att göra så! Några dagar senare fick han åka ambulans till sjukhuset med hemska smärtor, han som aldrig har ont eller är sjuk annars. Det visade sig vara njurstenar. Men enligt honom hade det inget samband med att inte dricka. wacko.gif Jag vet i alla fall var jag har fått min envishet ifrån.
xlxl67
Såg ngt överlevnadsprogram för ngt år sedan där en snubbe på en öde ö berättade att det var livsfara när man slutade svettas. Det är väl kroppens sätt att kyla ned sig?
Myosotis
CITAT (xlxl67 @ 02-03-2010, 12:57) *
Såg ngt överlevnadsprogram för ngt år sedan där en snubbe på en öde ö berättade att det var livsfara när man slutade svettas. Det är väl kroppens sätt att kyla ned sig?

-fear-.gif -cry-.gif Jag kan säga att jag kände mig rätt hjälplös. Vad ska man göra, övermanna honom, bakbinda händerna och tvinga i honom vatten?
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 02-03-2010, 09:05) *
... skulle kanske sälja mitt brunnsvatten på finflaska biggrin.gif

tummenupp.gif
torvan
Dricker när jag blir törstig, vilket är från middagen och fram till
jag går och lägger mig. Sen får jag springa hela natten.
Att man aldrig lär sig. slap.gif torvan
Red Top
CITAT (Aqvakul @ 02-03-2010, 11:29) *
Då glömmer vi det...

Gäller det alkohol också?

Nja, alkohol har en bevisad diuretisk effekt. Men det är givetvis beroende på hur mkt alkohol man sätter i sig. flirting.gif

Om man äter vätskedrivande mediciner (t ex vid högt blodtryck), ska man undvika att dricka större mängder alkohol, eftersom alkoholen förstärker den diuretiska effekten av läkemedlet. Detta kan i sin tur leda till uttorkning, vilket i sin tur har en negativ påverkan på bl a hjärta och njurar.

Att kombinera koffein och alkohol har oxå en negativ inverkan på hjärta och njurar. Därför utsätter sig t ex ungdomar, som kombinerar sportdryck och alkohol för en onödig risk.
netaave
Dricker vatten till alla måltider och när jag dricker kaffe, tycker jag blir törstig av kaffe. Har nästan alltid ett vattenglas bredvid mig vid datorn och TVn. Blir kanske 2 l/dag.
Har dock slutat med mineralvatten och dricker nu bara kranvatten.
Red Top
Det är ett känt faktum att äldre människor, framför allt dementa, drabbas av uttorkning. Det beror främst på att de inte känner någon törst. Att inte känna törst är en indikator på att något är fel i vätskebalansen. Det kan oxå bero på att man har diabetes och sockerläget är dåligt.

Det finns många tecken på uttorkning, som man kan vara uppmärksam på. Vårdguiden i Sthlms Län om uttorkning

"Vatten är kroppens viktigaste näringsämne. Dess betydelse ökar med stigande ålder då äldre är speciellt känsliga för uttorkning och inte upplever törst på samma sätt som yngre. Vätskebehovet uppgår till cirka 30ml/kg kroppsvikt och dygn." Saxat ur information till personal inom äldrevården i Umeå.

Hittade en recension av en, i mitt tycke, intressant bok om vårt behov av vatten.
Din kropp skriker efter vatten
Piccante
CITAT (Bettis @ 02-03-2010, 11:41) *

Kranvatten har inga större fördelar alls förut för de som säljer det. När man undersökt flaskvatten såå har de högre halt bakterier än kranvatten. tänk på att Evian mfl är tappade i Frankrike och andra länder där man har mer salmonella och andra sjukdomar. Dessutom lagras flaskvatten bra länge i rumstemperatur i affärer.
skogstroll
suck nu blev jag törstig tongue.gif synd jobbvattnet inte är lika gott som hemmavattnet
Biggan_
CITAT (Red Top @ 02-03-2010, 13:46) *
Att kombinera koffein och alkohol har oxå en negativ inverkan på hjärta och njurar. Därför utsätter sig t ex ungdomar, som kombinerar sportdryck och alkohol för en onödig risk.

....och kaffegök är riskfyllt då för lite äldre "ungdomar"!
Red Top
rotfl.gif

Skulle inte tro det. Sportdryckerna innehåller betydligt mer koffein än en hederlig kaffekask.
skogstroll
biter då inte på mig i alla fall no.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Många gamla lider av uttorkning på hemmet för ingen ser till att dom dricker tillräckligt.

Min gamla svärmor är inte heller torstig, men vi påminner henne hela tiden att hon måste dricka. Nu har hon lärt sig att alltid ha ett glas med något drickbart på bordet.

För 2 år sedan när det var så varmt på sommaren, började hon bli riktig snurrig. Och då kom vi på att hon drack för lite.

Elisabeth
Rosmarin
Jag dricker väldigt lite vatten. Vissa dagar något enstaka glas, ibland lite mera. Om jag tänker på det dricker jag några glas vatten extra. Dricker mycket te, kaffe också. Får förmodligen i mig resten av vätskebehovet via mat, frukt och grönsaker. Ibland blir jag törstig och då dricker jag vatten. Men några mängder blir det inte...

CITAT (Red Top @ 02-03-2010, 15:09) *
Det är ett känt faktum att äldre människor, framför allt dementa, drabbas av uttorkning. Det beror främst på att de inte känner någon törst. Att inte känna törst är en indikator på att något är fel i vätskebalansen. Det kan oxå bero på att man har diabetes och sockerläget är dåligt.

....

Men detta låter konstigt tycker jag. För hög sockerhalt i blodet dvs = diabetes ger bl.a. som symptom en mycket stor törst.
Red Top
CITAT (Rosmarin @ 03-03-2010, 19:38) *
Jag dricker väldigt lite vatten. Vissa dagar något enstaka glas, ibland lite mera. Om jag tänker på det dricker jag några glas vatten extra. Dricker mycket te, kaffe också. Får förmodligen i mig resten av vätskebehovet via mat, frukt och grönsaker. Ibland blir jag törstig och då dricker jag vatten. Men några mängder blir det inte...
Men detta låter konstigt tycker jag. För hög sockerhalt i blodet dvs = diabetes ger bl.a. som symptom en mycket stor törst.

Normalt är det så, men tydligen gör det inte det hos äldre.
Huggorm
Jag dricker mycket vatten, speciellt när det är varmt. Jag huvudvärk på en gång annars, det slår aldrig fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon