Full version: Matens pris
Nauti
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3490393

De tar i dag upp hur människor, djur och natur påverkas för att vi i västvärlden skall köpa billigt kött. Väldigt intressant program
Fny
påtal om det, hur resonerar ni när ni väljer kött i butiken? Vi är lite splittrade... pga begränsad ekonomi så blir det ofta att vi väljer det billigaste märket, och då kan det ju tyvärr bli lite hur som helst.. crying.gif Men när vi däremot känner att månadens budget håller så väljer vi helst närproducerat kött från ett ställe som vi vet är bra... Vår långsiktiga plan är att när vi båda har stabil inkomst så ska vi mer genomgående köpa närproducerat kött från gårdar som vi känner till själva, där vi vet att djuren har det bra... Men tyvärr är det inte möjligt än. Men vi jobbar på det!
mamamaggan
Vi har börjat att regelbundet köpa närproducerat kött , vi kan besöka producenten om vi vill för att se hur djuren har det. Kvalitén skiljer sig markant från billigt kött men det blir inte dyrare p g a att vi äter kött mer sällan . Hellre bra kött ett par gånger i veckan än billigt som man inte vet något om.

Vi gör likadant med fisk , köper hos fiskhandlaren där vi t o m känner en av fiskarna som levererar .

Vi har kollat vårt matkonto under lång tid och det blir inte dyrare så här . Det hjälper till också att vi bakar brödet själva , både matbröd och fikabröd.

När vi inte äter kött , fisk eller fågel så äter vi mer ägg nu ( kommer från en producent någon mil härifrån ) för att få i oss bra protein. I stället för bacon , till äggröran , så köper vi rökt skinka när vi köper kött .

Vi har tid att göra så här tack vare att min man tagit avtalspension , jag kan inte göra så mycket så han gör det praktiska. Vi insåg att vi måste kolla vart pengarna tog vägen när vi fick lägre inkomst men som sagt så har det inte blivit dyrare .

Vi gick igenom hela vår ekonomi och har sett till att ha billigast möjliga försäkringar , telefonabonnemang o s v. Där sparade vi några tusenlappar om året .
gnon49
Ica har ju ett eget lågprismärke. Det köper jag för det mesta. Produkten är densamma som ica;s egna märke, bara billigare. Köttfärs som köttfärs, omslaget gör priset. Och det gäller en massa produkter. Vi vill gärna tro att dyrare betyder bättre, men så är det inte alltid. Kan man köpa direkt från gård är det ju en annat sak.
vitavargen
CITAT (Nauti @ 07-03-2010, 13:11) *
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=3490393

De tar i dag upp hur människor, djur och natur påverkas för att vi i västvärlden skall köpa billigt kött. Väldigt intressant program

Vilket bra program.
theseraphim
CITAT (Fny @ 07-03-2010, 13:23) *
påtal om det, hur resonerar ni när ni väljer kött i butiken? Vi är lite splittrade... pga begränsad ekonomi så blir det ofta att vi väljer det billigaste märket, och då kan det ju tyvärr bli lite hur som helst.. crying.gif Men när vi däremot känner att månadens budget håller så väljer vi helst närproducerat kött från ett ställe som vi vet är bra... Vår långsiktiga plan är att när vi båda har stabil inkomst så ska vi mer genomgående köpa närproducerat kött från gårdar som vi känner till själva, där vi vet att djuren har det bra... Men tyvärr är det inte möjligt än. Men vi jobbar på det!

Det är väl tyvärr här det oftast brister för överlag så är den "rätt producerade" maten dyrare om man gör en enkel jämförelse. Mer tyvärr är att många producenter uppenbarligen utnyttjar den nya ekomedvetna trenden och trissar upp priserna utan att den egentliga kostnaden ökat vilket i sin tur kan skada den branschen. Om vi ska äta rätt så måste också i längden priserna ner till samma nivå som den andra maten vilket inte är orimligt då tex ekoodlat inte behöver använda konstgödning o dylikt vilket gör den billigare att producera. Tyvärr så tror jag att om vi skulle "hämta hem" hela köttproduktionen till Sverige så skulle vi få sämre djurhållning....
ängsvädd
Jag har tappat aptiten för däggdjurskött o fågel efter alla rapporter om hur djuren har det, hur dåligt det är för klimatet med mera med mera.

Nu köper jag bara fisk o skaldjur som kött. Jag väljer arter som ej är hotade.

På tal om det - vad heter märkningen för fisk som visar att fisken inte är utrotningshotad?

Vilka tillskott måste jag äta när jag skippat däggdjurskött o fågel?
theseraphim
CITAT (ängsvädd @ 07-03-2010, 15:41) *
Jag har tappat aptiten för däggdjurskött o fågel efter alla rapporter om hur djuren har det, hur dåligt det är för klimatet med mera med mera.

Nu köper jag bara fisk o skaldjur som kött. Jag väljer arter som ej är hotade.
'
Det finns väl knappt fisk som inte är hotade eller riskerar att bli hotad som det ser ut i dagsläget tror det samma i stort gäller skaldjur...sorry. När svenska naturskyddsföreningen listade arter de ville ha fiskestopp på i sverige tror jag det rörde sig om i stort sett alla arter utan abborre:-) tyvärr tror jag fiskeriverket bara satte stopp för ålfisket och viss begränsning på några andra sorter. Allt kommersiellt fiske i svenska hav borde upphöra och fiskeflottan köpas ut istället för stödjas av staten.

På tal om det - vad heter märkningen för fisk som visar att fisken inte är utrotningshotad?

Carl

När jag äter nötkött så blir det kött ifrån syd Amerika billigt under 120krKg och gott. Betalar aldrig det hutlösa priset för för svensk nötkött även om djuren har egen pool.
När det gäller nötkött så köper jag svenskt har hittat fläsk med ben skit gott. Inner file som det ibland kallas utan fett och kan slängas i väggen smakar urk
ängsvädd
CITAT
När svenska naturskyddsföreningen listade arter de ville ha fiskestopp på i sverige tror jag det rörde sig om i stort sett alla arter utan abborre:-) tyvärr tror jag fiskeriverket bara satte stopp för ålfisket och viss begränsning på några andra sorter. Allt kommersiellt fiske i svenska hav borde upphöra och fiskeflottan köpas ut istället för stödjas av staten.

Aborre från insjö kan man äta men inte från Östersjön.

WWF har gjort en lista över vilka fiskar man kan äta med gott samvete, de som man ska vara försiktig med och de som man ska undvika, se högerspalten för att ladda ner guide.
http://www.wwf.se/v/hav-kust/l/fisk-till-m...isk-till-middag

Edit: Makrill, sej o sill bl a kan man äta om den är märkt med MSC, i vissa fall är även KRAV godkänt..
Lilla Sibirien
Vad får maten kosta?
Beror delvis på hur många man är i hushållet och hur mycket kött man
vill servera. När barnen var små, köpte vi det billligast alternativen.

Nu när barnen flyttat hemifrån har det mindre betydelse vad maten kostar.
Idag har jag bättre råd att välja, men handlar gärna närproducerat, vilket jag inte
hade råd med tidigare som barnfamilj. (tror att närproducerat är bättre, men vad
vet man)

Sedan ca 20 år undviker jag kött, men det är svårt att få den andra hälften med sig.

Idag har vi tyvärr gått åt ett sådant håll att maten idag oftast skall innehålla rent
kött. Om man går tillbaks lite grann i tiden (ca 50 år), då var det inte lika mycket kött
på menyn?

Borde vi kanske lära oss lite mera av gammal husmanskost?
Vad åt de då?
Fny
här försöker vi äta mer gamla hederliga basvaror som kålrot, rödbetor, palsternacka osv... jäkligt gott och dessutom nyttigt och billigt. =)
mamamaggan
Maten i vårat hushåll håller sig på ungefär vad man får till mat när man får försörjningsstöd ( socialbidrag ) vilket är c:a 1650 kr / person och månad. Vi åt kött i dag , högrev tillagad som nötstek. Köper gärna helt kött med ben , billigare i inköp , och tillagar det som mamma och mormor gjorde.

Man behöver inte äta det dyraste benfria köttet. Vi kokar kött , gör grytor och så någon enstaka gång unnar vi oss rent kött.

zissi
Jag köper mindre och mindre kött men desto mer frukt och grönt. Jag fullkomligt fastnar på frukt- och grönsaksavdelningen. Rödbetor, kålrot, vitkål, morötter, fänkål, broccoli, blomkål m.m. Jag funderade på i går när jag handlat vad allt grönt kostade så jag tog miniräknaren och kollade. Allt detta på bilden kostade 212:-. Jag köpte ekologiskt när det fanns möjlighet till det. Tror det blir billigare att äta mer grönt och mindre kött. Det finns en massa olika bönor som är otroligt goda också. Hittar nya för varje gång jag handlar nästan.

[attachment=47865:Frukt__o...l_212_kr.JPG]

Jag svarar på ditt inlägg Nauti innan jag kollat på programmet du länkade till blush.gif . Jag ska sätta mig i lugn och ro i morgon och titta. Det låter intressant!
katah
Vi köper kött direkt från bonden , kan ibland köpa rådjur från jägaren och ägg från " äggtanten".
Ett halv år räcker våra egna grönsaker från tomten, den andra halvan har vi egna delvis och delvis eko-grönsaker från bonden/ butiken.
Vi har jagat bort tillsatser nästintill totalt, äter ibland korv och där finns det allt något...
Lika så har vi minimerat kolhydrater så vi tror fortfarande att vi snittar 1500 kr / person / månad.
Nauti
Inga alls. Det är nog svårt att äta fel och det du tagit bort ur din kost innehåller ingenting som du inte kan få i dig på annan väg. Speciellt inte när du äter fisk, ägg och mejeriprodukter, då behöver du inte ens ägna det en tanke.

CITAT (zissi @ 07-03-2010, 20:33) *
Tror det blir billigare att äta mer grönt och mindre kött.

Jag svarar på ditt inlägg Nauti innan jag kollat på programmet du länkade till blush.gif . Jag ska sätta mig i lugn och ro i morgon och titta. Det låter intressant!
Det blir billigare om man gör det mesta själv. Köper man färdiga vegetariska produkter kan det bli dyrt :/

Det är ett radioprogram i P1 så det blir nog mer lyssnande än tittande smile.gif
theseraphim
Hade jag haft möjlighet hade jag nog jagat mitt eget kött men jag fiskar upp en massa god fisk som inte är hotad, det är mumma det:-)
Simplicity
Här äts inte mycket kött överhuvudtaget. Kompenserar proteinet med bönor och linser... är faktiskt gottigott! Sen äter jag mejeriprodukter och ägg. Kött äter jag när det bjuds på det men aldrig hemma.

Övriga familjemedlemmar äter kött, men inte gris. Köper emellanåt färs och kött av en kompis som är bonde i grannbyn, det är finemang att kunna göra så! Dels blir det ju verkligen närproducerat och dels stödjer jag henne i hennes rörelse så att hon kan fortsätta.

Jag har lätt att få järnbrist så jag tar tillskott av detta. Har en kompis som är vegetarian och som aldrig har det bekymret. Kött är ju en stor källa till järn annars. Man kan ju tänka på att äta järnrika grönsaker iofs. Gröna grönsaker som spenat och broccoli innehåller mycket järn. Sen kan man ju använda järngryta då man kokar maten. Ska sätta en större odling med spenat och mangold till sommaren som jag ser fram emot att fylla frysen med!

Du kan annars höra med hälsokostbutiken om tillskott för vegetarianer. Om man tar bort mejeriprodukter kan man få brist på d-vitamin under vinterhalvåret.
Nauti
C-vitaminintag i samband med måltider kan öka järnupptaget med upp till 40%. Sedan är väl havregryn en väldigt bra järnkälla?
Fny
mm visst, och te hämmar upptagandet av järn, eller minns jag fel?
Gossen Ruda
CITAT (Fny @ 09-03-2010, 14:25) *
mm visst, och te hämmar upptagandet av järn, eller minns jag fel?

Det sägs så men jag dricker 3-4 koppar te om dagen och på den tiden jag var blodgivare låg alltid blodvärdet stabilt runt 160.

Tillägg. Kött köper jag alltid svenskt men annars bryr jag mig inte. Inte ekologiskt eller liknande, det är för dyrt. Fisken är oftast makrill.
Rosmarin
Intag av kalcium i samband med järn lär försvåra för kroppen att tillgodogöra sig järnet. Speciellt järnet i gröna grönsaker.
Simplicity
Å jag äter havregrynsgröt till frukost och dricker te till... wacko.gif
ängsvädd
CITAT (Simplicity @ 09-03-2010, 13:19) *
.....
Jag har lätt att få järnbrist så jag tar tillskott av detta. Har en kompis som är vegetarian och som aldrig har det bekymret. Kött är ju en stor källa till järn annars. Man kan ju tänka på att äta järnrika grönsaker iofs. Gröna grönsaker som spenat och broccoli innehåller mycket järn. Sen kan man ju använda järngryta då man kokar maten. Ska sätta en större odling med spenat och mangold till sommaren som jag ser fram emot att fylla frysen med!

Du kan annars höra med hälsokostbutiken om tillskott för vegetarianer. Om man tar bort mejeriprodukter kan man få brist på d-vitamin under vinterhalvåret.

Tackar. Jag ska inte bli vegetarian - jag äter fisk, skaldjur, ägg, mejeriprodukter. Någon risk för järnbrist föreligger inte då vårt vatten är mycket järnrikt. För säkerhets skull ska jag även kolla med en dietist om jag behöver äta något tillskott. Återkommer när jag fått svar smile.gif
Wilmer
Jag hade järnbrist och orange vatten (massa järn) så kan det hjälpa?
ängsvädd
Hmmm - ska kolla med nutritionist.
Myosotis
Det där med vattnet har jag aldrig hört talas om. Kolla upp detta ordentligt istället för att lyssna på vad folk säger. Jag har haft järnbrist och jodbrist, det är lätt att få när man inte äter kött. Visst, det finns järn i persilja och spenat och annat men då får man äta typ 20kg persilja varje dag eller nåt. När jag började äta järntabletter pratades det mycket om 2- och 3-värdigt järn, de billiga kosttillskotten innehöll tydligen den sortens järn som kroppen inte kan tillgodogöra sig så de var helt meningslöst att äta, och har jag för mig att det var så med järnet i vatten också, det är väl rost dvs järnoxid som är för stabilt för att kroppen ska kunna ha någon nytta av det, annars kunde man ju bara gå ut och gnaga lite på sin cykel crazy.gif
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 09-03-2010, 18:19) *
Det där med vattnet har jag aldrig hört talas om. Kolla upp detta ordentligt istället för att lyssna på vad folk säger. Jag har haft järnbrist och jodbrist, det är lätt att få när man inte äter kött. Visst, det finns järn i persilja och spenat och annat men då får man äta typ 20kg persilja varje dag eller nåt. När jag började äta järntabletter pratades det mycket om 2- och 3-värdigt järn, de billiga kosttillskotten innehöll tydligen den sortens järn som kroppen inte kan tillgodogöra sig så de var helt meningslöst att äta, och har jag för mig att det var så med järnet i vatten också, det är väl rost dvs järnoxid som är för stabilt för att kroppen ska kunna ha någon nytta av det, annars kunde man ju bara gå ut och gnaga lite på sin cykel crazy.gif

Det låter bekant med järnet. Grundvattnet är oftast syrefritt och därför är järnet som är löst däri tvåvärt. Så fort grundvattnet kommer ut och blir syresatt oxideras järnet till trevärt och fälls ut. Tror inte man får i sig järn när man gnager på en cykel, det är i så fall bättre att äta nubb. rolleyes.gif
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 09-03-2010, 18:19) *

Jag tror det är så att organiskt järn tar man upp bättre än oorganiskt. Det som finns i kött frän däggdjur o fågel är det järn som lättast tas upp. Sedan spelar det ju stor roll om man menstruerar, är gravid eller inte för hur mycket järn man behöver.
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2010, 19:16) *
Tror inte man får i sig järn när man gnager på en cykel, det är i så fall bättre att äta nubb. rolleyes.gif

....eller ta sej ett järn eller en nubbe! wink.gif
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 10-03-2010, 13:59) *

tummenupp.gif
ängsvädd
Nu har jag fått svar från en nutritionist om huruvida jga behöver äta något kosttillskott när jag skippar kött från fågel o däggdjur o bara äter kött från fisk o skaldjur samt ägg o mejeriprodukter som animalisk föda.

CITAT
Nej, du behöver inget speciellt tillskott när du äter så här. När det gäller järnet från brunnsvatten vet jag faktiskt inte. Det måste finnas i jonform (helst Fe2+) om det ska kunna absorberas och om det är det i vattnet vet jag inte.

Lycka till med dina nya matvanor.
Anma
CITAT (ängsvädd @ 10-03-2010, 17:26) *
Nu har jag fått svar från en nutritionist om huruvida jga behöver äta något kosttillskott när jag skippar kött från fågel o däggdjur o bara äter kött från fisk o skaldjur samt ägg o mejeriprodukter som animalisk föda.

Vad sa nutritionisten då?
ängsvädd
Det skrev jag i inlägget ovan inom citattecken, jag skriver det här nedanför igen:

CITAT
Nej, du behöver inget speciellt tillskott när du äter så här. När det gäller järnet från brunnsvatten vet jag faktiskt inte. Det måste finnas i jonform (helst Fe2+) om det ska kunna absorberas och om det är det i vattnet vet jag inte.

Lycka till med dina nya matvanor.
ängsvädd
Nu har jag googlat o tror att jag fattat hur det ligger till med järn i brunnsvatten, om man kan uppta det eller inte.

Nutritionisten skrev att järnet måste vara i jonform för att vi ska kunna ta upp det och om vattnet kommmer i kontakt med syre så oxideras det till jonform. Så om man häller upp vattnet i en tillbringare så bör järnet oxideras.

Någon med mer kemikunskaper som kan bekräfta eller dementera? Sedan är det frågan om det blir 2-värt eller 3-värt järn o vad det har för betydelse.
Anma
CITAT (ängsvädd @ 10-03-2010, 22:37) *
Det skrev jag i inlägget ovan inom citattecken, jag skriver det här nedanför igen:

Oj, sorry, är lite trög idag!
Myosotis
CITAT (ängsvädd @ 10-03-2010, 22:48) *
Nutritionisten skrev att järnet måste vara i jonform för att vi ska kunna ta upp det och om vattnet kommmer i kontakt med syre så oxideras det till jonform.

Fel. När något oxiderar (bindar till syre) blir det stabilare (och därmed i detta fall tydligen svårare/omöjligt att ta upp). Är det jonformen vi är ute efter ska vi undvika att den får kontakt med luftens syre.

CITAT (ängsvädd @ 10-03-2010, 22:48) *
Så om man häller upp vattnet i en tillbringare så bör järnet oxideras.

Ja, det stämmer om det nu förelog i annan form innan det kom i kontakt med luften. Det är precis detta vi ville undvika. Järnoxid = rost har du redan på din cykel.
Berith
CITAT (Biggan_ @ 10-03-2010, 13:59) *

Att koka soppa på spiken borde ju också funka... g.gif
Myosotis
Tyvärr finns det folk som tror det på allvar, så trots att jag förstår att du skämtar ska jag vara tråkig och påpeka att det inte hjälper att äta spiksoppa heller.
Berith
Attans. whistling.gif
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 11-03-2010, 07:49) *
Tyvärr finns det folk som tror det på allvar, så trots att jag förstår att du skämtar ska jag vara tråkig och påpeka att det inte hjälper att äta spiksoppa heller.

Järnspikar..
Fny
förr botade man järnbrist med att stoppa en järnspik i ett äpple, låta den stå några dagar, sen dra ur spiken och äta äpplet. smile.gif
Myosotis
CITAT (Fny @ 11-03-2010, 08:46) *
förr botade man järnbrist med att stoppa en järnspik i ett äpple, låta den stå några dagar, sen dra ur spiken och äta äpplet. smile.gif

Skrock.

Har läst på lite nu; järn från vegetariska livsmedel föreligger i huvudsak i jonform, både tvåvärt Fe2+ och (mest) trevärt Fe3+. Att det är svårt för kroppen att ta upp beror på att jonerna är så instabila så de snabbt ingår väldigt stabila bindningar innan man hinner ta upp dem. Fe2+ löser sig lättare än Fe3+ som bara löser sig vid pH-värden under 5 och därmed bli ännu svårare att ta upp. Kroppen tar upp ca. 20% av järnet i animaliska livsmedel men bara 3-8% i vegetariska. Det verkar som om man även tar upp järn ur dricksvatten fast i obetydliga mängder.

Tyvärr går det inte att skriva korrekt här. 2+ och 3+ ska naturligtvis vara upphöjda.
ängsvädd
CITAT (Fny @ 11-03-2010, 08:46) *

Det är nog inte så tokigt - äpplet innehåller ju askorbinsyra/C-vitamin som har lågt pH och det gör att järnjonerna kan tas upp. Vattnet gör också att järnet fälls ut.

CITAT (Myosotis @ 11-03-2010, 09:07) *
Skrock.

Har läst på lite nu; järn från vegetariska livsmedel föreligger i huvudsak i jonform, både tvåvärt Fe2+ och (mest) trevärt Fe3+. Att det är svårt för kroppen att ta upp beror på att jonerna är så instabila så de snabbt ingår väldigt stabila bindningar innan man hinner ta upp dem. Fe2+ löser sig lättare än Fe3+ som bara löser sig vid pH-värden under 5 och därmed bli ännu svårare att ta upp. Kroppen tar upp ca. 20% av järnet i animaliska livsmedel men bara 3-8% i vegetariska. Det verkar som om man även tar upp järn ur dricksvatten fast i obetydliga mängder.
Tyvärr går det inte att skriva korrekt här. 2+ och 3+ ska naturligtvis vara upphöjda.

Det är därför man ska äta någon frukt eller c-vitamin, för att få ned pH-värdet så att järnet tas upp lättare.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vore det inte enklara och bättre att äta bra och varierad kost än att stoppa i sig en massa piller?
ängsvädd
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-03-2010, 10:25) *
Vore det inte enklara och bättre att äta bra och varierad kost än att stoppa i sig en massa piller?

Enligt nutritionisten så behöver jag inte äta några kosttillskott när jag utesluter kött från däggdjur o fågel. Så det är väldigt enkelt biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon