Full version: Skriv ihop
Sidor: 1, 2
Farbror Blå
Åsså en klassiker

Häst skjuts på torget idag!
Barn halva priset
pejori
CITAT (Farbror Blå @ 11-03-2010, 22:17) *
Åsså en klassiker

Häst skjuts på torget idag!
Barn halva priset

rotfl.gif rotfl.gif a0a.gif
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2010, 19:04) *
Då är det bara att tala om för stavningskontrollen vad som gäller? Det finns väl en sån funktion.

Min här på nätet har ingen, vad jag vet. I word finns sådan.
Myosotis
CITAT (Anki på Öland @ 11-03-2010, 20:20) *
"Håller helt och fullt med Anki super bra"...

rotfl.gif

Förstår inte att folk inte läser igenom det de skrivit för att se om det kan behövas ett komma för ökad förståelse.
skogstroll
Idag fick jag en ny attack av skriva-isär-ångest ranting.gif tyvärr har jag även sett att jag skrivit fel och det är ju himla skämsigt fast tack och lov så är det ett skrivfel och inte ett medvetet "isärskrivande". Hur det än är så är det ju vääääldigt många som skriver isär. Varför? Har ni några teorier?
Peztis
Alla skyller på engelskan men jag köper inte den teorin!

Det måste helt enkelt vara något annat.

Det lustiga är ju att folk pratar inte så som de skriver! Jag menar, det är ju ingen som säger röd hårig sjuk sköterska (om det inte är det som menas, då biggrin.gif) utan de säger rödhårig sjuksköterska men skriver som det första...

Jag får inte ihop det, helt enkelt!
Chamomille
Näe, jag får inte ihop (giggle.gif ) det heller. Som sagt så fårstår jag inte vad folk menar ibland när de skriver. Jag får läsa flera gånger innan jag begriper vad som menas. Fast ibland kan det vara riktigt roligt när meningen får en helt annan innebörd biggrin.gif Fast oftast är det irreterande, speciellt när man läser en dagstidning. Journalister har väl gått i skolan kan man ju tro?
Gossen Ruda
CITAT (Peztis @ 06-07-2010, 16:12) *

Det lustiga är ju att folk pratar inte så som de skriver! Jag menar, det är ju ingen som säger röd hårig sjuk sköterska (om det inte är det som menas, då biggrin.gif) utan de säger rödhårig sjuksköterska men skriver som det första...

Inga problem, det är bara att undvika mellanslagen: Jagfårinteihopdet,heltenkelt! Fast det var kanske inte det du menade? rolleyes.gif Jag ansluter mig nog till teorin om engelskans påverkan. Vad gör man i skolan? Förekommer det rättning och påpekande om eleverna särskriver eller räknas det som ofint att påpeka såna bagateller? Annat är det fö i tyskan, där kan man nästan skriva ihop hur många substantiv, verb och adjektiv som helst.
Alexander-VG-zon3
undra hur ni alla förstår mig ? vad jag skriver.

när jag pratar så pratar jag inte isär, i tal kommer det naturligt.

däremot i skrift så kan jag både särskriva och skriva ihop. däremot läser jag på en skylt i affären så ser jag direkt om det är felstavat eller konstig ordfölj eller särskrivet/ihop skrivet. men i skrift går det ibland inte.

exempel var på Ö&B i går där sålde dom ''Mormors goda burk'', varan hette ''Mormors goda'' och innehållet var i en burk. det skulle ju ha skrivits så här ''Mormors goda, burk 350G 35kr''. sånt ser jag direkt när jag läser.

edit tydligen även om jag tänkte efter så särskrev jag och ihop skrev nu i denna text.
AndersKbg
CITAT (Peztis @ 06-07-2010, 16:12) *

Njaaa, det är lite sant det där med engelskan. Svenskan är ett unikt språk som har sina sammansatta ord. Jag skulle gärna skylla detta på engelskan, iaf delvis. Stavningsprogrammen är utformade efter ett ord i taget, sammansatta ord fungerar inte fullt ut.
Sen hör det till saken att den svenska skolgången har en viss del i det, barn får helt enkelt inte lära sig att skriva längre, än mindre stava. Det koncentreras mer på pedagogik än praktisk rättstavning.
Det verkar som om skolväsendet är livrädda för att tala om för barn vad som är rätt och fel.
Peztis
CITAT (AndersKbg @ 06-07-2010, 17:42) *
Njaaa, det är lite sant det där med engelskan. Svenskan är ett unikt språk som har sina sammansatta ord. Jag skulle gärna skylla detta på engelskan, iaf delvis. Stavningsprogrammen är utformade efter ett ord i taget, sammansatta ord fungerar inte fullt ut.
Sen hör det till saken att den svenska skolgången har en viss del i det, barn får helt enkelt inte lära sig att skriva längre, än mindre stava. Det koncentreras mer på pedagogik än praktisk rättstavning.
Det verkar som om skolväsendet är livrädda för att tala om för barn vad som är rätt och fel.

Jag tror nog mer på att det är detta som är en stooooor orsak.
Varför man idag inte rättar på samma sätt som när jag gick i skolan är som jag har förstått det att man inte ska kväsa skaparkraften, att man inte får tillbaka en uppsats med bara en massa rött i och därför tröttnar.

Jag förstår väl poängen med detta men det uppväger inte att man inte kan lära sig stava ordentligt. Man måste väl kunna lära sig båda?

Jag kunde det, i alla fall!

(Bäst jag läser igenom det jag skrivit så att jag inte har stavat fel! biggrin.gif)
Lokan
Jag tror inte barn läser böcker mera i samma utsträckning som åtminstone jag gjorde! Finns ju så mycket annat nuförtiden .... sad.gif Det var ju genom att jämt sitta med näsan i boken som man lärde sig!
Motti
alla hade inte en 5:a i svenska men jag tycker alla ska få säga sitt även om man inte stavar 100 så tycker jag man kan stå ut med det !gillar man inte läget så får man låta bli att läsa det som skrivs inkoreckt ;)man kan inte säga att alla ska skriva helt koreckt och om man inte gör det så står en del inte ut med det !alla ska ha rätt att utrycka sig på sitt sätt rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 22:41) *
alla hade inte en 5:a i svenska men jag tycker alla ska få säga sitt även om man inte stavar 100 så tycker jag man kan stå ut med det !gillar man inte läget så får man låta bli att läsa det som skrivs inkoreckt ;)man kan inte säga att alla ska skriva helt koreckt och om man inte gör det så står en del inte ut med det !alla ska ha rätt att utrycka sig på sitt sätt rolleyes.gif

Stavfel är det nog inga problem med, det drabbar alla. Där gäller det dock bara enstaka ord som man inte vet hur det skall stavas, i särskrivningsfallet är det dock den grundläggande skrivkulturen som är drabbad. Eller hur jag nu skall uttrycka det. Eftersom särskrivningen är ett nytt fenomen så måste det det vara nya influenser som drabbat oss.

Frågan är om det är rätt eller fel att påpeka särskrivningen. Om en person skriver någon fakta som är felaktig är det helt ok att påpeka detta, även om en del blir sura, men hur skall en person som särskriver kunna bli uppmärksam på detta om ingen säger något?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon