köpte i dagarna en calamondin i snabbköpet. Liten och intagande söt växt.
Tar tacksamt emot alla tips på skötsel.
Den är förädlad på en kort stam och spaljerad. Ska man hålla tillbaka den om den växer utanför spaljen?
Jag antar att den kan bo i trädgården under sommaren.
citrushälsningar,
niggle
Alexander-VG-zon3
10-03-2010, 16:28
Kalamondin skiljer sig inte ifrån övriga citrus arter i skötsel, ta ut den på våren efter frostrisken är förbi och avhärda den först. när den vant sig vid att vara ute placera den soligt och skyddat. vattna den och ge näring hela tillväxtperioden. innan frosten kommer så tar du in den och övervintrar den i rumstemperatur och extraljus eller svalt men frostfritt ca +5c +10c. den gillar lucker och luftigjord med lågt ph. vegetivaskott som inte blommar eller ger frukt kan du korta in plus tar du veck döda och skakade grenar. annars krävs inte så mycket beskärning ev kan man tunna ut den vart tredje år om du tycker den blir för tät i mitten.
Tack för det.
Kan man använda frukterna till något? De lär vara sura som ättika.
BigDaddy
10-03-2010, 19:11
CITAT (niggle @ 10-03-2010, 18:06)

Tack för det.
Kan man använda frukterna till något? De lär vara sura som ättika.
Marmelad har jag hört. Dock inte testat själv än.
Alexander-VG-zon3
10-03-2010, 19:25
vi gjorde marmelad på mina kalamondin frukter, plus lite andra frukter från skörden. och den blev supergod. dock äter jag både kalamondin och kumquat som dom är och gillar det också. frukterna är ju helt ätliga. dock är det frukter från ett köpt träd eller köpta frukter bör man skölja dom noga med tanke på gifter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.