|
Gossen Ruda
16-03-2010, 07:56
Det är lite tråkigt att så fort man talar klarspråk så ropas det på rasism mm, det går knappast att diskutera frågan. Eftersom jag bor i en stad som drabbats av våldet så har jag följt med i media vad som skrivits. Bråken börjar ALLTID i invandrartäta områden men kan sen sprida sig. Beträffande andelen kriminella. De här kriminella nätverken som sprider sig är oftast sprungna ur problemområdena eller övertagna där. Bandidos, Hells angels, albanligan mm. Ibland rabblas medlemmarna upp i media och det kunde lika gärna vara ett utdrag av telefonkatalogen i nån håla på Balkan eller i Mellanöstern. Problemet med bötning i skolorna, som egentligen är vanlig utpressning, utförs ENBART av invandrarungdomar. Åtminstone i de fallen jag läst om det och namnen redovisats. Jag vet mycket väl att alla invandrare inte är skit men hur skall man skilja agnarna från vetet? Visst kan en del av problemen bottna i arbetslöshet mm men skall man prioritera invandrarna framför svenskar? Vi har ca 400 000 arbetslösa i det här landet. Fö är bråkstakarna oftast i skolåldern.
theseraphim
16-03-2010, 08:56
CITAT (Gossen Ruda @ 16-03-2010, 07:56)  Det är lite tråkigt att så fort man talar klarspråk så ropas det på rasism mm, det går knappast att diskutera frågan. Eftersom jag bor i en stad som drabbats av våldet så har jag följt med i media vad som skrivits. Bråken börjar ALLTID i invandrartäta områden men kan sen sprida sig. Beträffande andelen kriminella. De här kriminella nätverken som sprider sig är oftast sprungna ur problemområdena eller övertagna där. Bandidos, Hells angels, albanligan mm. Ibland rabblas medlemmarna upp i media och det kunde lika gärna vara ett utdrag av telefonkatalogen i nån håla på Balkan eller i Mellanöstern. Problemet med bötning i skolorna, som egentligen är vanlig utpressning, utförs ENBART av invandrarungdomar. Åtminstone i de fallen jag läst om det och namnen redovisats. Jag vet mycket väl att alla invandrare inte är skit men hur skall man skilja agnarna från vetet? Visst kan en del av problemen bottna i arbetslöshet mm men skall man prioritera invandrarna framför svenskar? Vi har ca 400 000 arbetslösa i det här landet. Fö är bråkstakarna oftast i skolåldern. ' Bandidos, hells angels, wolfpack och de mesta mc gäng är överlag svensk kriminalitet dvs de mesta medlemmar är "vita" svenskar. Sedan har vi alla nynazistiska gäng, vanliga kriminella plus rent faktum att de mesta mördarna är svenskar och även en stor del av alla tungt kriminella. Sedan är invandrare inom vissa brott överrepresenterade men där är det precis som med svenskar, det är kriminelle och inte gemene man. Sedan hjälper det inte att många medier vinklar saker på ett rasistiskt sätt...Man från Somalia dödar hustru....spelar det någon roll om mannen är från Somalia eller Norge?
Gossen Ruda
16-03-2010, 09:14
Du citerar lite konstigt. Det stämmer att många mc-gäng ursprungligen startades av svenska men så många svenskar finns inte kvar. En president i något gäng kommer, eller kom, från Turkiet exempelvis. Albanligan som jag nämnde tidigare bestod från början enbart av kriminella albaner. Det är knappast rasistiskt om media skriver vilka som ingår i ett kriminellt nätverk och samtliga har osvenska namn, det är fakta.
theseraphim lägg inte in dina egna ord i citatet, för nu ser det ut som om allt i ditt inlägg sas av Gossen Ruda. No good. Skilj på dina ord och citatet!
theseraphim
16-03-2010, 09:27
Okej ber om ursäkt om nu någon tog illa vid sig för mitt misstag med citatet...
Förstår fortfarande inte vad skillnaden är på om en Somalier, Norsk eller svensk mördar eller begår ett brott, kriminell som kriminell eller? Saken är den att Sverige precis som så många andra västländer är beroende av invandring för att samhället ska fungera och det bör tom den värsta nynazist förstå då även Herr Adolf insåg detta. Svenskar precis som många andra nationaliteter vill tex inte göra alla sorters jobb utan går då hellre arbetslösa av lathet. Sedan är det så att en stor del av de som har högre utbildning väljer att jobba utomlands vilket skapar ett vakum i sverige efter den typen av jobb. Vi lever längre och är sjukare än någonsin vilket gjort att vi behöver ofantligt många mer inom vården än det utbildas inom Sverige. Jag är svensk o stolt för det och jag välkomnar invandringen på samma sätt som våra förfäder gjorde en gång i tiden då Sverige kunde växa som nation och kulturellt tack vare detta. Lustigt så många hycklare det finns i detta land...
Visst är det sant att väldigt många i svenska fängelser är av utländskt ursprung, även om svenskar är fler, precis som i samhället. Svenskar är faktiskt flest i Sverige. Sant är också att den enskilt största gruppen utlänningar i svenska fängelser är finnar. Detta beror på att den enskilt största gruppen utlänningar i Sverige fortfarande faktiskt är finnar. Detta pratas det tyst om. Att man buntar ihop alla de med utländsk bakgrund när man pratar om antalet i fängelserna. Varför då tror ni? Hur många tänker på finnar när man säger utländsk bakgrund? Nä, precis, inte många va. Det är så man luras med siffror.
Aqvakul
16-03-2010, 10:26
CITAT (Lokan @ 15-03-2010, 20:45)  Läs gärna BRÅ:s rapport - åtminstone sammanfattningen - så är det lättare att uttrycka sig nyanserat. Några punkter: 1. Denna studie som omfattar perioden 1997-2001 ger väldigt lika resultat jämfört med den förra (1985-89). Vi har troligen en ganska stabil situation. 2. Majoriteten av dem som registrerats för brott är födda i Sverige av svenskfödda föräldrar. 3. Överrisken för brott är 1,6 gånger alternativt 2,5 gånger för invandrarbarn som är födda i Sverige alternativt utomlands. 4. Överrisken för män jämfört med kvinnor är högre, 3,5 gånger. 5. 88 - 93% i de olika invandrarkategorierna är inte registrerade för något brott alls. 6. Överriskerna varierar utifrån brottstyp och ursprungsland. 7. Utrikes födda är fyra gånger så ofta misstänkta för dödligt våld. Men även här dominerar svenskarna - 68%, övriga Norden 9%, övriga Europa 8 %, Asien 9%, Afrika 3 %, Latinamerika 3%
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...slsveutland.pdfDenna rapport är dock ganska svårläst. Man måste veta vad det är man läser... tex måste man veta vad "överrisk" innebär. Dessutom har dom inte tagit hänsyn till dom demografiska skillnadnerna i olika befolkningsgrupperna!
vitavargen
16-03-2010, 17:51
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2010, 10:26)  Läs gärna BRÅ:s rapport - åtminstone sammanfattningen - så är det lättare att uttrycka sig nyanserat.
Några punkter: 1. Denna studie som omfattar perioden 1997-2001 ger väldigt lika resultat jämfört med den förra (1985-89). Vi har troligen en ganska stabil situation.
2. Majoriteten av dem som registrerats för brott är födda i Sverige av svenskfödda föräldrar.
3. Överrisken för brott är 1,6 gånger alternativt 2,5 gånger för invandrarbarn som är födda i Sverige alternativt utomlands.
4. Överrisken för män jämfört med kvinnor är högre, 3,5 gånger.
5. 88 - 93% i de olika invandrarkategorierna är inte registrerade för något brott alls.
6. Överriskerna varierar utifrån brottstyp och ursprungsland. 7. Utrikes födda är fyra gånger så ofta misstänkta för dödligt våld. Men även här dominerar svenskarna - 68%, övriga Norden 9%, övriga Europa 8 %, Asien 9%, Afrika 3 %, Latinamerika 3% Till detta får vi tillägga att domstolarna dömer "invandrare" hårdare än svenskar. Människor är likandana och en liten del av de begår brott. Nazister och rastister brukar ta upp statistik som feltolkas och grundas på felaktiga domar också. Den felaktiga och feltolkade statistiken behöver rasisterna för att rättfärdiga sin politik och hat mot invandrare. (tänk bara hur många invandrare frikändes under 10 år, efter att de suttit under olika perioder i fängelse)
theseraphim
16-03-2010, 17:55
Ja tänk att det var denna typ av smygrasism som yttrar sig här o var som fick Hitler till makten och att den fortfarande lever är ett under. Hurra för evolution!
16 % av dem som sitter i svenska fängelser är utländska medborgare.
80 % av överfallsvåldtäkterna begås av "invandrare", enl polisen i Västra götaland.
Hörde av kamrat som arbetar som nämdeman att han uppskattar att minst 50 % av de som sitter i fängelser är av utländsk härkomst. Tittade man på vissa tunga brott kunde man hitta över 90% utlänningar.
Aqvakul
16-03-2010, 19:05
CITAT (Ralf @ 16-03-2010, 18:33)  16 % av dem som sitter i svenska fängelser är utländska medborgare.
80 % av överfallsvåldtäkterna begås av "invandrare", enl polisen i Västra götaland.
Hörde av kamrat som arbetar som nämdeman att han uppskattar att minst 50 % av de som sitter i fängelser är av utländsk härkomst. Tittade man på vissa tunga brott kunde man hitta över 90% utlänningar. "Polisens" bedömning och en "kamrat som arbetar som nämndeman" i all ära, men jag vill nog ha lite mer handfasta fakta.
Gossen Ruda
16-03-2010, 20:10
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2010, 19:05)  "Polisens" bedömning och en "kamrat som arbetar som nämndeman" i all ära, men jag vill nog ha lite mer handfasta fakta. Jo, men om man redovisar statistiken och det visar sig att Ralfs siffror stämmer kommer polisen att beskyllas för rasism. Bara för att man kanske redovisar sanningen.
Aqvakul
16-03-2010, 20:23
CITAT (Gossen Ruda @ 16-03-2010, 20:10)  Jo, men om man redovisar statistiken och det visar sig att Ralfs siffror stämmer kommer polisen att beskyllas för rasism. Bara för att man kanske redovisar sanningen. självfallet inte...
vitavargen
16-03-2010, 20:46
Jo, polisens interna utredning av skånepolisens bandade uttalanden om "jävla negrar" är inte klar än.
En del av nämndemanens felaktiga bedömningar har jag tidigare tagit upp i ett inlägg.
Gossen Ruda
16-03-2010, 21:09
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2010, 20:23)  självfallet inte... Jo, tyvärr. Läs gärna alla upprörda inlägg i den här tråden så förstår du kanske läget.
Aqvakul
16-03-2010, 21:14
CITAT (Gossen Ruda @ 16-03-2010, 21:09)  Jo, tyvärr. Läs gärna alla upprörda inlägg i den här tråden så förstår du kanske läget. Vi kan nog bara vara överens om att vi inte är överens om detta..
Huggorm
16-03-2010, 21:31
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2010, 19:05)  "Polisens" bedömning och en "kamrat som arbetar som nämndeman" i all ära, men jag vill nog ha lite mer handfasta fakta. Några fakta kommer du inte att få i Sverige, eftersom någon har beslutat sig för att saken är tabu och inte får diskuteras här. I Norge står dom dock med fötterna stadigt på jorden, och eftersom våra länder är så lika varandra är det relevant att göra en jämförelse. I en rapport från 2007 över våldtäkter i Oslo visade det sig att 72,8% hade annan etnisk bakgrund än norsk. Men eftersom etniska svenskar tydligen är så brottsbenägna kanske det var vi som var där och härjade http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/22/533336.html
Aqvakul
16-03-2010, 22:02
Hur avgränsar man etnicitet? Är kungen svensk?
theseraphim
16-03-2010, 22:24
lite lustigt egentligen när i stort alla svenskar är barn till invandrare, finnar, belgare(valloner), tyskar, holländare, ryssar och gud vet vad:-) Sedan att den stolta ursvensken invandrade till dagens sverige från dagens ryssland gör det ännu mer ironiskt.
Givetvis ska man inte driva med folk oavsett men måste bara berätta om en sak som hände för ca 13-14 år sedan.
Jag och några vänner gick ut o käka pizza o kebab på en typisk pizzeria med invandrare bakom disken. Vid bordet brevid oss satt fyra killar med bombarjackor o överlag snaggat hår o snackar om "bl....r och svartingar och all skit de förde med sig...osv osv osv inte så där mycket smart snack skulle man kunna säga. Det roligaste är att alla fyra käkar kebab med bröd på Alis Pizza o Kebab:-) Snacka om att kasta sten i glashuset.
CITAT Sedan att den stolta ursvensken invandrade till dagens sverige från dagens ryssland gör det ännu mer ironiskt. Måste bara få spinna vidare på det du säger....  Tillochmed det är ju en förenkling, människorna förefaller ha kommit från flera olika håll när isen smälte. Både söderifrån och österifrån kom folk. Över huvud taget så är det ju precis som du säger, "vi" inhemska svenskar härstammar ju från alla möjliga olika länder och områden. vår stolta svenska kultur  är resultatet av influenser från kontakt med andra länder och kulturer. Titta bara på språket! Nästan bara tyska.  Vi har blivit influerade och vi har influerat andra. Människor har alltid flyttat runt och fört med sig språk, seder och kunskap. Det sker på lite olika sätt vid olika tidpunkter bara.
theseraphim
17-03-2010, 09:29
Det är ju invandringen som gjort sverige till det fantastiska land det är. Kåldolmar bara för att nämna något men även vårat anseende som fredsmäklare ligger bra beroende på vårat relativt öppna samhälle.
Gossen Ruda
17-03-2010, 09:57
Hur länge det dröjer innan en invandrare kan kallas för svensk, eller för den delen landsman i något annat land, kan variera stort beroende på olika förhållanden. För en del som verkligen vill bli integrerad i det nya landet kan det gå på några år. I dagens Sverige där vi fått massiv invandring från olika ställen där varje befolkningsgrupp sluter sig samman kommer det att ta många generationer. Som parallell kan man peka på USA och deras China Towns.
theseraphim
17-03-2010, 10:09
Roligast är när termen andra generations invandrare används dvs barn till invandrare men födda i sverige....då är man väl inte invandrare överhuvudtaget? Tycker på något sätt bara termen är segregerande då den klassar dem som ej riktiga svenskar.
Aqvakul
17-03-2010, 10:10
CITAT (theseraphim @ 17-03-2010, 10:09)  Roligast är när termen andra generations invandrare används dvs barn till invandrare men födda i sverige....då är man väl inte invandrare överhuvudtaget? Tycker på något sätt bara termen är segregerande då den klassar dem som ej riktiga svenskar. Instämmer!
CITAT Det är ju invandringen som gjort sverige till det fantastiska land det är. Kåldolmar bara för att nämna något men även vårat anseende som fredsmäklare ligger bra beroende på vårat relativt öppna samhälle. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt allt flumm som skrivs; Apropå kåldolmar och fredsmäklare: Det första belägget i Sverige är från Cajsa Wargs kokbok 1755. Enligt en obekräftad teori var det Karl XII och/eller hans soldater som tog med sig såväl maträtten som namnet från Bender i dåvarande Osmanska riket (idag Tighina i Moldavien). Enligt en annan teori kom rätten med folk som skickats från Osmanska riket till Stockholm för att se till att svenska lån betalades tillbaka. Eller om vi skall dra en paralell till kaffe och te. Teet kom hit med invandrare från Kina på 1600 -talet och kaffé med araber som invandrare till Sverige på 1700-talet. Men som sagt vår eminenta Aqua som utnämnt sig till ordningsman tycker säkert att detta är vetenskaplig analys.
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2010, 19:05)  "Polisens" bedömning och en "kamrat som arbetar som nämndeman" i all ära, men jag vill nog ha lite mer handfasta fakta. Två problem ställer till det För det första döms folk med utlänsk härkomst oftare till fängelse, än svenksfödda, för samma typ av brottslighet. Nu är 28% av internerna invandrare men, dit räknas inte interner med utlänsk härkomst, det vill säga, dom med Svenskt medborgarskap. Dom räknas som Svenskar. http://www.kriminalvarden.se/Statistik/Utl...och-invandrare/
CITAT (jholma @ 17-03-2010, 10:34)  Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt allt flumm som skrivs;
Apropå kåldolmar och fredsmäklare:
Det första belägget i Sverige är från Cajsa Wargs kokbok 1755. Enligt en obekräftad teori var det Karl XII och/eller hans soldater som tog med sig såväl maträtten som namnet från Bender i dåvarande Osmanska riket (idag Tighina i Moldavien). Enligt en annan teori kom rätten med folk som skickats från Osmanska riket till Stockholm för att se till att svenska lån betalades tillbaka.
Eller om vi skall dra en paralell till kaffe och te.
Teet kom hit med invandrare från Kina på 1600 -talet och kaffé med araber som invandrare till Sverige på 1700-talet.
Men som sagt vår eminenta Aqua som utnämnt sig till ordningsman tycker säkert att detta är vetenskaplig analys. Visa mig en Italienare som bakar pizza...
Aqvakul
17-03-2010, 10:56
CITAT (Ralf @ 17-03-2010, 10:48)  Visa mig en Italienare som bakar pizza... Nej, de är ganska ovanliga idag. När pizzan och pizzeriorna kom till Sverige på 60-talet så var det i italiensk regi. Sen har konceptet fått en enorm spridning och försvenskats. Nya invanrargrupper har tagit över näringen.
herkules
17-03-2010, 11:17
CITAT (theseraphim @ 17-03-2010, 10:09)  Roligast är när termen andra generations invandrare används dvs barn till invandrare men födda i sverige....då är man väl inte invandrare överhuvudtaget? Tycker på något sätt bara termen är segregerande då den klassar dem som ej riktiga svenskar. vet inte om jag tycker det är så jäkla roligt då 3:e generationens nysvenskar springer runt och passar på sina systrar så de inte dejtar svenska killar. tjejer som får välja på att hoppa från balkongen eller hänga sig sig för att de inte gör som sin svenskfödda pappa tycker (eller rättare sagt, släkten i ursprungslandet tycker) är det synd om, de får inte bli svenskar. har man inte anpassat sig mer än så till det svenska samhället så vete fasiken om man kan kalla sig svensk. jag personligen skiter i varifrån olika maträtter kommer, invandrar man till ett land så är det det landets lagar och sätt som gäller. här i sverige bränner vi inte bilar, vi springer inte runt och hotar folk, vi uppför oss. det borde alla lära sina barn vare sig man är nysvensk eller svensk. nej, alla invandrare är inte sådana som jag skrivit ovan men ändå allt för många, vilket ju så klart är tråkigt. nej, jag är inte rasist, fascist eller nazist.
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2010, 19:05)  "Polisens" bedömning och en "kamrat som arbetar som nämndeman" i all ära, men jag vill nog ha lite mer handfasta fakta. Du kan själv kontakta polisen, siffran figurerade för några år sedan när motsvarande siffra i grannländer var 100%. Min bekant gick med en lista på dömdas namn, till moskén på Södermalm och frågade en Iman hur många av namnen som var muslimska namn. Som han befarade var väldig många av namnen muslimska. Imanen blev nedstämd med förklarade att bland många muslimer anses det inte skamligt att stjäla från orena, dvs icke-muslimer. Han skrev i alla fall några artiklar om detta i flera, bla Stockholms fria. Det blev i princip inga reaktioner alls, säkert av olika skäl. Min kamrat som varit engagerade i olika rörelser sedan 50-talet blev illa berörd och släppt detta med sin ålders rätt. Jag tror det var i samma veva eller några år senare som en tjejliga härjade i en stockholmsförort. Det var ett gäng tonårstjejer som rånade äldre kvinnor i hissar, på gångvägar på plånböcker o smycken. Dom kunde stå o hänga i port o när en äldre kvinna kom o gick in i hissen följde dom med in…. När polisen fick deras signalement med Hijab trodde de först att det var en maskering men det visade sig att det var deras rätta klädsel. Ang statistiken i BRÅs rapport 88 % av invandrarna begår inte brott och jag tror motsvarande siffra för ”svenskar” är 95%. Dock så tar man inte hänsyn här till demografin i de olika grupperna. Skulle man göra det skulle siffran 88 % sjunka. Vidare Nu har ju BRÅ, Domstolsverket eller Kriminalvården ingen statistik på hur många brott som begås av invandrare men skulle man väga de siffrorna mot strafflängd är jag säker på att ”invandrarnas” andel skulle öka.
theseraphim
17-03-2010, 12:36
CITAT (herkules @ 17-03-2010, 11:17)  vet inte om jag tycker det är så jäkla roligt då 3:e generationens nysvenskar springer runt och passar på sina systrar så de inte dejtar svenska killar. tjejer som får välja på att hoppa från balkongen eller hänga sig sig för att de inte gör som sin svenskfödda pappa tycker (eller rättare sagt, släkten i ursprungslandet tycker) är det synd om, de får inte bli svenskar. har man inte anpassat sig mer än så till det svenska samhället så vete fasiken om man kan kalla sig svensk. jag personligen skiter i varifrån olika maträtter kommer, invandrar man till ett land så är det det landets lagar och sätt som gäller. här i sverige bränner vi inte bilar, vi springer inte runt och hotar folk, vi uppför oss. det borde alla lära sina barn vare sig man är nysvensk eller svensk. nej, alla invandrare är inte sådana som jag skrivit ovan men ändå allt för många, vilket ju så klart är tråkigt.
nej, jag är inte rasist, fascist eller nazist. Nazist är du inte inga bekymmer, inte fascist heller, förmodligen inte rasist men du har en tendens till främlingsfientlighet som ligger inom ramen för Sverigedemokraterna dvs smygrasism. Smygrasism är när man är rasist men helt enkelt inte vågar stå för det ungefär som SD är "nä vi är inget främlingsfientligt parti vi tycker bara inte om invandringen...." Det är den latenta formen av rasism och främlingsfientlighet som är den farligaste för den vet man aldrig vart man har eller hur den ter sig.
netaave
17-03-2010, 12:36
CITAT (herkules @ 17-03-2010, 11:17)  vet inte om jag tycker det är så jäkla roligt då 3:e generationens nysvenskar springer runt och passar på sina systrar så de inte dejtar svenska killar. tjejer som får välja på att hoppa från balkongen eller hänga sig sig för att de inte gör som sin svenskfödda pappa tycker (eller rättare sagt, släkten i ursprungslandet tycker) är det synd om, de får inte bli svenskar. har man inte anpassat sig mer än så till det svenska samhället så vete fasiken om man kan kalla sig svensk. jag personligen skiter i varifrån olika maträtter kommer, invandrar man till ett land så är det det landets lagar och sätt som gäller. här i sverige bränner vi inte bilar, vi springer inte runt och hotar folk, vi uppför oss. det borde alla lära sina barn vare sig man är nysvensk eller svensk. nej, alla invandrare är inte sådana som jag skrivit ovan men ändå allt för många, vilket ju så klart är tråkigt.
nej, jag är inte rasist, fascist eller nazist. Ja där har vi ett av problemen men hur ska det lösas? Ska alla som flyttar in i landet få skriva på ett kontrakt om att uppföra sig som "svenskar"? (obs ironi) Vi hade ju ett uppmärksammat hedersmord i Uppsala för några år sedan och då diskuterades detta vilt.
*Stintan*
17-03-2010, 12:54
Snart vågar väl ingen säga sin åsikt för risken att bli stämplad som det ena eller det andra utan saklig grund.
herkules
17-03-2010, 13:01
CITAT (theseraphim @ 17-03-2010, 12:36)  Nazist är du inte inga bekymmer, inte fascist heller, förmodligen inte rasist men du har en tendens till främlingsfientlighet som ligger inom ramen för Sverigedemokraterna dvs smygrasism. Smygrasism är när man är rasist men helt enkelt inte vågar stå för det ungefär som SD är "nä vi är inget främlingsfientligt parti vi tycker bara inte om invandringen...." Det är den latenta formen av rasism och främlingsfientlighet som är den farligaste för den vet man aldrig vart man har eller hur den ter sig. haha - smyger med mina åsikter är det sista jag gör  jag kan tycka att det behövs vare sig etiketter/diagnoser eller annat på folk som säger vad det tycker, att se sig omkring i verkligheten är inte samma sak som att inte tycka om invandring .. CITAT (netaave @ 17-03-2010, 12:36)  Ja där har vi ett av problemen men hur ska det lösas? Ska alla som flyttar in i landet få skriva på ett kontrakt om att uppföra sig som "svenskar"? (obs ironi) Vi hade ju ett uppmärksammat hedersmord i Uppsala för några år sedan och då diskuterades detta vilt. det finns folk som har jobbat med dessa problem i hur många år som helst och inte kommit fram till ett endaste dugg så vad vet väl vi? CITAT (*Stintan* @ 17-03-2010, 12:54)  Snart vågar väl ingen säga sin åsikt för risken att bli stämplad som det ena eller det andra utan saklig grund. så är det!
Aqvakul
17-03-2010, 13:10
Invandringen är ett komplext problem. Trycket mot "rika" Europa ökar, inte minst från fattiga länder med ökande befolkning i Afrika söder om Sahara.
theseraphim
17-03-2010, 13:34
Ja det rika europa har ju ett stort ansvar efttersom vi bla har gjort afrika fattigt genom att ta deras naturrikedomar som mineraler o fisk.
CITAT (theseraphim @ 17-03-2010, 13:34)  Ja det rika europa har ju ett stort ansvar efttersom vi bla har gjort afrika fattigt genom att ta deras naturrikedomar som mineraler o fisk. Visst har vi expoaterat afrika under lång tid men fortfarande är afrika en mycket rik kontinent på olja o mineraler. Nu är det upp till länderna i afrika att utveckal sig. Länderna är fria egna stater och borde klara sig på egen hand. Istället pumpas miljarder in i bistånd för att hålla svälten borta. Varför kan man undra. Om demokratin kan få fäste på kontinenten kanske afrika kommer ifatt och till o med går om västvärlden.
Piccante
17-03-2010, 16:35
CITAT (gnon49 @ 17-03-2010, 14:50)  Visst har vi expoaterat afrika under lång tid men fortfarande är afrika en mycket rik kontinent på olja o mineraler. Nu är det upp till länderna i afrika att utveckal sig. Länderna är fria egna stater och borde klara sig på egen hand. Istället pumpas miljarder in i bistånd för att hålla svälten borta. Varför kan man undra. Om demokratin kan få fäste på kontinenten kanske afrika kommer ifatt och till o med går om västvärlden. Afrika har tyvärr inte fått samma ekonomiska utveckling som Asien har fått. Svenska Lundin oil följer i spåren efter milisgrupper och armén i Sudan och utvinner olja där befolkningen har fördrivits och rebellgrupper i Rwanda och östra Kongo kontrollerar världsmarknaden med iridium och andra ovanliga metaller som teknik och mobilteleindustrin köper. Kineserna köper upp allt mer odlingsbar mark för att odla och exportera till Kina samtidigt som folket på palts svälter... Inte så lätt att begära att Afrika ska "resa sig" och demokratiseras när nykolonismen är utbredd.
CITAT (Markus_H @ 17-03-2010, 16:35)  Inte så lätt att begära att Afrika ska "resa sig" och demokratiseras när nykolonismen är utbredd. En nykolonialism som dom själva lägger grunden till. Korrupta regimer och krigsherrar som säljer ut rättigheterna till företag och andra länder utan att tänka långsiktigt.
theseraphim
17-03-2010, 17:01
CITAT (Ralf @ 17-03-2010, 16:52)  En nykolonialism som dom själva lägger grunden till. Korrupta regimer och krigsherrar som säljer ut rättigheterna till företag och andra länder utan att tänka långsiktigt. lite arrogant att säga så när vi har skapat grundproblemet, finansierat deras krig, betalar ut mutorna och stödjer deras korrupta regimer godtyckligt för att få tillgång till deras tillgångar. Vi betalar med andra ord till regimer vi vet är korrupta för vi vill kunna fiska ut deras hav, tömma deras länder på mineraltillgångar och ta ifrån dem deras framtid. Folket i dessa länder är maktlöst då det redan är urfattigt och har fullt upp med att överleva och får helt enkelt acceptera dessa korrupta regimer då de inte kan göra motstånd när de inte har något att göra motstånd med. Om EU tex skulle sätta hårdare krav istället när man gör affärer med dessa länder så kunde de själva hjälpa sig ur situationen men i dagsläget så hägrar istället billiga råvaror för tex Sony Ericssons o Nokias mobiltelefoner, Diamanter till vigselringar och billig fisk i frysdisken medans folket i Afrika svälter. Koloniseringstiden försvann aldrig den har bara bytt skepnad då vi håller dessa länder i koppel stenhårt.
vitavargen
17-03-2010, 17:08
En genomgång av tråden resulterar i att det finns en grupp som vill fokusera på "invandrares" brottslighet. Varför görs detta?
Att skilja på människor efter deras etnicitet är en arv efter andra världskriget. När Nazismen slogs ner gömde sig resten av rasisterna bakom dessa försök att se på människor efter deras hudfärg.
Vad vinner vi på en analys som baseras på individernas hudfärg? Vi vinner ingenting. De som vinner är rasister som är ute efter att göra mode av ett synsätt, att analysera efter hudfärg. När det sägs "invandrare" är det självklart att det inte gäller tysken, engelsmannen och liknande. Det är araber, turkar och liknande som räknas som invandrare i den traditionella benämningen av fenomenet. Analys från resisterna är siktade mot araber, turkar och liknande som ser nästan likadana ut. Brott är begångna eller inte, spelar mindre roll för rasisten. Det är viktigt att ett synsätt etableras.
herkules
17-03-2010, 17:48
CITAT (vitavargen @ 17-03-2010, 17:08)  En genomgång av tråden resulterar i att det finns en grupp som vill fokusera på "invandrares" brottslighet. Varför görs detta?
Att skilja på människor efter deras etnicitet är en arv efter andra världskriget. När Nazismen slogs ner gömde sig resten av rasisterna bakom dessa försök att se på människor efter deras hudfärg.
Vad vinner vi på en analys som baseras på individernas hudfärg? Vi vinner ingenting. De som vinner är rasister som är ute efter att göra mode av ett synsätt, att analysera efter hudfärg. När det sägs "invandrare" är det självklart att det inte gäller tysken, engelsmannen och liknande. Det är araber, turkar och liknande som räknas som invandrare i den traditionella benämningen av fenomenet. Analys från resisterna är siktade mot araber, turkar och liknande som ser nästan likadana ut. Brott är begångna eller inte, spelar mindre roll för rasisten. Det är viktigt att ett synsätt etableras. javisst du har så rätt, men att inte se problemen i vissa bostadsområden är ju himla dumt. de är ju dessutom problem som inte har funnits i alla tider.
CITAT (vitavargen @ 17-03-2010, 17:08)  En genomgång av tråden resulterar i att det finns en grupp som vill fokusera på "invandrares" brottslighet. Varför görs detta?
Vad vinner vi på en analys som baseras på individernas hudfärg? Vi vinner ingenting. De som vinner är rasister som är ute efter att göra mode av ett synsätt, att analysera efter hudfärg. När det sägs "invandrare" är det självklart att det inte gäller tysken, engelsmannen och liknande. Det är araber, turkar och liknande som räknas som invandrare i den traditionella benämningen av fenomenet. Analys från resisterna är siktade mot araber, turkar och liknande som ser nästan likadana ut. Brott är begångna eller inte, spelar mindre roll för rasisten. Det är viktigt att ett synsätt etableras. Tror det går att förminska ner till vår egen "lugna gata". Vem vill vi ha som grannar mm mm. Vem passar in i miljön bland välansade trädgårdar o prydliga hus. Det är ju så det fungerar. Inte ens jag vill ha grannar som utmärker sig på något, som jag upplever negativt sätt. Kanske kan man kalla det livsstil. En västerländsk livstil. Tänker lite på Gösta Bernhards monolog. "Alla är vi en enda stor familj, ja förutom skåningar o norrläningar, men vi andra" osv.
theseraphim
17-03-2010, 18:58
Det är skrämmande som ovan nämnt att vi fortfarande delar in människor på det sätt vi gör och givetvis stämmer ovanstående att finnar räknas inte som invandrare och skulle en finne begå ett brott hade den detaljen knappast nämnts men hade gärningsmannen vart från Irak så hade stått i fet still i första meningen:-( Tyvärr är det väl så att vi har ett behov av "vi är bättre en dem" tänkande tex så tycker vi att alla amerikanare är som cowboys men även feta, dumma o arroganta, Ryssar är ryssar och är opålitliga hela bunten, araber(muslimer)är terrorister som vill ha Sharialagar i sverige, Kineser är elaka, afrikaner är lata o tjuvaktiga. Ta fallet med Calle som blev häktad och anhållen i Grekland misstänkt för mord, oj vad synd det var om honom, han skulle minsan inte behöva sitta i en cell bland massa greker, han var garanterat oskyldig för greker är greker osv osv. Samtidigt sitter vi här hemma och gapar o skriker åt att brottslingar får för milda straff "I finkan med dom allihopa o släng bort nyckeln!" men när det drabbar en svensk i Grekland då var det som om världen skulle gå under och alla anklagelser måste vara falska oavsett hur dåliga bortförklaringar Calle själv kom med.
sqrulan
17-03-2010, 19:25
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 18:54)  Håller med föregående talare om vilka som bråkar. Skulle man utvisa alla invandrare hade det blivit helt lugnt. Inte för att det är alla såna som ställer till med bråk men alla som bråkar ingår i den gruppen. Lite klarspråk skadar inte även om lösningen inte är möjlig. Sen får man kalla mig rasist eller SD-anhängare eller liknande, det bjuder jag på.  Jag är helt på din sida i detta och då får andra tycka vad dom vill om mej, nu får dom väl inte säga som tidigare på nyhetskanalerna : mörkhyad/utländsk härkomst o.s.v.... Det är en himla skillnad på oss lugna mesiga svenskar och dom hetlevrade "utlänningarna", dom borde visa mera tacksamhet tycker jag!!!!!
Aqvakul
17-03-2010, 19:53
CITAT (sqrulan @ 17-03-2010, 19:25)  dom borde visa mera tacksamhet tycker jag!!!!! Jasså.. och mot vem?
Piccante
17-03-2010, 20:23
CITAT (sqrulan @ 17-03-2010, 19:25)   Jag är helt på din sida i detta och då får andra tycka vad dom vill om mej, nu får dom väl inte säga som tidigare på nyhetskanalerna : mörkhyad/utländsk härkomst o.s.v.... Det är en himla skillnad på oss lugna mesiga svenskar och dom hetlevrade "utlänningarna", dom borde visa mera tacksamhet tycker jag!!!!! Mörkhyad behöver inte innebära invandrare det finns ju variation bland folk. Sen kan jag inte hålla med om att generalisera så om folks temperament. Jag kan nog vara nog så hetlevrad om jag behöver.
Huggorm
17-03-2010, 21:15
CITAT (vitavargen @ 17-03-2010, 17:08)  Att skilja på människor efter deras etnicitet är en arv efter andra världskriget. När Nazismen slogs ner gömde sig resten av rasisterna bakom dessa försök att se på människor efter deras hudfärg. Arv efter andra världskriget? Skulle inte tro det, att skilja på folk på grund av etnicitet har gjorts i alla tider, och kommer nog så att fortgå. Vad som anses som positiva och negativa egenskaper har dock varierat. CITAT (Aqvakul @ 17-03-2010, 19:53)  Jasså.. och mot vem? Kanske mot landet och kulturen som tog emot dom och gav dom mat och husrum när deras eget land inte längre är beboeligt? Jag tycker absolut att det är motiverat med lite tacksamhet.
Piccante
17-03-2010, 21:20
CITAT (Huggorm @ 17-03-2010, 21:15)  Arv efter andra världskriget? Skulle inte tro det, att skilja på folk på grund av etnicitet har gjorts i alla tider, och kommer nog så att fortgå. Vad som anses som positiva och negativa egenskaper har dock varierat. Kanske mot landet och kulturen som tog emot dom och gav dom mat och husrum när deras eget land inte längre är beboeligt? Jag tycker absolut att det är motiverat med lite tacksamhet. Vi har verkligen en grandios självbild i detta landet! Som tionde största vapenexportör i världen så vet i f**en om folk ska vara så tacksamma mot oss jämt... Man kan inte beskylla oss för att stå upp mot orättvisor, plundring och svält i världen när vi i princip har gett upp utrikespolitik och alliansen skär ned biståndet och sänder understöd till NATO.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|