Fasting65
Nu är kokta fläsket stekt...

Jag inledde en mailkonversation med Esveld (www.esveld.nl) i februari där jag efterfrågade en Acer Palmatum "Stella Rossa" i större exemplar. Jag ville bl.a veta skillnaderna på de olika storlekar som de har i sin webshop. Jag frågade också om de kunde leverera i slutet av april OM jag lägger beställning nu. Jag fick svar, och var ganska nöjd, men ville i ett returmail veta totalkostnad (frakt, emballage osv) innan jag gick vidare med beställningen. Inget hände, och jag började fundera om Esveld var så sugna på avslut....tills idag när Posten kom förbi med en jättekartong innehållandes 1 st Acer Palmatum "Stella Rossa" från Esveld.

Nu uppkommer ju några frågor:
-HUR kunde Esveld tolka mina motfrågor om fraktkostnad till en order?
-ÄR det "slutet på april" nere på kontinenten? Mig veterligen är det mitten på mars nu.
-OM jag bestämmer mej för att behålla trädet -VAD gör jag med en lönn nu? Det är ju typ 40-50 cm snö ute.

Som lök på laxen nämnde jag i mailkonversationen att jag är intresserad av en Styrax Japonica - större exemplar. Det trädet har inte kommit än, men jag är inte förvånad om Posten ringer på imorrn med ytterligare en försändelse från Esveld.

Hilfe.
theseraphim
Kan ju helt enkelt vara ett fel från deras sida, dvs blivit ett missförstånd bland personalen som resulterat i detta. Sen kan det också vara ett direkt missförstånd i eran konversation som gjort att de trodde att de skulle leverera senast april men tidigare är ett plus... Enklast är väl att kontakta holländarna via mail eller tele.
Fasting65
Jag har precis mailat Esveld med ett lass frågor. Vill också kolla med er hur man tar hand om ett träd nu.... Bubbelplast? Juteväv? Ute? Inne? Källaren i halvmörker? Ljust? Torrt, blött?

Är lite stressad då plantan är grymt fin. Vill inte riskera något oavsett om den ska åter till holland eller stanna här hos oss.
oliv
Om du har ett frostfritt (svalt) rum skulle jag ställa det där. Bättre om det är ljust. Hur ser plantan ut? Har det börjat komma blad? Annars kanske det också går med ett mörkt svalt rum.
Fasting65
Nu finns lite bilder att titta på:
http://www.fasting65.se/stellarossa/
Dvs, inga blad än.

Jag har fått svar från Esveld. Tydligen har de skickat en orderbekräftelse på mail - ett mail som tyvärr aldrig kom fram. Jaja, jag kan leva med detta missöde eftersom trädet var kanonbilligt och riktigt fint. Synd bara att frakten blir nära nog halva kostnaden.
KarinSKARA
Vackert ex.
Tur att den ej slått ännu för då hade du haft det jobbigt värre.

Har du ett utrymme strax över noll så ställ den där.
Eller ute i skuggan, i , några varv med lite väv skadar då inte.
Det är när blade slagit ut som problemen börjar. Kommer då en vinternatt så fryser de och sedan kan det ta evigheter innan nya orkar fram.

Får man ställa en ofin fråga om vad allt gick på?

Lycka till med nykomlingen
Fasting65
Jag vill minnas att bosse rappne slog in sina sköra citrusträd med några varv bubbelplast och juteväv. Jag tänkte kanske göra samma sak. Sen får jag väl rulla ut trädet på dagarna eftersom det är runt noll - fast nån minus i skuggan..., och rulla in trädet i garaget på nätterna. Tyvärr är garaget lite för varmt då garaget är i huset...

En av bilderna på websidan visar fakturan.
56.60 kostade trädet.
Totalsumman landade på 107,24 Euro.

Alexander-VG-zon3
antagligen är trädet redan i vila från Esveld. och tål därmed lite frost nu utan att skadas. och du kan då ha det ute i skugga-halvskugga även på nätterna. och ev tar du på väv som extra skydd (bubbelplast ska du inte använda däremot fiberduk eller grön vinterväv funkar bra, juteväv skyddar bara mot solen).

skulle det bli väldigt kallt kan du ev ta in den tillfället.
Fasting65
En bekant har ett dåligt isolerat garage - runt 10 grader. Dock dåligt med ljus - endast några små fönstergluggar. Vi kör dit lönnen så får vi fundera på om vi kan ordna en sval plats hemma på något sätt.
pebblelake
Det är inte ovanligt med "missförstånd" från Esveld.
Jag har beställt ett flertal gånger och preciserat krukstorlek, samt att utbyte till större kruka ej får ske om den lilla krukan är slut, samt storlek på paket.
Trots det skickar dom större krukor och flera paket med följd att totalkostnaden kan tredubblas.
Jag sparade varenda mail konversation som jag hade med dom sist.
Av cirka 6 mail var det just mailet om min justering av ordern som dom inte fått?????
Jag börjar se ett mönster här.
Lösningen för mig var att inte betala fören alla fel var åtgärdade. Det tog ca 20 mail!! samt att en olustig kännsla infann sig hos mig. Dom sa sig känna sig utpressade eftersom dom redan skickat plantorna, därför gick dom med på det jag ursprungligen hade skrivit i "mailet som kom bort".
Det som känns mest besvärande är att jag gärna vill köpa mer av dom kommande år, men jag kanske står noterad som besvärlig kund.
Trots allt har dom ett grymmt utbud.

Men mitt råd är: spara all mailkonverstion ,precisera krukstorlek samt att utbyte till större kruka ej får ske samt fråga om max antal krukor i givet postpaket.

i värsta fall får man väl beställa i grannens namn coolgleam.gif

Glömde säga att mina övervintrar i en pärkällare, kolsvart och 4 grader plus. jag tar ut dom när knopparna börjar svälla.
oliv
Ja, det är synd att det gick så snett. Men det behöver inte bli dåligt (kanske om man som jag bara beställer ett träd utan fler önskemål). I alla fall planterade jag en lönn i höstas, och den var mycket fin och väl inpackad. rolleyes.gif
Jan af Lisö
Hi

Jag trodde att inga plantskolor ute i Europa expedierar något INNAN de fått tag i ens kontokortsnummer, men jag har kanske fel.

Tack för varningen i alla fall - sånt är bra att veta. Man skall kanske använda hotmail-addressen när man vill fråga och den riktiga när det är dax för beställning. Läxan är kanske att inte ange sin hemadress tills man är 100% säker att man vill beställa.

Annars så är det rätt tid att leverera från Europa nu, det blir sämre när växterna där nere slår ut vilket sker tidigt under april.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon