Full version: Rosinspektion idag
Sidor: 1, 2
Monarda
Verkar som mina Maigold och Westerland har gått hädan efter denna vinter. I alla fall dom som jag hade täckt. Märkligt nog lever den Westerland som inte fick någon täckning! Förklara det den som kan!
Dom som klarat sig perfekt är Leonardo da Vinci, Climbing Bonica och så förstås alla rugosorna.
Kajsa
Vad roligt se dig här igen Stiffe rose.gif I Skåne borde det väl varit lite bättre

Min Trier är uppgrävd och ersatt med Emelie. Flammentanz frös inte ner men hade mycket barkfläck sjuka så den är nerklippt ändå. Osäker om Alchymist kommer igen ? Constance Spry är klippt i botten, även den hade en del barkfläck.
Leverkusen är uppgrävd och ersatt med Geschwinds Nordlandsrose. Har impulshandlat två Linnaeus i veckan för dom klarade vintern bra.
I sommar får man glädjas över alla klematis, pioner, Rugosa och Kanadarosorna, massor av de andra börjar om nerifrån.
Kajsa

Och idag klippte jag ner min stora Alba ros Mme Plantier, en av mina första rosor, det fanns några gröna grenar i mitten men det var bara att klippa ner hela, den hade tusen grenar.
Jo det var för trist !
kerstin z5-6
Trist Kajsa:(
Mina albor ser bra ut, de flesta likaså många av kanadensarna, men jag har några nerklippta till marken, tur de har egen rot alla.Gallica är rabattroskorta många, och en del som såg fina ut är inte det .. suck sekatör sekatör
tvilling77
Verkligen trist Kajsa!! Den var ju så vacker!! Vi får hoppas att nästa vinter inte blir lika illa.... nono.gif
Bee
Med tanke på vilken rosprakt vi fick uppleva förra året så undrar man om rosorna vet att det skall komma en sträng vinter...
Kanadarosorna har klarat sig bäst hos mig. Louise Bugnet har t o m knoppar redan!
Mina två gallicor Rosa Mundi och Officinalis har också klarat vintern galant. Dom har kanske nedärvd överlevnadsförmåga. Det kommer t o m ett litet rotskott från Officinalis nu. Skall bli spännande att se om det är Officinalis eller något annat smile.gif
Övriga rosor fick jag klippa ner till 10 cm ovan mark. De flesta kommer fint nu tex Ghislaine de Feligonde och Rhapsody in Blue. Den ena Bonican har dock inte visat något livstecken än.
En liten bonus: Förra året grävde jag ner en liten miniros i ett hörne. Den tappade alla blad pga svartfläck och tanken var väl att gräva upp den i höstas men så blev det inte. I år kommer den igen med massor av blad och ser väldigt frisk ut! Den gillade tydligen snö och kallt.
Gud vad det är skönt att växtsäsongen äntligen har kommit igång!

Edit: stavfel.
Ezereht
Det har regnat massor nu här, och *poff* vad grönt det har blivit smile.gif Fast det är också ganska kallt och blåser kyligt. Men men, värmen kommer väl åter. Hoppas jag.
tvilling77
CITAT (Ezereht @ 26-05-2010, 08:22) *
Det har regnat massor nu här, och *poff* vad grönt det har blivit smile.gif Fast det är också ganska kallt och blåser kyligt. Men men, värmen kommer väl åter. Hoppas jag.

Ja verkligen ett riktigt "busväder" vi har fått! Är glad att jag hann få ner rosorna i backen när vädret fortfarande var fint! Alla verkar dessutom ta sig så än är jag glad! ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon