Sidor: 1, 2
Vippan
Varför höja skatten,lägg ner Landstingen i stället då kommer pengarna garanterat att räcka till en adekvat vård för alla.
theseraphim
Största problemet för SAS är att om man går ut på en internetsida för att boka flygresa så kan man i regel alltid ignorera SAS som bolag då de alltid ligger över alla andra på prisnivån. Visst det går inte jämföra med Easyjet men KLM tex är alltid billigare när jag kollat. SAS har drabbats av samma problem som tex Volvo, Volvo tror att de är BMW och tar betalt därefter, folket uppfattar inte Volvo som äkta premiumbil och tycker de är dyra. SAS tror väl helt enkelt att de kan sälja med sin höga standard och dylikt...om den nu är så mycket högre än tex KLM
Aqvakul
CITAT (Vippan @ 09-04-2010, 15:06) *
Varför höja skatten,lägg ner Landstingen i stället då kommer pengarna garanterat att räcka till en adekvat vård för alla.

Förklara gärna hur detta trolleri skulle gå till...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2010, 16:17) *
Förklara gärna hur detta trolleri skulle gå till...

Om man smyghöjer skatten samtidigt så går det nog
vitavargen
CITAT (jholma @ 09-04-2010, 09:41) *
Uppriktigt sagt Vita Vargen så gläder det mig att somliga får det sämre. Många kommer säkert att bli bättre människor av detta. ....

Hoppas verkligen att du skämtar!

Detta som du säger är en mångtusenårig uppfattning med rötter i religioner som påbjud människor fasta(att gå hungrig länge), som skulle ändra människor till det bättre.

Idag användes detta önskemål av religiösa sekter som vill tvinga människor i ett eländigt liv. De sociala och statsvetenskaplia verktygen för analys av ett samhälle får ingen plats hos de religiösa sekterna. All elände önskas för människor med tron att de blir bättre människor av det. Exempeln är många när olika sektledare yttrat sig i samband med de stora katastroferna som drabbat människor.
herkules
nå - hur ska vi få in pengar då?
hur ska vi spara så exvis pengarna räcker till vård, skola och omsorg?

jag tycker att har man företag i sverige ska man skatta i sverige, blir förbannad på exvis apotek som skattar på jerseyöarna (eller var det nu var).
administrationen inom landsting och kommun skulle kunna effektiviseras till max. sänk landsting/kommundirektörernas löner.

mer?

skit i politiken, alliansen är inte kul men sossarna var inte så jäkla roliga de heller mot slutet.
Huggorm
CITAT (herkules @ 09-04-2010, 16:35) *
nå - hur ska vi få in pengar då?
hur ska vi spara så exvis pengarna räcker till vård, skola och omsorg?

Tja, det är ju inte så lätt eftersom vård och omsorg är extremt stora poster i rikets budget, kanske de största. Det enda stället man kan spara tillräckligt med pengar är på just dessa poster. Bantning av deras administration och byråkrati är mitt förslag.
vitavargen
Varje ekonomisk beslut har ett politisk syfte. Därför är det omöjligt att prata om en ekonomi utan att ta upp de politiska syftena bakom det.
andersen
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 16:39) *
Tja, det är ju inte så lätt eftersom vård och omsorg är extremt stora poster i rikets budget, kanske de största. Det enda stället man kan spara tillräckligt med pengar är på just dessa poster. Bantning av deras administration och byråkrati är mitt förslag.

Ca 9%av BNP "kostar"sjukvården i Sverige det är ungefär samma kostnad som den Amrikanska staten betalar för sin sjukvård men i USA så betalar man stor del av sjukvården via försäkringsbolag så den Amrikanska sjukvården är mycket dyrare en den Svenska.
Jan Lindgren
Hej!
Att lägga ner landstingen är ett utmärkt förslag. Det skulle spara massor av pengar. Visserligen skulle en massa byråkrater bli arbetslösa men det är billigare än att ha dem kvar. Sjukvården dignar under en massa byråkrater som hittar på nya arbetsuppgifter till sjukvårdspersonalen. Läkare har snart inte tid att ta hand om patienter. Varje landsting har exempelvis en egen läkemedelskommité som bestämmer vilka läkemedel som får användas i just deras landsting. Är du sjuk så kan det vara helt avgörande på vilken sida av landstingsgränsen du bor.
Kommunerna klarar inte av att driva skolan. Man tillsätter en massa chefer istället för lärare. Exemplet Osby kommun är avskräckande. Elevunderlaget minskar, lärare avskedas och den administrativa personalen ökar. Förstatliga skolan igen.
Befolkningen i Osby har minskat men administrationen har ökat. Ett vanligt problem i många kommuner.
Det går utmärkt att behålla välfärden samtidigt som vi har rimliga skatter. Ett problem är dock att vi har mycket olika uppfattning om vad som är välfärd.
MVH
Jan Lindgren
malarmaster
tummenupp.gif
Kommer aldrig att genomföras då en massa politiker skulle förlora jobb o förmåner.Ulf
Jan Lindgren
Hej Ulf!
Tyvärr har du rätt men om vi jobbar på projektet så kan vi kanske succesivt minska på kommunernas och landstingens makt.
MVH
Jan Lindgren
herkules
CITAT (vitavargen @ 09-04-2010, 17:14) *
Varje ekonomisk beslut har ett politisk syfte. Därför är det omöjligt att prata om en ekonomi utan att ta upp de politiska syftena bakom det.

ähh, ingenting är omöjligt! smile.gif
Huggorm
CITAT (andersen @ 09-04-2010, 17:15) *
Ca 9%av BNP "kostar"sjukvården i Sverige det är ungefär samma kostnad som den Amrikanska staten betalar för sin sjukvård men i USA så betalar man stor del av sjukvården via försäkringsbolag så den Amrikanska sjukvården är mycket dyrare en den Svenska.

Vad går då resten av BNP till? Jag skulle gärna vilja se ett diagram eller tabell.
herkules
CITAT (Jan Lindgren @ 09-04-2010, 17:16) *
Hej!
Att lägga ner landstingen är ett utmärkt förslag. Det skulle spara massor av pengar. Visserligen skulle en massa byråkrater bli arbetslösa men det är billigare än att ha dem kvar. Sjukvården dignar under en massa byråkrater som hittar på nya arbetsuppgifter till sjukvårdspersonalen. Läkare har snart inte tid att ta hand om patienter. Varje landsting har exempelvis en egen läkemedelskommité som bestämmer vilka läkemedel som får användas i just deras landsting. Är du sjuk så kan det vara helt avgörande på vilken sida av landstingsgränsen du bor.
Kommunerna klarar inte av att driva skolan. Man tillsätter en massa chefer istället för lärare. Exemplet Osby kommun är avskräckande. Elevunderlaget minskar, lärare avskedas och den administrativa personalen ökar. Förstatliga skolan igen.
Befolkningen i Osby har minskat men administrationen har ökat. Ett vanligt problem i många kommuner.
Det går utmärkt att behålla välfärden samtidigt som vi har rimliga skatter. Ett problem är dock att vi har mycket olika uppfattning om vad som är välfärd.
MVH
Jan Lindgren

men det här var ju alldeles lysande!
andersen
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 18:31) *
Vad går då resten av BNP till? Jag skulle gärna vilja se ett diagram eller tabell.

diagram och tabeller har jag inga, men uppgifterna skrivs det dagligen om i media här tex

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-...fter_158001.svd
malarmaster
av varje skattekrona går 13 % till sjukvård,13% till skola/utbildning,3% till försvaret,41% till socialförsäkringssystemet o 14% till förvaltning siffrorna är från 2008 o kan hämtas på ekonomifakta.se
Ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 09-04-2010, 19:13) *
av varje skattekrona går 13 % till sjukvård,13% till skola/utbildning,3% till försvaret,41% till socialförsäkringssystemet o 14% till förvaltning siffrorna är från 2008 o kan hämtas på ekonomifakta.se
Ulf

Bra, där har vi ju ett diagram. Där har vi något att skära i, vart skall vi göra våra besparingar? "Socialt skydd" med sina 41% ser väldigt frestande ut, där finns nog mycket att ta av

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offent...torns-utgifter/
andersen
Ulf

Intressanta siffror, men det blir svårt att gämföra med andra länder, när man pratar kronor. Men visst 13kronor på varje hundra lapp i skatt till sjukvård är ju inte så mycket pengar.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 19:22) *
Bra, där har vi ju ett diagram. Där har vi något att skära i, vart skall vi göra våra besparingar? "Socialt skydd" med sina 41% ser väldigt frestande ut, där finns nog mycket att ta av

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offent...torns-utgifter/

Visst, både a-kassan och sjukpenningen är väl alldeles för hög... whist.gif
Huggorm
CITAT (andersen @ 09-04-2010, 19:27) *
Intressanta siffror, men det blir svårt att gämföra med andra länder, när man pratar kronor. Men visst 13kronor på varje hundra lapp i skatt till sjukvård är ju inte så mycket pengar.

Nej, det var mindre än väntat faktiskt. Vill du jämföra Sveriges skattetryck med omvärldens så kan du kolla på den här tabellen:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatte...nternationellt/

Någon separat tabell för enbart sjukvården har jag dock inte hittat.
vitavargen
Ulf

Ekonomi.se ägs av näringsunderlivet(eller vad de kallar sig nu för tiden) som på människospråk heter det företagsägarna. Dessa är ett intressegrupp som dagligen strävar efter sina egna intressen.

När det gäller socialförsäkringssystemet(vilket är medborgarnas trygghet) som företagarna hatar så gärna, är all försäkring betalda redan i förväg. När du arbetar betalar du för de summor som senare vid behov kommer till dig i form av A-kassa och liknande. Att företagarna är så smarta (att blanda ihop det som är redan betald av invånarna med skattepengar och kalla det för fakta på sin sajt) talar bara om hur illvilliga de är.
Anma
I andra länder med lägre skatt betalar man mycket mer för sjukvården själv. I Finland till exempel kostar det 250 kr/dag att ligga på sjukhus. Här kostar det 80 kr/dag.
Det kan bli kärvt att betala 7500kr om man ligger en månad på sjukhus, i synnerhet som fattigpensionär.
Huggorm
CITAT (Anma @ 09-04-2010, 19:48) *
I andra länder med lägre skatt betalar man mycket mer för sjukvården själv. I Finland till exempel kostar det 250 kr/dag att ligga på sjukhus. Här kostar det 80 kr/dag.
Det kan bli kärvt att betala 7500kr om man ligger en månad på sjukhus, i synnerhet som fattigpensionär.

Särskilt i ett samhälle där folk gör vad dom kan för att handla slut på sista kronan varje månad, samt maximera sin låntagning för att kunna öka sin konsumtion ännu mer. Hade folk haft vett att spara undan en buffert så hade sånt där inte varit något problem, men varför spara till något som ens medmänniskor kan betala i stället?
Anma
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 20:05) *
Särskilt i ett samhälle där folk gör vad dom kan för att handla slut på sista kronan varje månad, samt maximera sin låntagning för att kunna öka sin konsumtion ännu mer. Hade folk haft vett att spara undan en buffert så hade sånt där inte varit något problem, men varför spara till något som ens medmänniskor kan betala i stället?

Men du, som jag förstått på vissa ska man ju sänka skatten för att kunna konsumera. Är det inte så man håller samhället i gång? Hur går det i hop med att spara? wacko.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 09-04-2010, 20:07) *
Men du, som jag förstått på vissa ska man ju sänka skatten för att kunna konsumera. Är det inte så man håller samhället i gång? Hur går det i hop med att spara? wacko.gif

Börja med att spara ihop en buffert så kan du konsumera sedan. Jag rekommenderar att du köper närproducerat, det hjälper mer än kinaimport.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 20:16) *
Börja med att spara ihop en buffert så kan du konsumera sedan. Jag rekommenderar att du köper närproducerat, det hjälper mer än kinaimport.

jag försöker alltid ha en buffert. Men varför går alltid bilen sönder eller datorn eller något annat, så fort man börjat andas ut. Verkar som mina prylar känner på sig när jag är stadd vid kassa, för då går dom lägligt sönder. Nu vill bilen ha nya bromsok. Men det vill inte jag. Får se om jag kan fixa det.
malarmaster
CITAT (vitavargen @ 09-04-2010, 19:48) *
Ekonomi.se ägs av näringsunderlivet(eller vad de kallar sig nu för tiden) som på människospråk heter det företagsägarna. Dessa är ett intressegrupp som dagligen strävar efter sina egna intressen.

När det gäller socialförsäkringssystemet(vilket är medborgarnas trygghet) som företagarna hatar så gärna, är all försäkring betalda redan i förväg. När du arbetar betalar du för de summor som senare vid behov kommer till dig i form av A-kassa och liknande. Att företagarna är så smarta (att blanda ihop det som är redan betald av invånarna med skattepengar och kalla det för fakta på sin sajt) talar bara om hur illvilliga de är.

Hur kan man vara så enögd o hatfull mot den grupp i samhället som skapar jobb o därmed det skatteunderlag som bekostar allt i samhället? Har du inte själv anställning någonstans?Har själv haft företag o känner inte igen det som du beskriver.Inte missunnade jag mina anställda deras försäkringsskydd,lön m.m.Numera är jag löneanställd o trivs med det och inte krigar jag med min chef,tvärtom strävar samtliga anställda efter att företaget skall fungera o gå bra. endast så kan vi höja våra löner o andra förmåner.
Vill absolut inte att du vitavargen tar detta som ett personangrepp men du behöver nyansera din bild av världen o hur näringslivet fungerar. Ulf
vitavargen
CITAT (malarmaster @ 09-04-2010, 20:49) *
Hur kan man vara så enögd o hatfull mot den grupp i samhället som skapar jobb o därmed det skatteunderlag som bekostar allt i samhället? Har du inte själv anställning någonstans?Har själv haft företag o känner inte igen det som du beskriver.Inte missunnade jag mina anställda deras försäkringsskydd,lön m.m.Numera är jag löneanställd o trivs med det och inte krigar jag med min chef,tvärtom strävar samtliga anställda efter att företaget skall fungera o gå bra. endast så kan vi höja våra löner o andra förmåner.
Vill absolut inte att du vitavargen tar detta som ett personangrepp men du behöver nyansera din bild av världen o hur näringslivet fungerar. Ulf

Det här sidospåret tar du bara för att vi ska glömma det du tog upp från sajten(ekonomi.se). Den sajten blandar ihop avsiktligt två olika saker. Det ena är skatter som betalas och det andra den avgift som varje arbetande betalar för sin socialaförsäkring som skiljer sig från skatten.

Dessa summor läggs ihop av företagera som har avsiker med detta och det är nedrustningen av det sociala skyddsnätet för att öka vinsten för företagarna. Det är en grupp som går och hoppas på andras olyckor så att de kan sko sig på.

Att du försvarar det avskyvärda som den sajten gör talar bara antingen om din okunnighet i ekonomiska frågor eller illvilja i dig. Vilket av dessa det rör sig om vet jag inte.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 09-04-2010, 21:25) *
Det här sidospåret tar du bara för att vi ska glömma det du tog upp från sajten(ekonomi.se). Den sajten blandar ihop avsiktligt två olika saker. Det ena är skatter som betalas och det andra den avgift som varje arbetande betalar för sin socialaförsäkring som skiljer sig från skatten.

Dessa summor läggs ihop av företagera som har avsiker med detta och det är nedrustningen av det sociala skyddsnätet för att öka vinsten för företagarna. Det är en grupp som går och hoppas på andras olyckor så att de kan sko sig på.

Att du försvarar det avskyvärda som den sajten gör talar bara antingen om din okunnighet i ekonomiska frågor eller illvilja i dig. Vilket av dessa det rör sig om vet jag inte.

Du hävdar detta, men var har du fått det ifrån?
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 21:29) *
Du hävdar detta, men var har du fått det ifrån?

De som kallar sig för närigslivet har haft representanter som vid en TV-intervju sa att försämringen av de sociala försäkringarna var deras krav som Alliansen följt. Om du vill ha källa får jag leta på play-sidorna. Det tar tid, men jag kan hitta intervjun.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 09-04-2010, 21:36) *
De som kallar sig för närigslivet har haft representanter som vid en TV-intervju sa att försämringen av de sociala försäkringarna var deras krav som Alliansen följt. Om du vill ha källa får jag leta på play-sidorna. Det tar tid, men jag kan hitta intervjun.

Nu har jag läst dina inlägg en gång till, och jag missförstod första gången. Några belägg för att näringslivet vill ha förändringar i försäkringssystemen behövs inte.

Pengar som betalas in till staten kan man kalla en massa olika saker. Skatt och avgift är i det här fallet det samma. Det är fullt berättigat att räkna ihop det i diagrammet.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 21:49) *
...
Pengar som betalas in till staten kan man kalla en massa olika saker. Skatt och avgift är i det här fallet det samma. Det är fullt berättigat att räkna ihop det i diagrammet.

Nej , det stämmer inte .

Det som är avgifter och vi betalar till de sociala försäkringarna kan inte tas som statens utgifter, för den är redan betald. Det som ekonomi.se gör är en smutsig trolleri. De blandar ihop dessa två för att tala om för oss att statens utgifter för de sociala försäkringarna är stora( i ekonomi.se diagram var det väl 41% av utgifterna). De avgifter som betalas in är inga utgifter för staten, för de av separata poster som är redan betalda avtalsenligt.

Ett exempel kanske kan belysa det jag försöker säga:

Jag är på väg till storköpet och du säger köp mig tre säck med hundmat och betalar mig 500 spänn för det. Jag köper dina och två säck för mina hundar också. När jag kommer ut räknar jag att jag har betalat 700 spänn för hundmat. Men du har betalat 500 spänn och de får jag räkna av från mina beräkningar.

Det är en sådan trolleri som sajten (ekonomi.se) håller på med. De blandar ihop siffror för att visa att statens utgifter för de sociala försäkringarna är stora.
Huggorm
Jag är nog skeptisk ändå...
vitavargen
Det får du gärna vara... Men tänk på det.
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 09-04-2010, 22:20) *
Det får du gärna vara... Men tänk på det.

Nej, jag tror jag tar mig en banan i stället
vitavargen
Det får du också göra smile.gif
malarmaster
eftersom ekonomifakta enl. vissa består av lögnare o bedragare så föreslår jag istället ekonomistyrningsverket,esv.se vars uppgift är att på riksdagens uppdrag hålla koll på siffror o skatter.där ser man att siffrorna jag tidigare nämt stämmer. 2008 var statens inkomster 900 miljarder o utgifter för trygghetssystemen 530 miljarder.till detta kommer ytterligare 10 miljarder som kommunerna betalar i form av socialhjälp. där kan man vidare läsa att 25 % av befolkningen mellan 20-64 år försörjdes av dessa system.en fjärdedel!!!! Obs här är inte inräknat ålderspensionärerna.
I statens ögon är arbetsgivaravgift en skatt,står också att läsa här.
( ta nu dessa uppgifter med en nypa salt,det är säkert Anders Borg som suttit o filat på ett nytt valtal) Ulf
Huggorm
Det ante mig, men jag orkade inte leta upp fakta själv...
vitavargen
CITAT (malarmaster @ 09-04-2010, 23:07) *
eftersom ekonomifakta enl. vissa består av lögnare o bedragare så föreslår jag istället ekonomistyrningsverket,esv.se vars uppgift är att på riksdagens uppdrag hålla koll på siffror o skatter.där ser man att siffrorna jag tidigare nämt stämmer. 2008 var statens inkomster 900 miljarder o utgifter för trygghetssystemen 530 miljarder.till detta kommer ytterligare 10 miljarder som kommunerna betalar i form av socialhjälp. där kan man vidare läsa att 25 % av befolkningen mellan 20-64 år försörjdes av dessa system.en fjärdedel!!!! Obs här är inte inräknat ålderspensionärerna.
I statens ögon är arbetsgivaravgift en skatt,står också att läsa här.
( ta nu dessa uppgifter med en nypa salt,det är säkert Anders Borg som suttit o filat på ett nytt valtal) Ulf

Det var inga fel på dina siffror, utan det var den sajten som blandar ihop oilka poster med politisk syfte. Om andra sajter beräknar på samma sätt får jag säga samma sak till de också.

Det du tog upp är statens utgifter som inkluderar annat också( det som är betalda av anstälda). Skatter betalas av alla som bär en lön, men de avgifterna till sociala försäkringar betalas inte av alla( minderåriga och pensionärer betalar inte alla de avgifterna ). Det var ett felaktigt sätt att beräkna på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon