|
Huggorm
11-04-2010, 10:03
Jag tycker det är intressant att man kan komma undan som sexturist bara för att man är kvinnlig ikon på vänsterkanten. Då är man plötsligt en förebild, och det man gör är rätt och bra.
Aqvakul
11-04-2010, 10:07
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 11:03)  Jag tycker det är intressant att man kan komma undan som sexturist bara för att man är kvinnlig ikon på vänsterkanten. Då är man plötsligt en förebild, och det man gör är rätt och bra. Ja, det är märkligt.. Men det är också märkligt att detta är det enda du vill diskutera och inte hennes författarskap...
Huggorm
11-04-2010, 10:11
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 11:07)  Ja, det är märkligt.. Men det är också märkligt att detta är det enda du vill diskutera och inte hennes författarskap... De här tråden är väll inte enbart ägnad hennes författarskap, utan hela hennes livsgärning? Men jag tror jag hoppar av diskussionen här, till allas lättnad och glädje.
vitavargen
11-04-2010, 10:11
CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 11:03)  Jag tycker det är intressant att man kan komma undan som sexturist bara för att man är kvinnlig ikon på vänsterkanten. Då är man plötsligt en förebild, och det man gör är rätt och bra. Komma undan? Har de borgerliga hängt Sarkozy & Berlosconi? Varje morron ringer borgerligheten till dessa två för att säga hej och gomorron till dem. Och du tycker att det är OK att ge sig på en kvinna som inte gjort lika hemska grejer som borgerlighetens högsta ledare i Europa?
*Stintan*
11-04-2010, 10:25
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 10:39)  Jag tycker absolut inte att du gör hennes författarskap rättvisa - utan väljer att avfärda författarskapet, därför att du upplever henne som motbjudande som person.
Vilka böcker av henne har du läst? Vad tyckte du om dem? Om du inte gillade dem, varför fortsatte du att läsa dem?
Har du läst Åsa Lindeborgs artikel om KT? Vad har du för invändningar mot den? Ja jag är medveten om detta. Ibland är det som sagt knepigt att skilja på sak och person särskilt som det här handlar om en person som skrivit om sig själv och pratat om sig själv i Tv-sofforna. Då blir ju författarskapet åtminstone delvis detsamma som personen. Har man dessutom träffat personen Irl blir det ännu knepigare att bortse från person. Trots det så har jag rätt att ha en åsikt. Ja jag har läst Åsa Lindeborgs artikel och varför skulle jag ha invändningar mot den? Jag har inte heller några invändningar mot att du har en annan uppfattning än jag. Det står var och en fritt att tycka vad man vill och därför bryr jag mig inte ett smack om att du tycker att jag inte gör hennes författarkap rättvisa. Något lärarförhör ställer jag inte heller upp på bara för att mina åsikter inte passar dig i galoscherna. Utveckla din egen åsikt istället för att dissikera andras.
*Stintan*
11-04-2010, 10:40
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 10:47)  Absolut inte - men man kan ju försöka vara lite nyanserad och skilja på hennes författarskap och henne som person. Stintan har ju i motsats till Huggorm läst en del böcker av henne, så jag var intresserad av hur hon resonerar kring dem. På den tiden det begav sig (dvs när jag läste några böcker av henne) var det nästan som veckotidningsskvaller att läsa böckerna. Det var snudd på icke rumsrent då men idag är det ju ingen som höjer på ögonbrynen utan tvärtom tycker man att hon var banbrytande. Men sånt ser man väl aldrig förrän i backspegeln. Sen att jag inte tycker att hon var nån exeptionellt bra författare står jag för.
*Stintan*
11-04-2010, 10:51
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 11:07)  Ja, det är märkligt.. Men det är också märkligt att detta är det enda du vill diskutera och inte hennes författarskap... Jag kan inte se att du någonstans i tråden sagt ett enda ord om vad du själv har för åsikt om hennes författarskap utan du bara har synpunkter på vad andra tycker. Är inte det väldigt märkligt.
mamamaggan
11-04-2010, 11:06
Och fördomarna mot kvinnor frodas fortfarande ...........................
Att fördomar ändras beror just på sådana som Kerstin men det tycks som en del har svårt att fatta det.
*Stintan*
11-04-2010, 11:15
CITAT (mamamaggan @ 11-04-2010, 12:06)  Och fördomarna mot kvinnor frodas fortfarande ...........................
Att fördomar ändras beror just på sådana som Kerstin men det tycks som en del har svårt att fatta det. Vilka fördomar har hon ändrat på?
Hur många här har läst nåt av Kerstin Thorvall?
Aqvakul
11-04-2010, 11:32
Jag har i bokhyllan: "Det mest förbjudna", "Oskuldens död" och "Fula ord är så sköna". Dessutom vet jag att jag har läst några till bl.a. "När man skjuter arbetare".
Om det inte framgått tidigare så anser jag att hon är betydlesefull eftersom hon vågade utmana tabun och gränser, bl.a. om kvinnans sexualitet. Hon har också gjort mycket annat, som ungdomsböcker och design - vilket visar på en mångsidigt konstnärsskap. Jag kände henne inte personligen. Men det var en stilig kvinna, som tyvärr drogs med en hel del psykiska problem. (Vilket inte alls är ovanligt bland framstående författare.)
Hur många här har läst nåt av Kerstin Thorvall?
andersen
11-04-2010, 12:00
CITAT (Ralf @ 11-04-2010, 12:43)  Hur många här har läst nåt av Kerstin Thorvall? Jag har bara läst en bok av henne, men jag kommer mest ihåg henne som en bra debattör, och där är hon mest saknad av mej.
netaave
11-04-2010, 13:03
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 09:15)  Skröt hon verkligen om det?  Jajamen CITAT (vitavargen @ 11-04-2010, 00:04)  Antar att : respektslös=vulgär.
Har inte läst henne men, skulle tro att hon ställde sig emot både skrivna och oskrivna regler och lagar och normer. Som kvinna får man sota för om man gör sådant.
Har jag fel? NEJ, vulgär tycker jag hon var i sin framtoning under intervjuer t.ex. respektlös mot sin mamma och sina söner framförallt, hon är ju mamma till trubaduren Finn Zetterholm bl.a. han har aldrig någonsin uttalat sig om henne medans hon satt och lipade i tv över att barnen inte brydde sig, vilket jag har mkt lätt att förstå. Kan inte vara kul att vara en offentlig person själv o höra sin mamma sitta i tv och skryta över unga älskare och lämna ut sig själv i böckerna. Privatliv ska inte vara offentliga tycker jag.
*Stintan*
11-04-2010, 13:16
CITAT (netaave @ 11-04-2010, 14:03)  Jajamen
NEJ, vulgär tycker jag hon var i sin framtoning under intervjuer t.ex. respektlös mot sin mamma och sina söner framförallt, hon är ju mamma till trubaduren Finn Zetterholm bl.a. han har aldrig någonsin uttalat sig om henne medans hon satt och lipade i tv över att barnen inte brydde sig, vilket jag har mkt lätt att förstå. Kan inte vara kul att vara en offentlig person själv o höra sin mamma sitta i tv och skryta över unga älskare och lämna ut sig själv i böckerna. Privatliv ska inte vara offentliga tycker jag. Finn Zetterholm är väl inte son till KT.
Biggan_
11-04-2010, 13:23
CITAT (netaave @ 11-04-2010, 14:03)  Jajamen
NEJ, vulgär tycker jag hon var i sin framtoning under intervjuer t.ex. respektlös mot sin mamma och sina söner framförallt, hon är ju mamma till trubaduren Finn Zetterholm bl.a. han har aldrig någonsin uttalat sig om henne medans hon satt och lipade i tv över att barnen inte brydde sig, vilket jag har mkt lätt att förstå. Kan inte vara kul att vara en offentlig person själv o höra sin mamma sitta i tv och skryta över unga älskare och lämna ut sig själv i böckerna. Privatliv ska inte vara offentliga tycker jag. Nu är du ute och reser neta! Finn Zetterholm
netaave
11-04-2010, 13:56
CITAT (Biggan_ @ 11-04-2010, 14:23)  Nu är du ute och reser neta! Finn ZetterholmOoops fel efternamn, men trubadur är han iaf
vitavargen
11-04-2010, 14:19
CITAT (netaave @ 11-04-2010, 14:03)  Jajamen NEJ, vulgär tycker jag hon var i sin framtoning under intervjuer t.ex. respektlös mot sin mamma och sina söner framförallt, hon är ju mamma till trubaduren Finn Zetterholm bl.a. han har aldrig någonsin uttalat sig om henne medans hon satt och lipade i tv över att barnen inte brydde sig, vilket jag har mkt lätt att förstå. Kan inte vara kul att vara en offentlig person själv o höra sin mamma sitta i tv och skryta över unga älskare och lämna ut sig själv i böckerna. Privatliv ska inte vara offentliga tycker jag. Här är de normer som KT vänt sig emot som är så viktiga för dig. Hon varit den uppkäftige som upprör de konservativa uppfattningarna. Hennes intresse för yngre delar hon med Sarkozy och Berlosconi, men ni nämner henne för hon var inte en konservativ borgerlig. CITAT (Huggorm @ 11-04-2010, 11:11)  De här tråden är väll inte enbart ägnad hennes författarskap, utan hela hennes livsgärning? Men jag tror jag hoppar av diskussionen här, till allas lättnad och glädje. Det är ingen lättnad för mig att du hoppar av tråden. Vill gärna ha dig kvar. det som är viktigt är de fakta som samlas och plötsigt presenterar en annan person än den tråden handlar om, för imorse tåg du upp "små barn" vilkas umgänge är brott både i Sverige och andra länder också. Det är bäst att du håller dig till det som hon gjorde och fortsätter att skriva här.
*Stintan*
11-04-2010, 15:34
CITAT (vitavargen @ 11-04-2010, 15:19)  Här är de normer som KT vänt sig emot som är så viktiga för dig.
Hon varit den uppkäftige som upprör de konservativa uppfattningarna. Hennes intresse för yngre delar hon med Sarkozy och Berlosconi, men ni nämner henne för hon var inte en konservativ borgerlig.
Det är ingen lättnad för mig att du hoppar av tråden. Vill gärna ha dig kvar.
det som är viktigt är de fakta som samlas och plötsigt presenterar en annan person än den tråden handlar om, för imorse tåg du upp "små barn" vilkas umgänge är brott både i Sverige och andra länder också.
Det är bäst att du håller dig till det som hon gjorde och fortsätter att skriva här. Jag förstår inte varför du ska in och tjafsa om politik i en tråd som handlar om en människa du inte vet något om mer än det du möjligen idag lärt dig av det andra skrivit på nätet med anledning av vederbörandes bortgång. Har du läst något av KT, har du sett och hört henne som debattör eller när hon framträtt i tv-program? Varför tror du att hennes egna barn tagit avstånd och inte velat umgås med henne. Det är bara en son av fyra som mycket sporadiskt besökt henne. Myntet har inte bara en sida.
vitavargen
11-04-2010, 17:05
För att kunna neutralisera Mobbens skvalleri om Kerstin Torvall hämtar jag Åsa Linderborgs bedömning om KT. Hoppas att på så sätt hindrar vi den personangrepp som de konservativa är duktiga på. CITAT Under huden Bli medlem i Aftonbladet Snack och börja blogga Åsa Linderborg om en författare som trotsade alla tabun Kerstin Thorvalls Det mest förbjudna var den första vuxenboken jag läste. Jag var åtta år och kunde inte låta bli. Den låg på hallbänken hemma hos min moster och den låg på mammas nattduksbord och jag såg, jag kände, hur den satte sig under huden på dem utan att de kunde eller vågade prata med varandra eller någon annan om det de läst, för då hade de varit tvungna att prata om sig själva – samma obarmhärtiga krav ställdes på alla. ”Den är bra”, var allt de sa. ”Ja, den är verkligen bra.” Anna i den självbiografiska romanen är en 45-årig kvinna som låter sexualiteten vara livets centrifugalkraft. Hon ”behöver inte våldtas”, för hon bjuder ut sig av egen kraft. Bara för att det är roligt, varmt och skönt ”fast man är kvinna och inte ens ung”. Så drabbas hon plötsligt av mammans sippa ögon – mamman hon vill döda med ett strypgrepp – och pappans uppgivna blick. Hon skriver frivilligt in sig på psyk med hopp om att bli normal, vanlig, lagom, men kommer snart hem igen bara för att dra vidare med nya män. ”Stygg dotter. Otrogen hustru. Dålig mor. Motvillig farmor” är Annas facit över sig själv.
Vissa böcker är man för liten för att läsa, men Det mest förbjudna blev senare ett livsavgörande vittnesbörd om att litteraturen får vara privat, uppfordrande och sanningssökande. Att inga ämnen är tabu. Det mest förbjudna från 1976 är en av Sveriges mest omdebatterade böcker och brukar ofta nämnas som portalen för den bekännelselitteratur som var konsekvensen av sin tids kvinnorörelse. Då glömmer man Sonja Åkesson, för att bara nämna ett exempel, eller Inger Alfvén, som bara några månader senare utkom med Dotter till en dotter. Det förtar dock inte Thorvalls betydelse. I dag har vi en jämn stril av självutlämnande böcker, bloggar och krönikor, men få vågar tillfoga sig själv skamstämpeln som dålig mor. Kerstin Thorvall gjorde saker kvinnor inte får göra. Manliga genier kan obekymrat vara ”familjelata”, för att citera Ingmar Bergmans ord om sig själv, och slå mynt av det. Kvinnor kan det inte. Uppföljaren Oskuldens död inleds med en dedikation som nästan snuddar vid det manligt koketta – ”Till min äldste son, som jag övergav” – men den som läst Porträtt av ett mycket litet barn, om barnet som kryper och upptäcker världen bortom filten, förstår var orden kostar. Samtidigt kom Thorvall undan med vissa tvivelaktiga handlingar just för att hon var kvinna. Redan i Det mest förbjudna låter hon läsaren ana en sexturism i Tunisien. På 90-talet skrev hon om sina ”dansresor” till afrikanska västkusten. Jag minns med fasa ett tv-program där hon berättade om en ung afrikan som uppmuntrad tagit sig till Sverige men nu var övergiven på en flyktingförläggning, eftersom hennes intresse hade svalnat. ”Jag pratar med honom ibland i telefon”, sa hon till en programledare som inte hade några följdfrågor. En manlig författare hade aldrig kunnat gå hem med något liknande, men för många fick Thorvall en renässans som feministisk ikon. Andra ursäktade henne med att hon var en tossig gammal kärring. Thorvalls styrka och svaghet var just att hon gav fan i vad som passade sig. Det gjorde att männen svek henne lika många gånger som hon svek dem. Ensam dam reser ensam är en pregnant titel på ytterligare en självbiografisk roman på samma tema – hon skrev samma bok några gånger för mycket. Kerstin Thorvall föddes 1925 i Eskilstuna och utbildade sig på Beckmans reklamskola till en modetecknare som elegant och ledigt sammanfattade en kappa eller dräkt med några få penndrag. Så kan även hennes prosa beskrivas. Hon debuterade relativt sent, som 34-åring, med Boken till dig (1959), som vände sig till unga tonårstjejer på ett dittills okänt sätt. Därefter följde en rad böcker för alla åldrar. Hon var även verksam som illustratör av både egnas och andras böcker, såsom Astrid Lindgrens Kalle Blomkvist och Rasmus (1953).
Med När man skjuter arbetare fick hon 1993 ett nytt genombrott och även en manlig läsekrets. Fördjupningen av uppväxten och föräldrarnas äktenskap är en berättelse där kön och klass vävs samman och som är väl värd sitt Moa Martinson-pris. 2004 fick hon Ivar Lo Johanssons personliga pris och året därpå kom hennes sista bok, Jag är en grön bänk i Paris, ett urval av hennes dikter (red. Göran Greider). Hon var även verksam som kolumnist, bland annat i Aftonbladet. De som kände Kerstin Thorvall vittnar om en sällsynt stor narcissism. Hon var den duktiga flickan som kom i trotsåldern först som vuxen och lika trotsigt vägrade lämna den. I denna magnifika självupptagenhet föddes en viktig litteratur som oavlåtligt luktar människa
*Stintan*
11-04-2010, 18:02
Jösses har vi inte åsiktsfrihet i det här landet eller tror du vitavargen att du kan bestämma vad vi andra ska tycka. Det finns ingen mobbing och inga personangrepp från någon annan än dig här. Åsa Linderborg är bara en av många som skrivit en artikel med anledning av KT:s bortgång. Hennes artikel är inte odelat positiv heller. Tyck vad du vill om Kerstin Thorvalls leverne och författarskap och låt oss andra tycka vad vi vill.
Piccante
11-04-2010, 18:08
Nu börjar jag bli riktigt nyfiken på att läsa Thorvall eftersom alla skäller på henne Jag vet inte om hon var vulgär eller oförskämd mot folk som hon hängde ut i sin litteratur men jag tänker på Lisbet Pipping ( http://www.pipping.se/) hon har ju skrivit om och debatterat sin uppväxt med en förståndshandikappad mor. Ja tror det är viktigt att man får problematisera sådana frågor och föra upp andra perspektiv för i slutändan handlar det om barnens rätt och de kan inte föra sin egen talan. Sen har Pipping varit kontroversiell också som tycker att utvecklingsstörda inte ska få skaffa barn men hon är märkt av egna upplevelser och de kan ingen ta ifrån henne. Thorvalls mor var psykiskt sjuk vad jag förstår och det sätter säkert sina spår det med.
CITAT (vitavargen @ 11-04-2010, 18:05)  För att kunna neutralisera Mobbens skvalleri om Kerstin Torvall hämtar jag Åsa Linderborgs bedömning om KT. Hoppas att på så sätt hindrar vi den personangrepp som de konservativa är duktiga på. Nu driver du väl med oss. Eller menar du allvar? Nej, jag tänkte väl det.
mamamaggan
11-04-2010, 18:28
Oj oj oj vad världen skulle vara färglös och grå om inte sådana som Kerstin funnits . Det jag läst av henne är sådant som hon upplevt och varför skulle hon inte få skriva om det ?
Vi har tydligen olika gränser när det gäller t ex vad som är oförskämt eller vulgärt men vi har fortfarande åsiktsfrihet , eller hur ? Kerstin skrev som hon gjorde och jag tycker det var bra eftersom hon gick över gränsen .
Om någon aldrig skulle gå över gränsen skulle vi fortfarande tro att jorden var platt. Bra eller dåligt ?
Om någon aldrig skulle gå över gränsen skulle vi fortfarande ställa ut handikappade barn i skogen . Bra eller dåligt ?
Om någon aldrig skulle gå över gränsen skulle det fortfarande vara oförskämt och vulgärt att prata om sex . Bra eller dåligt ?
Columbus blev hånad , den första person som behöll sitt handikappade barn blev säkert mobbad , den första som pratade/skrev öppet om sex blev säkert t o m polisanmäld.
Det finns en första gång för allt . Den som passerar gränsen ser till att ett tabu bryts och att vår värld förändras d v s utvecklas och att gamla fördomar så småningom går i graven .
Därför är jag tacksam mot Kerstin och mot alla andra som var/är som hon.
VitaVargen Vad har du för egna erfarenheter av tex Kerstin Thorvalls tonårsböcker? Vad har du själv för egna synpunkter på Kerstin Thorvalls författarskap?
Minns du hennes illustrationer?
Jag vet att jag läste hennes tonårsböcker när jag själv var i tonåren.
netaave
11-04-2010, 18:50
Ja man kanske är oliktänkande när det gäller henne, men nu har jag förklarat två ggr varför jag inte gillar henne och det är min uppfattning, sorry men hur du än diskuterar så ändrar jag inte uppfattning.
vitavargen
11-04-2010, 18:51
CITAT (gnon49 @ 11-04-2010, 19:26)  Nu driver du väl med oss. Eller menar du allvar? Nej, jag tänkte väl det. Vad är det som verkar vara skämt för dig?
*Stintan*
11-04-2010, 19:02
CITAT (mamamaggan @ 11-04-2010, 19:28)  Oj oj oj vad världen skulle vara färglös och grå om inte sådana som Kerstin funnits . Det jag läst av henne är sådant som hon upplevt och varför skulle hon inte få skriva om det ?
Vi har tydligen olika gränser när det gäller t ex vad som är oförskämt eller vulgärt men vi har fortfarande åsiktsfrihet , eller hur ? Kerstin skrev som hon gjorde och jag tycker det var bra eftersom hon gick över gränsen .
Om någon aldrig skulle gå över gränsen skulle vi fortfarande tro att jorden var platt. Bra eller dåligt ?
Om någon aldrig skulle gå över gränsen skulle vi fortfarande ställa ut handikappade barn i skogen . Bra eller dåligt ?
Om någon aldrig skulle gå över gränsen skulle det fortfarande vara oförskämt och vulgärt att prata om sex . Bra eller dåligt ?
Columbus blev hånad , den första person som behöll sitt handikappade barn blev säkert mobbad , den första som pratade/skrev öppet om sex blev säkert t o m polisanmäld.
Det finns en första gång för allt . Den som passerar gränsen ser till att ett tabu bryts och att vår värld förändras d v s utvecklas och att gamla fördomar så småningom går i graven .
Därför är jag tacksam mot Kerstin och mot alla andra som var/är som hon. Visst jag kan hålla med men det innebär väl inte att man måste gilla alla personer som går över gränsen eller alla författare. Fattar inte varför det ska vara så svårt att respektera andras åsikter. Jag har absolut inte sagt något om att du och andra inte tycker som jag. Jag klankar inte på er för det men på er blev det ett jäkla liv bara för att jag och någon mer tyckte att KT var på gränsen till vulgär och respektlös.
Aqvakul
11-04-2010, 19:08
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2010, 20:02)  Visst jag kan hålla med men det innebär väl inte att man måste gilla alla personer som går över gränsen eller alla författare. Fattar inte varför det ska vara så svårt att respektera andras åsikter. Jag har absolut inte sagt något om att du och andra inte tycker som jag. Jag klankar inte på er för det men på er blev det ett jäkla liv bara för att jag och någon mer tyckte att KT var på gränsen till vulgär och respektlös. Jag tyckte inte alls att det blev "ett jäkla liv bara för att jag och någon mer tyckte att KT var på gränsen till vulgär och respektlös". Däremot är det lite tråkigt när det är hennes person som kommer i fokus och inte hennes konstnärskap. Tydligen provocerar hennes utlevande kvinnliga sexualitet fortfarande. Vi är tydligen inte så frigjorda som vi kanske vill tro...
mamamaggan
11-04-2010, 19:09
CITAT (*Stintan* @ 11-04-2010, 20:02)  Visst jag kan hålla med men det innebär väl inte att man måste gilla alla personer som går över gränsen eller alla författare. Fattar inte varför det ska vara så svårt att respektera andras åsikter. Jag har absolut inte sagt något om att du och andra inte tycker som jag. Jag klankar inte på er för det men på er blev det ett jäkla liv bara för att jag och någon mer tyckte att KT var på gränsen till vulgär och respektlös. Nej man måste inte gilla alla personer som går över gränsen men för den skull kan man väl inse att de bidrar till att avskaffa gamla fördomar? Jag skrev i mitt förra inlägg att vi har åsiktsfrihet , du tycker vad du tycker om Kerstin och jag tycker vad jag tycker , men framför allt ger åsiktsfriheten även Kerstin rätt att skriva som hon gjorde.
*Stintan*
11-04-2010, 19:18
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 20:08)  Jag tyckte inte alls att det blev "ett jäkla liv bara för att jag och någon mer tyckte att KT var på gränsen till vulgär och respektlös". Däremot är det lite tråkigt när det är hennes person som kommer i fokus och inte hennes konstnärskap. Tydligen provocerar hennes utlevande kvinnliga sexualitet fortfarande. Vi är tydligen inte så frigjorda som vi kanske vill tro... Det är väl inte så konstigt att hennes person kommer i fokus när det är om sitt liv hon skriver och utgår ifrån. Nej jag tror inte att alla är så frigjorda och jag vet inte ens om det är något att sträva efter.
Visst måste det krävas mod för att "gå över gränsen". Kom att tänka på Per Oskarsson när han pratade sex o klädde av sig i Hylans hörna. Vilken folkstorm det blev. Men modigt var det.
Anki på Öland
11-04-2010, 20:42
CITAT (gnon49 @ 11-04-2010, 20:18)  Visst måste det krävas mod för att "gå över gränsen". Kom att tänka på Per Oskarsson när han pratade sex o klädde av sig i Hylans hörna. Vilken folkstorm det blev. Men modigt var det. Han behöll i alla fall det sista paret på...... Anki
vitavargen
11-04-2010, 20:47
CITAT (mamamaggan @ 11-04-2010, 19:28)  Oj oj oj vad världen skulle vara färglös och grå om inte sådana som Kerstin funnits . Det jag läst av henne är sådant som hon upplevt och varför skulle hon inte få skriva om det ?
Om någon aldrig skulle gå över gränsen skulle det fortfarande vara oförskämt och vulgärt att prata om sex . Bra eller dåligt ? Columbus blev hånad , den första person som behöll sitt handikappade barn blev säkert mobbad , den första som pratade/skrev öppet om sex blev säkert t o m polisanmäld.
Därför är jag tacksam mot Kerstin och mot alla andra som var/är som hon. Själklart! Tackvare KT och liknande personer har mark tagits från den uppfattningen som visade sig i Bjästa. Tråden här har minst handlat om KT:s författarskap, utan det har ägnats åt det hon får göra och det hon inte får göra(söka yngre som verkar vara patenterad för männen). Hittills har vi ägnat oss åt detta och det förblir ju fortsättningen på tråden också.
Vita Vargen har inte tillfört en enda åsikt om hennes författarskap i denna tråd. Han har nog inte läst en enda rad eller kände inte till henne ens innan denna tråd skapades
Kerstin Thorvall ... hade väl inte så värst många "möten" med henne men det räckte till för att jag skulle slå bakut. Pinsam... skulle jag vilja säga att hon var många ggr i teve. Framförallt är det hennes utlämnande av familjen som gör mig mest ont. En mamma har alltid barnen intill sitt hjärta och värnar om deras bästa ... trodde jag.  KT led av psykisk sjukdom och enligt hennes egen utsago skrev hon som bäst då hon mådde riktigt dåligt. Inte alls ovanligt ... det gäller många författare. Summa summarum ... KT väckte många känslor hos läsare/tittare. Ingen kan begära att vi alla ska tycka likadant. Åssiktsfrihet ... tycker jag är bland de största gåvor vi fått.
vitavargen
11-04-2010, 22:10
(Tidigare idag dök upp nåt begrepp i denna tråd, yttrandefriheten. vad var bakgrunden till det?
Imorse tidigt påstod en av våra vänner här att KT hade umgänge med småbarn, vilket ledde till inlägg fram och tillbaka från några av oss.
Senare dök Mobbens andre man fram med att kasta nervärderande meningar mot ett par personer här. När vi inte svarade hängde hon sig på yttrandefriheten. Fram till det hade tråden handlat om utbytte av tankar.)
Gossen Ruda
12-04-2010, 06:51
CITAT (Ralf @ 11-04-2010, 21:54)  Vita Vargen har inte tillfört en enda åsikt om hennes författarskap i denna tråd. Han har nog inte läst en enda rad eller kände inte till henne ens innan denna tråd skapades Rahmat/Vita vargen tar alla möjligheter att på sitt eget märkliga sätt sprida sitt dunkla politiska budskap i alla trådar. Nu kommer han dessutom att som svar på mitt inlägg tjafsa om mobbens förstenamn. Man får ta honom som ett pittoreskt inslag och absolut inte ta honom på allvar. Beträffande huvudpersonen KT så har jag ingen åsikt, känner till namnet men inget mer.
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2010, 07:51)  Rahmat/Vita vargen tar alla möjligheter att på sitt eget märkliga sätt sprida sitt dunkla politiska budskap i alla trådar. Nu kommer han dessutom att som svar på mitt inlägg tjafsa om mobbens förstenamn. Man får ta honom som ett pittoreskt inslag och absolut inte ta honom på allvar. Beträffande huvudpersonen KT så har jag ingen åsikt, känner till namnet men inget mer. Ja han försöker vara intellektuell o dra in Bjärsta och påstå att Kerstin Thorvall var en vänsterförfattare utan att veta vad han pratar om. Kerstin Thorvall var ingen arbetarförfattaren. Hennes böcker handlade om helt andra saker.
vitavargen
12-04-2010, 16:29
CITAT (andersen @ 10-04-2010, 09:52)  En stor förlust, hon var en färgklick med sitt färgade hår och hennes snabbhet när hon var med i tv. Vet du om hennes verk är översatta till andra språk, i så falla vilka?
andersen
12-04-2010, 16:44
CITAT (vitavargen @ 12-04-2010, 17:29)  Vet du om hennes verk är översatta till andra språk, i så falla vilka? Jag har ingen anning om om hennes verk finns översatta, Jag ser hennes storhet inte i böcker och det är nog för att jag har läst för lite av hennes böcker, utan jag tycker att hennes storhet var som Debbatör.
vitavargen
12-04-2010, 16:48
CITAT (andersen @ 12-04-2010, 17:44)  Jag har ingen anning om om hennes verk finns översatta, Jag ser hennes storhet inte i böcker och det är nog för att jag har läst för lite av hennes böcker, utan jag tycker att hennes storhet var som Debbatör. o, men det talas mycket om en av hennes böcker som gav henne Moa Martinsson-priset.
CITAT (Aqvakul @ 11-04-2010, 10:04)  Ingen hyllar väl henne för att hon köpte sex, utan hon hyllas naturligtvis för sitt mångskiftande och delvis banbrytande författarskap. Visst bör hon bli ihågkommen för sitt banbrytande, ibland självutlämnande , högkvalitativa författarskap. För mig är de sinsemellan väldigt olika författarna Kerstin Thorwall, Birgitta Stenberg och Kerstin Ekman nittonhundratalets tre största svenska kvinnliga författarna. Alla tre med stor integritet men samtidigt allmängiltiga. Gita
vitavargen
14-04-2010, 15:46
CITAT (Gita @ 12-04-2010, 21:19)  Visst bör hon bli ihågkommen för sitt banbrytande, ibland självutlämnande , högkvalitativa författarskap. ... Visste att du var kapabel att hoppa över ån  (De som har arabiska som modersmål brukar använda ordet kapabel väldigt ofta. Det beror på att bokstaven "p" finns inte i det arabiska alfabetet. Istället användes bokstaven "b". kapabel blir kababel och det är den sortens "el" som anvädes för att göra kebak)
*Stintan*
14-04-2010, 16:35
CITAT (vitavargen @ 14-04-2010, 16:46)  Visste att du var kapabel att hoppa över bron (De som har arabiska som modersmål brukar använda ordet kapabel väldigt ofta. Det beror på att bokstaven "p" finns inte i det arabiska alfabetet. Istället användes bokstaven "b". kapabel blir kababel och det är den sortens "el" som anvädes för att göra kebak)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|