Full version: Gambiafrön av RitRat
RitRat
Jag berättade på Småprat att jag nu kommit hem från Gambia (här http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=97300 )och har en del spännande frön att erbjuda.
Jag publicerar min frölista även om alla sorter inte kommit upp än.
Ni får en förhandstitt, även om det tillkommer några sorter ytterligare. Jag har inte fått alla fotona från kameran till datorn än!

Tänk på att jag INTE har några så-råd eller skötselråd för dessa frön eller plantor som kommer upp. Allt experimenterande är på köparnas eget ansvar. De flesta frön har jag aldrigt provat att så.

Vad kan vara ett skäligt pris på en liten portion frön? Detta är ingen inkomstkälla för mig, jag vill bara få lite för besväret att rensa och packa, samt att folk som ska få dem, verkligen vill ha dem. 10 kr portionen plus porto? Stora frön finns bara några få av, de små kommer att portioneras ungefär som en svensk fröpåse på affär.

Beställ inte än, men ni kan skriva kommentarer i bilderna.

Kolanötter har några redan beställt i höstas, hoppas jag hittar mina anteckningar.

Album: Afrikafrön:
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...&album=4215

Skriv gärna kommentarer!
Och kom ihåg... mera kommer in när jag får tid! De som saknas nu, är Velvet tamarind, En vild mynta, En gulblommig medicinalväxt (ska undersöka), ett litet gräs med fluffigt ax, En annan gul okänd blomma som ska undersökas namn på, Kolanötter.

Ha tålamod!!
RitRat
Vad säger ni om pris?? Är 10 kr/portion för mycket? FEM kronor kanske?

Jag glömde baobab. Det har jag väldigt mycket frön av, jag gör saft av det torkade fruktköttet. Ska lägga in fler bilder i mitt album... kanske i morgon.
Platinum
Det är säkert ett skäligt pris. Såg några som såg riktigt trevliga ut, skall man betrakta dem som inomhusväxter eller som ettåriga utomhusväxter?
RitRat
CITAT (Platinum @ 10-04-2010, 22:50) *
Det är säkert ett skäligt pris. Såg några som såg riktigt trevliga ut, skall man betrakta dem som inomhusväxter eller som ettåriga utomhusväxter?

Det är olika.... Några är ettåriga utomhusväxter, en del ganska känsliga, bara för de varmaste sommarmånaderna, resten inomhus. Andra kan bli krukväxter. Jag kanske ska vara lite tydligare och förklara det bättre i varje bildtext.
varghem
oj det var fina växter.... jag har nog fastnat för clitorea ternatea.... så den tar jag gärna av..
RitRat
CITAT (varghem @ 11-04-2010, 08:00) *
oj det var fina växter.... jag har nog fastnat för clitorea ternatea.... så den tar jag gärna av..

Just den är ett osäkert kort, en riktig utmaning, för det tar sån tiiiiid innan blomknoppar bildas. Jag vet inte vad den vill ha!! Värme och sol är väl självklart när den så villigt växer i tropikerna, men vad mer??? I Gambia växer den i tung och hård lerjord, inte kan den väl vilja ha det här också?

Hoppas det är okej att ha försäljning av frön här på forumet. Jag har inte hittat någon punkt som avråder. Säg till i annat fall.

Jag väntar med att berätta hur man beställer och betalar, tills alla fröna är utlagda. Det kommer lite mer.
varghem
Låter alldeles jättebra.... väntar med spänning
RitRat
NU är jag klar.

Afrika-album:
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...m=4215&st=0

20 sorters frön fick jag ihop. Riktigt alla har jag inte namn på, några är fortfarande osäkra. Jag har skrivit vad jag vet om växterna. De flesta kan jag inte ge några odlingsråd till. Det är helt upp till köparna att experimentera. En del odlingsråd går att hitta på nätet. Alla fröna är plockade under vårvintern 2010.

PRISER:

1 sorts frö: 10 kr
2 sorters frö: 15 kr
3-4 sorter: 20 kr

4 eller fler sorter: 5 kr/påse.

Porto tillkommer, enligt postens tabell.

Skicka PM till mig, beställ med det namn som jag anger som rubrik på bilden.
Jag bekräftar med PM och skickar kontonummer. När jag fått in pengarna, skickar jag fröna.
Scout
De där okända röda bären som du beskrivit som "Röda bär, stort träd" ser ut att vara misstänkt lika bären från kaffebusken (coffea arabica). Nu är ju bilden inte helt tydlig, men jag fick bär på min i fönstret förra året, och de ser liknande ut. Vet inte hur stor busken/trädet blir om den får vara.

Mina smakade inte så lysande, som omogen paprika ungefär. Troligen var det svårt att få dem att mogna i lägenheten, sägs ju att de ska vara söta och goda.
RitRat
CITAT (Scout @ 15-04-2010, 15:59) *
De där okända röda bären som du beskrivit som "Röda bär, stort träd" ser ut att vara misstänkt lika bären från kaffebusken (coffea arabica). Nu är ju bilden inte helt tydlig, men jag fick bär på min i fönstret förra året, och de ser liknande ut. Vet inte hur stor busken/trädet blir om den får vara.

Mina smakade inte så lysande, som omogen paprika ungefär. Troligen var det svårt att få dem att mogna i lägenheten, sägs ju att de ska vara söta och goda.

Jag har fått lite tips på de röda "körsbären". Det är inte kaffebuske, det vet jag säkert. De äts allmänt i Gambia som färsk frukt när det är säsong. Kärnan är ljusbeige och lite spetsig i ena änden. Bären kallas hurr-jeng-jeng på språket wolof. Det gav ingenting när jag googlade. Ibland kan de lokala mandinka- eller wolof-namnen ge napp på Google, men inte den här gången. Forskning fortsätter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon