|
*Stintan*
17-04-2010, 21:04
CITAT (Markus_H @ 17-04-2010, 21:37)  Men jag kan förstå att man gör den jämförelsen. Dels lever en majoritet av världens invånare under "ickesvenska förhållanden" och även om vårat sociala skyddsnät tyvärr falerar och inte hjälper alla som borde ha hjälp så har vi åtminstone ett skyddsnät!!! De fattigaste länderna i världen har inget skyddsnät alls, många fattiga och utslagna lever dessutom totalt rättslösa. Jag tro det är väldigt få som i Sverige lever under gränsen för extrem fattigdom (1 USD/ dag) ? Men vad spelar det för roll. Tråden handlar inte om alla fattiga barn i världen. Varför ska vi inte kunna göra en insats för fattiga svenska barn bara för att det finns barn på andra håll som är ännu fattigare? Efter jordbävningskatastrofen fanns det trådar här där det pratades om vad man kunde göra för folket där och många berättade att de skänkte pengar till alla möjliga organisationer. I en annan tråd läste jag att någon ifrågasatte det svenska biståndet till fattigare länder eftersom pengarna behövdes här hemma till dem som har det sämst. Den ena hjälpen utesluter väl inte den andra. Det går inte att jämföra fattigdom på det sättet. Jag blir bedrövad av att läsa Mottis inlägg i den här tråden. Att sitta här och tycka att ungarna minsann kan äta gröt till middag för det fick hon göra är ju bara patetiskt. CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:00)  Jag håller med om allt du säger. Vi har faktiskt skyddsnät i Sverige, ingen behöver svälta även om villkoren kan vara väldigt olika mellan olika barn. Solidaritet som slutar vid landets gränser ger jag inte mycket för. Gita Tråden handlar inte om svältande barn! Inte heller om att solidariteten skulle sluta vid landets gränser.
CITAT (Bee @ 17-04-2010, 20:46)  Hoppas övriga äter upp sin havregrynsgröt ordentligt. Vilken otroligt cynisk kommentar när var sjätte invånare på jorden svälter! Gita Ps. jag rukar alltid köpa en majblomma om jag stöter på någon säljare, inte för att känna mig "god" utan för att majblomman påminner mig om att våren är på väg. Gita
Nej, inget barn skall behöva svälta i dagens sverige. Det är ju föräldrarnas huvuduppgift att ta väl hand om barnen. Mat på bordet måste vara det absolut viktigaste. Relativt snygga kläder och en peng då o då är väl också ett krav i dagens skola o uppväxtmiljö. Tyvärr får ju inte barnen välja förädrar så det finns säkert många som har det svårt i hemmet. Det är ju inte barnet som egentligen är fattigt, det är hela familjen som det gått snett för om ekonomin kraschar. Det tyngsta ansvaret vilar på föräldrarna. Klara dom inte av situationen får dom söka hjälp. Barnen skall inte behöva lida. Dom skall vara barn.
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2010, 22:04)  Tråden handlar inte om svältande barn! Inte heller om att solidariteten skulle sluta vid landets gränser. Inte det? Vem styr vad tråden handlar om? Trådstartaren? Man kan inte styra vad tråden handlar om , lika lite som man kan styra vad ett samtal IRL skall sluta. Gita
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:07)  Vilken otroligt cynisk kommentar när var sjätte invånare på jorden svälter! Gita Ps. jag rukar alltid köpa en majblomma om jag stöter på någon säljare, inte för att känna mig "god" utan för att majblomman påminner mig om att våren är på väg. Gita Men så förskräckligt, Gita! Ta reda på vad Majblomman står för och vad dom gör för något! Det kanske innebär att du aldrig mera kommer att köpa någon. Det är inte bara för vårens ankomst! Och ja, jag är cynisk när folk inte vill städa framför egen dörr. Prioriteten är att först kommer nöden som står närmast, sen kommer eventuellt (väldigt tveksamt) resten. Jag vill inte bidra till afrikanska länders krigföring.
*Stintan*
17-04-2010, 21:28
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:14)  Inte det? Vem styr vad tråden handlar om? Trådstartaren? Man kan inte styra vad tråden handlar om , lika lite som man kan styra vad ett samtal IRL skall sluta. Gita Men det blir ju en mycket märklig diskussion om vi inte pratar om samma sak i tråden. http://www.majblomman.se/barnfattigdom/
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2010, 22:28)  Men det blir ju en mycket märklig diskussion om vi inte pratar om samma sak i tråden. http://www.majblomman.se/barnfattigdom/Nog klarar vi att tugga tuggummi och gå eller diskutera en fråga utifrån flera perspektiv. Gita
CITAT (Bee @ 17-04-2010, 22:21)  Men så förskräckligt, Gita! Ta reda på vad Majblomman står för och vad dom gör för något! Det kanske innebär att du aldrig mera kommer att köpa någon. Det är inte bara för vårens ankomst! Och ja, jag är cynisk när folk inte vill städa framför egen dörr. Prioriteten är att först kommer nöden som står närmast, sen kommer eventuellt (väldigt tveksamt) resten. Jag vill inte bidra till afrikanska länders krigföring. Tja, nu sa jag inte att majbloman står för vårens ankomst, jag sa att för mig står den för att det snart är vår. En viss skillnad, eller hur? Sen kanske man kan definiera "nöd" på olika sätt. För mig är det inte nöd att inte ha råd med en mobiltelefon eller dom senaste märkesjeansen. Däremot är mamman som sitter med sitt av svält döende barn i famnen en bild av nöd för mig. Gita
Meriona
17-04-2010, 21:54
Det är lite enkelt att värja sig från tanken att det inte finns fattiga barn i Sverige med klyschan "mobiltelefon och dator". Medelsvensson har väl ändå inte nånsin i den här diskussionen klassats som fattig? Men de utsatta familjerna, de ensamstående föräldrarna (som även jag är, men numera tjänar jag såpass bra att jag räknar mig till medelinkomst), de som ingen inkomst alls har, de nyanlända flyktingarna, de .. ja det finns så många man kunde sätta namn på, som inte ens i sin vildaste fantasi tjänar det på ett år det som vi andra tjänar på ett par månader.
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:41)  Däremot är mamman som sitter med sitt av svält döende barn i famnen en bild av nöd för mig. Gita Och vems ansvar är det? Skall VI ansvara för det? Eller skall regeringen i det landet lägga pengar i sin budget på befolkningen i stället för krig ("försvarsanslag")? Förutom det, det finns folk som gör en "grej" av att verka bland fattiga. "Se så duktig jag är". Moder Teresa är en av dom. Hon blev helgonförklarad. Men inte verkade hon för att MINSKA fattigdomen! Hon accepterade den som ett faktum. Något hon inte var ensam om tyvärr.
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:00)  Jag håller med om allt du säger. Vi har faktiskt skyddsnät i Sverige, ingen behöver svälta även om villkoren kan vara väldigt olika mellan olika barn. Solidaritet som slutar vid landets gränser ger jag inte mycket för. Gita Visst har vi ett skyddsnät i Sverige. Synd bara, att det är så stora maskor i det nätet. Ungarna trillar ju igenom det.
susanneedgren
17-04-2010, 22:07
Har köpt majblommor för att jag vill hjälpa dom som har det svårt i Sverige!
Varför ska det vara viktigare att skaffa fadderbarn och ge pengar till drabbade länder än till våra svenska barn som far illa?
CITAT (pejori @ 17-04-2010, 23:05)  Visst har vi ett skyddsnät i Sverige. Synd bara, att det är så stora maskor i det nätet. Ungarna trillar ju igenom det.   ! CITAT (susanneedgren @ 17-04-2010, 23:07)  Har köpt majblommor för att jag vill hjälpa dom som har det svårt i Sverige!
Varför ska det vara viktigare att skaffa fadderbarn och ge pengar till drabbade länder än till våra svenska barn som far illa? Håller med dig.
Piccante
17-04-2010, 22:53
CITAT (Bee @ 17-04-2010, 22:21)  Men så förskräckligt, Gita! Ta reda på vad Majblomman står för och vad dom gör för något! Det kanske innebär att du aldrig mera kommer att köpa någon. Det är inte bara för vårens ankomst! Och ja, jag är cynisk när folk inte vill städa framför egen dörr. Prioriteten är att först kommer nöden som står närmast, sen kommer eventuellt (väldigt tveksamt) resten. Jag vill inte bidra till afrikanska länders krigföring. Om man är intresserad så kan man läsa majblommans bidragsansökningar här http://www.majblomman.se/PageFiles/1800/Al...ansokningar.pdf Mig veterligen ingår varken cykel eller fotbollsträning i riksnormen för socialbidrag? Det är bedrövligt att barn växer upp under så ojämlika förhållanden men att sakna cykel kan inte jämföras med att tvingas växa upp på en soptipp i Manilla eller i kloakerna i Bukarest.
susanneedgren
17-04-2010, 23:04
Vet inte om det ena utesluter det andra ?
Kan man inte bidra till båda?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|