Golskrutt
Hejsan!!

Är i stort behov av eran expertis på dessa klematisar!
Jag vet att det är jätte svårt att se på bilderna men är tvungen att prova i alla fall....

Den ena klematisen blommar i stora lila blommor på sommaren juli-aug ungefär....är i ett enda stort virr varr nu, den är jätte buskig och har knäckt spaljen. Har ingen aning om hur jag skall beskära denna. Jag har ingen aning om vad det är för sort, kanske Jackmaii eller president??
Man kan säga att den har växt rätt up och sen har man vikt den över spaljen (se bild) Har ni några tips eller "känsla" för hur ni skulle prova att beskära denna skönhet?

Sen har jag också en klematis i mion entré, samma sak här, den här har jag inte ens en aning om vad det kan vara för sort men har hört att det är en sorts klematis, den har silverbollar på höst/vinter och blommar i små lila/vita blommor på sommaren samtidigt som det också finns silverbollar då.
Ska man ens beskära denna eller ska man binda upp den och låta den växa fritt??

MYCKET tacksam för synpunkter då jag inte har en susning om vart jag ska börja.....! -fear-.gif

Mvh Camilla
Finn Klematis
Hej!

Har den första 4-tepaler, (blomblad), är det en Jackmanii.
Att den blommar i Juli-Augusti betyder att det är klippgrupp 3.
Gå ut och klipp 20-30 cm. över marken.
Den andra är svårare att bestämma. Troligen en Alpina, klippgrupp 1
Skall inte klippas. Om den är för stor och risig,kan man föryngringsklppa den.
Då klipper man den direkt efter blomningen i slutet av juni 20-30 cm över
marken.

Finn
Golskrutt
Tusen tack för svaret Finn!
Men är fortfarande lite osäker på om det är en Jackmanii...Har för mig att den blommade i mer än 4-tepaler....kanske 6 har jag för mig....Inspekterade noggrannt igår och såg inte att föregående "matte" har klippt någonting...Lever dessa "grenar/ved" eller är det dött???
Skall jag vänta till nästa år och ha koll på hur den blommar och så där nu, eftersom dom inte verkar ha klippt den något, kanske den bara ska ansas??
Inte lätt detta...... confused.gif
Finn Klematis
CITAT (Golskrutt @ 19-04-2010, 10:35) *
Tusen tack för svaret Finn!
Men är fortfarande lite osäker på om det är en Jackmanii...Har för mig att den blommade i mer än 4-tepaler....kanske 6 har jag för mig....Inspekterade noggrannt igår och såg inte att föregående "matte" har klippt någonting...Lever dessa "grenar/ved" eller är det dött???
Skall jag vänta till nästa år och ha koll på hur den blommar och så där nu, eftersom dom inte verkar ha klippt den något, kanske den bara ska ansas??
Inte lätt detta...... confused.gif

Hej!

Då den blommade i Juli-Augusti utan att varit nerklippt,då är det en
klippgrupp 3. Klipp den nu 20-30 cm. över marken.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon