Sidor: 1, 2, 3
Chrihanna
Men vänta lite nu... det är väl självklart att ökad konkurrens är bra för oss alla?
Bengalow
Ja, självklart! Kan du ge ett exempel?
Chrihanna
Möjligheten att kunna konkurrera med olika medel för att locka till sig konsumenterna, dvs oss... kan väl handla om pris, tillgänglighet, kvalitet för att ta några exempel... Samtidigt som det främjar fler arbetstillfällen och därigenom ökade skatteintäkter?

netha
Hur blev det när elen avreglerades ... blev det billigare för kunderna!?

Vi får nog bereda oss på en flerdubblad avgift för bilbesiktning ... så tror iaf jag. thumbdown.gif
vitavargen
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 22:29) *
Möjligheten att kunna konkurrera med olika medel för att locka till sig konsumenterna, dvs oss... kan väl handla om pris, tillgänglighet, kvalitet för att ta några exempel... Samtidigt som det främjar fler arbetstillfällen och därigenom ökade skatteintäkter?

Glöm dessa löften !

Det blir inga flera arbetstillfällen. Det är ett paket av löften som kommer med försämringar. Låt dig inte luras av dem.

Bilprovning har ett bestämd kapacitet och därmed blir det lika många antal stationer och anställda. Det blir knappast så att jag tar min bil flera gånger under året till bilprovnningen bara för att en del politiker har bestämd sig för att sälja ut det allmännägda och samtidigt som de maximerat sina egna inkomster (läste i dag att Reinfeldt har ökat sin månadsinkomst med 5000 kronor till 140.000 per månad).
Chrihanna
När var det elen avreglerades? Den är väl fortfarande till viss del statlig trodde jag, men jag är inte så insatt dock...

Tänkte på detta med telefoni exvis, idag har vi ju flera aktörer både mobilt och till hemmet som konkurrerar om oss kunder... det är väl ändå vi konsumenter som till syvens och sist har mest talan..?

Jag förstår tanken med att man inte besiktigar sin bil flera gånger på ett år. Men det är väl skönt om tillgängligheten ökar? Fast då är jag ju en "såndär" som handlar mat exvis på obekväma tider, exvis klockan 7 på lördagar eller 21.30 en vardagskväll... kanske är jag för "bekväm"?
Aqvakul
Elen avreglerades 1996. De 10 första åren ökade nettoelpriserna med ca 100 %. De tre stora elbolagen, varav ett är statligt, har 90% av marknaden. Det är inte fri konkurrens utan oligopol. 1996 jobbade 70% av elbolagens som linjearbetare, numera är de ca 30 % - resten jobbar med administration och försäljning.

När Finland avreglerade Bilprovningen så tredubblades priserna på några år. 1000 kronor är idag ett normalpris i Finland. Här har vi betalat 300 kronor.

Näringslivet pratar gärna om fri konkurrens, men själva strävar de gärna mot oligoplol och monopolistisk konkurrens, där priserna hålls uppe.
gnon49
Att det blir något dyrare är jag säker på. Men jag tror inte att det någon "prischock" när man besöker besiktningen. Som i våra nordiska länder blir det nog ett prisspann mellan den billigaste o den dyraste.
Fördelen är kanske att man slipper snorkiga besiktningsmän som verkar vantrivas med sitt jobb.
Trots allt är det ju småpengar det handlar om. Det är ju felen som kostar skjortan, inte besiktningen.
netha
CITAT (gnon49 @ 29-06-2010, 23:06) *
Att det blir något dyrare är jag säker på. Men jag tror inte att det någon "prischock" när man besöker besiktningen. Som i våra nordiska länder blir det nog ett prisspann mellan den billigaste o den dyraste.
Fördelen är kanske att man slipper snorkiga besiktningsmän som verkar vantrivas med sitt jobb.
Trots allt är det ju småpengar det handlar om. Det är ju felen som kostar skjortan, inte besiktningen.

Precis ... det är felen som kostar pengar.
Hur många fel kommer diverse verkstäder som har hand om besiktning att hitta!???

Chrihanna
Ja oligopol är ju risken om konkurrensen inte släpps helt, och därmed ökar ju risken för kartellbildning och konsumenten kommer i kläm. Helt klart. Men just av den anledningen bör man väl släppa ännu friare tyglar för företagarna? Vad är det som är så farligt och skrämmande med det egentligen, förstår inte varför så många är emot det.

Det är väl bra att vi kan handla medicin från flera ställen idag? Det är väl bra att vi även har olika varumärken på marknaden, så att alla kan hitta det de vill ha och när de vill ha?
Bengalow
Gnon49, du tycks leva i en egen värld! Det blir ju samma "snorkiga" besiktningsmän som du får besöka, bara det, att nu är dom "privata". Så lätt kommer man inte undan dom! Och förresten så har jag aldrig upplevt dom på det sätt du säger. Hyggliga, serviceinriktade människor, med goda kunskaper om bilens fel och brister. Om det är så att bilen är gammal och trafikfarlig, så vill jag rekommendera din vän Huggorms recept " Byt till en modern, ekologiskt hållbar bil!". Det är ju det med pengarna förstås...
Gå till ICA eller Konsum och handla Alvedon. En 20-pack där kostar mer än en 30-pack kostade innan "avregleringen"! Kom för bövelen inte och snacka om att något blivit billigare efter en privatisering, för det är lögn, förbannad lögn, som Samuel L. Clemens uttryckte sig .Har du inte kommit på något exempel ännu, som jag frågade om förut?
Chrihanna
Och gällande bilprovningen... jag håller med om att det vore beklagligt om alla nya aktörer skulle välja att ta 1000:- för en besiktning... Men släpper man på oligopolet så skulle man ju kunna främja för nya aktörer att ge sig in i marknaden... Kanske tom bilda lågpris-bilprovning för en billigare peng? Eller erbjuda något annat i samband med bilprovningen för att få ett mervärde så att man ökar sin egen konkurrenssituation... hmm kanske bjuda på gratis biltvätt om det blir kö i drive-inen.... eller vadsomhelst som lockar just dig och mig som kund att välja just dem som besiktningsleverantör smile.gif
netha
Men visst är det väl så att bilbesiktningen fått dispens fram till årsskiftet ... detta beroende på att privata företag inte hunnit kontrolleras oh godkännas?
Alltså ska privata företag börja besikta bilar först efter kommande nyår.
vitavargen
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 22:49) *
.....
Tänkte på detta med telefoni exvis, idag har vi ju flera aktörer både mobilt och till hemmet som konkurrerar om oss kunder... det är väl ändå vi konsumenter som till syvens och sist har mest talan..?
.....

Bilprovning och besiktning kan vi inte blanda ihop med annat som telefoni av de enkla orsaker som jag nämnde förut.

Telefonibolagen kan gå ner i pris ihopp om att konsumenterna pratar fler minuter och på så sätt kan de tjäna pengar. Bilprovning är lagstadgad för en gång per år. Antal bilar i Svarige är bestämda (även om det finns en årlig ökning ), därför är det inte lönsamt att sänka priset till under 300 kronor. Tanken med privariseringar är inte heller att sänka priser, utan att tjäna pengar.

Det är ju stora finanspersoners krav att privaitisera El, Alkohol, läkemedel, telefoni, besiktning etc. Dessa som har stora pengar vill öka sina pengar. De letar efter befintliga arenor (Elbolagen, Systembolaget, Apoteket, Bilprovningen etc) för att rulla sina kapital och öka de snabbt.

Glöm detta med frikunkurrens, fler arbetstillfällen, lägre priser. Det är bara lurenderi för att få oss medborgare att sälja ut det allmännägda.
Chrihanna
Jag har heller aldrig stött på snorkiga besiktningsmän, kanske har jag bara haft tur? Däremot är min upplevelse att besiktningsmännen är oerhört "korrekta". Varken mer eller mindre. Vid fri konkurrens blir personalen mer eller mindre tvungen att bjuda mer på sig själva och erbjuda ett mervärde för att man skall välja dem.

Jämför exvis med livsmedelsbranschen. Hur skulle det se ut om vi bara hade Coop? Tack och lov har vi ju flera aktörer såsom exvis ICA, Willys, Hemköp, Netto, Lidl, Bergendahlsgruppen och allt vad de heter.... Det är väl jättebra? Och aktörerna har ju nischat in sig på olika fokusområden... även det inom bara exvis ica och coop; med sina Nära-supermarket-kvantum-maxi koncept och coopnära och coopforum och allt vad det heter därtill.

Företagen måste helt enkelt anpassa sig till konsumenternas, dvs våra önskemål och krav smile.gif Visst är det väl härligt att vi har ett brett utbud? Varför skulle det vara så dåligt?
Bengalow
Chrihanna, om jag skall betala 1000 spänn för en bilbesiktning och få en tvätt, så kommer biltvätten att kosta mig 700 spänn. Den kan jag få för 120 på vilken bensinstation som helst. Hur har du det med matematiken - fick du IG i skolan?
Jösses, som gammal försäljare hade jag älskat att få in dig i butiken!!! En drömkund!
gnon49
CITAT (Bengalow @ 29-06-2010, 23:14) *
Gnon49, du tycks leva i en egen värld! Det blir ju samma "snorkiga" besiktningsmän som du får besöka, bara det, att nu är dom "privata". Så lätt kommer man inte undan dom! Och förresten så har jag aldrig upplevt dom på det sätt du säger. Hyggliga, serviceinriktade människor, med goda kunskaper om bilens fel och brister. Om det är så att bilen är gammal och trafikfarlig, så vill jag rekommendera din vän Huggorms recept " Byt till en modern, ekologiskt hållbar bil!". Det är ju det med pengarna förstås...

Onej, inte byter jag bort min gamla trotjänare till volvo. Den brukar ha fina protokoll från besiktningen.
Givetvis finns det mycket trevliga besiktningsmän/kvinnor. alla är inte surkartar.
Dom flesta byter nog inte station när det är dags för besiktning. Det kostar ju att köra till stationer som inte ligger nästgårds. Men att någon driver bilbesiktningen som ett företag och tjänar pengar, stör mig inte det minsta.
Chrihanna
CITAT (vitavargen @ 29-06-2010, 23:22) *
Telefonibolagen kan gå ner i pris ihopp om att konsumenterna pratar fler minuter och på så sätt kan de tjäna pengar. Bilprovning är lagstadgad för en gång per år. Antal bilar i Svarige är bestämda (även om det finns en årlig ökning ), därför är det inte lönsamt att sänka priset till under 300 kronor. Tanken med privariseringar är inte heller att sänka priser, utan att tjäna pengar.

Menar du verkligen att man redan på exvis 70-80 talet förstod att det skulle bli billigare med telefoni ju fler minutrar man pratade? Tror nog snarare att de flesta hade sambandet ganska klart att ju mer man pratar desto mer betalar man. Men tack vare privatiseringen var aktörerna tvungna att hitta nya prismodeller, nya konkurrensmedel för att locka konsumenterna och för att helt enkelt överleva som relativt nystartade bolag. Det är just detta scenario jag tror att vi kommer att se även när det gäller bilprovningen; vem vet vilka modeller vi kommer att erbjudas. Och har vi en fri marknad så finns det möjligheter - även för dig och mig - att starta en verksamhet och ge oss in i leken. Möjligheterna är oändliga när möjligheterna nu ges.

Jag håller med dig om att antalet besiktningar år från år inte kommer att ökas tack vare privatiseringen. Men jag tror absolut att de "fria" besiktningsföretagen skulle ha möjlighet att hitta bra /andra konkurrensfördelar som gör att du och jag har lättare att välja just det företaget vi vill nyttja.

Jag håller även med dig om att tanken med privatiseringar är att först och främst att företagen skall tjäna pengar. Detta är oerhört viktgt då vi tillsammans får dela detta genom dels ökade arbetstillfällen och dels ökade skatteintäkter. Ökade arbetstillfällen måste vi väl ha?

Chrihanna
CITAT (Bengalow @ 29-06-2010, 23:23) *
Chrihanna, om jag skall betala 1000 spänn för en bilbesiktning och få en tvätt, så kommer biltvätten att kosta mig 700 spänn. Den kan jag få för 120 på vilken bensinstation som helst. Hur har du det med matematiken - fick du IG i skolan?
Jösses, som gammal försäljare hade jag älskat att få in dig i butiken!!! En drömkund!

Tråkigt att jag lyckades skriva så dåligt att du missförstod mig. Min tanke var mer att illustrera möjligheten för företagen att hitta ett mervärde för att du skall välja just deras besiktningsfirma, inte att ge dig möjligheten att få glänsa i dina matematiska kunskaper. Men nu fick du ju det ändå smile.gif.

Om du är gammal försäljare så hoppas jag att du känner till vikten av att erbjuda kunden "det lilla extra". Det är ingen som helst konst att sälja till en kund - en gång. Det som är en konst och som är det värdefulla i ett företag - är att kunna få en nöjd kund som återkommer gång efter annan. Mervärde.

vitavargen
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:36) *
Menar du verkligen att man redan på exvis 70-80 talet förstod att det skulle bli billigare med telefoni ju fler minutrar man pratade? Tror nog snarare att de flesta hade sambandet ganska klart att ju mer man pratar desto mer betalar man. Men tack vare privatiseringen var aktörerna tvungna att hitta nya prismodeller, nya konkurrensmedel för att locka konsumenterna och för att helt enkelt överleva som relativt nystartade bolag. Det är just detta scenario jag tror att vi kommer att se även när det gäller bilprovningen; vem vet vilka modeller vi kommer att erbjudas. Och har vi en fri marknad så finns det möjligheter - även för dig och mig - att starta en verksamhet och ge oss in i leken. Möjligheterna är oändliga när möjligheterna nu ges.
.....

Felet ligger här att du jämför Bilprovningen med andra aktörer som har möjligheten att öka konsumenternas förbrukning av varor så som telefoni och liknande. Om du tänker på Bilprovningens begränsningar ( lagen om en gång besikning per år ) kommer massa att lösa sig.

( Vet inte varifrån detta med 70-80 talet kommer ifrån)
Biggan_
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:36) *
Jag håller även med dig om att tanken med privatiseringar är att först och främst att företagen skall tjäna pengar. Detta är oerhört viktgt då vi tillsammans får dela detta genom dels ökade arbetstillfällen och dels ökade skatteintäkter. Ökade arbetstillfällen måste vi väl ha?

Men det är ju ungefär samma antal bilar som skall besiktigas, hur kan då arbetstillfällena öka....och skatteintäkterna?
Chrihanna
CITAT (vitavargen @ 29-06-2010, 23:44) *
Felet ligger här att du jämför Bilprovningen med andra aktörer som har möjligheten att öka konsumenternas förbrukning av varor så som telefoni och liknande. Om du tänker på Bilprovningens begränsningar ( lagen om en gång besikning per år ) kommer massa att lösa sig.

Absolut, som bilägare besiktigar man bilen i snitt en gång per år, vi är helt överens. Jag är även övertygad om att de företag som börjar besikta bilar är medveten om att varje bil skall besiktigas ca 1 gång per år. Och det tillochmed hos ett valfritt besiktningsföretag... Konkurrensen om oss konsumenter kommer vara hård, alla vill att vi skall besiktiga våra bilar hos just dem. Och vad gör att vi väljer just ett företag? Jo jag är rätt övertygad om att det är de olika mervärdena som vi värderar på olika sätt. Någon kanske gärna betalar en högre peng för att kunna besiktiga sin bil mitt i natten... någon annan för att komma till en besiktning som bara hanterar veteranbilar (vad vet jag, får de borde väl få nischa sig så?), eller att någon kanske erbjuder dig en massage medan din bil genomgår den årliga processen. Inte vet jag vad entreprenörerna hittar på, men jag är övertygad om att det kommer komma oss till godo.

Skulle det vara som så att alla företagen tar hutlöst betalt, ja då luktar det ju kartell lång väg. Då gäller det för duktiga entreprenörer att komma in i leken och bilda en lågprisbesiktning... Vi måste ju sträva efter en fri konkurrens så att alla har möjlghet, om man skulle vilja, att ge sig in i leken.

Varför skulle privatisering av bolag vara ett problem för samhället?
Chrihanna
Jämför exempelvis brödet som vi kan handla idag, alltifrån de större kedjorna, till lokala aktörer och lågprishandlare. Vi har även mer premiumsegmentet som att handla från dygnet-runtbutiker- såsom bensinmackar och 7 eleven.

Det är klart att de sistnämnda nästan kan ta dubbelt så mycket betalt för samma vara som de andra, men det är ju priset som just den konsumenten väljer att betala för att få varan just vid det tillfället. Samma med medicinen vi nämt lite grand.

Oerhört intressant diskussion iallfall, jag skall dock krypa ner nu, tidig arbetsdag imorgon. FOrtsätter gärna diskussionen imrogon smile.gif. Jag skulle gärna vilja höra tankar om varför statsägande skulle vara / är bättre än privatägande också om någon har möjlighet innnan natten blir för sen.

Sov gott allihop och tack för intressanta tankar så länge! smile.gif
vitavargen
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:56) *
Absolut, som bilägare besiktigar man bilen i snitt en gång per år, vi är helt överens. Jag är även övertygad om att de företag som börjar besikta bilar är medveten om att varje bil skall besiktigas ca 1 gång per år. Och det tillochmed hos ett valfritt besiktningsföretag... Konkurrensen om oss konsumenter kommer vara hård, alla vill att vi skall besiktiga våra bilar hos just dem. Och vad gör att vi väljer just ett företag? Jo jag är rätt övertygad om att det är de olika mervärdena som vi värderar på olika sätt. Någon kanske gärna betalar en högre peng för att kunna besiktiga sin bil mitt i natten... någon annan för att komma till en besiktning som bara hanterar veteranbilar (vad vet jag, får de borde väl få nischa sig så?), eller att någon kanske erbjuder dig en massage medan din bil genomgår den årliga processen. Inte vet jag vad entreprenörerna hittar på, men jag är övertygad om att det kommer komma oss till godo.
.......
Varför skulle privatisering av bolag vara ett problem för samhället?

Men du kan inte förklara varför skulle ett företag tjäna pengar på att gå under det nuvarande priset (300 kronor) nu när antal bilar är bestämda och antal besiktningar är också bestämda ( en gång per år ).

priserna kommer att öka, va säker på den saken ( vi kan även slå vad om det, nåt jag brukar annars inte göra ). Tanken med privatiseringar är inte att sänka priser, öka arbetstillfällen etc. Tanken är bara och bara att företagen ska tjäna pengar. Punkt slut.
Aqvakul
CITAT (Chrihanna @ 29-06-2010, 23:12) *
Ja oligopol är ju risken om konkurrensen inte släpps helt, och därmed ökar ju risken för kartellbildning och konsumenten kommer i kläm. Helt klart. Men just av den anledningen bör man väl släppa ännu friare tyglar för företagarna? Vad är det som är så farligt och skrämmande med det egentligen, förstår inte varför så många är emot det.

Det är väl bra att vi kan handla medicin från flera ställen idag? Det är väl bra att vi även har olika varumärken på marknaden, så att alla kan hitta det de vill ha och när de vill ha?

Jag vet inte hur mycket ekonomi du läst, men i vissa "miljöer" så är det närmast omöjligt att skapa något som liknar fri konkurrens. Stordriftsfördelar gynnar oligopol och i många sammanhang så talar förutsättningarna snarast för "naturliga monopol". Det är t.ex. inte ekonomiskt försvarbart att bygga upp parallella infrastrukturer för el, vattenförsörjninge eller tågtrafik. Mindre orter med ett begränsat omland har bara plats för en aktör. Alla ekonomer som inte har en uttalad politisk agenda är överens om att ren konkurrens är synnerligen sällsynt och knappast eftersträvas av de ledande marknadsaktörerna. Dessutom tenderar ett oreglerat system vad avser allmänna eller obligatoriska tjänster att kraftigt missgynna svaga grupper.
Huggorm
I priset för besiktningen får man även räkna med kostnaden för att ta sig till stationen, samt tidsåtgången. För oss som bor i mindre samhällen kan detta innebära en stor förtjänst, eftersom vi nu kanske slipper åka många mil till närmaste större stad. Dessutom kanske man kan hoppas på kortare väntetid. Åtminstone där jag brukar besikta måste man vara ute minst en månad i förväg för att få en tid, och två eller tre för att få en tid på bra tid på dygnet.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-06-2010, 06:52) *
I priset för besiktningen får man även räkna med kostnaden för att ta sig till stationen, samt tidsåtgången. För oss som bor i mindre samhällen kan detta innebära en stor förtjänst, eftersom vi nu kanske slipper åka många mil till närmaste större stad. Dessutom kanske man kan hoppas på kortare väntetid. Åtminstone där jag brukar besikta måste man vara ute minst en månad i förväg för att få en tid, och två eller tre för att få en tid på bra tid på dygnet.

Jag tvivlar starkt på att det kommer att etableras så många nya besiktningsanläggningar på småorter. Underlaget är för litet och lönsamheten blir för dålig. Däremot kommer det säkert att bli ett antal aktörer att välja på i storstäderna. Jämför med när taxi avreglerades. Numera är det knappast möjligt att beställa en taxi på landsbygden och absolut inte utanför kontorstid, medan utbudet av taxibilar ökat markant i storstäderna. Resorna inom storstäderna har också blivit förhållandevis billigare jämfört med landsbygdspriserna.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 30-06-2010, 07:15) *
Jag tvivlar starkt på att det kommer att etableras så många nya besiktningsanläggningar på småorter. Underlaget är för litet och lönsamheten blir för dålig. Däremot kommer det säkert att bli ett antal aktörer att välja på i storstäderna. Jämför med när taxi avreglerades. Numera är det knappast möjligt att beställa en taxi på landsbygden och absolut inte utanför kontorstid, medan utbudet av taxibilar ökat markant i storstäderna. Resorna inom storstäderna har också blivit förhållandevis billigare jämfört med landsbygdspriserna.

Det beror nog på hur dyrt det blir att uppgradera en verkstad med besiktningsbehörighet. Exempelvis finns det en Mekonomenverkstad här, och som stor kedja kanske dom satsar på besiktning
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 30-06-2010, 07:17) *
Det beror nog på hur dyrt det blir att uppgradera en verkstad med besiktningsbehörighet. Exempelvis finns det en Mekonomenverkstad här, och som stor kedja kanske dom satsar på besiktning

Kombinationen besiktning och verkstad känns inte serös!
herkules
jag läste någonstans att de flesta nya besikningsstationer som eventuellt ska öppna kommer ligga i storstadsregionerna så förmodlingen kommer detta inte gynna landsbygden på något sätt.
konstigt tänk är det iaf, det kommer inte bli några nya arbetstillfällen, de som eventuellt gör om sina verkstäder till besikningskontrollplatser har ju redan anställda.

krångligt och fördummande - ännu en gång talar politikerna om för oss att vi är så jävla blåsta så vi kan ha det! smile.gif
Aqvakul

Den här boken har fem år på nacken, men är mer aktuell än någonsin. Skratta, medan du får tusen bra argument mot avreglering och privatisering.

39 spänn som pocket på adlibris....
Anki på Öland
Varför ta ut alla "sorger" i förskott?? Nu har ni redan hetsat upp er över besiktningspriset i över 2 månader och det är fortfarande ingen som vet hur det blir..... mer än olyckskorparna förståss....
Tag vara på dagens glädjeämnen istället för att oroa er över framtida "olyckor"!
Anki
Huggorm
Så här står det i Dagens nyheter:
CITAT (DN)
De nya aktörerna ska konkurrera med bättre öppettider på kvällar och helger, drop in-service och ett bredare sortiment bland tjänster och produkter.

Just att det nu går att utnyttja den här påtvingade tjänsten även kvällstid tycker jag är mycket bra. Liksom apoteket hade dom ju tidigare bara öppet när vanligt folk jobbade, eftersom bristen på konkurrens tillät dom att göra som dom själva ville i stället för att styras av kundernas behov. Att införa drop in-service är också mycket bra, detta finns ju på vissa stationer för efterkontroll redan idag och är såvitt jag vet mycket uppskattat. Det blir nog inte lätt för AB Svensk bilprovning att konkurrera när dom blir tvungna att ta hänsyn till sina kunder, det går nog som det gick för Telia när telemarknaden avreglerades. Vem äger de 48% av bilprovningens aktier som inte staten äger? Stackars satar säger jag, men är man dum nog att satsa på något sådant får man skylla sig själv.

Vidare skriver dom så här:
CITAT (DN)
Samtidigt har antalet finländska stationer tredubblats och antalet anställda har ökat. I Danmark har avregleringen fått liknande effekter.

Det låter väll positivt? Ökad sysselsättning är aldrig fel i rådande arbetsmarknadsläge.

Källa: http://www.dn.se/motor/bilprovningen-fri-m...yrare-1.1130620
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 30-06-2010, 11:07) *
Varför ta ut alla "sorger" i förskott?? Nu har ni redan hetsat upp er över besiktningspriset i över 2 månader och det är fortfarande ingen som vet hur det blir..... mer än olyckskorparna förståss....
Tag vara på dagens glädjeämnen istället för att oroa er över framtida "olyckor"!
Anki

bravo.gif
herkules
Anki

det ena utesluter inte det andra *glädjeskutt*

CITAT (Huggorm @ 30-06-2010, 11:08) *
Så här står det i Dagens nyheter:

Just att det nu går att utnyttja den här påtvingade tjänsten även kvällstid tycker jag är mycket bra. Liksom apoteket hade dom ju tidigare bara öppet när vanligt folk jobbade, eftersom bristen på konkurrens tillät dom att göra som dom själva ville i stället för att styras av kundernas behov. Att införa drop in-service är också mycket bra, detta finns ju på vissa stationer för efterkontroll redan idag och är såvitt jag vet mycket uppskattat. Det blir nog inte lätt för AB Svensk bilprovning att konkurrera när dom blir tvungna att ta hänsyn till sina kunder, det går nog som det gick för Telia när telemarknaden avreglerades. Vem äger de 48% av bilprovningens aktier som inte staten äger? Stackars satar säger jag, men är man dum nog att satsa på något sådant får man skylla sig själv.
Vidare skriver dom så här:
Det låter väll positivt? Ökad sysselsättning är aldrig fel i rådande arbetsmarknadsläge.
Källa: http://www.dn.se/motor/bilprovningen-fri-m...yrare-1.1130620

jag har kunnat besiktiga min bil på lördagar hur länge som helst, kvällsöppet finns det ju också stationer som har så det är väl inget nytt?
nä, fler ska dela på kakan = dyrare för konsumenten, plättenkel matematik.

CITAT (Aqvakul @ 30-06-2010, 08:52) *

Den här boken har fem år på nacken, men är mer aktuell än någonsin. Skratta, medan du får tusen bra argument mot avreglering och privatisering.
39 spänn som pocket på adlibris....

BARSKRAPAD är också en bok värd att läsa!
Chrihanna
CITAT (herkules @ 30-06-2010, 11:35) *
nä, fler ska dela på kakan = dyrare för konsumenten, plättenkel matematik.

Hört talas om tillgång och efterfrågan?

CITAT (Aqvakul @ 30-06-2010, 08:52) *

Skall försöka få tag på den för att bläddra i först, tack för tipset! smile.gif
Chamomille
Faan. Nu var jag tvungen att beställa två böcker till...
Bengalow
Tillgång och efterfrågan gäller på en fri marknad med fritt utbud, och är knappast giltigt här, Chrihanna, se kapitel 1 i "Lagen om marknadsandelar", eller läs Aquakul's svar lite noggrannare!
Frågan är inte, om jag vill ha massage medan jag väntar - tänk om dom ropar upp mitt könummer när jag ligger på bänken! Jag vill ha den service som jag tänkt mig till ett adekvat pris. Om jag känner för massage, inte fan åker jag till Bilprovningen!
Det tar max 15 minuter att åka igenom verkstaden. Det är 4 bilar per timme, alltså 1200,- . Ponera att det blir lika dyrt som i Danmark och Finland, och det är stor risk för det, då kommer verkstaden att generera 4000,- /timme, varav mekanikern får 200-300,-, kostnader för verkstaden kanske lika mycket. Resten är övergödning...
Ditt resonemang går ut på att allt skall "privatiseras", oavsett kostnaden. Det är tydligen så ställt hos dig, att pengar aldrig har varit ett bekymmer - för lite pengar alltså. Det är en växande skara som har det bekymret, och dom funderar på, hur det skall gå ihop sig till nästa månad. Har du tänkt på dem?
Ännu en gång - har du hittat EN ENDA SAK som blivit billigare p.g.a. privatiseringen. Din tystnad tolkar som att det inte finns något, som du kan vidimera. Fram med ett exempel!!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 30-06-2010, 19:03) *
Ännu en gång - har du hittat EN ENDA SAK som blivit billigare p.g.a. privatiseringen. Din tystnad tolkar som att det inte finns något, som du kan vidimera. Fram med ett exempel!!

Räknas saker som blivit billigare genom att man nu slipper skattefinansiera dom, eller är det bara prislappen vid leverans som räknas?
Bengalow
Jadå, Huggorm, har det blivit billigare så har det, direkt eller indirekt.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 30-06-2010, 19:58) *
Jadå, Huggorm, har det blivit billigare så har det, direkt eller indirekt.

Men då har det blivit olika mycket billigare för olika personer. Vissa grejer kan ha blivit gratis nu för folk som inte utnyttjar dom, och därmed inte längre behöver betala ens via skattsedeln
Bengalow
Grejen är, enligt Chrihanna, att det blir billigare, när privatiseringar genomförs. Jag bad om ett exempel, direkt eller indirekt, tack ett enda räcker...
vitavargen
Anki

Skriv detta du säger till DN, en välkänd tidning i Sverige som enligt dig agerar " olyckskorpar".

http://www.dn.se/motor/bilprovningen-fri-m...yrare-1.1130620

( Eller kanske du ville bara slänga ur dig nåt utan att veta vad det betyder )
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 30-06-2010, 20:22) *
Grejen är, enligt Chrihanna, att det blir billigare, när privatiseringar genomförs. Jag bad om ett exempel, direkt eller indirekt, tack ett enda räcker...

Det finns ju även andra värden än pengar här i livet. Jag åkte en del tåg förr i tiden till exempel. Tågkompaniet körde upp längs norrlandskusten, och SJ körde mellan Stockholm och västkusten. Det var en helt otrolig skillnad, Tågkompaniet var bättre på allt. Framför allt var dom bättre på att hålla tiderna, där var aldrig några förseningar medan man alltid blev sen med SJ. Det blir man fortfarande, men nu finns ju den där resegarantin som gör att man får pengarna tillbaka när tåget är tillräckligt mycket försenat så nu åker man gratis i alla fall
Bengalow
Billigare betyder helt rakt av, att man betalar mindre för samma vara/tjänst. Nå, exempel på billigare p.g.a. privatisering...?

Ni måtte ha överskott av betalningsmedel, som inte bryr er om att se på kostnader, eller är det bara ideologi det handlar om?
herkules
CITAT (Chrihanna @ 30-06-2010, 17:31) *
Hört talas om tillgång och efterfrågan?

ja?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 30-06-2010, 20:45) *
Billigare betyder helt rakt av, att man betalar mindre för samma vara/tjänst. Nå, exempel på billigare p.g.a. privatisering...?

Ni måtte ha överskott av betalningsmedel, som inte bryr er om att se på kostnader, eller är det bara ideologi det handlar om?

Ideologi är viktigt, min åsikt är att staten bara skall sköta de allra viktigaste samhällsfunktionerna och låta medborgarna sköta resten. Och när det gäller besiktningen så tror jag inte en hundralapp hit eller dit spelar någon roll för den som har råd med alla de kostnader som bilägande medför. Håll hastighetgränserna en vecka om året så har den sparade bensinen gott och väl betalt besiktningens merkostnad.
Bengalow
Min mening är, att du skall skilja på den statliga administrationen, och oss som kallas medborgare. Du glömmer en otroligt viktig sak - staten det är du och jag, inte kungen eller Fredrik Reinfeldt eller Mona Sahlin, dom är bara tillsatta att administrera vår egendom. De naturtillgångar som finns är våra, och det skall inte någon profithungrig Wallenbergare lägga rabarber på, för att bli ännu rikare. I så fall kan dom ta hand om socialhjälp och uteliggare också, det har dom råd till, men vill inte.

Jag saknar fortfarande ett exempel på, att er "fina" privatiserting har gjort det billigare för oss vanliga konsumenter. Snacka går ju...!
Chrihanna
CITAT (Bengalow @ 30-06-2010, 20:22) *

Var/ när har jag sagt det du nämner ovan? Får inte ihop det riktigt.
gnon49
Att priset höjs är ju inget konstigt. När höjdes det senast egentligen? 20 år sedan mistänker jag. Om det går upp någon eller några hundralappar så går ju inte världen under för det. Om snittpriset blir som i övriga eu så skall nog gemene man klara den utgiften utan att gå i konkurs. För staten är väl svensk bilprovning knappast någon kassako, snarare tvärtom då o då. Och svensk bilprovning behöver ju inte höja om man tycker priset är okey. För även om privata aktörer kommer in så består väl nuvarade bilprovning även framledes tror jag.
Ungefär som apoteket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon