|
Förundras över att vuxna människor är i så total avsaknad av ekonomisk kunskap. Det ser ofta ut som att personerna i fråga tror att "manna ramlar ner" och de kan köpa allt de önskar ... bara bygga på lånen ... det ordnar sig.
mamamaggan
15-04-2010, 23:58
Är också mycket förvånad över vad en del ställer till med . Har sett Lyxfällan förut och fascineras av att det är så många män som stoppar huvudet i sanden och låter frun sköta ekonomin. När hon sedan försöker förklara hur illa det är så är det många män som inte bryr sig eller inte fattar.
Värst tycker jag det har varit med de som har eget företag utan att fatta vad det innebär.
Fast visst måste det väl vara en del påspätt och vinklat ?
Aqvakul
16-04-2010, 06:44
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2010, 00:58)  Fast visst måste det väl vara en del påspätt och vinklat ? Ja, man kan ju hoppas det iaf...
theseraphim
16-04-2010, 07:31
det finns nötter av alla de slag i naturen
Christina i Taxinge~
16-04-2010, 08:07
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2010, 00:58)  Fast visst måste det väl vara en del påspätt och vinklat ? Det tror jag inte alls! Bortsett från förra veckans avsnitt, med den amerikanska frun, så verkar alla vara i ungefär samma ålder?! Är det den uppväxta "curlinggenerationen" som är hårdast drabbad av ekonomisk okunskap?
mamamaggan
16-04-2010, 09:42
Du kanske har rätt Christina . En del kan väl också vara " smittade " av vad de blir matade med via medierna som skriver om " det vackra folket " och hur de lever . Man bara måste ha ett likadant liv .
Inga från Närke
16-04-2010, 10:12
CITAT (mamamaggan @ 16-04-2010, 00:58)  Fast visst måste det väl vara en del påspätt och vinklat ? Tror inte det för har sett detta i nära bekantskapskretsen en dam som startade ett bageri hemma i garaget och det gick rätt så bra. Bakade nästan enbart på beställning. Men det stora misstaget hon gjorde var att när alla pengarna kom in vid försäljningen så trodde hon att allt var hennes egna pengar. Företaget gick i konkurs eftersom hon inte betalade ugnen m.m. och inte sin pension och alla andra avgifter vad som behövs när man har företag. Skulder upp till öronen också men det blev avskrivet efter något år för det hade hon lärt sig hur man gör. Allt för att få in pengar kunde hon men att betala vad som krävdes hade hon " ingen aning om" Så nog finns det alltid.
Ja visst är det fasinerande Mina barns mor var av samma sort som dom i Lyxfällan Allt som var större än en vinterkappa skulle lånefinansieras. Behöver jag säga att hon sedan ett antal år är mitt X
Det som är mest tragiskt är ju att de som har hamnat i denna fällla ändå på något sätt alltid går vinnande ur detta... De får en sanering och sedan lite plåster på såren....
Men vi vanliga då... Vi som skulle behöva mer än plåster - gärna lite gips! - för att klara vardagen med våra vanliga lån och utgifter och knappt vanliga inkomster... Vi som aldrig har kunnat ens ägna tanken åt att äga en häftig motorcyel, båt, lattjo bil....
Nej, det där är ett program jag inte gärna tittar på.
Om man lär sig att man ska spara ihop pengar när man gärna vill ha något så får man en bra framtid, och kan slösa på sig själv senare.Har man inte råd att spara ha man heller inte råd att låna !eller ha kreditkort.Det många inte förstår som har lån och kreditkort är att man måste betala till baks det!Vad jag inte begriper är att folk skaffa sig kreditkort !det är ju om något ett tecken på att man inte har råd dvs om man inte ha.Jag har ingen förståelse för folk som överköper och har tio kreditkort som inte ens täcker inkomsten.
Platinum
16-04-2010, 21:26
Jag tillhör dem som ställt till det, inte för att jag överkonsumerat men för att jag var inkomstlös = 0:- = hyra och tre månaders uppsägningstid, nej inte kriminell men va studerande. På den vägen är det, idag sonar jag mitt straff genom skuldsanering genom kf:s försorg.
Även om jag lever "fattigt" så tycker jag synd om dem som är med i skuldfällan, de har ju iallafall något att sälja av som de inte vet de har för att korrigera sin "skuld".
Platinum !man kan laga jäkligt god mat på "spotstyver" också :)Potatis är ju en ständigt flödande gourmeknöl :)Morötter är också billigt och skitgott.jo jag vet jag har också haft världens trångaste börs en gång  men man kan koka soppa på en spik !
CITAT (Platinum @ 16-04-2010, 22:26)  Jag tillhör dem som ställt till det, inte för att jag överkonsumerat men för att jag var inkomstlös = 0:- = hyra och tre månaders uppsägningstid, nej inte kriminell men va studerande. På den vägen är det, idag sonar jag mitt straff genom skuldsanering genom kf:s försorg.
Även om jag lever "fattigt" så tycker jag synd om dem som är med i skuldfällan, de har ju iallafall något att sälja av som de inte vet de har för att korrigera sin "skuld". Vad skönt att höra att du fått hjälp. Det är Många som hamnar där, när samhället drar åt svångremmen. Finns det inga inkomster, har man inte mycket att välja på. Reagerar också på, att det finns ett dolt kapital i deras hem. Önskade få se någon som inte har det så och hur dom kan hjälpa dom. Men det är klart, dom är inte bra för programmet, som går ut på att visa resultat. Att leva på potatis och morötter i fem år, är ingen bra diet och den leder till bristsjukdomar.
Men programmet heter ju Lyxfällan.
Lyx är väl för många just det där lilla/stora extra när det gäller bilar, motorcyklar, hus, kläder, prylar, resor, nöjen, fritid. Och deltagarna verkar tro att man kan handla hur mycket som helst trots att man inga pengar har. Dom betalar ju med kort! Jättesmidigt! Sen struntar dom i att betala räkningar tex... "Det händer ju inget om räkningen som kom idag får ligga där obetald."
Charlie och Mattias är ju räddningen för dom.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-04-2010, 08:36
CITAT (Peztis @ 16-04-2010, 20:15)  Det som är mest tragiskt är ju att de som har hamnat i denna fällla ändå på något sätt alltid går vinnande ur detta... De får en sanering och sedan lite plåster på såren.... Men vi vanliga då... Vi som skulle behöva mer än plåster - gärna lite gips! - för att klara vardagen med våra vanliga lån och utgifter och knappt vanliga inkomster... Vi som aldrig har kunnat ens ägna tanken åt att äga en häftig motorcyel, båt, lattjo bil....
Nej, det där är ett program jag inte gärna tittar på. Vi tittar inte heller längre på lyxfällan, jag blir bara förb....... när dom får en resa sedan. S.a.s om du missköter dig så belönar vi dig. Alla vet att ingen jultomte kommer och betalar mina räkningar om jag lägger dom på hög. Alla vet att om jag handlar för mer än det kommer in då blir det problem. Elisabeth
Jag gillar Lyxfällan! Det behövs som "utbildning" för många. Det är fantastiskt att så många människor inte har en susning om ekonomin. Att det är mest yngre som medverkar tror jag har dels med "utbildning" att göra, dels att insatser behöver göras innan ärendena går till kronofogden. Många tror att det inte är så farligt att inte betala. "Det s****r jag i, dom kan ändå inte ta något, jag äger inget". Jag har hört det argumentet. Problemet är att det finns alltid ngt för kronofogden att ta. Om inte förr så senare. Det går utmärkt att dra på pensionen i framtiden! Har ett sånt exempel i släkten.
Det borde införas vardagsekonomi redan i grundskolan, gärna redan från mellanstadiet. Det är förvånansvärt många unga vuxna som inte har en aning om vad ränta är och hur lån fungerar.
Simplicity
17-04-2010, 14:35
CITAT (Anma @ 17-04-2010, 13:56)  Det borde införas vardagsekonomi redan i grundskolan, gärna redan från mellanstadiet. Det är förvånansvärt många unga vuxna som inte har en aning om vad ränta är och hur lån fungerar. Amen! Så sant som det är sagt! Jag håller helt med. Jag har jobbat på bank som rådgivare i många år och sett många av den sort vi ser i Lyxfällan. För egen del har jag försökt att förklara hur det funkar med räntor och amorteringar. Men i det läget verkar kunderna inte vara mottagliga - de ser bara pengarna de ska få och guld och gröna skogar... Fokus ligger liksom på annat håll just då... När kreditkorten och konsumentkrediterna började pumpas ut till alla och envar för ca fem år sedan har det här bekymret eskalerat. Man får ju lätt en kredit på 50 000.- som marknadsförs som en sorts buffert som ska göra kunderna tryggare. Det som händer är att många använder kortet upp till gränsen å sen får de betala skyhög ränta på krediten eftersom de inte klarar av att betala tillbaka hela krediten när fakturan kommer samma månad. Nån inkomstprövning eller koll av övriga krediter görs inte för att få ett kreditkort, bara en koll så att man tjänat över ca 120 000.- året före... Har man däremot betalningsanmärkningar får man inget kort av nåt slag. Bankerna tjänar mycket pengar på konsumentkrediter och kreditkort... mycket mer än på t ex ett många gånger större hypotekslån...
Christina i Taxinge~
17-04-2010, 15:10
CITAT (Anma @ 17-04-2010, 13:56)  Det borde införas vardagsekonomi redan i grundskolan, gärna redan från mellanstadiet. Det är förvånansvärt många unga vuxna som inte har en aning om vad ränta är och hur lån fungerar. Jag håller med, men tycker samtidigt att det börjar bli vääääääldigt mycket som skolan ska lära barnen! Kan man inte tänka sig att föräldrarna har ett ansvar i detta? Många ggr tycker jag att det hänvisas till skolan om allt möjligt utan att man nämner föräldrarna. Det verkar som om det accepteras ganska ganska mycket ansvarslöshet nuförtiden på föräldraskapet?
vildvittra
17-04-2010, 15:10
jag tittar på lyxfällan lite då och då det jag förundras mest över är hur den mänskliga hjärnan så lätt förvandlar allting till överlevnad! människor som gråter lilleskutt tårar för att de inte kan behålla sina fyra fina lyxyachter... som tror att livet går under? hur kan man koppla bort förnuftet helt när man bara vill äga äga äga? (har man inte råd sparar man ju, eller säljer det man köpt) tycker mig ana en människotyp bland klienterna i lyxfällan- samlare- sen varierar det en del i _vad_ som samlas...någon finner värde i skrot andra i kläder och accesoarer men just det maniska samlandet som tagit över människorna på något vis det som också förvånar är hur många blir alldeles paffa när alla pengar som de gör av med placeras ut på budgettavlan, hur kan man leva med huvudet så långt ner i sanden att man inte ser att man blöder pengar positiva är dock att folk får hjälp hur hopplöst det än ser ut så ser det ut att lösa sig i slutändan är kanske det som är det mest grundläggande i att vara människa, att man kan lära sig att göra på ett annat sätt också.fast det tar ibland längre tid för vissa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-04-2010, 09:36)  Vi tittar inte heller längre på lyxfällan, jag blir bara förb....... när dom får en resa sedan. S.a.s om du missköter dig så belönar vi dig.
Alla vet att ingen jultomte kommer och betalar mina räkningar om jag lägger dom på hög. Alla vet att om jag handlar för mer än det kommer in då blir det problem.
Elisabeth Det värsta tycker jag är, att många av dom som fått hjälp, efter ett tag är tillbaka i samma sits igen. Några har också mage att klaga på att dom fått sitt liv förstört... Okay, jag tror det var ganska kört ändå, med eller utan lyxfällans hjälp. CITAT (vildvittra @ 17-04-2010, 16:10)  jag tittar på lyxfällan lite då och då det jag förundras mest över är hur den mänskliga hjärnan så lätt förvandlar allting till överlevnad! människor som gråter lilleskutt tårar för att de inte kan behålla sina fyra fina lyxyachter... som tror att livet går under? hur kan man koppla bort förnuftet helt när man bara vill äga äga äga? (har man inte råd sparar man ju, eller säljer det man köpt) tycker mig ana en människotyp bland klienterna i lyxfällan- samlare- sen varierar det en del i _vad_ som samlas...någon finner värde i skrot andra i kläder och accesoarer men just det maniska samlandet som tagit över människorna på något vis det som också förvånar är hur många blir alldeles paffa när alla pengar som de gör av med placeras ut på budgettavlan, hur kan man leva med huvudet så långt ner i sanden att man inte ser att man blöder pengar positiva är dock att folk får hjälp hur hopplöst det än ser ut så ser det ut att lösa sig i slutändan är kanske det som är det mest grundläggande i att vara människa, att man kan lära sig att göra på ett annat sätt också.fast det tar ibland längre tid för vissa  Så sant så...
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 16:10)  Jag håller med, men tycker samtidigt att det börjar bli vääääääldigt mycket som skolan ska lära barnen! Kan man inte tänka sig att föräldrarna har ett ansvar i detta? Många ggr tycker jag att det hänvisas till skolan om allt möjligt utan att man nämner föräldrarna. Det verkar som om det accepteras ganska ganska mycket ansvarslöshet nuförtiden på föräldraskapet? Det här håller jag med om! Ekonomi är något man lär sig hemma. Min mamma tex sa alltid att man får se till att hundarna inte pissar på en - dvs, man får hushålla så att det alltid finns några ören kvar! Det är en devis jag burit med mig genom åren. Tillsammans med det goda rådet från mina mostrar som sa att man skall dela upp hushållspengarna i antal veckor som månaden är lång så klarar man sig. Får inte ungdomar sådana råd numera? Eller tycker dom inte att den äldre generationen har något att komma med (förutom att vara sedelpressar)??
Lyxfällan det är väl förnedrings-tv i allra högsta grad. Måste man inte vara bra korkad, inte bara gällande ekonomi, för att ställa upp på något sådant.? Gita
Christina i Taxinge~
17-04-2010, 19:45
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 20:40)  Lyxfällan det är väl förnedrings-tv i allra högsta grad. Måste man inte vara bra korkad, inte bara gällande ekonomi, för att ställa upp på något sådant.? Gita Nog tycker jag att de är bra korkade vad gäller ekonomi, men att de söker till Lyxfällan för att få vara med där, är väl det klokaste de gjort på länge!?
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 20:45)  Nog tycker jag att de är bra korkade vad gäller ekonomi, men att de söker till Lyxfällan för att få vara med där, är väl det klokaste de gjort på länge!? Absolut. När man inte klarar det på egen hand eller andra utvägar finns så varför inte visa upp sig i tv mot att man får hjälp?
CITAT (Bee @ 17-04-2010, 21:00)  Absolut. När man inte klarar det på egen hand eller andra utvägar finns så varför inte visa upp sig i tv mot att man får hjälp? Hur kan det vara bra att visa för hela omvärlden att man inte ens klarar sin egen ekonomi? Tänk tanken att du sitter på en anställningsintervju, när plötsligt intervjuaren säger "men dig har jag ju sett i Lyxfällan, vilka fler områden har du problem med? ". Tack men nej tack, du passar inte riktigt här. Vad är bra med att, för kanske alltid, leva med den stämpel som medverkan i lyxfällan ger. Gita
Christina i Taxinge~
17-04-2010, 20:47
Vad är bra med att leva under Kronofogden? Inte fatta hur ekonomi fungerar? Inte fatta att man måste söka hjälp? Inte fatta att man borde följa råd? Det är ju bl a så de levt hittills! Det är klart att det inte är en merit att visa upp sin dumhet i TV, men de har iaf visat att de inte var dummare än att de kunde söka hjälp och få ordning på sitt liv!
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2010, 20:47
Fast i flera fall är det vänner eller släktingar som anmält dem till Lyxfällan så alla har ju inte tagit det första steget själv men de har ju accepterat att vara med.
Väldigt många som är med i Lyxfällan har högre löner än de flesta har 30 000-40 000 är det många som haft en del har haft mer så något i yrkeslivet är de nog bra på (eller har bra kontakter), så för många blir det nog inga problem yrkesmässigt att ha varit med.
Aqvakul
17-04-2010, 20:55
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 21:47)  Vad är bra med att leva under Kronofogden? Inte fatta hur ekonomi fungerar? Inte fatta att man måste söka hjälp? Inte fatta att man borde följa råd? Det är ju bl a så de levt hittills! Det är klart att det inte är en merit att visa upp sin dumhet i TV, men de har iaf visat att de inte var dummare än att de kunde söka hjälp och få ordning på sitt liv!
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 21:47)  Vad är bra med att leva under Kronofogden? Inte fatta hur ekonomi fungerar? Inte fatta att man måste söka hjälp? Inte fatta att man borde följa råd? Det är ju bl a så de levt hittills! Det är klart att det inte är en merit att visa upp sin dumhet i TV, men de har iaf visat att de inte var dummare än att de kunde söka hjälp och få ordning på sitt liv! Ditto!
netaave
17-04-2010, 21:11
Fast det är lätt att hamna i skuld även utan lyxkonsumering. Vi har också varit utsatta efter att under 26 månader varit sjukskrivna båda två med ett cancersjukt barn krymte sparkontot väldigt fort.
Det löpande blev lidande på att vi hade enorma utlägg på medeciner, läkarbesök och framförallt resorna till och från sjukvård som inte bara bedrevs i vår stad. Högkostnad för resor med egen bil fanns inte då i vårt landsting, och det var det enda vi kunde åka. Fanns annars bara en sjukresebuss vi inte kunde nyttja.
Vi hamnade aldrig hos kronofogden men hade lätt kunnat göra det. Nu fick vi hjälp i tid av en underbar kurator att göra upp avbetalningsplaner för el, telefon m.m. som vi sackat med, själv hade jag i det läget varken orkat eller kunnat.
Efter den pärsen har jag jobbat som en iller i föreningar för svårt sjuka barns diagnoser, att det måste finnas hjälp att få och fick ett läkemedelsföretag här i stan att starta en fond.
Idag har vi ordning och börjat spara igen, men vägen dit var väldigt jobbig.
CITAT (netaave @ 17-04-2010, 22:11)  Vi hamnade aldrig hos kronofogden men hade lätt kunnat göra det. Nu fick vi hjälp i tid av en underbar kurator att göra upp avbetalningsplaner för el, telefon m.m. som vi sackat med, själv hade jag i det läget varken orkat eller kunnat. Javisst kan man hamna i ekonomiska problem utan egen förskyllan av olika anledningar och ni valde en betydligt bättre lösning än att ställa upp i Lyxfällan. kanske har jag fel men jag har svårt att känna respekt för människor som viker ut sig allt för mycket och som (när det gäller Lyxfällan) säljer sina problem som tv-underhållning. Gita
Meriona
17-04-2010, 21:37
Det kan ju vara så att de inser eller tror (whatever) att det är sista chansen till förändring, då kan det vara värt att förnedra sig. Precis som Biggest Looser om ni sett det där gravt överviktiga amerikaner tävlar om att gå ner i vikt och vinna ett nytt liv. Det kanske är det som krävs för en del, en utmaning, det här är offentligt - se till att fixa det, annars gör du bort dig?
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:28)  Javisst kan man hamna i ekonomiska problem utan egen förskyllan av olika anledningar och ni valde en betydligt bättre lösning än att ställa upp i Lyxfällan. kanske har jag fel men jag har svårt att känna respekt för människor som viker ut sig allt för mycket och som (när det gäller Lyxfällan) säljer sina problem som tv-underhållning. Gita Ja, visst "säljer" dom ut sig i tv och visst är det "underhållning" men vem tycker att det är underhållande egentligen? Som jag sa tidigare så tycker jag det handlar om utbildning. Och om man nu inte fattar det utan tycker det är underhållning men ändå kan dra vissa slutsatser så har ju programmet lyckats! All heder åt progammakarna!
Aqvakul
17-04-2010, 21:39
CITAT (Bee @ 17-04-2010, 22:37)  Ja, visst "säljer" dom ut sig i tv och visst är det "underhållning" men vem tycker att det är underhållande egentligen? Som jag sa tidigare så tycker jag det handlar om utbildning. Och om man nu inte fattar det utan tycker det är underhållning men ändå kan dra vissa slutsatser så har ju programmet lyckats! All heder åt progammakarna!  Bra, Meriona! Du formulerar det mycket bättre än vad jag hade klarat av.
Meriona
17-04-2010, 21:41
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 22:39)   Bra, Meriona! Du formulerar det mycket bättre än vad jag hade klarat av. Inte alls Bee, men jag har en väninna i denna tragiska situation, och jag vet hur hon kämpar och sliter, man får gärna en extra huggtand då....
CITAT (netaave @ 17-04-2010, 22:11)  Fast det är lätt att hamna i skuld även utan lyxkonsumering. Vi har också varit utsatta efter att under 26 månader varit sjukskrivna båda två med ett cancersjukt barn krymte sparkontot väldigt fort.
Det löpande blev lidande på att vi hade enorma utlägg på medeciner, läkarbesök och framförallt resorna till och från sjukvård som inte bara bedrevs i vår stad. Högkostnad för resor med egen bil fanns inte då i vårt landsting, och det var det enda vi kunde åka. Fanns annars bara en sjukresebuss vi inte kunde nyttja.
Vi hamnade aldrig hos kronofogden men hade lätt kunnat göra det. Nu fick vi hjälp i tid av en underbar kurator att göra upp avbetalningsplaner för el, telefon m.m. som vi sackat med, själv hade jag i det läget varken orkat eller kunnat.
Efter den pärsen har jag jobbat som en iller i föreningar för svårt sjuka barns diagnoser, att det måste finnas hjälp att få och fick ett läkemedelsföretag här i stan att starta en fond.
Idag har vi ordning och börjat spara igen, men vägen dit var väldigt jobbig. Tufft! Och gott att ni hamnade rätt och jagade rätt på hjälpen. Det är en trist situation att vara i men jag tror inte ni är ensamma och ibland verkar det bero på enskilda handläggares humör för dagen. Ni måtte vara starka!
Christina i Taxinge~
17-04-2010, 21:48
CITAT (netaave @ 17-04-2010, 22:11)  Fast det är lätt att hamna i skuld även utan lyxkonsumering. Vi har också varit utsatta efter att under 26 månader varit sjukskrivna båda två med ett cancersjukt barn krymte sparkontot väldigt fort.
Idag har vi ordning och börjat spara igen, men vägen dit var väldigt jobbig. Så skönt att höra att ni är tillbaka i "normala gängor"! Men jag kan direkt säga att ni var ju aldrig fast i nån LYXfälla och kan inte jämföras med dem som deltar där. Det är de som oftast har pengar, friska barn, fint hus, båt, motorcykel, hund(ar), häst och gu´ vet allt och som lever över sina inkomster nåt hejdlöst, som är med i LYXfällan. Jag förstår väl också att man kan hamna hos kf pga av tragiska omständigheter, men tragiken i Lyxfällan ligger på ett annat plan.....
mamamaggan
17-04-2010, 22:06
Att programmet heter just Lyxfällan ger ju en fingervisning om vad det handlar om , folk som lever över sina tillgångar p g a " lyxkonsumtion ". De har platt-TV står i garderoben för att de köpt en mordernare, har två bilar fast bara en i familjen har körkort , lever på köpemat osv osv.
Helt klart är det ett undervisningsprogam men jag undrar om de som behöver den undervisningen bäst verkligen tittar .
Jag tycker att de som ställer upp egentligen är modiga oavsett om de får presenter eller ej. Tänk er själva , hur många kompisar/vänner/ bekanta finns det kvar efter något sådant ? Bara de bästa kompisarna antagligen.
Meriona
17-04-2010, 22:25
Nja i min värld har jag kvar mina vänner oavsett hur klantig jag är....  Fast det är klart, jag har bara BRA vänner, säkerligen finns det andra verkligheter än här på vischan....
mamamaggan
17-04-2010, 22:35
Min erfarenhet är tyvärr att i ett litet samhälle försvinner de flesta vid ett sådant här tillfälle. De vill inte bli hopkkopplade med något som kan verka vara " dåligt " , de drar sig undan på alla sätt precis som om det skulle smitta.
Ta och tänk till hur det skulle bli för er om ni ställde upp i något sådant här program . Kanske brännmärkta för livet , barnen blir mobbade , släkten blir utstötta de med och allt skvaller som blir .
CITAT (mamamaggan @ 17-04-2010, 23:35)  Min erfarenhet är tyvärr att i ett litet samhälle försvinner de flesta vid ett sådant här tillfälle. De vill inte bli hopkkopplade med något som kan verka vara " dåligt " , de drar sig undan på alla sätt precis som om det skulle smitta.
Ta och tänk till hur det skulle bli för er om ni ställde upp i något sådant här program . Kanske brännmärkta för livet , barnen blir mobbade , släkten blir utstötta de med och allt skvaller som blir . En så förfärlig attityd hoppas jag inte folk verkligen har. I min familj råder uttrycket "man har räkningar att betala", betydandes att det finns mindre smickrande uppdrag man måste ta för att kunna betala sina räkningar. Det finns absolut inget moraliskt i det. Snarare tvärtom! Man gör vad man kan just då helt enkelt. Om det sen är att ställa upp i tv - så vaddå? Och vad skulle släkten/vännerna tycka om det - vill dom kanske betala räkningarna? Skulle inte tro det.
Har man en inkom på 35 tusen på två personerkan man ¨väl för fan inte göra åt 70,000 det säger ju sunda förnuftet.och sen fortsätta att ta krediter ör att leva ett lyxliv som man bara kan ha om man är millionär !man får väl växa upp någom gång.man blir fly förbannad när man ser hur unga människor lever över sina tillgångar bara för att låtsas att de har råd och för att låtsas att de har något men de inte kan betala men det ska se ut som de är täta. GLÄNSA heter det !men det kostar.
Christina i Taxinge~
18-04-2010, 08:47
CITAT (Motti @ 18-04-2010, 01:20)  Har man en inkom på 35 tusen på två personerkan man ¨väl för fan inte göra åt 70,000 det säger ju sunda förnuftet.och sen fortsätta att ta krediter ör att leva ett lyxliv som man bara kan ha om man är millionär !man får väl växa upp någom gång.man blir fly förbannad när man ser hur unga människor lever över sina tillgångar bara för att låtsas att de har råd och för att låtsas att de har något men de inte kan betala men det ska se ut som de är täta. GLÄNSA heter det !men det kostar. Just precis! Men det intressanta är hur det kan bli så? Jag undrar fortfarande vad föräldrarna till dessa människor har sagt/lärt sina barn under uppväxten? Alla föräldrar till dessa Lyxfällan-klienter kan ju inte vara helt oekonomiska!? Men också tror jag att de påverkats av TV & filmer där det på nåt sätt förmedlas att livet ska vara kul och bekvämt? Att man har rätt att få sånt man önskar.... Kanske finns det också bitvis en grym samhällskultur som kräver en viss status för att man ska räknas?
CITAT (mamamaggan @ 17-04-2010, 23:06)  Helt klart är det ett undervisningsprogam men jag undrar om de som behöver den undervisningen bäst verkligen tittar . I min värld är lyxfällan verkligen inte undervisning/ utbildning utan sämsta dokusåpan och förnedrings-tv. Är det någon som förresten vet hur många som blivit hjälpta på sikt, skulle tro att många är tillbaka i samma situation igen efter ett halvår. Gita
mamamaggan
18-04-2010, 09:06
CITAT (Bee @ 18-04-2010, 00:20)  En så förfärlig attityd hoppas jag inte folk verkligen har. I min familj råder uttrycket "man har räkningar att betala", betydandes att det finns mindre smickrande uppdrag man måste ta för att kunna betala sina räkningar. Det finns absolut inget moraliskt i det. Snarare tvärtom! Man gör vad man kan just då helt enkelt. Om det sen är att ställa upp i tv - så vaddå? Och vad skulle släkten/vännerna tycka om det - vill dom kanske betala räkningarna? Skulle inte tro det. Den förfärliga attityden finns , tro mig . Visst ska man betala sina räkningar men om man blivit bortskämd hela sitt liv samtidigt som man i medierna blivit matad med allt om " det vackra folket " och vilka statusprylar man bara " måste " ha så kan det nog gå så illa som det gjort för en del som varit med i lyxfällan. Jag försvarar dem inte utan försöker se varför det blivit som det blivit. Och så skrevs det om att man tyckte det var fel att ställa upp i programmet . Fel och fel , jag tyckte att det var ganska modigt eftersom man kan bli paria när man gör sådant. Heller inget försvar utan jag tycker bara att man kan tänka sig in i hur det kan bli för dem och varför jag tycker att det är modigt. Man skäller väl inte på en hund som gör sina behov på grannens trapp utan man skäller på matte och husse som inte fostrat hunden , eller hur ? Det var det jag ville ha fram .
*Stintan*
18-04-2010, 09:25
Först får man var med i Lyxfällan och sen Grannfejden
mamamaggan
18-04-2010, 09:27
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2010, 10:25)  Först får man var med i Lyxfällan och sen Grannfejden  Det vore det ultimata , eller hur ?
Att bli matad av media med reklam det blir vi alla men inte kan man springa och skaffa sig kreditkort och tro att man inte behöver betala tillbaks eller att man kan leva lyxliv gratis.Det är ju så !att ha man inte råd att spara har man heller inte råd med kreditkort.det gör mig fly F:b när jag ser hur omoget folk hanskas med sin så kallat ekonomi,alla de som inte kan betala tillbaks får vi andra betala för i form av höga räntor osv.Är man 25 till 50 så borde man lärt sig att allt inte är gratis ,man får jobba sig till det man har och spara,man kan inte leva lyxliv med kontokort på en vanlig lön.Sista Paret nu som skulle ha tvillingar köpte Cocacola för 3,500 om året
*Stintan*
20-04-2010, 06:43
Varför lägga energi på att vara förbannad och reta sig på hur människor i ett TV-program misskött sin ekonomi. Att dom får lite presenter tycker jag inte är så mycket att orda om då det väl ändå måste vara värt en del att få folk att ställa upp och förnedra sig så i TV. Tror faktiskt inte att dessa människor mått särskilt bra och förmodligen legat sömnlösa många nätter p.g.a. den situation dom försatt sig i. Istället borde man vara glad att några förhoppningsvis kommit till insikt och i bästa fall klarar sin ekonomi bättre i framtiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|