Sidor: 1, 2
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-04-2010, 20:47) *
Om vi låter dom spendera fängelsetiden som minröjare i Kambodja då, i såna fall gör dom ju både nytta och kan känna hopp om överlevnad så dom inte blir desperata?

Fler seriösa förslag? whist.gif
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 21-04-2010, 20:47) *
Om vi låter dom spendera fängelsetiden som minröjare i Kambodja då, i såna fall gör dom ju både nytta och kan känna hopp om överlevnad så dom inte blir desperata?

Det beror säkert på hur vi ser på de bakomliggande orsakerna till brottslighet.

Det har funnits två huvudlinjer hittills. En som tror att vi är goda eller onda. Denna tanke leder till att bestraffa den brottslige för att få stopp på brottsligheten.

Den andra huvuduppfattningen går ut på att sociala omständigheter tillsammans med personliga misslyckanden kan leda till brottslighet. Därför är det viktigt att kartlägga de sociala omständigheterna och bekämpa dem. Individen bestraffas även här med inte som huvudansvarig för händelserna.
ingrid fuxwall
Frågan är hur många av oss här, som suttit på anstalt och som sedan "vågar gå ut och erkänna" vad de tyckte om maten.

Vet ju inte så mycket om att bo på hemmet heller men sambon gör det ju nästan och som jag förstår det är inte den maten så förskräckligt dålig - alltså tycker jag att trådskaparen överdriver den dåliga maten på hemmet, kontra den som hon/han fick på anstallten - berätta gärna lite mer utförligt för oss andra
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 21-04-2010, 21:01) *
Det beror säkert på hur vi ser på de bakomliggande orsakerna till brottslighet.

Det har funnits två huvudlinjer hittills. En som tror att vi är goda eller onda. Denna tanke leder till att bestraffa den brottslige för att få stopp på brottsligheten.

Den andra huvuduppfattningen går ut på att sociala omständigheter tillsammans med personliga misslyckanden kan leda till brottslighet. Därför är det viktigt att kartlägga de sociala omständigheterna och bekämpa dem. Individen bestraffas även här med inte som huvudansvarig för händelserna.

Jag tror att det finns individer från båda kategorier. En del föds utan hämningar eller med personlighetsstörningar. Men de flesta är säkert från den andra kategorin. Här kommer den kontroversiella frågan om varför olika etniciteter är olika starkt representerade i de olika brottskategorierna, men den saken skall vi nog inte diskutera eftersom det är tabu. I stället kan man fråga sig varför folk med alkoholproblem är överrepresenterade. Begår de brott för att de har alkoholproblem eller beror både brottsligheten och alkoholproblemen på underliggande faktorer? Behöver vi övervaka folk med ADHD eftersom de har lättare än andra att falla in i brottslighet? Något annat som jag tror är otroligt viktigt är att forska i orsakerna till att dagens unga oftare än förr bildar gäng och blir kriminella redan före de kommer in i puberteten. Och vad kan vi göra för att minska narkotikabruket, för nog skulle ett minskat knarkande resultera i minskad brottslighet?
Aqvakul
Har vi inte gjort ett kraftigt avsteg från den ursprungliga matfrågan nu?
gnon49
Nej, det bästa var givetvis att man lagade all mat lokalt med mat från lokala producenter. Att man skrotade storköken, som ju är en kvarleva från den tid då stordriften var lösningen på allt. Maten skall göra en så kort resa som möjligt, inte resa sverige runt innan den hamnar på talltiken. Ingen är vinnare i det stora loppen på en sån matdistribution.
ingrid fuxwall
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2010, 21:26) *

Har vi kanske
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2010, 21:26) *

För ovanlighetens skull rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 21-04-2010, 21:31) *
Nej, det bästa var givetvis att man lagade all mat lokalt med mat från lokala producenter. Att man skrotade storköken, som ju är en kvarleva från den tid då stordriften var lösningen på allt. Maten skall göra en så kort resa som möjligt, inte resa sverige runt innan den hamnar på talltiken. Ingen är vinnare i det stora loppen på en sån matdistribution.

ABSOLUT! bravo.gif
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 21-04-2010, 21:24) *
Jag tror att det finns individer från båda kategorier. En del föds utan hämningar eller med personlighetsstörningar. Men de flesta är säkert från den andra kategorin. Här kommer den kontroversiella frågan om varför olika etniciteter är olika starkt representerade i de olika brottskategorierna, men den saken skall vi nog inte diskutera eftersom det är tabu. I stället kan man fråga sig varför folk med alkoholproblem är överrepresenterade. Begår de brott för att de har alkoholproblem eller beror både brottsligheten och alkoholproblemen på underliggande faktorer? Behöver vi övervaka folk med ADHD eftersom de har lättare än andra att falla in i brottslighet? Något annat som jag tror är otroligt viktigt är att forska i orsakerna till att dagens unga oftare än förr bildar gäng och blir kriminella redan före de kommer in i puberteten. Och vad kan vi göra för att minska narkotikabruket, för nog skulle ett minskat knarkande resultera i minskad brottslighet?

Nu har du missuppfattat det jag skrev i tidigare inlägg.

Det finns två sorters synsätt på brott och straff: Det ena tror att brottsligheten beror på det onda i individen och för att åtgärda brottsligheten måste den brottslige elimineras(dödsstraff). De konservativa har detta synsätt som lösning på brottsligheten.

Det andra synsättet handlar om de bakomliggande orsakerna till brott. Därför ett motverkande och förebyggande arbete emot brottslighet eftersträvs av detta synsätt. Detta synsätt hyllas av icke-konservativa.

Vi som invånare i ett samhälle är uppdelade efter dessa synsätt. det vi säger gör oss till representant för en av dessa synsätt.
theseraphim
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2010, 21:50) *
ABSOLUT! bravo.gif

Och det blir inte dyrare! Ärligt talat och för en gångs skull är serafen inte spydig så ta vara på ögonblicket och peta ner det i kalendern!
netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-04-2010, 21:12) *
Frågan är hur många av oss här, som suttit på anstalt och som sedan "vågar gå ut och erkänna" vad de tyckte om maten.

Vet ju inte så mycket om att bo på hemmet heller men sambon gör det ju nästan och som jag förstår det är inte den maten så förskräckligt dålig - alltså tycker jag att trådskaparen överdriver den dåliga maten på hemmet, kontra den som hon/han fick på anstallten - berätta gärna lite mer utförligt för oss andra

Har systerson som jobbat som kock på häkte, så litegrann vet jag av mathållningen där iaf.
Känner folk som bor hemma och på hemmet och de tycker INTE om att få en veckas frigolitboxar hemforslade ... aldrig känna doften av matlagning.

Om du hade läst hela trådens alla inlägg så hade du sett att startinlägget inte var mitt,
utan något som "går runt" ... och detta beroende på den frustration många känner pga hur allt
blivit ang mathållning på äldreboenden/hos gamla och sjuka som bor hemma.

Här gjorde man ett försök på äldreboende ... de fick serverat frukost, lunch och trerätters middag ....
som lagades på boendet ... serverades på fint porslin...
kostade mindre än maten som forslades i kantiner från storköket.

Nu vet jag inte om de fortsatt i samma anda, men det visade iaf precis som många andra undersökningar
att storkök och mat forslad i tiotals mil ... inte är billigare eller bättre än den som lagas på plats.
Berith
CITAT (netha @ 21-04-2010, 23:04) *

Har systerson som jobbat som kock på häkte, så litegrann vet jag av mathållningen där iaf.
Känner folk som bor hemma och på hemmet och de tycker INTE om att få en veckas frigolitboxar hemforslade ... aldrig känna doften av matlagning.

Om du hade läst hela trådens alla inlägg så hade du sett att startinlägget inte var mitt,
utan något som "går runt"
... och detta beroende på den frustration många känner pga hur allt
blivit ang mathållning på äldreboenden/hos gamla och sjuka som bor hemma.

Här gjorde man ett försök på äldreboende ... de fick serverat frukost, lunch och trerätters middag ....
som lagades på boendet ... serverades på fint porslin...
kostade mindre än maten som forslades i kantiner från storköket.

Nu vet jag inte om de fortsatt i samma anda, men det visade iaf precis som många andra undersökningar
att storkök och mat forslad i tiotals mil ... inte är billigare eller bättre än den som lagas på plats.

Hoppsan! Undrar hur många som förstod det efter första inlägget...? g.gif
pejori
CITAT (Berith @ 22-04-2010, 08:58) *
Hoppsan! Undrar hur många som förstod det efter första inlägget...? g.gif

Det framkom inte i första inlägget att det var en vandringsgrej. tummenupp.gif
Det kom i ett senare inlägg, ett dygn efter trådstarten.
Berith
CITAT (pejori @ 22-04-2010, 10:07) *
Det framkom inte i första inlägget att det var en vandringsgrej. tummenupp.gif
Det kom i ett senare inlägg, ett dygn efter trådstarten.

Exakt. thumbdown.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 22-04-2010, 10:28) *
Exakt. thumbdown.gif

Nej, så bör det faktiskt inte gå till. Man har all anledning att förutsätta, om det inte klart framgår något annat, att det är TS egna ord/åsikter och att h*n står för dem.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2010, 12:31) *
Nej, så bör det faktiskt inte gå till. Man har all anledning att förutsätta, om det inte klart framgår något annat, att det är TS egna ord/åsikter och att h*n står för dem.

Håller med du här! tummenupp.gif
Motti
Säger som Leif GW lås in buset så kan vi sova gott i våra hem och släppa ut våra barn utan att ständigt vara otrygga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon