Ally
Jag tänker inte använda växthuset för övervintring, men skulle vilja komma igång tidigare på våren med sådd mm (kanske sallat och andra snabba). Tidigare än utan växthus menar jag.
Och kanske ha en frostvakt/värmefläkt under April (mars? jag bor norr om Stockholm, zon 3)

Willabs säljaren sa att det var onödigt att göra en isolerad grund, och sa att deras egna beskrivning i katalogen på hur man gör grunden är överkurs om man inte tänker övervintra växter....
Han sa att det räcker med gjuta plintar.

Jag tänker ha odlingsbäddar längs ena lång sidan, mot söder, och marktegel (eller liknande) i resten av växthuset för att odla i kruka också. (Precis som Peztis sa i tråden "Grus eller "land" i växthuset").
Jag har köpt en Willab Euro Maxi 4, 14,1 kvm (309x457) som kommer om 3 veckor, och har inte ens börjat gräva!!!

Ska man gräva en grop runt hela växthuset och ha frigolitskivor "stående" som isolering? Och även på marken där plattorna/marktegel kommer?

Är det någon som inte ha gjort det och ångrar det?

Eller ännu bättre, ni som har flera växthus, har ni olika grund och märker skillnaden?

Tack i förhand!
jozack
Hej
Nu ska jag berätta om mitt växthus.
Köpte ett Juliana 8,1 kvadrat för 17 år sedan. Vi bor i zon 4 eller 5 ( jag hoppas att det är zon 4) Nu skulle här göras ordentligt inget fusk. Vi grävde ner plintarna till 130 cm djup och mellan plintarna ställde vi 3 leca block dom tunnaste på varandra och murade ihop dom, vi isolerade grunden utan för stående frigolit block ,dom som är till för att isolera hus grunder med.

Jag grävde en gång ner i växthuset så att jag odlar som i ett u ca 50cm djup blev gången.Sen spikade jag ihop bräder till markhöjd på bädden och klädde brädorna med platon matta

Ganska snart började lecablocken att vika sig inåt i växthuset, bädden är ju lösare där än gräsmattan utan för. men det var ju bara att gräva på utsidan och räta upp.MEN nu har också plintarna börjat att röra sig inåt dom också densom ger stöd på mitten fick jag släppa på förra året, det blev en glipa på ca 5 cm mellan vägg och plint.Isoleringen på utsidan har myrorna gnagt gångar i ser väldigt roligt ut, bygghandlarn sade att myror inte går på frigoliten ,han hade tydligen inte talat om det för mina myror.

Jag är nu i planerings stadiet av ett nytt växthus ett större.Har skarpa funderingar på att gjuta en hel platta och odla i krukor.Men samtidigt tycker jag att bäddarna är bra, ganska lätt att sköta .Jag använder växthuset på det sättet som du har tänkt .

Det här är min erfarenhet,kanske kan det hjälpa dig något, men du vet det finns tusentals experter där ute, det skulle vara intressan om någon mer hade synpunkter på detta
Ally
Wow, hur kan lecablocken vika sig inåt fast du murade ihop dom???
Det låter som du gjorde precis som det står i många beskrivnigar....

Någon annan som har båda odlingsbäddar och marksten i växthuset?
(måste läsa om allt jag har redan sökt i forumet, nu när jag har bestämt hur jag vill ha det därinne)

Hoppas Peztis läser, du är ett steg före mig med precis samma växthus, hur tänker du göra grunden??
rolleyes.gif
Peztis
Halloj, här är jag!!! flirting.gif

Vet just inte om jag är före dig... jag fick visserligen mitt växthus levererat för ganska exakt ett år sedan men sedan kom hela livet emellan så det står fortfarande på pall.

Men...

Grunden på 550x700 cm är urgrävd med 25 cm djup och plintarna gjutna med sockeln på plats. Så långt har jag kommit...
Markduk är köpt och jag sitter och räknar på hur mycket samkross jag ska beställa, stenmjöl har jag då vi borrade ny brunn förra sommaren. Jag kommer att ha samkross kring hela växthuset utanför också då jag planerar att ha plattor både i och utanför. Förutom då bädden utmed ena långsidan och utmed ena kortsidan. Bäddarna planerar jag göra av brädor som jag grundoljar och laserar i brunt. Sidorna mot jorden (planteringen) kommer jag att klä med plast/presenning eller liknande.
Dessutom upptäckte jag ju när plintarna skulle gjutas att jisses vilken nivåskillnad det var, trodde inte alls att det var så mycket! Det kommer därför att vara 15 cm kross på ena sidan och 40 cm kross på andra. Så det är rätt mycket... i alla fall när man trodde att det var plant slap.gif

Jag planerar alltså inte att isolera växthuset, kommer i alla fall inte att ha råd att hålla det med el hela vintern. Och skulle jag vilja göra det eller komma igång tidigare så tänkte jag i så fall att jag köper ett sådant där litet isolerat växthus och ställer i det större.
Man kan ju även ställa det lilla växthuset på frigolitplattor om man vill isolera det underifrån.
Jag kommer dock förbereda för både vatten och el in i växthuset.

Så har jag tänkt...

Nä, tänk om man skulle ta sig i kragen och fixa till det där gruset...
Peztis
Förresten, Anja i Danmark har både bäddar och plattor i sitt växthus, jättefina bilder har jag sett!
Anja Danmark
Hej Peztis - tak for det! Her er et billede af herlighederne:

[attachment=49226:DSC_0052.JPG]

Jeg havde lige fået lagt fliserne/plattorna der, og alle mine krukker var ikke flyttet ind endnu. Det ser ikke sådan ud lige nu, hvor jeg har langt over hundrede småplanter derinde... biggrin.gif

Mvh
Anja
Louisen
Så fint Anja!!!

Min åsikt angående bäddar/stenläggning: I mitt befintliga lilla växthus (typ 3 m2) har jag bäddar runt om, plattor i mitten. I bäddarna gräver jag ner murarhinkar (hål borrade i botten) med de större plantorna - typ tomater, gurka, paprika. Runt dem , direkt i "bädd-jorden", har jag basilika, sallad mm. Hinkarna är för att slippa byta så mkt jord varje år - och det väldigt lätt att binda upp plantorna utan att strypa dem genom att knyta i hinkens handtag och sen snurra sig uppåt smile.gif

Nu har jag som plan (eller i alla fall dröm) att bygga ett nytt, större växthus, ca 13 m2, av gamla fönster som jag målat i källaren i vinter bravo.gif och blir det verklighet kommer jag absolut att ha bäddar + plattor igen!

Och angående isolering eller inte... ja det funderar jag också över rolleyes.gif
Anja Danmark
lige en hurtig kommentar - det er ikke nødvendigt at skifte jorden hvert år. Jeg har dyrket i den samme jord i 20 år i mit gamle drivhus uden sygdomsproblemer - bare lagt lidt kompost på hvert år og taget lidt af, når det blev for højt...

Evt. kan man tage omkring 5 cm af hvert forår og erstatte med kompost.

Men tilbage til emnet - jeg har ikke isoleret bunden af drivhuset, for så går man glip af den varme, der kommer fra undergrunden om vinteren. Men fundamentet er støbt af lecablokke og lecabeton 90 cm ned, og der er sat frigolitplader på ydersiden på de øverste 50 cm. Vil så lige tilføje, at jeg har haft lidt varme på drivhuset hele vinteren og overvintret en masse ting!
Peztis
Åh Anja, det är såååå fint! Jag sitter här och suckar av avund och beundran...
Anja Danmark
Hej Peztis -

jeg må vist snart se at få lagt nogle flere billeder ind, så du kan få lidt nyt at se på...

Lige nu er der kaos derude - alt for mange tomater, paprika og chili og ikke så meget plads at gå på!

Mvh
Anja

For et par uge siden, da jeg tog isoleringen ned:

[attachment=49248:DSC_0746.jpg]
Peztis
Tack Anja!
Nu ser det mer ut som växthus brukar göra - lite halvrörigt! Men du har det ändå så fint så det gör inget! biggrin.gif
Ally
Hej Anja! Såna bäddar vill jag också ha!!
Josack sa
CITAT
Ganska snart började lecablocken att vika sig inåt i växthuset, bädden är ju lösare där än gräsmattan utan för.

Men jag antar att du har haft det så i 20 år utan liknande problem??

Det ser ut som du har murat grunden upp till samma höjd som brädorna runt bäddarna...
Hur ser det ut vid ingången? Trappa, antar jag?

Annars, om man ska ha upphöjda bäddar, då ska man ha brädor runtom, även på glas sidornarna, eller hur?
skogstroll
mitt växthus är för närvarande paj i några rutor, men i övrigt har det funkat jättebra. Har nästan ingen jord alls på min tomt, bara berg. Växthuset står på en träram så det kommer upp lite, sen är växtbäddarna i lådor med 4 "väggar" (helt runtom) och rätt höga vilket tomater mm verkar uppskatta. Det funkar verkligen bra. Går åt mycket jord däremot (i en bra arbetshöjd)... men när det är bra förutsättningar så är det en djungel därinne smile.gif
Anja Danmark
CITAT (Ally @ 25-04-2010, 01:33) *
Hej Anja! Såna bäddar vill jag också ha!!
Josack sa

Men jag antar att du har haft det så i 20 år utan liknande problem??

Det ser ut som du har murat grunden upp till samma höjd som brädorna runt bäddarna...
Hur ser det ut vid ingången? Trappa, antar jag?

Annars, om man ska ha upphöjda bäddar, då ska man ha brädor runtom, även på glas sidornarna, eller hur?

Hej Ally -

nej, dette drivhus er næsten nyt - kun 1 år gammelt nu. Jeg havde et lille drivhus før...

Der er gravet ud inde i drivhuset, så det giver mig 30 cm ekstra i højden, og jeg har en flisetrappe ved indgangen lige nu. Jeg vil tro, at hvis man skal have forhøjede bede, så skal man have træ hele vejen rundt... Men man kan evt. også grave f.eks. 15-20 cm af på midten af drivhuset, så man bare behøver træ på den ene side - mon ikke? Så går det jo heller ikke ud over dyrkninghøjden!

mvh
Anja

Ally
Hur har du mellan marksten och trädbrädor?
Jag menar, under marksten finns det minns 20 cm makadam, grus, sättsand, whatever....
Går brädor hela vägen ner?
Annars, hur blir det med gränsen mellan marken och jordbäddar?
Anja Danmark
jeg har ikke noget - trækanten går kun ned til lige under flisekanten, og jeg har sat bassinfolie på indersiden af træet, som kun går 10 cm længere ned. Fliserne er lagt i ca. 10 cm grus/sand, og jeg har ikke gjort noget for at adskille bedene fra jorden under gruset længere nede.

Jorden under gangene er meget hårdt sammenpresset af de maskiner, der gravede ud til grunden, så jeg tror ikke, at det kommer til at give problemer. Jeg har løsnet jorden inde i bedene ned i ca 50 cm dybde, så jeg tror, at de fleste planterødder bare vil blive der...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon