Jag köpte en jättebra bok tror den hette Trädgårdsbibeln den är görbra! Där finns en bild på en skuggplantering,jag tänkte göra nåt sånt.Det är hostor,ormbunkar, getrams och astilbe jag funderar på att försöka ta vilda ormbunkar som finns i skogskanten hemma hos oss Det finns fler sorter fast jag vet ju inte vad de heter.Vad tror ni skulle det kunna lyckas?Kanske nån försökt Jättetacksam för svar!
Sen min andra fundering Vi har 2 buskar nära varanra under dem växer lite krokusar vitsippor och förgätmigej men när de blommat slut blir det lite besvärligt att hålla snyggt funderar på att plantera hasselört så man slipper klippa runt dem men jag vill ju inte att de ska kväva de andra blommorna kan det funka eller är det nån som har nåt annat förslag Dela nu med er av era tankar!!
Ja man är väl lite seg frampå småtimmarna boken jag menar är Vår Trädgårdsbok av Christel Kvant å Inger Palmstierna och bilden finns på sid277 Jag vet att det är flera här som har den Ingen som har nåt inlägg om mina frågor?
När det gäller ormbunkar tog jag några som stod vid tomtgränsen mot skogen, och planerade dom bredvid dammen på tomten. Gjorde det förra året och det verkar som dom kommer i år. Dammen är liten så jag hoppas ormbunkarna skall skugga lite och ge dammen lite prägel.
Till min förra trädgård grävde jag upp säkert sju ormbunkar som alla tog sig jättefint!
Hasselört kan bli lite väl heltäckande. Där jag lät den växa funderade jag inte ens på att plantera något mindre som
t ex vårlök. Prova Vinca Minor istället - den växer lite luftigare och om den får lite sol så kommer det små vackert blå blommor.
Aqvakul
24-04-2010, 09:57
Rekommenderar också vinca minor eller kanske penningblad (som dock inte är vinergrönt)
Vill bara höja ett varnade tecken för vilda skogsormbunkar. De kan verkligen sprida sig.
De dyker upp långt från rabatten, ute i gräsmatta. Och växer riktigt snabbt trots att gräsklipparen kör över ofta.
Tack för svar Vinca m inor det är ju den jag kallar vintergröna den har jag då kan jag ju ta skott! Perfekt
Sollan A
28-04-2010, 17:37
Skulle passa mig både för penningörten och vincan... De är ena eländes ogräs! Penningörten tar över överallt där den får chansen.
Kanske lågväxande nävor kan vara något?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.