|
Hej alla goa trädgårdsvänner!
Jag har tänkt anlägga en rabatt med enbart pioner. Läget är utmärkt och jag kommer att bygga på rabatten allteftersom för att så småningom ha en pionrabatt med pioner från de tidigastblommande till de som blommar sist.
Färgvalet har jag inte funderat på alls eftersom jag inte vet när de olika sorterna blommar. Kanske någon vet så att fördelningen av plantor och färger blir harmonisk? Det vore ju vackert att ha färgstämda pioner som blommar samtidigt. Det finns ju så många nya sorter numera men många av dem har blomningstider från Danmark. Jag bor utanför Åtvidaberg i zon 2-3.
Rabatten är tänkt som en hörna med sidorna ca 5m x 5m. Problemet är väl att pionerna inte blommar under så lång tid och att jag därför bör komplettera med andra blommor. Min fråga är med vad? Snälla hjälp mig. PS Jag tycker absolut inte om gula blommor.DS
ingrids
22-04-2010, 07:54
En klassisk kombo är pioner och iris sibirica, finns i framförallt blå nyanser. Fördelen med irisen är att den ganska sakta bildar ganska kompakta "klumpa" så man riskerar inte att det plötsligt dyker upp irisar mitt i en pion och irisiarna är lätta att dela om de blir för stora. Om du väljer senblommande irisar bör de kunna hålla på ett tag efter pionerna. Sedan vill jag minnas att Överbölingen tipsat mig om att plantera dahlior mellan pionerna, vilket ju ger ett flor fram till frosten.
Irisar ääär vackert. Bra idé men vilka sorter ska jag välja och var hittar man dem?
Jag har en pionrabatt som är ca 5 m lång och ca 2,5 m bred. Jag har Rosenpion och luktpionerna 'Sarah Bernhardt', 'Karl Rosenfeldt', 'Kansas' och 'Duchesse de Nemoures'. Mellan dem har jag satt dagliljor i olika färger. I mitten av rabatten har jag planterat olika liljor i grupper och riddarsporrar "på rad". Dessutom har jag satt några grupper med olika narcisser och tulpaner. Jag har därmed fått en pionrabatt som blommar från vår till höst. Först ut är narcisserna och tulpanerna. Sedan blommar pionerna tillsammans med riddarsporrarna som senare när pionerna blommat ut får sällskap av liljor i olika nyanser.
Eva i Höga
24-04-2010, 18:05
Betty, det här låter underbart vackert!
ingrids
24-04-2010, 20:20
Iris sibirica finns på, som det brukar heta, välsorterade trädgårdsbutiker. Annars verkar just iris vara något trädgårdsägare med gamla etablerade bestånd gärna delar med sig av.
CITAT (Eva i Höga @ 24-04-2010, 19:05)  Betty, det här låter underbart vackert! Ja, det blev rätt bra tycker jag med. Letade igenom mina foton men hittade tyvärr ingen där hela pionrabatten är med i bild, den här är från juli -08. [attachment=49337:Kopia__2...blomning.jpg] Bilden är tagen innan jag satte den röda 'Kansas' längst ut till höger, där det på denna bild är en kon. Nu står det höga riddarsporrar i en rad i mitten längs hela rabatten, som en hög blå vägg bakom pionerna. På den här bilden från -08 har jag inte hunnit få dit dem alla. Rabatten fortsätter växa allt eftersom jag hittar nya fina pioner som jag bara måste ha. tror den kommer att bilda en pionberså så småningom...
Jag hänger på med en fråga: hur långt mellan pionerna är lagom att plantera? Jag vill inte (i slutändan, efter x antal år) ha en massa plats mellan pionerna, kanske eventuellt för lite iris. 75cm? 1 m?
ingrids
23-06-2010, 10:18
75 cm till 1 m är inom vad som oftast rekommenderas till pioner, lika bred som hög är ett bra riktmärke. Hellre lite för glest än för tätt, pioner som står för tätt riskerar att få piongråmögel.
Okej  Vad mer bör jag tänka på, förutom att ha sorter som blommar under olika tider? Jag tänkte försöka plantera så att de tvåfärgade (Bowl of Beauty etc), varvas med enkelfärgade, för att inte få för mycket cirkus över det hela. Är det rätt tänkt? Hur gör ni?
ingrids
23-06-2010, 11:57
Hur jag gör - jo, jag drabbas av habegär och blir närmast manisk i jakten på just rätt sorter  . Efter en lång debatt med mig själv har jag valt att konctrera mig på halvfyllda pioner som jag tycker ofta har vacker form, kompletterat med några enkla och dubbla men inga riktiga "bomber" (mycket för att jag vägrar stödja plantorna). Eftersom underbart är kort är det viktigt för mig att det gröna på pionen också ser snyggt ut. Sedan är jag mycket svag för hela den korallrosa skalan och kommer att plantera de brunröda jag inte kan motstå någon helt annan stans - annars drar jag mig inte för att blanda vitt, rött och rosa. Vilken som står bredvid vilken handlar om ifall du vill gå på färg, blomform eller blomtid i första hand. Vill du ha tre pioner som blommar samtidigt bredvid varandra kan det ju vara bra att de har någon färg gemensam (t.ex. en Bowl of Beauty bredvid en vit och en rosa). Vill du ha de samtidigt blommande pionerna utspridda över rabatten blir det mycket grönt emellan som verkar sammanhållande.
Ah, tack för ett uttömmande svar! Jag tror jag ska försöka satsa på att sprida ut de sorter som blommar samtidigt, så att ingen enkild del av rabatten blir utan blommor! Jag ska försöka att planera, men misstänker att det kommer fallera så snart jag står där i affären och hittar något annat intressant  Vad som dock måste köpas in är Red Charm, White Cap och Gay Paree, som alla verkar urtjusiga! Hittils har jag fått tag i sju andra, så pionbeståndet har ökat drastiskt sedan 10 dagar tillbaka
ingrids
23-06-2010, 12:18
Härligt, ett äkta pionträsk! Om du inte redan har/planerar för Do Tell är den ursnygg.
Såg precis en annons för just den, nu har jag mailat för att undersöka inköpsmöjligheten  Några andra rekommendationer? Gillar de som är åtminstone halvfyllda... Hittils har jag fått tag på Olympic Sunset, Monsieur Martin Cahuzac, Pink Cameo, Niemcewicz , Sorbet, Baroness Schröder och Bowl of Beauty. Jag har sedan tidigare några av de vanliga luktpionerna planterade.
ingrids
23-06-2010, 13:10
Pink Hawaiian Coral kanske? Har köpt en ganska nyligen och jag tycker den verkar mycket lovande och orange-rosa låter för mig som en riktigt cool färg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|