Peztis
Vissa fröer tar sig och mår jättebra, växer och frodas.
Andra dyker ju inte upp över ytan alls.
Nästa kategori är de som gror och kommer igång för att sedan helt tackla av.

Det är denna kategori jag inte riktigt begriper mig på... De har ju fått samma förutsättningar som de andra som frodas och ska inte vara "konstiga" eller krävande.
Nu börjar jag faktiskt undra om det inte till viss mån kan bero på vattnet. Oj, det låter verkligen som att jag skyller ifrån mig biggrin.gif
Men visst skulle det kunna vara en orsak!? Vi har ju egenbrunn, inte ens ett år i drift så där kan nog fortfarande finnas både det ena och det andra. Även om de tär tjänligt för oss människor så behöver det ju inte vara idealiskt för vissa plantor.

Som nämnts i rubriken, skulle det kunna vara så att pelargoner är känsliga för något? För där är det inte många som har klarat sig... Och pelargoner brukar ju inte vara direkt känsligam vad jag vet.
Bassam
Hej
jag haft vissna Pelargon från Plantagen , jag sätta dom i vatten ta bort dåliga bladen sen jag läggde dom på balkongen , Jag försökte ge dom vatten när de behöver, de klara sig jätte bra.
H:Bassam
Peztis
Fast nu är det inte frågan om stora etablerade pelargoner utan små frösådda samt sticklingar som tacklat av...
Sussie F-Flower
Hur har du haft med ljustillgång för dom?

Jag har själv aldrig någonsin lyckats med självsådda pelargoner. Nu är det nog ca 20 år sedan jag sist provade med just pelargoner. Det var på den tiden när jag bara sådde och sådde och planterade i vilken jord som helst, utan att tänka på vad sorten önskade. Gick det så gick det.
Extra belysning hade jag nog aldrig hört talas om då.

Om jag har förstått det hela rätt så vill dom ha ofantligt mycket ljus, något som jag fick se hemma hos Anki V och alla hennes fantastiska egensådda pelargoner.
Peztis
De har stått under extrabelysning hela tiden...
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 22-04-2010, 22:34) *
De har stått under extrabelysning hela tiden...

g.gif

Kanske du skulle prova att pma Anki. Kanske hon inte har sett din fråga... Hon kanske har några andra funderingar eller tips... dunno.gif Man vet ju aldrig...

Många 'kanske'... shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon