Sidor: 1, 2
netha
RÄTTVISEFÖRMEDLINGEN

Du kan rösta 1 gång/dag.

Hjälp till att nå jämlikhet mellan könen!
vitavargen
Röstat!
netha
tummenupp.gif
CITAT (vitavargen @ 24-04-2010, 23:52) *
Röstat!

Huggorm
Innan man röstar bör man kolla upp vad de övriga alternativen innebär. Kanske något annat är ännu bättre?
netha
CITAT (Huggorm @ 25-04-2010, 00:03) *
Innan man röstar bör man kolla upp vad de övriga alternativen innebär. Kanske något annat är ännu bättre?

Vad kan vara bättre än att försöka uppnå jämlikhet mellan könen!?
Motti

Jag är väl lite gammalmodig kanske ,gämlikhet mellan könen ?men vi är ju olika från födseln man och kvinna inte kan vi inbilla oss att vi ska vara lika ?bara att titta i byxorna ju confused.gif och i hjärnan också för den delen giggle.gif
netha
CITAT (Motti @ 25-04-2010, 00:16) *
Jag är väl lite gammalmodig kanske ,gämlikhet mellan könen ?men vi är ju olika från födseln man och kvinna inte kan vi inbilla oss att vi ska vara lika ?bara att titta i byxorna ju confused.gif och i hjärnan också för den delen giggle.gif

Men tycker du inte att kvinnor och män ska ha lika betalt för samma arbete de utför?

Det har väl inget att göra hur man ser ut "mellan benen" ... utan mer om kunskap och erfarenhet.
... eller?
Motti
Ja om det är jobb det handlar om så ska det vara lika lön för samma jobb !har en vännina som varit VD och försäljningschef och hon har då ta mig fan inte haft det lät kan jag säga,fy vad de behandlade henne illa för att hon var kvinna ,VD är mansvälde ska fan inte komma några fruntimmer och säga vad som ska göras thumbdown.gif
mamamaggan
Jobb och jobb , det handlar om att vi ska vara lika mycket värda överallt oavsett kön.
netha
CITAT (mamamaggan @ 25-04-2010, 00:26) *
Jobb och jobb , det handlar om att vi ska vara lika mycket värda överallt oavsett kön.

tummenupp.gif
Motti
Det är väl bra att jobba för jämlikhet !men så lär det aldrig bli på grund av att vi är olika kön.Ska säga direkt att någon Feminist är jag inte.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 25-04-2010, 00:33) *
Det är väl bra att jobba för jämlikhet !men så lär det aldrig bli på grund av att vi är olika kön.Ska säga direkt att någon Feminist är jag inte.

Jag tror du har missuppfattat vad jämlikhet är för något. Jämlikhet innebär alla nänniskors lika värde. Det innebär att alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett etnicitet, tro, utseende, sexuell läggning, status, åsikt, handikapp eller kön. Att män och kvinnor är av olika kön har inget med jämlikhet att göra.

Vad är då en feminist, jo en feminist är för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen. Hur kan du vara emot det?
Motti
Ni får ursäkat mig men jag tror inte på det !men tanken är ju god.Våra olikheter kommer alltid att stå emellan oss.Att tro att vi alla ska ha samma rätt och möjligheter nej dit kommer vi aldrig.
Anma
Det finns ju feminism och feminism. Vissa tycker ju att kvinnor inte ska sminka sig, klä sig i kjol, raka sig eller använda kjol. För annars är man förtryckt och ojämlik.
Däremot ska man ha lika lön för lika arbete. Som ett exempel.
*Stintan*
Om det inte funnits kvinnor som kämpat för jämlikhet hade vi fortfarande inte haft rösträtt och ännu mindre engagera oss politiskt, vi hade fortfarande fått stå hemma framför spisen och föda barn, inte fått studera eller ta körkort och inte fått möjlighet att kunna försörja oss själva för att bara nämna några få saker.

Hur ska någonting kunna förändras om man bara säger att det inte går, att det är omöjligt?
Tack och lov säger jag att det finns kvinnor och män som lägger ner sin själ för att vi ska nå jämlikhet så att om inte jag själv så kanske mina barn hinner få uppleva ett jämlikt samhälle. Vi har ändå kommit en bra bit på väg men mycket återstår.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 25-04-2010, 01:27) *
Om det inte funnits kvinnor som kämpat för jämlikhet hade vi fortfarande inte haft rösträtt och ännu mindre engagera oss politiskt, vi hade fortfarande fått stå hemma framför spisen och föda barn, inte fått studera eller ta körkort och inte fått möjlighet att kunna försörja oss själva för att bara nämna några få saker.

Hur ska någonting kunna förändras om man bara säger att det inte går, att det är omöjligt?
Tack och lov säger jag att det finns kvinnor och män som lägger ner sin själ för att vi ska nå jämlikhet så att om inte jag själv så kanske mina barn hinner få uppleva ett jämlikt samhälle. Vi har ändå kommit en bra bit på väg men mycket återstår.

tummenupp.gif

Klart det går! Klart vi ska kämpa!

Gillan
CITAT (Motti @ 25-04-2010, 01:05) *
Ni får ursäkat mig men jag tror inte på det !men tanken är ju god.Våra olikheter kommer alltid att stå emellan oss.Att tro att vi alla ska ha samma rätt och möjligheter nej dit kommer vi aldrig.

Förlåt, men jag förstår inte hur du tänker? Att tanken skulle vara god, men att den inte skulle vara möjlig att uppnå!?!? Självklart kommer vi alla att komma dit hän att vi har samma rätt och möjligheter på alla plan. Du gör mig lite mörkrädd Motti när du säger som du gör. Jag trodde vi kommit bra mycket längre i vår strävan än vad du ger uttryck för.

CITAT (*Stintan* @ 25-04-2010, 01:27) *

Kan inte göra annat än kompiskram.gif
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 25-04-2010, 00:03) *

Vilket alternativ är bättre?
vårskutt!
röstat! yahoo.gif
Aqvakul
Röstat!

Ett bra samhälle är ett jämlikt och jämställt samhälle, där all får en god chans att skapa sig ett bra liv.
malarmaster
Finns en annan tråd "vi bygger ett djurhem själva" som ingår i samma tävling. håller helt med att jämställdhet mellan könen är målet men här röstar jag faktiskt för djuren. Djurhemmet har mer nytta av de 100000 kronorna än att bygga en webbsite för förmedling av föreläsare o dyl. där kan man nog ordna finansiering på annat sätt t.ex att söka pengar från Eu:s jämställdhetsprojekt,finns säkert någon org / politiker som kan hjälpa till med detta. Djurskyddet i sverige är enormt eftersatt o just katter är ju tydligen helt värdelösa i mångas ögon.
Tolka mig rätt: Jämställdhet är målet o jag är för den men här handlar det om en tävling mellan olika projekt o där vinner djurskyddet i just denna tävling min röst . Ulf
malarmaster
ser i tråden "djurhem" att många av de som skriver i denna tråden även röstat på "djurhem" det är ju roligt men lägger man en röst på nr 1 o en röst på nr 2 så tar de ut varandra,då behöver man inte rösta.resultatet ändrar sig ju inte.man måste välja det projekt som man vill stödja o hålla sig till det. Ulf
Huggorm
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 06:59) *
Vilket alternativ är bättre?

Det beror på vad man har för värderingar. Dels kan man ju rösta för bevarandet av vargen, hur viktigt är det i jämförelse? Här är en andra viktiga saker:
http://gemensamstyrka.se/ide/socialat-entr...kvinnor-i-ghana
http://gemensamstyrka.se/ide/sovsaeck-nej-tack
http://gemensamstyrka.se/ide/gatubarn-nu-e...-i-latinamerika
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 25-04-2010, 09:47) *
Det beror på vad man har för värderingar. Dels kan man ju rösta för bevarandet av vargen, hur viktigt är det i jämförelse? Här är en andra viktiga saker:
http://gemensamstyrka.se/ide/socialat-entr...kvinnor-i-ghana
http://gemensamstyrka.se/ide/sovsaeck-nej-tack
http://gemensamstyrka.se/ide/gatubarn-nu-e...-i-latinamerika

Alla de alternativen stärks när vi röstar för "kvinnors lika värde med männen". För visst var det mest kvinnor som försvarade vargen när de dödades brutalt av Alliansen. Visst var det kvinnor som under hela förra århundradet stått högljud för solidariteten med människor i andra länder(ex.viss i Ghana och Sydamerika).
En stark och likadant erkänd kvinna i Sverige gör världens orättvisor mycket minder, både direkt och indirekt. De andra alternativen får vara snäll och vänta tills den viktigaste röstas fram. Därför röstade jag på trådens alternativ.
malarmaster
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 10:12) *
Alla de alternativen stärks när vi röstar för "kvinnors lika värde med männen". För visst var det mest kvinnor som försvarade vargen när de dödades brutalt av Alliansen. Visst var det kvinnor som under hela förra århundradet stått högljud för solidariteten med människor i andra länder(ex.viss i Ghana och Sydamerika).
En stark och likadant erkänd kvinna i Sverige gör världens orättvisor mycket minder, både direkt och indirekt. De andra alternativen får vara snäll och vänta tills den viktigaste röstas fram. Därför röstade jag på trådens alternativ.

du röstade även på djurhemsalternativet....... Ulf
vitavargen
Ingen fara, för det är mest kvinnor som driver djurhem. Detta alternativ är viktigare.
Gita
Ett jämlikt samhälle med lika möjligheter oberoende kön, etnisk eller sexuell tillhörighet borde naturlitvis vara självklart.
När det gäller arbetslivet har jag dock inte upplevt at det största motståndet kommer från män, utan tyvärr från andra kvinnor. Det verkar som väldigt många kvinnor har svårt att se en annan kvinna "lyckas"
Gita
vitavargen
CITAT (Gita @ 25-04-2010, 10:52) *
Ett jämlikt samhälle med lika möjligheter oberoende kön, etnisk eller sexuell tillhörighet borde naturlitvis vara självklart.
....
Gita

bravo.gif
gnon49
Men det är väl bara ett alternativ som kan vinna? Röstar man på flera så blir det väl varken hackat eller malet?
Eller?
malarmaster
CITAT (gnon49 @ 25-04-2010, 11:23) *
Men det är väl bara ett alternativ som kan vinna? Röstar man på flera så blir det väl varken hackat eller malet?
Eller?

precis,se mitt tidigare inlägg. #22 ulf
Nolbo
Om jag förstår saken rätt är det ett fackförbund som ordnat tävlingen som handlar om vår gemensamma framtid. Jag tycker att detta tävlingsbidrag är fantastiskt bra! Allt som kan hjälpa till att skapa jämlighet mellan människor är värt vårt stöd. Djurskydd hör väl knappast till en facklig angelägenhet? Jag har röstat.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 25-04-2010, 10:52) *
När det gäller arbetslivet har jag dock inte upplevt at det största motståndet kommer från män, utan tyvärr från andra kvinnor. Det verkar som väldigt många kvinnor har svårt att se en annan kvinna "lyckas"
Gita

Ja så kanske det är men även dessa kvinnor borde inse att de vinner på ett jämlikt samhälle. Jag ser det inte som en kamp mellan kvinnor och män utan som något alla borde verka för.
aanderss
röstat
vitavargen
CITAT (Nolbo @ 25-04-2010, 11:34) *
Om jag förstår saken rätt är det ett fackförbund som ordnat tävlingen som handlar om vår gemensamma framtid. ....

Vilket fackförbund?

Vad är vår gemensamma framtid?
Anma
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 15:05) *
Vilket fackförbund?

Vad är vår gemensamma framtid?

GS Facket

Vår gemensamma framtid är den framtid vi gör den till.
vitavargen
CITAT (Anma @ 25-04-2010, 15:07) *
GS Facket

Vår gemensamma framtid är den framtid vi gör den till.

För mig spelar ingen roll om denna idé vinner eller djurhemmet. De 100.000 kronorna är ingen stor summa men de är välkommna till vilken av dessa idéer som vinner.
Christina i Taxinge~
CITAT (malarmaster @ 25-04-2010, 08:48) *
Finns en annan tråd "vi bygger ett djurhem själva" som ingår i samma tävling. håller helt med att jämställdhet mellan könen är målet men här röstar jag faktiskt för djuren. Djurhemmet har mer nytta av de 100000 kronorna än att bygga en webbsite för förmedling av föreläsare o dyl. där kan man nog ordna finansiering på annat sätt t.ex att söka pengar från Eu:s jämställdhetsprojekt,finns säkert någon org / politiker som kan hjälpa till med detta. Djurskyddet i sverige är enormt eftersatt o just katter är ju tydligen helt värdelösa i mångas ögon.
Tolka mig rätt: Jämställdhet är målet o jag är för den men här handlar det om en tävling mellan olika projekt o där vinner djurskyddet i just denna tävling min röst . Ulf

tummenupp.gif bravo.gif
vitavargen
CITAT (malarmaster @ 25-04-2010, 08:48) *
....

Tråden för djurhemmet startades den 10 april. Du finns inte bland de som röstat på den idén och bjud andra också att göra samma sak. När denna tråd för kvinnor kom upp kommer du med detta inlägg. Varför?
Christina i Taxinge~
jag röstar varje dag på djurhemmet utan att behöva redovisa det för dig!
vitavargen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 25-04-2010, 16:22) *
jag röstar varje dag på djurhemmet utan att behöva redovisa det för dig!

Men du finns i listan där, när alla skriver att de röstat för att på så sätt uppmana andra att också rösta.
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 18:11) *
Men du finns i listan där, när alla skriver att de röstat för att på så sätt uppmana andra att också rösta.

Jag brukar aldrig redovisa vad jag röstar på och hoppas att ingen har synpunkter på det. Jag tycker nämligen att sånt är en ren privatsak. Att någon sitter och kollar vilka som redovisat sin röst och tror att det bara är dom som röstar tycker jag känns rätt obehagligt faktiskt.
Christina i Taxinge~
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 18:11) *

???.....jag förstår inte vad du menar? Anser du att jag har skyldighet att tala om varje gång jag röstar???
Jag gjorde ett inlägg under malarmaster´s inlägg för att han skrev ett i mitt tycke mycket bra inlägg som stämde helt med vad jag tycker - ska jag nu behöva stå till svars inför dig av nån helt outgrundlig anledning?!
vitavargen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 25-04-2010, 19:21) *
???.....jag förstår inte vad du menar? Anser du att jag har skyldighet att tala om varje gång jag röstar???
Jag gjorde ett inlägg under malarmaster´s inlägg för att han skrev ett i mitt tycke mycket bra inlägg som stämde helt med vad jag tycker - ska jag nu behöva stå till svars inför dig av nån helt outgrundlig anledning?!

Ingen har sett nåt betydelse i det du skriver. I eftermiddags skrev du nåt till mig men jag har inte svarat dig som person, vilket nu tänker jag göra.

Vem har sagt till dig att du har nån skyldighet? vem har öht satt värde i det du skriver? varför försöker du blåsa upp dig? vad vinner du på det?

*Stintan*
Ge dig vitavargen. Jag tror bara att Christina inte förstog att du med lista menade djurhemstråden. Tänk på att det inte alltid är så lätt att förstå vad du skriver. Det är lätt att missförstå då. Du behöver inte vara otrevlig för det.
vitavargen
CITAT (*Stintan* @ 25-04-2010, 20:19) *
Ge dig vitavargen. Jag tror bara att Christina inte förstog att du med lista menade djurhemstråden. Tänk på att det inte alltid är så lätt att förstå vad du skriver. Det är lätt att missförstå då. Du behöver inte vara otrevlig för det.

Det är detta du gör som jag kallat för organisering av Mobben, för du heter ju inte Kristina. Låt henne svara så att ingen Mobb organiseras här.
Christina i Taxinge~
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 19:52) *
Ingen har sett nåt betydelse i det du skriver. I eftermiddags skrev du nåt till mig men jag har inte svarat dig som person, vilket nu tänker jag göra.

Vem har sagt till dig att du har nån skyldighet? vem har öht satt värde i det du skriver? varför försöker du blåsa upp dig? vad vinner du på det?

Läs noga nu:

1. mitt första inlägg i denna tråd var en bekräftelse på ett i mitt tycke mycket bra inlägg - det har jag rätt att göra utan att ifrågasättas av dig!
2. du blir otrevlig mot mig när jag inte tycker att jag behöver redovisa för dig vad jag röstat på
3. ditt senaste inlägg verkar så förvirrat att jag inte vet riktigt vad jag ska svara....? wacko.gif
Du är enbart oförskämd!
4. jag tänker inte svara dig på fler inlägg, bara så du vet! crazy.gif

malarmaster
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 15:44) *
Tråden för djurhemmet startades den 10 april. Du finns inte bland de som röstat på den idén och bjud andra också att göra samma sak. När denna tråd för kvinnor kom upp kommer du med detta inlägg. Varför?

jag antar att du menar mig. jag har röstat varje dag sedan jag såg tråden o det kan säkert vara 10/4.däremot har jag inte skrivit i tråden då jag inte haft något att säga om tråden. försök nu inte att på något sätt misstänkliggöra mina avsikter o försöka göra någon politisk pajkastning av det hela.mina argument för var min röst hamnar har jag redan redogjort för. Ulf
Anma
Vita vargen, att man inte skriver i tråden betyder inte automatiskt att man inte röstar. Jag har röstat varje dag sedan jag fick kännedom om röstningen. Dessutom klickar jag för skogen varje dag också sedan flera år tillbaks, tror nog inte att jag skrivit i den tråden heller.
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 25-04-2010, 20:26) *
Det är detta du gör som jag kallat för organisering av Mobben, för du heter ju inte Kristina. Låt henne svara så att ingen Mobb organiseras här.

Tänk för att jag gör det, heter Kristina alltså. Jag svarar på vilka inlägg jag vill, även såna dumma inlägg som du skrev nu.
vitavargen
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2010, 16:12) *
Tänk för att jag gör det, heter Kristina alltså. Jag svarar på vilka inlägg jag vill, även såna dumma inlägg som du skrev nu.

Så du är inne i hjärnan på Kristina och vet exakt hur hon tänker?

Lägg av nu!

CITAT (Anma @ 26-04-2010, 10:39) *
Vita vargen, att man inte skriver i tråden betyder inte automatiskt att man inte röstar. Jag har röstat varje dag sedan jag fick kännedom om röstningen. Dessutom klickar jag för skogen varje dag också sedan flera år tillbaks, tror nog inte att jag skrivit i den tråden heller.

Men du har ju inte gjort motstånd mot att rösta på denna tråds idé?

CITAT (malarmaster @ 25-04-2010, 20:53) *
jag antar att du menar mig. jag har röstat varje dag sedan jag såg tråden o det kan säkert vara 10/4.däremot har jag inte skrivit i tråden då jag inte haft något att säga om tråden. försök nu inte att på något sätt misstänkliggöra mina avsikter o försöka göra någon politisk pajkastning av det hela.mina argument för var min röst hamnar har jag redan redogjort för. Ulf

Tack för svaret!

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 25-04-2010, 20:53) *
Läs noga nu:

1. mitt första inlägg i denna tråd var en bekräftelse på ett i mitt tycke mycket bra inlägg - det har jag rätt att göra utan att ifrågasättas av dig!
2. du blir otrevlig mot mig när jag inte tycker att jag behöver redovisa för dig vad jag röstat på
3. ditt senaste inlägg verkar så förvirrat att jag inte vet riktigt vad jag ska svara....? wacko.gif
Du är enbart oförskämd!
4. jag tänker inte svara dig på fler inlägg, bara så du vet! crazy.gif

Du heter inte Malarmaster men du väljer att svara för honom. Föör mitt inlägg till honom var det som du svarade.

Ack att ni kan läsa andras tankar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon