Sidor: 1, 2
gnon49
CITAT (Huggorm @ 28-04-2010, 21:50) *
Det borde inte vara någon skillnad. Det som kan hända är att nålen kärvar, så den inte vrids upp så långt på skalan som den skall, men risken är lika stor på båda typer av hastighetsmätare. Avläsningen kan, teoretiskt sett, inte bli fel. Det sitter ett tandat hjul i slutväxeln, och antingen fungerar det eller så läses det inte av alls. Fler och fler bilar använder väll tandhjulen till ABS:systemet nu för tiden, men om inte det funkar exakt så slår antisladdsystemet till eftersom olika hastighet på de olika hjulen uppfattas som en sladd.

Hade en volvo 340 en gång. Där satt hastighetmätarvajern i vänster framhjul. Rostade ofta av, men var lätt att byta.Tog man bort fettkoppen såg man vajern sticka fram.
Meriona
Bilden får man om man vägrar att man körde bilen vid det aktuella tillfället, iallafall var det så för vän-pappa. Och han och dotter är då rakt inte skrivna på samma adress, men det var henne de hade letat på ändå, såklart tar de "next-of-kin"...
Anma
CITAT (netha @ 28-04-2010, 21:56) *
Du skriver i ett tidigare inlägg ... "Ja, jag litar på det. Dessutom trodde vi inte ens att förfrågan gällde mig, utan min man. Jag mindes inte ens att jag kört den bilen på den vägen. Men det hade jag tydligen."

Fick du först en förfrågan om det var du som kört bilen , eller?

Nu ska jag förklara precis vad som hänt.

Vi bytte bil med en släkting till mig en period då vi behövde kombi. Jag körde knappt med bilen, det gjorde min man. Efter ett tag kom det en förfrågan från polismyndigheten i Kiruna till bilägaren vem som kört bilen ett visst datum. Bilägaren ringde mig och talade om detta. Jag informerade om att man inte har någon skyldighet att berätta vem som kört bilen, och jag sa också att förmodligen har min man kört för fort vid någon kamera. Detta brev lämnades obesvarat. Efter någon vecka kom en påminnelse och då svarade bilägaren på den så här. " Bilen utlånad, ingen erkänt fortköring" Det var allt. Inget foto på den förfrågan heller eller någon annan info.
Idag kom ett brev till mig med foto på mig i ratten och hastighet 76 km/h på 70 väg. Jag ringer och berättar till bilägaren som då säger att mätaren visar fel. Och vi tycker båda att det är sjukt att polisen lägger ner såna resurser för 6 km för fort på 70 väg.

Så, nej jag har inte fått en förfrågan om det är jag som kört, det står att polisen utredning visar att jag är föraren.

CITAT (netha @ 28-04-2010, 22:00) *
Nej jag har inte för vana att hitta på ... kommer ogärna in med annat än gällande fakta.

Din "gällande fakta" är inaktuell.
Gossen Ruda
Om föraren på kamerabilden är en kvinna och bilägaren är en man skickas nog inget foto och böteslapp till bilägaren utan en förfrågan om vem som körde. Det är rätt så vanligt att föräldrar står för sina barns bilar, försäkringen blir exempelvis lägre när man bluffar, så en koll på barnen är nog rutin. Beträffande hastighetsmätaren så är det bilägarens skyldighet att ha den i funktion, vid besiktningen blir det en tvåa på mätare ur funktion. Man kollar dock inte hur exakt den är, bara att den fungerar något så när.
Meriona
Arbetskostnaden för polisens utredning har nog vida överstigit de pengarna de får in från dig ändå, det kan man väl vara ganska klar över. De vill bara sätta dit nån helt enkelt. sad.gif Nääää lägg resurserna på nåt annat, farbror Polisen...
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 22:12) *
Om föraren på kamerabilden är en kvinna och bilägaren är en man skickas nog inget foto och böteslapp till bilägaren utan en förfrågan om vem som körde. Det är rätt så vanligt att föräldrar står för sina barns bilar, försäkringen blir exempelvis lägre när man bluffar, så en koll på barnen är nog rutin. Beträffande hastighetsmätaren så är det bilägarens skyldighet att ha den i funktion, vid besiktningen blir det en tvåa på mätare ur funktion. Man kollar dock inte hur exakt den är, bara att den fungerar något så när.

Precis så är det och i detta fall så visade ju mätaren i bilen 7km för mycket ... alltså körde Anma bara 63 km och fartkameran visade 76.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2010, 22:12) *

Jag lovar dig att i detta fallet var bilen lånad, tjänar inte mycket på försäkringen genom att ha min bil skriven på mina föräldrar då jag är 40 år.. giggle.gif Men i sak har du rätt.

CITAT (netha @ 28-04-2010, 22:00) *
Om du inte tror på det så kan du kontakta RPS och få det bekräftat.

Varför tror du annars att tusentals och åter tusentals böter avskrivs varje år pga att ägaren inte talar om vem som körde.

För att bilföraren är en vän kanske, och nog för att övervakningssamhället är överväldigande, men ännu har polisen inte koll på hela befolkningens vänner. smile.gif
netha
CITAT (Meriona @ 28-04-2010, 22:12) *
Arbetskostnaden för polisens utredning har nog vida överstigit de pengarna de får in från dig ändå, det kan man väl vara ganska klar över. De vill bara sätta dit nån helt enkelt. sad.gif Nääää lägg resurserna på nåt annat, farbror Polisen...

Det handlar inte om pengar .. på en del sträckor har dödsolyckorna minskat med mer än 50%
efter att kamerorna satts upp.

Det handlar om att minska olyckor och spara människoliv.

Förstår att det känns surt att få bäöter .. har själv råkat ut för det en gång (felparkerat)
men man måste se till helheten och varför kameror måste användas.
Anma
CITAT (netha @ 28-04-2010, 22:15) *
Precis så är det och i detta fall så visade ju mätaren i bilen 7km för mycket ... alltså körde Anma bara 63 km och fartkameran visade 76.

Återigen, skrev fel förut, mätaren på bilen visar FÖR LITE. Som jag redan redovisat för dig tidigare. Mätaren visade 70, uppmätt hastighet 76. OK?!
netha
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 22:19) *
Återigen, skrev fel förut, mätaren på bilen visar FÖR LITE. Som jag redan redovisat för dig tidigare. Mätaren visade 70, uppmätt hastighet 76. OK?!

Ok, då förstår jag. smile.gif
Anma
Jag har inget emot fartkameror! Kör man för fort så kör man. Problemet i detta fallet är att jag TRODDE att jag körde tillåten hastighet. Det är det som är så SURT.
Jag har kört i god tro så att säga.

netha
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 22:23) *
Jag har inget emot fartkameror! Kör man för fort så kör man. Problemet i detta fallet är att jag TRODDE att jag körde tillåten hastighet. Det är det som är så SURT.
Jag har kört i god tro så att säga.

Förstår så väl och vet också hur surt det känns och 1.500 är mycket pengar att bara "ge bort"
Anma
CITAT (netha @ 28-04-2010, 22:25) *
Förstår så väl och vet också hur surt det känns och 1.500 är mycket pengar att bara "ge bort"

Ja, en gång körde jag 39 på 30 väg, missade 30 skyltarna och ren tur att jag inte höll 50. 2000:- kostade det och den gången betalade jag så snällt utan knussel, tänkte till och med att polisen behöver pengarna bättre än jag.
Men nu när man lever på en inkomst och tror att man kört rätt hastighet är det ju kännbart.
netha
CITAT (Anma @ 28-04-2010, 22:28) *
Ja, en gång körde jag 39 på 30 väg, missade 30 skyltarna och ren tur att jag inte höll 50. 2000:- kostade det och den gången betalade jag så snällt utan knussel, tänkte till och med att polisen behöver pengarna bättre än jag.
Men nu när man lever på en inkomst och tror att man kört rätt hastighet är det ju kännbart.

trostar.gif
Gossen Ruda
Polisen får inte böterna man driver in, de går till statskassan. Indirekt givetvis till polislöner men även till allt annat som Borg hittar på.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2010, 12:16) *
Polisen får inte böterna man driver in, de går till statskassan. Indirekt givetvis till polislöner men även till allt annat som Borg hittar på.

Ja så klart. Men det är ju därför de lägger ner sådana resurser på att få fatt föraren, alla skattesänkningar måste ju finansieras...
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2010, 12:16) *

Eller till avbetalning av statsskulder för sånt som tidigare finansministrar hittat på...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 29-04-2010, 14:19) *
Eller till avbetalning av statsskulder för sånt som tidigare finansministrar hittat på...

fast borgerliga regeringar har faktiskt varit överlägset värst på att öka statsskulden...
Klura
Jag kör nästan alltid med GPS, skulle aldrig kunna hålla koll på annars vilken mätare som stämmer el ej.
Har fyra personbilar, buss och lastbil och den enda mätare jag vet nu som stämmer till 100% är den i lastbilen.
Men den kalibreras ju vartannat år.
Volvon jag kör nu visar 6 för lite efter jag lade på sommardäcken. med vinterdäck visar den rätt.
Mondeon jag hade tidigare visade 7 för lite med vinterdäck men rätt med sommardäcken.
Det blev 2000 i böter veckan efter däckskifte för två år sedan då jag körde 37 på en 30-väg unsure.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 29-04-2010, 15:15) *
fast borgerliga regeringar har faktiskt varit överlägset värst på att öka statsskulden...

Eftersom deras få tillfällen av regerande har sammanfallit med globala ekonomiska kriser, alltså ingenting de kunnat påverka själva annat än att de har lindrat följderna så gott det går. Men nu är vi visst offtopic igen...
Meriona
Ja verkligen offtopic. nono.gif Jag avskyr när saker politiseras...
Uggi
tummenupp.gif
pejori
CITAT (Meriona @ 29-04-2010, 21:35) *
Ja verkligen offtopic. nono.gif Jag avskyr när saker politiseras...

bravo.gif bravo.gif Håller med fullständigt.
Det går snart inte att prata om något, utan att politik ska blandas in... -fear-.gif
herkules
CITAT (pejori @ 30-04-2010, 13:11) *
bravo.gif bravo.gif Håller med fullständigt.
Det går snart inte att prata om något, utan att politik ska blandas in... -fear-.gif

röda eller blå blommor - det är frågan ... smile.gif
men jag har iaf lärt mig något iom denna tråd - har aldrig haft en tanke på att hastighetsmätaren kan visa fel!
Meriona
Och att det kan skilja beroende på vilka däck man har, det är ju jättelurigt... blink.gif
Anma
CITAT (herkules @ 30-04-2010, 13:35) *
röda eller blå blommor - det är frågan ... smile.gif
men jag har iaf lärt mig något iom denna tråd - har aldrig haft en tanke på att hastighetsmätaren kan visa fel!

Vad bra att tråden varit till någon nytta! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon