Full version: Snälla HJÄLP!
Lilla Ev
Hej!
Är inte så kunnig inom det här och blev jätte glad när jag hittade hit. Verkar finnas så många här som kan mycket mer så jag hoppas nån kan hjälpa mej lite.
Jag har en paprika som stått i mitt köksfönster ett par år. Det har mått bra och fått flera paprikor. Men nu har den fått otrevliga gäster. Den började blomma så fint och har tre växande paprikor, men så upptäckte jag gula fläckar och svarta prickar på bladen. Å på undersidan fanns smala ljusbruna kryp, 2-3 mm långa. Nu har den börjat tappa blad också.
Jag flyttade den från fönstret men upptäckte att kaffeplantan som stått bredvid också hade fått nånting. Men på den har det blivit hål och döda fläckar på några få blad. Under ett sånt blad satt någonting vitt (såg ut som torkat lim) som innehöll en mörk död larv, ca 4-5 mm. Vid en noggrann titt så finns det lite vitt ludd (liknar damm) på en del blad. Dessutom skruvar vissa blad sej i konstiga former.
Dom verkar alltså inte ha samma sorts gäster.
Jag har haft några få sorgmyggor till och från men dom har aldrig påverkat växterna tidigare. Dom ha varit gröna, fina och välmående.
Till råga på allt har jag alla mina nyplanterade växter i samma fönster. Kan dom ha blivit smittade?!
Vad ska jag göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Det första låter som trips, deras avföring är som svarta beckprickar. Ofta är det larverna man ser de brukar vara ljusa och avlånga och kryper på undersidan. De vuxna är små mörka, avlånga och har vingar och flyger ofta då man rör vid plantan. De lägger sina ägg i bladen och vissa puppstadier spenderar de i jorden. De är svåra att ta död på med sånt som såpa som ju måste träffa alla insekter (+larver och ägg) så jag brukar ta till provadosprayen till unga plantor, sedan när de kommer ut får de naturliga fienderna ute ta hand om det hela. Provado bör man dock inte använda på växter med frukter men hos paprika/chili ska man ju plocka bort de första frukterna annars blir ju plantorna mycket mindre och skörden sämre så på den unga plantan kan man ju ta bort frukterna. Trips kan gå på många växter och de flyger ju.
Lilla Ev
Okej, provado... Nu är ju inte plantan ung men jag får väl ta bort paprikorna ändå. Men kommer det att gå att äta paprikor som kommer senare då (om plantan hämtar sej och får nya) ?

Tack för tipset!
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det går att äta frukterna sedan medlet finns kvar i plantan i några dagar, sedan är det nedbrytet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon