Full version: Orangeribygge
Sidor: 1, 2
susanneedgren
Sååååååå vackert!
Kullatorpet
Snyggt jobbat tummenupp.gif Bara såå fiint, hoppas ni får måånga härliga stunder där!!
trädgårds-nina
tummenupp.gif Åååh, så fint. Hittade hit först nu men vad kul att se vad man kan göra "av lite småfynd".
Red Top
Underbart!

Och jag är inte det minsta avundsjuk. Näärå! whist.gif
Crazy4Flowers
Imponerande, så snyggt!!
Blåklockan
Jissus vilket jobb och SÅ fint det blev!!! *inte alls avis*
malcolm
Inte det minsta avundsjuk, inte då.... innocent.gif
Davidoff
Otroligt fint! Ska ni ha det som lusthus eller övervintring av växter? Det är ju ganska lite glasyta? Stötta med elljus? Sånt skulle man vilja ha om man var målerikonstnär!
Eleanor
Mycket vackert bygge med de rätta detaljerna på de rätta ställena. Valet av färgtyp & kulör är helt outstanding. Kalkfärg är ljuvlig! & linoljefärg på bågarna, grön umbra i vitt? Fick en riktig injektion av inspiration att slutföra mitt eget bygge nu flirting.gif !
pleximaster
Tack för alla vänliga ord!

Davidoff Angående glasytan så är det inget växthus, utan ett orangeri, dvs ett hus för vinterförvaring av känsliga växter. På sommaren når inte direktsolljus inte så långt in i huset men det är ljus nog för de flesta uppväxta växter. Tex kamelior vill inte stå i direkt sol men varmt och ljust. Solälskare som citrus och fikon och oliver tar man ut på sommaren. Varm blir det vill jag lova pardörrar och fönster på framsidan öppnas innåt så de kan stå öppna och vädra utan att bli blöta i regn och så.

På vintern när solen står lågt lyser solen en bra bit upp på nordväggen då växterna behöver extra ljus och värme.

Framför orangeriet har jag byggt två drivbänkar som man kan lägga fönster ovanpå tidigt på våren.

Vill man driva fram nytt så kan man självklart stötta med elljus som du föreslår. Om jag ångrar mig med vinterförvaring så får jag hyra ut till nån konstnär smile.gif

Jag har takfönster som är tänkta att sättas in för båset ljus och ventillation

Elinor
Kalkfärgen är från målarkalk sandkalk 418
Fönsterfärgen är Ottosons linoljefärg grågrön
Eleanor
CITAT
Kalkfärgen är från målarkalk sandkalk 418
Fönsterfärgen är Ottosons linoljefärg grågrön
Kunde väl tro det wink.gif.
Har också tänkt att ha pardörrar och gavelfönster som öppnar innåt så att de inte ska kunna blåsa sönder. Inspirationen från ditt projekt gjorde att jag i varje fall kom igång med att lägga golvet i helgen!
Helen i Piteå Zon 5
Sååå enormt vackert det blev!

salikons
Superfint, där skulle man vilja bo hela sommaren, en dagbädd och en bok och en kopp te, och man har allt man behöver
theca
underbart !!
pleximaster
Uppdatering!

I helgen kom äntligen trompe l'oeil tapeten upp och vattnet kopplades på! Det går inte alltid så snabbt! Det har även tillkommit en stenterass av sågad kalksten där buxbomsrabbaterna grävts bort. Ska ta litebilder där med.

plexi

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Krolliljan
ohmy.gif
Så underbart vackert. bravo.gif
pleximaster
Ska måla färdigt hoppas jag till 1000 trädgårdar. Döttrarna vill sälja kanelbullar och saft där inne då. Vi får väl se om de blir några bullar över till besökarna... smile.gif

plexi

032.JPG

pleximaster
Vår trädgård och orangeriet är med i senaste Sköna Hem (nr 6/2013)om någon är intresserad. Reportaget gjordes förra året som vanligt i dessa tidningar.

mvh plexi
Peztis
Det är det verkligen väl värt att vara med i!
Det är ett riktigt mästerverk du har åstadkommit, det ser ut att ligga i en slottspark!

All heder!!!
pleximaster
Tack!

Vår trädgård kommer faktiskt i juni numret av Allt om trädgård också. Det reportage gjordes delvis för två år sen så det ser lite annurlunda ut.

Med vänlig hälsning, plexi
evelina
Det är så underbart, ljuvligt, vackert så det tar andan ur en! Du har verkligen gjort ett otroligt fint arbete och det har varit så roligt att följa bygget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon