|
Full version: Orangeribygge
pleximaster
03-05-2010, 15:48
I en annan tråd visade jag mina planer på ett orangeribygge. Jag fick frågan hur det gick och här är lite uppdateringar.. det går lite långsamt då jag är pappa ledig 50% nu och har kanske en och en halvtimme på mig att jobba då den lilla sover... Principskiss orangeri orangeri 2.jpg De stora fönstren kommer från ett slottannex i Skåne. De mindre fönsterna till gaveln låg på vinden orangeri 3.jpg Dörren kommer från en av de gamla byggnaderna på Lunds sjukhus orangeri 1.jpg Sista bilden visar utvecklingen av grund och stomme grovt uppmurad. Hålen längst ner är för gamla gjutjärnsventiler mvh plexi
lenaandersson
04-05-2010, 09:31
Häftigt man blir mållös, kul att följa dín tråd och se det växa fram. lycka till.
Louisen
04-05-2010, 21:32
Oj vad spännande, det här kommer jag följa med stort intresse! Så känn dig manad att hålla oss uppdaterade
Ja, det här vill vi se mer av!
Åh, det här vill jag också följa!
susanneedgren
05-05-2010, 18:14
Den här tråden ska följas!
Ser fram emot att få se era framsteg så glöm inte att hålla oss uppdaterade.....
Och du.....
Lycka till!
pleximaster
15-05-2010, 18:40
Har inte hunnit så myckt men lite till har hänt, två valv är murad samt pelarna till framsidan som ska bära de stora valven till södesidans fönster. bild 3.jpg Jag har istället äntligen börjat bli klar med det gamla gårdshuset som nu är garage och förråd, från början bostadshus. bild 2.jpg bild.jpg mvh plexi
Alexander-VG-zon3
15-05-2010, 19:39
vackra byggnader och det orangeri kommer nog också bli väldigt vackert ska bli kul att följa bygget.
Solstorm
16-05-2010, 10:59
Vackert! Det ska bli mycket intressant att följa bygget. Fast man hinner inte så mycket som man hoppas på när man har småbarn, inte gjorde jag det i alla fall.
pleximaster
22-05-2010, 05:03
Nu växte det lite till. Nu kan man börja ana hur det grovt ska se ut. mvh plexi bild 4.jpg
Helen i Piteå Zon 5
23-05-2010, 23:04
Nämen oj, så fint! Den här tråden har jag 'missat' men nu kommer jag att följa den med spänning och nyfikenhet
Orkidétjuven
26-05-2010, 06:15
Spännande och superbra att se hur andra gör tills det är dags för oss att bygga inom ngra år
pleximaster
06-08-2010, 22:14
Nu har det fyra väggar och karmar till dörrar och fönster är på plats. Frontelspisen återstår av väggarbetet. Efter Tusen trädgårdar ska takstolar och tak på och sedan ska det roliga stukaturarbetet börja. Men det kommer att ta tid då man ska jobba på riktigt också. bild.JPG bild 2.JPG mvh plexi
Helen i Piteå Zon 5
07-08-2010, 12:48
Såååå vackert redan nu
Kullatorpet
08-08-2010, 17:31
CITAT (pleximaster @ 06-08-2010, 23:14)  Nu har det fyra väggar och karmar till dörrar och fönster är på plats. Frontelspisen återstår av väggarbetet. Efter Tusen trädgårdar ska takstolar och tak på och sedan ska det roliga stukaturarbetet börja. Men det kommer att ta tid då man ska jobba på riktigt också. bild.JPG bild 2.JPG mvh plexi Whauww, vilket bygge. Verkligen imponerande, ser fram emot att följa detta projekt.
Sussie F-Flower
09-08-2010, 00:43
Gryyymt imponerande! Vilket härligt bygge!!
pleximaster
23-08-2010, 19:47
JISSES!!!! Vilket mästerverk! Jag som inte ens hittar orken att sätta dit glasen på mitt växthus... Eller eg är det min man som inte hittar orken när det passar mig.  Vill gärna att vi sätter upp glasen på taket tillsammans, liksom.
SÅDÄR ska det se ut! Heja heja
Helen i Piteå Zon 5
25-08-2010, 16:50
Bygget går framåt  supersnyggt!
Solstorm
26-08-2010, 09:34
Jättefint! Jag är avundsjuk.
Biggan_
26-08-2010, 16:22
Det kommer att bli supersnyggt när det är färdigt!
Spännande bygge. Bravo!!!
pleximaster
17-09-2010, 07:22
Jag har haft bokstavligt avbrott i bygget då jag sågade mig i fingret när jag la taket... 015a.jpg Fick spendera ett antal timmar på handkirurgen. Men skam den som ger sig. Med bandaget i en plastpåse var jag upe ocg listtäckte taket samt tjärade på gammalt vis. De planerade takfönstrena sätter jag in i vår. 020.jpg 019.jpg Sedan har jag isolerat och fyllt upp grunden med leca-kulor. 021.jpg 022.jpg Här är några bilder till på bygget 015.jpg 017.jpg 018.jpg 014.jpg Jag fick ett PM av en odla medlem angående budget. Jag har gjort allt själv så jag har inga arbetskostnader med. Jag hade budgeterat 35 000 till detta bygge men har redan närmat mig 30000. Det blir alltid dyrare än man tänkt sig. Jag har använt mig mycket av återvunnet material och saker jag fått eller haft liggande men nu när det som är kvar är finputsning, målning, plåtarbete och annat som man inte kan göra med återvunnet material rusar det säkert iväg. Detaljerna tenderar ofta att bli lika dyra som grundstommen. Sedan är det även el och vatten kopplingar doser och dyligt som ska in. Här har jag en del över från husrenovering men det måste alltid kompletteras... mvh plexi
Grönberg
17-09-2010, 09:31
Så jävla underbart!!!! Det är så kul att sånna här "galenskaper" poppar upp lite varstans i vår landsbyggd, det har varit lite tunnt med denna varan hittills, Sverige och Svenskarna kan också, man ser ju det ena häftiga bygget efter varandra utomlands, visst är vi bra på design....... Det skulle vara roligt med en bok med illustrationer med alla dessa underbara byggnader som förs upp här hemma, inspiration och tips till alla som vill läsa. Heja Plexi, bygg på!!!!!!
Den berömda pilen! Jag vet aldrig om jag känner mig mer eller mindre trygg med en pil =) Hoppas att det läker bra! Ett stort tack för en underbar trädgårdsvisning under öppna trädgårdar, ditt paradis var tom fint i regn! Min brorson, som är 10år från stockholm funderade lite när vi var där. "Om de ska sälja trädgården, dom som får köpa det måste bli riktigt lyckliga, eller hur?" Kul att se att det väckte en reaktion hos honom med. Lycka till med projektet!
pleximaster
17-09-2010, 12:56
Tack alla Er för alla vänliga ord! PS Grönberg Jag tror att Ni med erat projekt startade något här i sverige, Ni har självklart inspirerat mig även om tankarna funnits där tidigare fick nog erat bygge mig att sätta igång. PS Lavin Kul att du Ni gillade vår trädgård men hoppas det dröjer länge tills vi måste sälja...  Du får komma hit en dag när det inte regnar också! När det gäller pilen på armn så är det tydligen standard. Jag har fler "köttigare" bilder på fingret men jag tror vi hoppar dem. Jag har införskaffat en synvilletapet som ska vara på norrväggen precis när man kommer in genom dubbeldörrarna. Detta för att skapa lite stämning och mer djup i orangeriet. mvh plexi tapet.jpg
Bengalow
17-09-2010, 14:19
Fyyyy, nu när du gjort det så fint!!!!
pleximaster
17-09-2010, 15:04
CITAT (Bengalow @ 17-09-2010, 15:19)  Fyyyy, nu när du gjort det så fint!!!! Smaken är olika, tycket det blir roligare än men bara en putsad vägg inne i orangeriet. mvh plexi
Alexander-VG-zon3
17-09-2010, 16:16
kommer bli väldigt snyggt, och en stor fet freskomålning blir ju också väldigt snyggt. go go Roma! ska bli kul att se när det är fullt med växter och inredning och är helt klart. du kanske vill komma hit och bygga mig en antik atrium villa också ? när du ändå är igång
Det blir nog jättehäftigt med din "trompe l'oeil" (sorry, hittade ingen oe tillsammans på tangentbordet)! Är mäkta imponerad över hela bygget!
Hoppas att fingret blir bra snart. Krya på dig!
MayaLisa
20-09-2010, 20:14
Underbart läckert, ojojoj, jag som precis har tänkt bygga ett"vanligt" växthus. Nu börjar det ju snurra i skallen...
Helen i Piteå Zon 5
29-09-2010, 08:12
ÅHHHHHHH! Såååå vackert det blir! Är full av beundran över er som orkar, har fantasi och kunskap att bygga dessa fantastiska byggnader som blir växthus, orangeri m.m Hoppas ditt finger läker ihop fint
pleximaster
26-10-2010, 07:52
Det har kommit in golv i orangeriet. Det är gammalt handslaget tegel som jag fick av en granne som rev en vägg i huset. På bilden syns även mina små tegelbärare. Golvet är isolerat med lecakulor (ligger på åldersbeständigplast för att hindra markfukt underifrån, därefter en spärr (förhindra att sättgrus och leca att blandas), 0-4 sättgrus som grund för stenarena sedan sopas samma 0-4 ner mellan stenarna. Känns stabilt, torrt och faktiskt varmt. Jag har även ställt in den kommande vattenuttaget i orangeriet så man kan få in hela krukor och stora vattenkannor när de ska vattnas. mvh plexi golv.jpg östgavel.jpg vattenkast.jpg
vad duktig du är på att hitta grejer, en riktig sakletare! Vattenkaret var en skönhet.
Helen i Piteå Zon 5
28-10-2010, 14:55
Så vackert vattenkar du har fått tag i, passar in helt perfekt. Gulliga 'tegelbärare'
Jättesnygg vattenkran!
Hmmmm... där fick man ju en idé till sitt eget växthus: inte bara en planka med kran på, liksom!
pleximaster
31-10-2010, 20:28
Att va sakletare är nåt av det roligaste jag vet...
Blocket är helt underbart ställe att hitta prylar på. Vattenkaret och kran, de stora fönstren med mera är hittade på blocket.
Mvh plexi
blomkronan
31-10-2010, 20:47
Va långt du har kommit  Det blir att inreda i vår förstår jag  Det ska bli kul att få se bilder då. Kranen var HELT underbar, grattis till fyndet.
Kullatorpet
03-11-2010, 11:45
Säger bara : snyggt, snyggt, snyggt !!
pleximaster
25-11-2010, 17:11
Alla bågar rensade och linoljade. Lämnade in dem för glasning hos glasmästaren idag. Detta är det enda jag inte gör själv. tycker det är bökigt att skära glas framförallt när det är bågformade fönster. Kittning är jag urkass på, skulle väl lärt mig efter detta om jag gjort det själv men nu kan jag sätta in fönstren innan julafton om planen håller.
plexi
pleximaster
15-12-2010, 12:31
Nu med glas i fönsterbågarna... 65706_10150333069930285_722395284_15951741_3928484_n.jpg Å sen lite julpynt från Rusta (endas 50 kr för en adventsstjärna nu.) 155348_10150334086830285_722395284_15970427_258250_n.jpg mvh plexi
Bengalow
15-12-2010, 12:57
Jösses, så elegant! Påminner lite om ett engelskt "conservatory"/uteplats. Jag brukar titta på ett program på TV8, som varje dag kl 15, sänder "A house on the Country". Där visar dom 4-5 objekt på landet för människor som vill fly från stadslivet. Grattis till ett skönt ställe för meditation och lugn - hoppas att ni får mycket glädje av ditt slit!!!
Helen i Piteå Zon 5
15-12-2010, 13:41
Jösses sååå vackert! I det huset skulle jag kunna tänka mig bo året runt!
Håller med Helen, så fantastiskt vackert, skulle oxå kunna tänka mig o bo där.
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-12-2010, 13:41)  Jösses sååå vackert! I det huset skulle jag kunna tänka mig bo året runt! Helt otroligt fint! Vilket jobb du/ni måste ha lagt ner  Jag vill också ha.... har visat det för min man och han känner pressen, ser lite bekymrad ut faktiskt....
Lisen66
01-02-2011, 18:13
Fantastiskt vackert !!
Garden bliss
01-02-2011, 19:35
Superfint, skulle inte ha något emot att ha ett sådant stående i trädgården!
pleximaster
09-05-2011, 08:06
Nu har det kommit lite kalkfärg på det hela... orangeri färg.jpg plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|