*Felix matte*
06-01-2004, 17:59
Enkelt och gott.
Ingredienser:
5 dl Vispgrädde
1/4 tsk salt
1. Vispa den kalla grädden så länge att det bildas smörklumpar och tunn kärnmjölk.
2. Häll av kärnmjölken.
3. Häll kallt vatten i skålen och "tvätta" smöret. Byt vatten flera gånger. Häll av allt vattnet.
4. Sätt till 1/4 tsk salt.
5. Arbeta smöret med en slev tills det blir mjukt och fint. Smaka om smöret är tillräckligt salt.
6. Bred ditt smör på en smörgås.
Det här måste jag pröva
minns min farmors smör och lite hur hon gjorde
fick kneckebröd med smöret när det var färdigt
det var supergott
Ingrid på Västkusten
22-01-2004, 07:41
Bredbara smöret som detåterigen var recept i Land i höstas är itne dumt helelr - är väldans som bregott men man vet vad somär i den och det är bredbart.
Hälsar Ingrid som iofs har slutat med sådant
*Felix matte*
23-01-2004, 13:08
Finns inget godare än nybakat bröd med hemgjort smör
och ångkokt kött på
InteSåGrönaFingrar
02-03-2004, 15:53
Hur mycket blir det då?
Hemgjort (färskt) smör smakar annorlunda än köpt smör, det beror på att det köpta smöret är smaksatt med s.k. smörarom.
http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel...mjolk/smor2.htmDen innehåller bla en liten mängd smörsyra.
Eget smör av vispgrädde låter gott. Jag gör "mjukostsmör" ibland av yogurt.
En liter yogurt i en grov bomullsduk knyts som en liten säck och hängs så att den droppar av sig en natt till ett dygn i en skål. Mina katter gillar vätskan, själv pytsar jag ned klimpen i glasburkar som blandas med olika saker som salt, vitlök, persilja mm.
Smakar lättare än smör på mackan.
Gunvor Nilsson
23-03-2004, 07:11
Där ser man vad smaken kan vara olika - det absolut superäckligaste jag visste när jag var liten var när mamma kärnade smör - smörgåstuggorna åkte upp och ner!

(och när det blev skinn på mjölkchokladen!

)
/Gunvor
Annelie
23-03-2004, 08:13
CITAT (Cilla @ 02-03-2004, 20:06)
Eget smör av vispgrädde låter gott. Jag gör "mjukostsmör" ibland av yogurt.
En liter yogurt i en grov bomullsduk knyts som en liten säck och hängs så att den droppar av sig en natt till ett dygn i en skål. Mina katter gillar vätskan, själv pytsar jag ned klimpen i glasburkar som blandas med olika saker som salt, vitlök, persilja mm.
Smakar lättare än smör på mackan.
Det där lät himla gott Cilla! Vilken yoghurt använder du och låter du den stå svalt eller i rumstemperatur den tiden den står och "rinner av sig". Jag gissar på sval/kyl men vad vet jag
Hannele
23-03-2004, 18:23
Nu har man ju väldigt mycket fin kvarg och ostmassor till salu,
men förr i tiden använde jag helt vanlig fil - fanns ju inget annat.
Jag använder kaffefilter och låter vasslen rinna. Självklart använder jag vasslen till brödbak.
Jag låter filen rinna i kylskåpet (i kaffefilter ovanpå kaffekannan) ca 5 timmar.
Olika kryddningar av färskost på 1 liter runnen fil, tillsätt 1 tsk salt:
1) pressad vitlök + ½ tsk smulad grönpeppar + ½ grovmalen svartpeppar
2) 1 msk kummin (låt gärna dra en stund i hett vatten)
3) 1 msk paprikapulver
4) gräslök eller dill
Annelie
24-03-2004, 08:33
Det låter himla gott detta.. Jag är väldigt förtjust i mjukost likt Philadelphia och tänkte att man kunde göra något liknande till en billigare kostnad.
Jag får väl testa lite och se fall det går

Hannele - den där första smaksättningen låter smarrig! *slurp*
*Felix matte*
18-02-2005, 10:55
CITAT (InteSåGrönaFingrar @ 02-03-2004, 15:53)
Hur mycket blir det då?
hade missat frågan

det blir 3hg färdigt smör
jag har precis gjort en sats
nu väntar nybakt bröd med nykärnat smör och torkat nötkött
Man kan även göra (kanske) en nyttigare variant på det här viset:
2 dl rapsolja
1 pkt smör (1/2 kg)
4-5 dl vatten
havssalt
köres i foodproccesor
mvh
netaave
18-02-2005, 17:02
Jag kör ½ kg smör med 4 dl rapsolja med elvispen och får då 2 4-dl burkar med bredbart smör utan tillsatser.
(Tror jag skrivit om det här förut)
*Felix matte*
18-02-2005, 23:10
Det har du netaave säkert gjort..tråden var gammal men jag var tvungen leta fram receptet för jag skulle göra smör idag...därför ploppade den upp just nu
tullmejs
19-02-2005, 00:24
Är det nån som har räknat på priserna för eget smör / "bregott"? Själv håller jag aldrig koll på vad grädde, smör eller nånting kostar. Finns det rentav någon olja man lättare än raps- odlar själv?
*Felix matte*
19-02-2005, 09:33
Jag betalade 15,80kr för 6dl grädde...av det fick jag 3hg smör = ca 53kr/kg
Bregott kostar ca 35kr/kg
netaave
19-02-2005, 17:20
CITAT (tullmejs @ 19-02-2005, 00:24)
Är det nån som har räknat på priserna för eget smör / "bregott"? Själv håller jag aldrig koll på vad grädde, smör eller nånting kostar. Finns det rentav någon olja man lättare än raps- odlar själv?
Jag tjänar ett halvt pkt alltså ca 300 gr för att jag gör bregott själv. Men pengar är inte orsaken till att jag gör det.
tullmejs
19-02-2005, 22:22
Då må du ha tillgång till billig grädde?
Får väl prova vid tillfälle :-)
Nån som vet nåt om andra oljor? Går det att använda, hm, solrosfett? :-)
Läste att ett nyttigt bordsmör får man om man blandar 100 gram smör med 15 cl majsolja. Rumsvarmt smör rörs ihop med lite olja i taget. Det blir löst men får en fastare form i kylskåpet. Jag tror att jag skall testa det.
netaave
26-02-2005, 22:17
Jag tar ca 10 cl/100 gr, tror det blir för löst om du tar mer. Blanda det ordentligt, gärna med elvisp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.