Peztis
Jag satte i fredags igång en groddning på 1 dl alfalfafrön, hällde det i en glasburk som kanske rymmer 1,5 liter. Den är KNÖKFULL nu med groddar, de ligger ihop som en stor kaka och jag får dra ut med en gaffel.

Det blev liksom mer än jag tänk mig... slap.gif

Så frågan är nu vad man kan göra med alla dessa groddar? Hur många smörgåsar kan man äta, liksom?
Just nu gjorde jag faktiskt en röra med turkisk yoghurt och örtsalt som blev riktigt god, har tänkt ha det på en bakad potatis.
Men vad mer...? g.gif
Har för mig man kunde ha dem i baket av bröd också?
RitRat
Hihi, det märks att du är nybörjare ;-) Till en 1,5 liters burk brukar det räcka med en rågad matsked alfalfa-frön. Det blir fullt ändå!

Jag tycker att groddarna blir godare om man sköljer bort skalen på dem. Jag brukar lägga groddarna i en ungnsform med vatten (du får ta en hink, hehe) och skölja runt. Då separeras skalen från groddarna.

När du har så mycket, kan du ha dem i brödbak och soppor. Varför inte som pizzafyllning? Närings- och smaktillskott är ju alltid bra. Joghurtröra var ju bra, nästan som zaziki. Sallad, given!
Peztis
Jag följde ju anvisningarna på kartongen!!! Dubbelkollade nu och det står faktiskt 1 dl!!!

Det värsta är att det är bara jag som äter det här hemma och som sagt, hur mycket kan man äta!?!?
Jag får väl mixa det och "gömma" i den vanliga maten - det är så resten av familjen får i sig linser och morötter! rotfl.gif
RitRat
Ja, bra idé. Kasta bort ska man ju INTE göra! Och frysning skulle säkert bara göra dem ledsna.
netha
Jag äter dem på macka.

Blev lite betänksam idag då jag fick tidningen Status ... där är bl.a alfalfa med som en av dem som
"krockar" med hjärtmediciner.

Måste ringa ansvarig och fråga om det gäller groddar.
Platinum
Blanda ner alfalfalan i en vanlig grönsallad, ha istället för sallad till maten eller varför inte en tunnbrödrulle med lite ost och annat gott, smaskens.

Hur nyttigt?
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11074&lang=sv
Peztis
CITAT (Platinum @ 06-05-2010, 07:19) *
Blanda ner alfalfalan i en vanlig grönsallad, ha istället för sallad till maten eller varför inte en tunnbrödrulle med lite ost och annat gott, smaskens.

Hur nyttigt?
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11074&lang=sv

JAG vet att det är nyttigt och JAG tycker det är rätt gott. Men tyvärr behöver jag nog hjälp med att äta upp denna enorma mängd groddar... POJKARNA i familjen VET att det är nyttigt men tycker INTE om: det smakar bara grääääs.
Min man (en av pojkarna biggrin.gif) tycker det är helt ok med persilja och annat grönt i sallader och mat men det får inte bli i för stora mängder. Ser sonen att det är minsta lilla grönt i blir det pet-pet-pet.
Mixern är bra, den!!! ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon