GrönMorot
27-04-2011, 17:00
Hej! :-)
Har grävt upp ett grönsaksland här hemma och har gjort iordning en ruta för kryddor. Men när jag har letat efter mynta att ha där finns inte en ända, så jag åkte till ICA. :-S De hade EN sort, en ekologisk, troligtvis hybrid (för jag kände inte alls igen den) och den enda de hade var en halvröten planta... Men så först... Vart får man tag på lite olika sorter, och kan jag sätta i en pallkrage för att stppa spridningen eller är den för låg så myntan får rötter under?
Tack på förhand och hoppas det är okej att jag ställer frågor såhär! :-S :-P //GrönMorot
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2011, 15:16
Brukar finnas mynta i de flesta trädgårdsbutiker (ej blomsteraffärer) annars kan man ju handla på postorder ex. hortogreen har 3 sorter.
GrönMorot
28-04-2011, 21:16
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-04-2011, 16:16)

Brukar finnas mynta i de flesta trädgårdsbutiker (ej blomsteraffärer) annars kan man ju handla på postorder ex. hortogreen har 3 sorter.
Okej, tack! :-) Får kolla lite mer då! :-P
Leonard91
26-05-2011, 13:51
Jag älskar också Mynta och tänkte skaffa mig ett par sorter nu! =) En dum fråga kanske, men odlar ni dem inomhus eller ute? Vilket ger störst avkastning?
Jag har för mig att jag har sett en väldigt mörk (svart-lila) storbladig mynta, någon som vet vad det kan vara för sort?
Jag googlade på Mentha Piperita 'Black Beuty", men den verkar ju inte alls vara så mörk som den myntan jag har sett.
Åsa, mälardalen zon 2
26-05-2011, 19:17
Utomhus i marken lär ge störst avkastrning med tanke på hur fort den sprider sig (ogräsvarning)
Leonard91
26-05-2011, 20:44
Okej, tack Åsa! =)
Då får sen sitta i lådorna på min balkong.
Leonard91
26-05-2011, 21:49
Jag letar efter de här sorterna:
Mentha Citrata 'Lime'
Mentha Gracilis Ginger
Mentha Spicata 'Moroccan'
Mentha Piperita 'Spearmint' (eller något som motsvarar myntan man köper på ICA)
Hoppas att det finns någon som har lust att skicka eller sälja skott =)
Vilken sort använder ni till mojito? Har pepparmynta "Black beaty", äppelmynta, chokladmynta och en okänd variant som liknar marockans mynta på bilder, men jag vet inte. Den har rejält tjocka blad och jag vet inte om den gör sig så bra i mojito. Äppelmynta kanske funkar bra?
hej, detta är mitt första inlägg här.
jag är väldigt förtjust i mynta, kan jag ha det i en kruka i fönstret? har tyvärr varken trädgård el balkong.
om det går, något speciellt jag ska tänka på så den inte dör, mina örter har en tendens att göra det så jag har slutat att försöka. kan man köpa den mynta som säljs i affärerna för matlagning el är det bättre att köpa på tex plantagen. där de kanske är avsedda för mer 'odling'?
mvh
Mynta är en överlevare. Minst sagt. Kan kanske bli för lite ljus inomhus. Men prova! Du kan säkert få ett gratis skott av ngn i forumet. Tex undertecknad. Om du bor / kan ta dig till Sthlm.
CITAT (kina3 @ 05-06-2011, 15:25)

Mynta är en överlevare. Minst sagt. Kan kanske bli för lite ljus inomhus. Men prova! Du kan säkert få ett gratis skott av ngn i forumet. Tex undertecknad. Om du bor / kan ta dig till Sthlm.
okej, jag ska testa. tack så mycket för erbjudandet!
mvh
Kastar ut en fråga till er myntaintresserade!
Jag planterade om en mataffärsmynta häromdagen och nu har den blivit brun..
Brun ända ner till jorden på vissa av stjälkarna och ute i topparna på vissa andra.
Vad kan jag ha gjort för fel?
Mvh Ylva
Tänkte även jag påbörja en myntarabatt. Är det någon som kan tippsa om vart man kan få tag i rötter/plantor av de lite mer udda sorterna? Hos vår handelsträdgård hade de bara tre sorter till en kostnad av ca 60 kr/st och jag har försökt hitta någons stans på nätet där de säljer sticklingar eller liknande men det enda som jag hittat är på frö och jag skulle gärna vilja ha rötter så jag får igång det lite snabbare.
Idag har jag bara pepparmynta men den trivs bra men det är några kvadrat till att fylla (tänkte avgränsa med markduk).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.