|
blomkronan
20-05-2010, 15:20
Hej alla  Ni trodde väll att jag glömt bort att skicka.... men inte då! Det som gick i väg med posten i dag ska sås sent och ute... Det heter ju Busfrö...  denna gång är det nog inte fröt som är busig... det kan va jag
Maggan H
20-05-2010, 21:11
Eller både ock!  Det ska bli kul å se vad du hittat på! Växtläge?
blomkronan
20-05-2010, 22:35
CITAT (Maggan H @ 20-05-2010, 22:11)  Växtläge? [attachment=50211:sol.png]
Platinum
21-05-2010, 11:44
Buset har anlänt och pekas strax ner tillsammans med de övriga jag har i olika färger.
Maggan H
21-05-2010, 15:37
CITAT (blomkronan @ 20-05-2010, 23:35)  [attachment=50211:sol.png] [attachment=50229:hej_h__smiley.gif]
Lady Hamilton
21-05-2010, 16:22
Tack Tack! Även jag har fått mina fröer Och kommer att så BUMS! Hoppas nu att en säck med brunnen hästgödsel gör susen
Maggan H
21-05-2010, 18:43
Vilken kul idé blomkronan!! Tack för alla frön! Mindre roligt var det när jag ivrigt sprättade upp kuvertet-ut flög en massa frön åt alla håll!  Posten hade inte varit varsam  men det finns generöst med frön,  de ska sås allihop, här hos mig, dottern, grannarna, vännerna, släkten ......
Mäh!!! JAG HAR INGET FÅTT!!!! Hoppas att Posten sköter sig i morgon då!
Platinum
21-05-2010, 21:15
CITAT (Peztis @ 21-05-2010, 22:12)  Mäh!!! JAG HAR INGET FÅTT!!!! Hoppas att Posten sköter sig i morgon då! Men stackare. Kommer det inte fram och blomkronan inte har kvar att skicka så hojta till så delar jag med mig av de jag fick hemsända, fick bra nog många med tanke på att jag redan planterat 100 fröer+ i olika varieeter.
Tack Platinum! Forhoppningsvis och troligen så kommer de imorgon. Men "lustigt" är det att de inte kom fram eftersom jag är en av de som bor närmast Blomkronan...
Platinum
21-05-2010, 21:42
CITAT (Peztis @ 21-05-2010, 22:25)  Tack Platinum! Forhoppningsvis och troligen så kommer de imorgon. Men "lustigt" är det att de inte kom fram eftersom jag är en av de som bor närmast Blomkronan... Förhoppningsvis kommer väl de på måndag om du inte får hemleverans? Oavsett står erbjudandet kvar, känner igen fröerna som sådana jag planterat redan. Kommer att placera dessa busfröer på hoppsan-ställen förutom i egna trädgården... ...i mamma och pappas squash-land, i deras "korvkiosk" där de haft fem och fler fågelbord, etc ...i närhet av svärföräldrarnas nyplanterade rhododendron, eller i komposten där det ska saneras...ska det busas så ska det!! Nähä inte har jag busat inte, de matar ju fåglar  .
Fröna har kommit till Sundsvall också  . Nu jäklar ska här gödas solrosor  ! Jag väntar in en ”traktorskopa” koskit nu i dagarna.....hm, kanske man skulle så direkt i dynghögen  . /Anki
De kom med posten idag!!!
Jag har aldrig sått solrosor förut så det här blir ju spännande! OK, fåglarna har planterat några emellanåt men det räknas ju inte.
Hit kom de också i fredags  ....................och nu jäklar ska det tävlas  . Jättekul ide Blomkronan
3 st. har grott /A
Lady Hamilton
27-05-2010, 18:57
CITAT (Anki V @ 27-05-2010, 19:10)  3 st. har grott /A Fuskar du?  ......de kan omöjligen ha grott UTOMHUS i detta väder...........
CITAT (Lady Hamilton @ 27-05-2010, 19:57)  Fuskar du?  ......de kan omöjligen ha grott UTOMHUS i detta väder........... På lappen stod det ALLA MEDEL ÄR TLLÅTNA..... Så det så åsså står det att ".....ni som vill kan ju förgro inne" och det gjorde jag. 5,5 grader ute gör inga högväxta solrosor /A
Lady Hamilton
27-05-2010, 19:13
CITAT (Anki V @ 27-05-2010, 20:06)  På lappen stod det ALLA MEDEL ÄR TLLÅTNA..... Så det så åsså står det att ".....ni som vill kan ju förgro inne" och det gjorde jag. 5,5 grader ute gör inga högväxta solrosor /A Ok Då gör det inget om jag placerar om mina direkt i en av alla mina säckar med NY BRUNNEN HÄSTSKIT då?
Nej, nej gör inte det !!!!!!
Solrosor tål inte näringsrik jord.....deras små känsliga rötter måste man vara jätterädd om.
Jag tror att dina kommer att trivas bäst i såjord som du blandar med bra mycket grus.
/A
Maggan H
27-05-2010, 19:22
Hehe, jag har en IDÉ!  Någon planterade en solros för några år sedan på ett visst ställe och DÄR ska jag plantera några stycken! För de som stod där blev JÄTTEHÖGA!  Och med extra gödning också så.... 5,5 grader??  Snarare 15-18 ....
blomkronan
27-05-2010, 20:18
JA... ALLA MEDEL ÄR TILLÅTNA Det gäller ju att få längst solros...  då måste man få testa alla medel man har...
Rosmarin
01-06-2010, 18:23
Även jag tackar för fröerna som kom fram för minst en vecka sedan nu (eller var det ännu längre sedan?  ) ...just nu går tiden alldeles för fort här hos mig! Jätterolig idé Blomkronan!  De ska ner i jorden så snart jag får tid. Utomhus blir det nog direkt, så det så!!!
Uppdatering: Mina ”busrosor” är nu ca 40 cm i ”strumplästen”……ligger förmodligen ordentligt bakom sydlänningarna. Juni hade väldigt kalla nätter (och dagar) så generellt så har det mesta växt lite långsamt Rabatten där de står ligger i sol från kl. 9-19 och har ca 50 cm djup god matjord. För att krusa slår jag på en kanna vatten ungefär var annan dag med lite gödning i. Bara för kul ville jag se om det blev någon skillnad på solrosor som jag krusar lite med så jag satte en referensgrupp invid rosspaljen……..Där kommer ändå inga andra rosor att klättra i år (djävla sork  ). Referensgruppen står i samma jord som rosorna och får gödning och vatten som rosorna. Dvs. de fick lite ko och höna veckan före midsommar och när det gäller vatten får de klara sig med det som kommer uppifrån. Referensgruppen får också någon timme mindre sol. När jag kollade i går så var referenssolrosorna ungefär hälften så höga som ”busrosorna”. Det ska bli spännande att se om de hinner ikapp när regnperioden börjar. /Anki
OK... nu måste jag väl komma med min bekännelse... JAG HAR INTE ENS FÅTT NED FRÖNA I JORDEN!!!!! Det har varit så himla mycket annat den senaste tiden att jag får lite spader på allt (vaffan, MÅSTE man gå på intervjuer bara för att få ett j-a jobb?  ) Fast nu när ett jobb är rätt så säkrat (ska i stort sett bara skriva på papperen) så ska det väl lugna ned sig. Men jag antar att det är alldeles för sent att så nu, va? SKIT OCKSÅ!!!
Maggan H
05-07-2010, 19:59
Herregud Anki vad du ligger i!  Jag har en pytteliten på ett ställe  och har inte sett dom jag sådde vid dammen ens,  hoppas någon gror där under alla Förgätmigejen! Får nog kolla upp detta i morron.... Peztis, tror inte att det är försent,  NU är det ju riktigt varmt!  Även här har det varit himla kalla nätter hela juni.  (Och idag har jag badat i sjön!  )
Ja, det är väl värt ett försök! Haha, de kasnke lägger in en extra spurt, blir lite stressade, och växer som tokar!
NU ska jag baske mig peta ned dem! Innan jag går ut och skrubbar poolen som vi tömde igår, måste börja om för det var stenar under vi inte märkt tidigare. Kul... 12000 liter ner i åkern!
Nu har jag varit "duktig" och lagt fröna i en blomkruka - med jord. Vet inte var jag sätta dem så nu blev det en kruka så får jag se sedan var de får husera.
Uppdatering: Ankis högsta solros var i söndags morse 1,26 m. En som jag har "på foder" hos grannen var 1,30 m Den senaste veckan har solrosorna i snitt vuxit 3cm/dag. Referensgruppen....de som inte får någon omvårdnad alls är ungefär hälften så höga. /Anki
OK, mina är ca 20 cm över krukjorden nu!  Bara en dryg meter kvar till Ankis då! En liten anekdot... Min son fick en liten snickarlåda för ett par dagar sedan. Igår hade han en riktigt sur och arg mamma så han hittat nytt användningsområde till sågen: såga av blommor! Han kom glatt och visade vad han gjort med en avsågad solros (från Skåprensning 2010, inte mina Busfrö) i handen!
Maggan H
28-07-2010, 20:15
CITAT (Anki V @ 20-07-2010, 20:46)  Uppdatering: Ankis högsta solros var i söndags morse 1,26 m. En som jag har "på foder" hos grannen var 1,30 m Den senaste veckan har solrosorna i snitt vuxit 3cm/dag. Referensgruppen....de som inte får någon omvårdnad alls är ungefär hälften så höga. /Anki Oj, jag har inte riktigt koll på om de solrosor som kommer är busfrön eller inte, men ingen är så höga som dina, Anki. (Så klart  !) Kan tjockleken ha betydelse här, blomkronan?  För de är har kraftiga stjälkar iaf..... Ett konstigt fenomen med solrosor är att blomman alltid vänder sig mot öster. Jag har märkt det flera år och trodde att de skulle följa solen runt i början men icke, stadigt har de blicken mot öster! Vilket håll glor era på?
I söndags när jag mätte senast var den drygt 1,40.......Stormhatten som står i förgrunden är över två meter. En viss Lady Hamilton tyckte att jag skulle tävla med den i stället för en fjuttig solros [attachment=52970:solros__Large_.JPG] /Anki
Platinum
28-07-2010, 20:37
Min högsta som växer i norra Gästrikland (zon IV) ligger på 129cm mätte jag nyss.
Maggan H
29-07-2010, 14:02
Samma mått här, 129 cm! Ska slänga lite gödning på den i kväll!
Platinum
12-08-2010, 10:39
Den högsta börjar närma sig 1,70.
215 cm var den i lördags....den jag har satt ut "på foder" hos grannen börjar närma sig 230.
/Anki
Maggan H
18-08-2010, 21:57
Nu har min högsta gått i blom och avser väl att stanna där, 199 cm hög blev det. Grattis so far, Anki, du blir nog högst eller i alla fall solrosen....
blomkronan
20-08-2010, 22:31
Jag har varit så dållig på att kolla tråden MEN vad glad jag blev att ni kommit så långt  Mina... eller rättare sagt... den längsta, är lika lång som jag!!!! = 154 cm inge gödsel!! här... jag får skylla mig själv! Maggan Tjockleken spelar inge roll  den är längst som vinner Anki v Lyssna inte på ladyn.... Platinum HÄRLIG bild  Hoppas alla hinner blomma  Peztis  bra jobbat NU SKA JAG UT OCH GÖDA MINA
Haha, här får man reda på saker, minsann. Som Blomkronans ståtliga längd över havet!  OK, dags för bekännelse igen... Jag stoppade ju ned fröerna i krukor sent om sider och de kom upp så fint, ställde dem intill trappen för att jag inte skulle glömma dem och placera dem på vettigare ställe när de kommit upp. Men ni vet ju alla hur det är - man vänjer sig vid att se det mesta. Krukorna står fortfarande vid trappen med plantorna. De kanske är 1 m höga nu... och 77 cm till de når min höjd över havet!  Tror dock inte att de kommer att nå upp i ögonhöjd med mig.
Min längsta var idag 232 cm. [attachment=54221:DSC02580__Large_.JPG] Kontrollmätt av Sussie F-Flower Växer de inget mer när de börjat blomma? /Anki
Lady Hamilton
22-08-2010, 19:16
Ja jag kan bara säga att jag är helt ute ur leken min solros är i ministorlek
Maggan H
23-08-2010, 07:27
CITAT (Anki V @ 22-08-2010, 17:04)  Växer de inget mer när de börjat blomma?
/Anki Nej, det tror jag inte att de gör. Se på oss kvinnor, vi slår ut i blom när vi är fullvuxna.... Men för all del, det KAN ju va en karl....
CITAT (Maggan H @ 23-08-2010, 08:27)  Nej, det tror jag inte att de gör. Se på oss kvinnor, vi slår ut i blom när vi är fullvuxna.... Men för all del, det KAN ju va en karl....  Då kanske bladen växer då istället... Jag menar, vi kvinnor har ju en tendens till att växa på bredden i stället. Eller, ja... män med för den delen. Vi kanske kan ha en bonustävling om vem som kan få den BREDASTE solrosen? Men är det då blomman eller bladen som räknas?
Lady Hamilton
23-08-2010, 09:39
CITAT (Peztis @ 23-08-2010, 09:13)  ....Vi kanske kan ha en bonustävling om vem som kan få den BREDASTE solrosen? Men är det då blomman eller bladen som räknas?   spelar ingen roll så länga ÄGARENS bredd även får läggas till
CITAT (Lady Hamilton @ 23-08-2010, 10:39)   spelar ingen roll så länga ÄGARENS bredd även får läggas till  Äh, då förlorar jag i det momentet också, är ju lagd åt det spinkigare hållet.
Maggan H
23-08-2010, 13:52
Å jag måste genast avbryta min just inledda bantning!
Efter den här sommaren så tror jag att jag kan ligga bra till där också. Vem trodde att det skulle kunna komma något gott ur grillat med goda såser, fikabröd, jordgubbar och grädde, öl, vin, whisky + en massa annat gott. /Anki Maggan...... Vad vackert och poetiskt det där med den fullväxta kvinnans blomning.
Nää det är väl tur att jag inte växer mer nu när jag blommat ut, jag är precis lagom ( Bara ca 20 kg övervikt, mest på bakdelen och det kanske genererar vinst på ett eller annat sätt  ) Men, när det gäller solrosorna, då har vi alla möjliga konstellationer! En av dem är nu 229 cm i strumplästen, men där är inga blommor på G än, så vem vet  . Vår erfarenhet säger oss att de slutar växa på höjden när de blommar  . Sen har vi en som har massor med blommor på en och samma stam! Förklara det den som kan  . Och självklart finns det solrosor med alla möjliga höjder, allt från ca 40 cm till de nämnda 229. Nu tänker jag ha is i magen och hoppas på att det inte blir frost de närmsta dagarna/veckorna................kram på er
Anki! Hur hög är din nu? Våran är 2,39  , fast din borde väl också ha växt lite till nu  . Fast det är klart, om din redan blommar så växer den förmodligen inte mer. Vad vet jag  , men kul är det...............................
Gillan. Solrosen som jag har hos grannen (sista huset där du och Ladyn knackade på  )…… jag har den hos en ”fodervärd”, var 2.85 i söndags. Tyvärr glömde jag kvar kameran i stugan så bildbeviset kommer nästa vecka. Den hade börjat blomma nu i veckan så den har nog växt färdigt. Min längsta var/är om jag minns rätt 2,50…nånting men den blommar inte än. /Anki
CITAT (Anki V @ 09-09-2010, 21:06)  Gillan. Solrosen som jag har hos grannen (sista huset där du och Ladyn knackade på  )…… jag har den hos en "fodervärd", var 2.85 i söndags. Tyvärr glömde jag kvar kameran i stugan så bildbeviset kommer nästa vecka. Den hade börjat blomma nu i veckan så den har nog växt färdigt. Min längsta var/är om jag minns rätt 2,50…nånting men den blommar inte än. /Anki Ja, ja.............spelar tydligen ingen roll hur man än försöker så vinner Anki ändå  ,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|