Full version: Klöver i gräsmattan
Hassenisse
För ganska exakt ett år sedan sådde vi om hela våran gräsmatta. Och nu har vi stora problem med klöver, och det blir bara mer och mer. Jag var inne hos den lokala lantmanna-butiken och skulle köpa en säck Stroller kombi +. Men då jag sa att gräsmattan bara var ett år gammal så avrådde han i butiken mig att strö ut detta medel på en så ny gräs matta eftersom stroller kombi även kunde knäcka gräset pga att den inte var så etabletad.. Antar att det är NPKn i medlet som är för starkt...?
Kan jag använda något annat medel som tar kål på klövern med som är mer skonsam mot gräset?

Jag har även en liten frågan till om gräsmattan. Den växer dåligt i år och det är en hel del bruna fläckar överallt. Kan detta bero på den stränga vintern och all snö? Vi hade ca 50-60 cm snö på hela gräsmattan...
RitRat
På första frågan om klöver kan jag bara konstatera, att det är tydligt igen, att ogräs är en växt på fel ställe, vilken som helst. Klöverfrön finns ju att köpa för gräsmattor, så vissa vill ha det så mycket som möjligt, andra vill bli av med den. Något råd om hur man blir av med den har jag tyvärr inte.

Frågan om bruna fläckar: Vi här i Norrland har så gott som varje vinter 50-60 cm eller mer snö på gräsmattorna, och det skadar inte. Snarare är det så att ett tjockt snölager är ett skydd mot sträng kyla. Under snöfattiga vintrar med 15-20 minusgrader eller mer kan det bli döda fläckar i gräsmattorna, kylan har bränt sönder oskyddad gräsmatta. Vad det kan vara för bruna fläckar i ditt fall, kan jag inte gissa.

Hmmm, rätt så intetsägande inlägg, jag hade inga råd, bara funderingar!
Gunilla T
Stroller kombi innehåller bekämpningsmedel vilket en nysatt gräsmatta kanske inte gillar. Fläckarna i gräsmattan är antagligen snömögel, en svampsjukdom. Här kan du läsa mer om gräsmatta;

http://www.odla.nu/artiklar/den_perfekta_grasmattan.shtml
Solstorm
Klöver gör ju gräsmattan starkare. Om barn kommer att leka och sparka boll så kan ju det vara en fördel. Mindre bra att gå barfota på ifall det sitter ett bi i klöverblomman. Fast klöver lär visst bara lämna nektar ifrån sig om det är över 25 grader sägs det.

Om det är ett år sedan ni sådde gräsmatta så hann den väl komma igång bli rätt bra förra året? Jag tror att om du väntar en månad så mattan kommit igång ordentligt i år så tror jag att det går alldeles utmärkt med kombi i år. Lägg inte på den när det är torka bara.
Gossen Ruda
Stroller combi tar klövern men snåla inte, jag fick göra om behandlingen pga detta.
zaaritha
Skulle vara glad om vi hade klöver i gräsmattan!
Gossen Ruda
Jag vill helst ha det i plånboken. biggrin.gif
Anemone nebulosa
Har läst nånstans att har man klöver i gräsmattan så får man inte problem med mossa [i samma utsträckning]. Någon som vet varför, har det har med kvävefixeringen att göra? Gräsklippet du får från din klövergräsmatta är ju fantastiskt bra för dina rabatter å andra sidan. Vad föredrar du; mossa eller klöver? wink.gif
Även om jag tycker att klöver smälter in fint i en gräsmatta så förstår jag dig, det är ju ursnyggt med en välskött, frodig gräsmatta som består av endast ... gräs. Vet inte hur man får bort klöver mer än att ta bort det för hand kanske? Och så gräs där direkt sen.
Vet att det finns såna dära "ogräsböcker" där man kan läsa om vilka ämnen man har mkt eller lite av i jorden beroende av vilket ogräs som kommer upp. Kolla upp det, och justera jordens ämnen? Låter ifs väl komplicerat...
smuleborg
Hur man vill ha gräsmattan är såklart en smaksak; vi tillhör dem som slängt ut (vit-)klöverfrön i mattan, men (för hand) rensat bort det mesta av maskrosorna. Och nu - vid den här tiden på året - klipper vi runt ett härligt bestånd av mandelblom. Tycke och smak.

Vi - sambon - algominar gräsmattan ett par-tre gånger per år. Jag måste erkänna att det gör skillnad: tätare matta (förmodligen mindre mossa), mörkgrönare färg. Tycke och smak, även här.
Aqvakul
Jag har gärna grön frodig vitklöver i gräsmattan.. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon