Full version: Gott bröd!
Ina
Efter Vickevas klagan över rabarberfromagen får jag väl lägga in ett recept på ett nyttigt bröd... rolleyes.gif

Katarinas jättelimpa

3-4 dl Axa’s grynblandning
6 dl vatten
1 dl mörk sirap
2 msk salt

6 dl vatten
1 paket jäst (eller en påse torrjäst)
vetemjöl till ”lös och degig” konsistens

Koka gröt av de fyra första ingredienserna. Häll gröten i degbunken. Häll i den andra mängden vatten. Känn efter med fingret om temperaturen är lagom för att smula i jästen. Det brukar vara lagom för torrjäst, använder du vanlig jäst kan du behöva vänta en stund. När jästen har lösts upp, häll i vetemjöl till lagom degig konsistens. Veva i 10 minuter. Jäs till dubbel storlek. Häll degen i en smord och mjölad långpanna. Jäs till dubbel storlek igen. Grädda i 175-200 grader i ca 30 minuter.

*Felix matte*
Ina, kan jag byta ut Axa´s grynblandning mot Axa´s havregryn wink.gif
Receptet lockar helt klart till bak smile.gif

Vad innehåller Grynblandningen?
Eva St
Ser jättegod ut måste testas
Eva St
vickeva
tack snälla, det passar midjan bättre... wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 09-01-2004, 19:36)
Ina, kan jag byta ut Axa´s grynblandning mot Axa´s havregryn wink.gif

Trots att det inte är mitt recept så tror jag säkert att det går bra med havregryn också. Det brukar gå att experimentera lite med vissa ingredienser.
Jag tänkte också prova med havregryn. Det har man liksom hemma tongue.gif
Ina
Grynblandningen består av råg, vete, havre och korn. Det går alldeles utmärkt attt byta ut grynblandningen mot havregryn, rågflingor eller havrekli.

Det jag vill tipsa om är att man verkligen skall arbeta degen i hela 10 minuter. Själv brukar jag ställa en äggklocka så att jag är helt säker... Den långa bearbetningstiden gör att glutentrådarna blir riktigt maffiga och brödet blir i och med det sådär härligt "segt"!

En annan grej jag gör som ger underbar smak är att jag nästan, fast bara nästan, bränner gröten... Det skall liksom bli en "stekt" skorpa i botten på grötkastrullen. Låt den stå i blöt i lite av vattenmängd nummer två så den kommer med i baket. Det ger en lite knäckig, rostad arom! Mums!
*Felix matte*
Brödet bakades på dan men... trots att det gräddades i 190 grader i 45 minuter så är det inte riktigt genomgräddat sad.gif

Men.. skam den som ger sig... ett nytt försök väntar till veckan tongue.gif
Här är min limpa
Ina
Hoppsan... inte genomgräddat! Det såg ju ut som det skulle, Agneta. Jag kanske har en ugn som termostaten inte är som den skall på. unsure.gif

Om någon annan vill ge sej på att baka jättelimpa kan ni väl rapportera hur det blir... temperatur och gräddningstid och så.
pimpim
Tack Ina för receptet. Det var verkligen ett jättegott bröd.
Vi bakade det idag och det blev lyckat.
Vi hade det på 200 grader i 30 min.

Pia
Ina
Vassego! rolleyes.gif

Visst är det gott! Jag har gjort om lite i ett annat recept för att få det sådär riktigt mustigt..

Är ni redo för den "vita" varianten?

Använd havrekli i stället för grynblandning och "stek" inte gröten.
Ljus sirap i stället för mörk sirap.
Ha i två ägg i degen.
Följ annars grundreceptet - nu har du världens godaste "rostebrö"...

(Faktum är att den grova varianten är grymt god att rosta den med wink.gif )
Brandklipparen
Goddag.
Åh vilket nyttigt bröd! Det ser jättegott ut, verkligen!
Nu vet jag vad jag ska göra i helgen............
Brandklipparen
Jag igen, går det bra att frysa brödet i lagom bitar.
Jag menar så att man har lite att ta fram när man behöver.
Någon som har en aning?
Ina
Jag brukar dela det i två eller tre limpor efter gräddningen! Jättelimpan är ju nästan bara användbar som den är om man ska ha gäster och äta en mustig soppa med bröd till...

Två stora limpor blir det om man delar brödet på längden och tre om man skär på tvären. Om man gör tre limpor av det får man en "mittdel" som inte har någon sida med skorpa - det kan bli lite "vingliga" skivor av den, så jag föredrar att göra två delar.

Hur stora bitar man fryser in har ju helt med tycke och smak / antalet brödkonsumenter i hushållet att göra! Det går naturligtvis att dela brödet i sex eller åtta bitar för infrysning - eller för all del att frysa i skivor. Det jag skulle tänka på om jag skulle frysa in i skivor är att låta brödet vila en dag eller två så att det är lite lättare att skiva än när det är precis nybakat.
pimpim
Jag brukar dela dom i fyrkantiga bitar ca 20 st och frysa in. Senaste gången provade jag att ha i rostade solrosfrön i...blev gott.

Pia
lolo
Tack så mycket Ina för receptet! Ska prova till helgen. Jästen är inhandlad......... tongue.gif /Ann-Louise
Ina
Dela i bitar har jag aldrig tänkt på, Pia!! ohmy.gif Ibland känner jag mej rätt enkel... det måste ju vara helt perfekt!

Det är kanske för att jag har rost-tokiga barn hemma som "rutformen" aldrig dykt upp i min skalle - allt måste vara i skivor som kan rostas. biggrin.gif

...solrosfröna lät mums...
Ann-Christin Lindberg zon II
Tack, Ina, för det GOODA brödet! Det var ju så lättbakat också, körde degen i assistenten, hällde ut den i långpannan - suveränt! wub.gif

Och som sagt - jättegott! tongue.gif
Brandklipparen
Goddag.
Jag bakade brödet och det blev gott, jättegott!
Det blev dock inte lika "lufftigt" som det på din bild utan mer kompakt.
Hur blir det "lufftigare"?

Ha det bra
Hannele
I går fick vi varma grov-frallor.
När jag kokar potatis, tar jag vara på potatisvattnet, som jag
häller över grovt mjöl, havre eller liknande. Man skållar, får en gröt.

Man tager, vad man haver - jag har ett GRUNDRECEPT:
En liten limpa, med variationer (½ l vätska vilket ger 2 limpor)
25 g jäst
1 tsk salt
3 dl degspad; vatten, fil, mjölk, öl, potatis-kokvatten, vassle, mm.
8-9 dl mjöl; vete, korn, graham, rågsikt, råg, polenta, hirs, mm.
Kryddor; kummin, anis, fänkål, pomerans, (vit)lök, mm.
Tillbehör; russin, sirap, rapsolja, smör, vetekli, linfrö, keso, ost, lingon, rivna morötter, soltorkade tomater, ägg, nötter...

Smula jästen i degbunken, tillsätt degvätska.
Tillsätt salt, kryddor, mjöl (olja) och rör om.
Arbeta dägen väl. Låt jäsa under duk ca 1 tim.
Baka ut en limpa. Jäs ca 40 min på plåt under duk.
Grädda ca 30 min i 175°. Låt brödet kallna på galler.
pimpim
CITAT (Brandklipparen @ 10-02-2004, 21:08)
Goddag.
Jag bakade brödet och det blev gott, jättegott!
Det blev dock inte lika "lufftigt" som det på din bild utan mer kompakt.
Hur blir det "lufftigare"?

Ha det bra

Jag vet inte hur du har arbetat degen, men jag kör den i maskin i 10 minuter som Ina rekomenderade. Jag bakar det jätteofta nu, för det har blivit så populärt här hemma wub.gif

Pia
zissi
Plockar upp den här gamla tråden från jan. -04. thanks.gif Ina om du finns kvar här på Odla för ett toppenrecept.

Receptet på "Katarinas jättelimpa" kan jag också verkligen rekommendera. Enkelt (då man inte använder bakbord) och mycket gott. Jag skar det i 20 bitar. Lättast att ta upp ur frysen det som behövs, familjen krymper liksom.

Jag har ingen maskin så jag rörde för hand som jag brukar o inte speciellt länge..........bara så det blev en homogen deg.........o resultatet blev strålande. Blandade havre- och rågflingor till gröten. 30 min. i ca 200 gr.

Bra bröd att baka även för ovana. Prova får ni se!!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon