Full version: Kopparorm (ödla)
Skruttis
Vi har fått närgånget besök av kopparorm. Den håller numera till precis utanför växthuset där vi redan har en liten hyresgäst. En skogsödla.
Att kopparormen äter sniglar, maskar osv har jag förstått men kan skogsödlan känna sig säker?
Hur går det med alla våra små grodor, lever de också farligt? g.gif
Lite förvånad över att kopparormen befinner sig så väldigt nära huset numera. De brukar vara längre bort i skogskanterna där de också får vara ifred. Vad kan tänkas få den att vara så nära där vi hålls?

Sen funderade jag också på hur uthållig en kopparorm är? Jag föste lite med den igår men lät den vila bortemellanåt (en sträcka på ca 10 meter).
Jag vill absolut inte göra den illa och stressa den för mycket. Hur långt orkar den ringla utan att behöva vila?

Någon som vet?
ängsvädd
Jag googlade o fann att kopparormen även kan äta ödlor o paddor:

http://www.skanesdjurpark.se/vara_djur/gro...opparodla.shtml

Om du vill bli av med den, går det inte att på något sätt stoppa den i en säck eller liknande o släppa ut den i något lämpligt område.
Gossen Ruda
Eftersom kopparödlan till skillnad från ormar inte kan tänja munnen är det nog liten risk att den äter andra ödlor och groddjur även om små sådana teoretiskt kan ätas. Fö är den ganska slö.
Skruttis
Tack för svaren.

Någon som är intresserad av den? Finns här för självhämtning. naughty.gif
Kan skicka med ett tiotal till på köpet samt några "huggslangar".

Nog är den slö alltid. Inte ens när jag höll på att trampa på den så tänkte den flytta sig. När jag petade lite försiktigt på den med en pinne så blängde den bara på mig. Det krävdes lång övertalning för att få den att ringla iväg.
Jag skulle gärna flytta på den då jag är mer rädd om skogsödlan och grodorna, och skogsödlan var först till växthuset så den vill jag ha kvar.
Vet bara inte hur jag skulle lyckas. Tyvärr kan jag inte tänka mig att ta i den med bara händerna. Vill inte heller skada den på något sätt.
Något tips, någon?
"Vår" ödla är ju så himla liten så enl Ängsvädds länk så riskerar den nog att bli mat, tyvärr.

Får väl annars hålla på och fösa med den och tro att h*n ledsnar till slut och flyttar ner till skogskanten igen, för med den här attityden den har så kommer den troligtvis inte att bli långlivad. Väldigt svårt att hinna se den i gräsmattan när man kommer med åkklipparen. -fear-.gif
KRT
CITAT (Skruttis @ 27-05-2010, 08:56) *
Sen funderade jag också på hur uthållig en kopparorm är? Jag föste lite med den igår men lät den vila bortemellanåt (en sträcka på ca 10 meter).
Jag vill absolut inte göra den illa och stressa den för mycket. Hur långt orkar den ringla utan att behöva vila?

Någon som vet?

Grattis! Vilket fint besök nu fått!
Som Ruda skrev, tänk på att kopparorm inte är en orm utan en ödla utan ben...... De är ganska slöa när det är kallt eller innan de fått upp temperaturen, men kan vara riktigt snabba när de är varma.

Om ni inte har något speciellt emot den så låt den bo kvar i växthuset, den har säkert bosatt sig där för att det finns gott om mat och en bra miljö för den - trivs den inte flyttar den förmodligen smile.gif
skogstroll
CITAT (Skruttis @ 27-05-2010, 12:56) *
Nog är den slö alltid. Inte ens när jag höll på att trampa på den så tänkte den flytta sig. När jag petade lite försiktigt på den med en pinne så blängde den bara på mig. Det krävdes lång övertalning för att få den att ringla iväg.

...ja så snabba i huvet är de ju inte kopparödlorna, jag brukar ta dem i näven och flytta på dem till vid sidan av så man inte kliver på dem... hade en i växthuset häromveckan som bara låg där på jordbädden och gottade sig, struntade fullkomligt i mig...
KRT
CITAT (Skruttis @ 27-05-2010, 12:56) *
Vet bara inte hur jag skulle lyckas. Tyvärr kan jag inte tänka mig att ta i den med bara händerna. Vill inte heller skada den på något sätt.
Något tips, någon?
"Vår" ödla är ju så himla liten så enl Ängsvädds länk så riskerar den nog att bli mat, tyvärr.

Om du ine vill ta i den med händerna så fös in den i en håv eller något, alt ta en spade och skjut försiktigt in under den. Eller ta på dig ett par handskar, eller ta en soppslev eller........... Massor med goda råd smile.gif

Önskar jag hade haft en kopparödla hos mig, har bra sett några grodor och en padda än så länge. Fast det är klart, eftersom vi har tre igelkottar i trädgården så hade en kopparödla nog inteblivit så långlivad dunno.gif
skogstroll
men di bits väl inte?
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 27-05-2010, 13:10) *
men di bits väl inte?

Inte så farligt. Inte människor men jag vet inte hur det är med (skogs)troll. sleep.gif Annars står det i min bok att födan består av sniglar, daggmaskar, tusenfotingar, spindlar, insekter och insektslarver. "I fångenskap har arten slukat skogsödlor" så den uppgiften får man ta med en nypa salt. Jag brukar hitta kopparödlor när jag gräver om komposten fast i år såg jag inga. Förra året fångade jag in 12 st. De fick bo i en spann medans jag grävde färdigt. Det är inga problem att ta i en kopparödla, varken direkt med händerna eller handskar. Akta svansen bara för den kan brytas av, försvarsmekanism. Kopparödlor är fö inte så bra anpassade till benlöshet som ormarna. En orm har speciella bukfjäll som den använder på hala ytor och även när den klättrar i träd. En kopparödla måste ha föremål att ta spärn mot när den slingrar sig fram, på exempelvis betongplattor är den helt chanslös och bara sprattlar.
Huggorm
Nu medan det ännu är kallt kan man ta dom med handen och bära iväg dom, men när det blir varmare så blir dom lite kvickare och kan då får för sig att släppa svansen om man tar i dom, och det är ju onödigt att pressa dom till det om man inte är tvungen.

Jag har nog sett 5-6 stycken kopparödlor i år, dom har en tendens att hamna i kabeldiket jag gräver
skogstroll
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2010, 15:35) *
Inte så farligt. Inte människor men jag vet inte hur det är med (skogs)troll. sleep.gif

Jag tog den väldigt försiktigt och lade ut den sleep.gif är bara trevligt med djurbesök men jag skulle plantera där smile.gif De brukar ligga på stigen mot växthuset och gona sig men då hoppar jag över dem så de får sola klart
Skruttis
Tack alla för era svar.

Jag kan tänka mig hur det skulle se ut om jag sprang omkring med en soppslev och jagade den lilla krabaten. w00t.gif
Grannarna tycker nog jag är tillräckligt konstig ändå när jag pratar med våra sädesärlor och skogsödlan.
Men de kommer kanske bara att tro att det är ebb i kassan. Ödlesoppa. sick.gif
Spade var en bra idé om den kan tänka sig ligga kvar där när jag börjar gå med den.

Så fick jag svaret varför den såg så hjälplös ut när den kom upp på trampstenen (betongplattan) i rabatten.
Det var svårringlat.
Huggormen är som en oljad blixt i jämförelse.

Jag vet ju att det är en ödla men jag kan än så länge inte förmå mig till att ta i den. Skulle jag lyfta upp den i handen och den börjar sprattla då kommer det att bli en luftfärd modell längre och det vill jag inte utsätta den för.

Har varit när att trampa på den flera gånger och den lever som sagt väldigt farligt med den attityden den har. Det får bli en spade eller att fösa in den i en hink och bära iväg den till bättre marker. Skogskanten. Där finns det redan flera andra så h*n kanske kan få en kompis.

Tack alla för information och idéer. thanks.gif
Nu ska jag ut i växthuset och ta det sedvanliga morgonsnacket med ödlan.
skogstroll
kanske locka den med en mask eller nåt giggle.gif jag är glad jag inte har huggorm för jag har en tendens att tassa omkring barfota. Enligt en granne har vi ingen huggorm i trakterna så man får väl hoppas det stämmer sweatingbullets.gif
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 28-05-2010, 09:30) *
kanske locka den med en mask eller nåt giggle.gif jag är glad jag inte har huggorm för jag har en tendens att tassa omkring barfota. Enligt en granne har vi ingen huggorm i trakterna så man får väl hoppas det stämmer sweatingbullets.gif

Forumets huggorm håller iaf till på Västkusten. biggrin.gif
ängsvädd
Det finns ormkrokar att köpa som man kan lyfta dem i. Googla så hittar du säkert. Lycka till smile.gif
Skruttis
Jag googlade på ormkrok. Ska ta en funderare om den kan vara användbar. Tack för tipset Ängsvädd! tummenupp.gif

Vi har (tyvärr) en del huggormar på tomten, men trots att jag oftast går barfota så har jag bara lyckats blivit biten en gång på 15 år, och det var i handen när jag satt ner och rensade. Tycker visserligen de är lite obehagliga, men när de hjälpte oss att bli av med ett stort sorkproblem för några år sedan så åkte de upp några snäpp i status hos mig. Hoppas att de gör det i år också, det verkar vara sorkår hos oss. thumbdown.gif
Jag accepterar att huggormarna finns här och kommer inte att göra dem illa heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon