Full version: Nu får ni passa er
Sidor: 1, 2
Ralf
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/27/...-hot-mot-miljon

Miljölagstiftningen tillämpas mer o mer
Se nu till att sköta er hemma, annars kanske ni hamnar i domstol, för en skitsak!
hattstugan

Helt vansinnigt att det ens får förekomma! Inte undra på att det viktiga Miljöarbetet tar sån tid när man ska hålla på med sådana petitesser !!

Tur att man bor på landet utan alltför nära grannar och inte har varken flaggstång eller barn hemma!
Red Top
Ska man skratta eller gråta? Jag har länge undrat vad miljömyndigheterna sysslar med. Stadsbor som väljer att bosätta sig på landet och får bönderna, som bedriver jordbruk och kreaturshantering, fällda i miljödomstolarna för störande av allmän ordning eller att verksamheten luktar.

Ska nu inte barnen få leka längre eller grannarna ägna sig åt miljövänlig kompostering?

Vi kan väl bygga särskilda samhällen, inneslutna i glasbubblor, för dessa individer. Där behöver de inte störas av fågelsång och bönder som plöjer på våren. Där slipper de årstidsväxlingar och väderfenomen, som regn och snö. De kan väl leva på syntetisk föda i form av näringspiller och kosttillskott, eftersom naturlig framställning av födoämnen i form av odling med naturliga gödselmedel och djuruppfödning klassas som miljöfarlig verksamhet. Eftersom barns lek är att betrakta som en miljöstörning, ska samhällena givetvis vara barnfria.

Visst vore det skönt att slippa dessa gnällspikar, så miljödomstolarna kan ägna sig åt vettig verksamhet.

Dessutom vore det ju en besparing, eftersom även de flesta som i dagsläget arbetar inom miljömyndigheter/domstolar också skulle bo där, skulle tramsärendena försvinna och domstolarna kunna ägna sig åt de riktiga miljöbovarna.

I nästa steg kan vi bygga liknande isolerade samhällen för rovdjurshatare. giggle.gif
Gossen Ruda
Jag kan nog hålla med om att skrikande barn i massupplaga kan vara störande. Det finns ett liknande fall i Göteborg eller Mölndal där en fotbollsplan inte får användas för mycket och för sent. Grundproblemet är nog att barnen spelar fotboll med munnen, det är ett evigt skrikande. Kommer kanske från daghemmen, där skriks det så väggarna bågnar. Inte för att jag har några problem själv, i mitt område överväger de mogna människorna.
skogstroll
CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2010, 08:02) *
Jag kan nog hålla med om att skrikande barn i massupplaga kan vara störande. Det finns ett liknande fall i Göteborg eller Mölndal där en fotbollsplan inte får användas för mycket och för sent. Grundproblemet är nog att barnen spelar fotboll med munnen, det är ett evigt skrikande. Kommer kanske från daghemmen, där skriks det så väggarna bågnar. Inte för att jag har några problem själv, i mitt område överväger de mogna människorna.

samma här, tur man bor i tystnaden. I morse kl 05 tutade en bil två gånger 100 m bort, då ryckte jag till lite giggle.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2010, 08:02) *

håller fullständigt med om detta med skrikande barn, varför skriker lekande barn så grönjävligt nu för tiden?
Ralf
CITAT (herkules @ 28-05-2010, 09:15) *
håller fullständigt med om detta med skrikande barn, varför skriker lekande barn så grönjävligt nu för tiden?

Kan det bero på alla barnprogram med massa skrik i?
Tror inte föräldrarna sitter o läser sagor för sina barn längre, dom sätter dem bara framför TV...
skogstroll
föräldrarna har väl inte tid med dem längre och verkar lika ouppfostrade även de ibland... bara hämtar och lämnar och jobbar på karriären... ibland undrar jag varför en del skaffar barn alls...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 28-05-2010, 08:35) *
samma här, tur man bor i tystnaden. I morse kl 05 tutade en bil två gånger 100 m bort, då ryckte jag till lite giggle.gif

rotfl.gif Visst är det jobbigt?

Edit: Och vad tutade den på? Nu blir jag ju nyfiken biggrin.gif
Aqvakul
Jäkla i-landsproblem..
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 28-05-2010, 09:22) *
rotfl.gif Visst är det jobbigt?

Edit: Och vad tutade den på? Nu blir jag ju nyfiken biggrin.gif

det undrade jag med... och kunde inte somna om för jag låg och grubblade på det haha... jag menar vad sjutton finns det att tuta på ute hos mig kl 5 på morgonen giggle.gif ska va nån ettrig rackarns ekorre da...
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 28-05-2010, 10:00) *
det undrade jag med... och kunde inte somna om för jag låg och grubblade på det haha... jag menar vad sjutton finns det att tuta på ute hos mig kl 5 på morgonen giggle.gif ska va nån ettrig rackarns ekorre da...

giggle.gif
mamamaggan
Man kanske skulle anmäla den som kör med åkgräsklippare utanför vårt sovrumsfönster kl 7.00 ? Tre gånger den här veckan har samma lilla gräsplätt klippts !

Ja jag säger då det ! Vad håller vi på med ? Vi har också en fotbollsplan strax intill där klubbarna är och håller träningar för barn/ungdomar . Störs inte av det men när grannen under oss hade A-lagare på besök fem dagar i veckan med sprit , bråk , slog sönder möbler , låste in hundar som stod och ylade i nästan två dygn i sträck då gick det inte att göra något fick jag höra när jag upprepade gånger ringde polisen.

skogstroll
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 11:01) *
Man kanske skulle anmäla den som kör med åkgräsklippare utanför vårt sovrumsfönster kl 7.00 ? Tre gånger den här veckan har samma lilla gräsplätt klippts !

Ja jag säger då det ! Vad håller vi på med ? Vi har också en fotbollsplan strax intill där klubbarna är och håller träningar för barn/ungdomar . Störs inte av det men när grannen under oss hade A-lagare på besök fem dagar i veckan med sprit , bråk , slog sönder möbler , låste in hundar som stod och ylade i nästan två dygn i sträck då gick det inte att göra något fick jag höra när jag upprepade gånger ringde polisen.

fy vad jobbigt, jag hade blitt knäpp! gräsklippare kl 7, har folk inget vett alls...
mamamaggan
CITAT (skogstroll @ 28-05-2010, 11:11) *
fy vad jobbigt, jag hade blitt knäpp! gräsklippare kl 7, har folk inget vett alls...

Det värsta är att det finns andra ytor att klippa där det inte finns några hus i närheten , man kunde väl börja där och så komma till oss en eller två timmar senare. Och varför klippa tre gånger på en vecka ? Så fort växer inte gräset .
skogstroll
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 11:15) *
Det värsta är att det finns andra ytor att klippa där det inte finns några hus i närheten , man kunde väl börja där och så komma till oss en eller två timmar senare. Och varför klippa tre gånger på en vecka ? Så fort växer inte gräset .

måste vara hemskt kul med åkgräsklippare... fast en del folk har visst inga spärrar, alla vill ju inte vakna vid 7... tänk om jag skulle köra igång kompostkvarnen vid 6 när jag är pigg och alert... hur poppis skulle det vara liksom....
Huggorm
Kanske det är kommunens gräsplätt, eller något bostadsföretags? I såna fall har dom ju personal som klipper, och dessa måste ju sysselsätta sig under dagarna, annars verkar dom överflödiga och kanske får gå ner på halvtid
Wilmer
CITAT (Ralf @ 28-05-2010, 09:17) *
Kan det bero på alla barnprogram med massa skrik i?
Tror inte föräldrarna sitter o läser sagor för sina barn längre, dom sätter dem bara framför TV...

Jag orkar inte se på barnprogrammen mer än en minut för allt skrikande i dem! Ingen verkar kunna tala längre, det ska skrikas fram. Inte konstigt om barn tycker det är naturligt??
skogstroll
ja tacka vet jag Vilse i Pannkakan och storpotäten, man lärde sig veta hut i alla fall giggle.gif

Arga Storpotäten: "...putt putt putt putt putt.....jag ska stoppa alla i min ficka, och sen ska jag ha dem där!"
Wilmer
giggle.gif Precis, och inte skrek jag när jag lekte eller talade. (Fast jag minns en period då vi blev tillsagda ofta för vi var så högljudda när vi lekte angel_not.gif ) Men jag hade vett på att skämmas och sänka rösten.
Huggorm
Att hålla rösten på normal samtalston är väll en del av jantelagen, man skall inte utmärka sig i onödan. Och jag sympatiserar helt med detta, jag blir provocerad av att folk skriker.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 28-05-2010, 11:31) *
Kanske det är kommunens gräsplätt, eller något bostadsföretags? I såna fall har dom ju personal som klipper, och dessa måste ju sysselsätta sig under dagarna, annars verkar dom överflödiga och kanske får gå ner på halvtid

NU läste inte du vad jag skrev. Det är ingen som skulle behöva gå ner på halvtid , det finns gräsytor så det räcker och blir över , och jag skrev att de kunde ju börja där det inte finns hus så nära.

Men jag ska iaf prata med vår fastighetsskötare , bor i bostadsrätt , och fråga om det inte skulle kunna gå att lägga om rutten. Inte kul som sagt var att ha den här gräsklipparen utanför sovrumsfönstret mellan kl 7 - 8 på morgonen tre dagar i veckan.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2010, 12:05) *
NU läste inte du vad jag skrev. Det är ingen som skulle behöva gå ner på halvtid , det finns gräsytor så det räcker och blir över , och jag skrev att de kunde ju börja där det inte finns hus så nära.

Men jag ska iaf prata med vår fastighetsskötare , bor i bostadsrätt , och fråga om det inte skulle kunna gå att lägga om rutten. Inte kul som sagt var att ha den här gräsklipparen utanför sovrumsfönstret mellan kl 7 - 8 på morgonen tre dagar i veckan.

Okej, jag missade den delen. Jag antar att du har kollat upp att gräsplättarna hör till samma ägare/förvaltare och att dom inte ligger i närheten av andra bostäder? Sedan får man nog räkna med oljud mellan 7-8 på morgonen, det är ju inom vanlig arbetstid. Sedan är ju tre gånger i veckan minst tre gånger mer än nödvändigt, det håller jag absolut med om.
mamamaggan
Gräsplättarna tillhör våran bostadsrättsförening .
Inga från Närke
Sover för öppet fönster nu när det blivit lite varmare och då blir man allt som oftast störd.

Mopeder utan dämpare, grannar som har fest med hög musik efter typ kl. 23,00. I morse vaknade jag kl. 07,00 ca av någon som spelade hög musik typ bumpa bumpa från en bil som stod utmed gatan i det område vi bor.
Under dagtid har vi ibland ett helt dagis lite längre bord på gatan, grannens barn 3 stycket men de låter som 20 ibland tyvärr. Man kan inte höra sig själv ibland. Har varit och nämt detta för både barnen och pappan och det har hjälpt lite grann.
Personligen kan jag förstå vissa som blir störda när man bor i ett bostadsområde. Vår nämsta granne har 3 pojkar från 7 - 1 år de hörs bara ibland mycket fina pojkar. De äldsta är motorintresserade och har motorcyklar men de åker inte på tomten som gränsar till vår. De har en batteribil och den hörs ju inte.

Tycker nog att man skulle kunna anmäla om det inte hjälper med att prata.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 28-05-2010, 09:15) *

Jag håller också med om detta. Här finns en stooor gräsmatta alldeles utanför min balkong dä det emellanåt stojas och stimmas av småungar till både 10 och 11 på kvällarna så här års medan föräldrarna lugnt sitter vid grillplatsen i andra änden. Mutter mutter.
Fast jag tror vi gapade lika mycket då vi sparkade boll när vi var små.
mamamaggan
Det är nog inte bara att barn lärt sig att man måste skrika på dagis utan i dag finns det så mycket mer bakgrunds(o)ljud än vad det fanns när jag var liten. Det har nog eskalerat exponentiellt de senaste 20 - 30 åren.

Märker själv att det blir så tyst när det blir strömavbrott , man hör inte ljuden förrän det blir tyst om ni förstår hur jag menar.

Bor granne med sjukhemmet i min kommun och där finns det t ex fläktar som jag inte " hör " förrän det just blir strömavbrott . Först blir det alldeles tyst och så slår deras reservaggregat igång , då först " hör " jag det .

*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 29-05-2010, 18:16) *
Det är nog inte bara att barn lärt sig att man måste skrika på dagis utan i dag finns det så mycket mer bakgrunds(o)ljud än vad det fanns när jag var liten. Det har nog eskalerat exponentiellt de senaste 20 - 30 åren.

Märker själv att det blir så tyst när det blir strömavbrott , man hör inte ljuden förrän det blir tyst om ni förstår hur jag menar.

Bor granne med sjukhemmet i min kommun och där finns det t ex fläktar som jag inte " hör " förrän det just blir strömavbrott . Först blir det alldeles tyst och så slår deras reservaggregat igång , då först " hör " jag det .

Ja konstigt vad mycket ljud man vänjer sig vid och efter ett tag inte hör förrän det blir tyst. Det kanske är dom tillfälliga oljuden som stör mest. Som när grannen plockar fram slagborren och man tror att han är på väg in genom betongväggen mitt när man sitter och kollar på en bra film. Eller när grannen ovanpå får för sig att möblera om och drar en massa möbler över golvet klockan 7 på morgonen.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2010, 18:07) *
Jag håller också med om detta. Här finns en stooor gräsmatta alldeles utanför min balkong dä det emellanåt stojas och stimmas av småungar till både 10 och 11 på kvällarna så här års medan föräldrarna lugnt sitter vid grillplatsen i andra änden. Mutter mutter.
Fast jag tror vi gapade lika mycket då vi sparkade boll när vi var små.

småsvamparna är ute till jättesent på kvällarna!
vi skrek nog också men då var det alltid någons morsa som stack ut huvudet genom fönstret och talade om att den och dens farsa låg minsann och sov och hade jobbat natt så ville vi vara så vänliga och hålla käften!
alla ungar tvärtystnade för det var ju ingen som ville ha en utskällning av en tokig farsa. smile.gif
ingrid fuxwall
Periodvis har vi fått gå in, stänga fönster och sätta på Tv alternativt radion för att höra vad vi tänker, att bråka/anmälla den som är störande är jag tveksam om det hjälper.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 29-05-2010, 21:04) *
småsvamparna är ute till jättesent på kvällarna!
vi skrek nog också men då var det alltid någons morsa som stack ut huvudet genom fönstret och talade om att den och dens farsa låg minsann och sov och hade jobbat natt så ville vi vara så vänliga att hålla käften!
alla ungar tvärtystnade för det var ju ingen som ville ha en utskällning av en tokig farsa. smile.gif

Ja märkligt, häromkring finns inga svampar som sover klockan 8 tyvärr.

Ja så var det kanske, vi var nog lydiga giggle.gif
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2010, 21:14) *
Ja märkligt, häromkring finns inga svampar som sover klockan 8 tyvärr.

Ja så var det kanske, vi var nog lydiga giggle.gif

Lydiga eller fick lära oss att visa mer hänsyn kanske. Att barn i dag är uppe länge på kvällarna beror nog på olika saker. Föräldrar som jobbar mycket och inte orkar " bråka " med sina barn alt föräldrar som inte bryr sig , barn kanske fått en vana att vara uppe längre och titta på sena TV-program precis som vi vuxna mm mm .
netha
Men vart är vi på väg när vi inte längre ens tål barnaröster!?

Jag bor i hyreshus ... grannar har barn som ibland för mycket väsen och det gör också våra barnbarn när de är här ... skulle aldrig falla mig in att klaga.
Jag vill inte leva i en tyst värld ... jag vill höra barnaröster ... barnen är vår framtid ...
när vi var små var det ingen som tystade oss.

Får mig att tänka på något jag sett i media nån gång för länge sedan ...
först lär vi dem att krypa/gå ... sen ska de sitta stilla ..
sen lär vi dem att prata och så ska de hålla tyst.

Vad har det tagit åt svenska folket när man till o med börjar klaga på att barn låter?sad.gif
herkules
CITAT (netha @ 29-05-2010, 21:56) *
Vad har det tagit åt svenska folket när man till o med börjar klaga på att barn låter? sad.gif

fast det beror väl på hur de låter? det är härligt att höra glada barn som leker, tjo och tjim och skratt, det är det här skrikandet som iaf jag blir galen på. de står ju rätt upp och ner och skriker bara rakt ut! varför?
netha
CITAT (herkules @ 29-05-2010, 22:26) *
fast det beror väl på hur de låter? det är härligt att höra glada barn som leker, tjo och tjim och skratt, det är det här skrikandet som iaf jag blir galen på. de står ju rätt upp och ner och skriker bara rakt ut! varför?

Jadu ... inte har då jag någonsin i mitt 64-åriga liv sett o hört barn som står och bara skriker rakt ut ...
kanske har du råkat ut för barn som lider av olika sjkdomar/handikapp ... men de har väl också rätt att finnas till och höras ... eller?
herkules
CITAT (netha @ 29-05-2010, 22:32) *
Jadu ... inte har då jag någonsin i mitt 64-åriga liv sett o hört barn som står och bara skriker rakt ut ...
kanske har du råkat ut för barn som lider av olika sjkdomar/handikapp ... men de har väl också rätt att finnas till och höras ... eller?

så klart handikappade barn har rätt att finnas och höras, vilken fråga...
netha
CITAT (herkules @ 29-05-2010, 22:39) *
så klart handikappade barn har rätt att finnas och höras, vilken fråga...

Vilken fråga säger du ... efter att ha slängt ur dig "det är det här skrikandet som iaf jag blir galen på. de står ju rätt upp och ner och skriker bara rakt ut! varför?"
Bee
Det där med skrikiga barn märkte vi när när vår yngste gick på dagis. Det var så många barn där så man MÅSTE skrika för att göra sig hörd! När han sen kom hem så tog det en stund innan röstläget lugnade sig. Knepigt.

Annars tror jag nog att det kanske är en åldersfråga, det där med (o)ljud). För inte många år sen alls (jösses vad tiden går!) så tyckte jag det var toppen att vrida upp ljudet enormt mycket och ha på rockmusik när jag dammsög. Helst med altandörren öppen, utan någon som helst tanke på grannarna. Idag gör mina yngre grannar likadant och då tycker jag det låter förfärligt. Mest beroende på att dom spelar annan musik än den jag gillar... biggrin.gif
Och idag hämnades jag genom att dra upp ljudet rejält och öppna dörren på vid gavel och spela Eric Clapton och Stevie Winwood! (Vi skall nämligen gå på deras konsert på måndag kväll i Malmö och vi vill "plugga" låtarna!) Sen stod jag ute i trädgården och gungade av och an i takt med musiken. Inte en granne reagerade! Snopet! Fast dom tycker vi är lite udda från början... biggrin.gif
Live and let live är en bra filosofi. Om än i otakt med Miljöbalken.
*Stintan*
CITAT (netha @ 29-05-2010, 21:56) *
Men vart är vi på väg när vi inte längre ens tål barnaröster!?

Jag bor i hyreshus ... grannar har barn som ibland för mycket väsen och det gör också våra barnbarn när de är här ... skulle aldrig falla mig in att klaga.
Jag vill inte leva i en tyst värld ... jag vill höra barnaröster ... barnen är vår framtid ...
när vi var små var det ingen som tystade oss.

Får mig att tänka på något jag sett i media nån gång för länge sedan ...
först lär vi dem att krypa/gå ... sen ska de sitta stilla ..
sen lär vi dem att prata och så ska de hålla tyst.

Vad har det tagit åt svenska folket när man till o med börjar klaga på att barn låter? sad.gif

Barn får gärna låta och springa omkring och leka för mig, jag har en skolgård strax utanför köksfönstret och det stör mig inte alls. Det jag kan irritera mig på är när småungar springer runt och gastar utanför min balkong sent på kvällarna och föräldrarna sitter och festar en bit ifrån utan att säga till ungarna att vara lite tystare. Och jo ungar kan skrika och ibland önskar jag att det kunde vara lite tystare.

För övrigt så gillar jag tystnaden väldigt mycke när man bara kan höra naturens ljud och söker mig gärna till såna platser när tillfälle ges. Skulle faktiskt mycket väl kunna tänka mig att bo på en sån plats.

CITAT (netha @ 29-05-2010, 22:42) *
Vilken fråga säger du ... efter att ha slängt ur dig "det är det här skrikandet som iaf jag blir galen på. de står ju rätt upp och ner och skriker bara rakt ut! varför?"

Bara för att du inte har upplevt det så finns det inga skrikande barn menar du eller får man inte tycka illa om skrikande barn?
herkules
CITAT (netha @ 29-05-2010, 22:42) *

ja, jag undrar ju varför de står och skriker, det har väl inget med om handikappade barn ska få synas eller höras. dessutom så slänger jag aldrig ur mig saker och ting, det är inte min grej.
netha
CITAT (herkules @ 29-05-2010, 23:11) *
ja, jag undrar ju varför de står och skriker, det har väl inget med om handikappade barn ska få synas eller höras. dessutom så slänger jag aldrig ur mig saker och ting, det är inte min grej.
Undrade ju för att jag aldrig någonsin varit med om detta ... att barn bara står rätt upponer och skriker ... Därav min fråga om det kanske handlar om barn som drabbats av olika sjukdomar
Motti
Man får inte vara så jäkla känslig !i vår by händer det inte så mycket på vintern eftersom många har sommarstugor här och vi är typ tio som bor året runt,när våren kommer så gläds man åt barnbus och hundskällande och annat allmänt oväsen,det betyder att Våren är här och byn lever upp båtar i sjön fiske osv,inte kan man tycka då att det är pest!tvärtom så lever Byn upp kompiskram.gif Livet är bra undrerbart när man bor i vår By !fan va kul vi har här!"Njut av livet för man lever bara en gång blomma.gif
Gillan
Men, snälla söta ni! Jag håller med Netha till 100%. Ska barn inte längre få höras! Det låter ungefär som när min egen "morsa" klagade på att det var "nån" som gick i trappen kl 23 på kvällen -fear-.gif .

Eller som det stog med stora rubriker i Värmlandstidningen för ett år sedan; Vi kunde inte gå ut eller grilla för att bönderna gödslade sina gärden just den helgen!!!! Alltså hallå! Gillar du inte läget, så köp då inte ett hus mitt i ett "bondesamhälle" slap.gif .

Gillar man inte ljudet av barn borde man nog försöka söka sig ett boende där man slipper dem, men att dom inte skulle få finnas på sina egna villkor, det köper jag aldrig!

Sen att barn skulle skrika mer nu än förr har jag inte märkt av dunno.gif ( men så har jag också bott på "vischan" de senaste tio åren )
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 30-05-2010, 05:39) *
Men, snälla söta ni! Jag håller med Netha till 100%. Ska barn inte längre få höras! Det låter ungefär som när min egen "morsa" klagade på att det var "nån" som gick i trappen kl 23 på kvällen -fear-.gif .

Eller som det stog med stora rubriker i Värmlandstidningen för ett år sedan; Vi kunde inte gå ut eller grilla för att bönderna gödslade sina gärden just den helgen!!!! Alltså hallå! Gillar du inte läget, så köp då inte ett hus mitt i ett "bondesamhälle" slap.gif .

Gillar man inte ljudet av barn borde man nog försöka söka sig ett boende där man slipper dem, men att dom inte skulle få finnas på sina egna villkor, det köper jag aldrig!

Sen att barn skulle skrika mer nu än förr har jag inte märkt av dunno.gif ( men så har jag också bott på "vischan" de senaste tio åren )

Vem har sagt att barn inte får höras? Hur kan du tolka det vi skrivit på det sätt du gör? För min del pratar jag om småungar som skriker vid 10-11 på kvällen. På dagarna bryr jag mig inte och det kanske beror på att det är så mycket annat buller samtidigt så ljuden drunknar i varandra. Bor i stan och har både en skola, en hårt trafikerad genomfartsled och stambanan mindre än 100 meter utanför. Jag har vant mig vid ljuden men på kvällarna när allt är tystare så hörs det mer när ungar skriker alldeles utanför och ljuden av det ekar mellan husen.
Fattar inte hur du/ni kan få det till att vi tycker att barn inte ska få höras eller att vi inte gillar ljudet av barn. Jag gillar både ungar och att dom låter men inte att dom skriker sent på kvällen.

För övrigt nämnde jag tidigare att jag inte vet om barn skriker mer nu än förr. Jag vet iallafall personal på dagis som fått tinitus på grund av den höga ljudvolymen.

Jag skulle gärna flytta men det beror inte på skrikiga ungar utan på helt andra saker. Tyvärr kan jag inte det.
Gillan
Okej, jag vet inte vad du menar med småungar, men jag anser att "ungar" under 10/12 år ska ligga till sängs en vardag när kl är 22/23, pronto!!!

Och om det nu är så att de barn som är ute vid den tiden på dygnet står och skriker så ska naturligtvis föräldrarna ta sitt ansvar och få dem lite lugnare/tystare, självklart tummenupp.gif .

Det var inte så jag tolkade ts:s länk. Jag tolkade det så att det var problem med att det fanns rörelse/liv/ljud över huvud taget i ens närhet, men det var min tolkning av länken och kanske förstog jag tokfel dunno.gif

För övrigt är vi helt överens som vanligt giggle.gif
*Stintan*
OK jag fattade ditt och nethas svar som om dom var riktade till Herkules och mig eftersom det var vi som pratade om skrikande barn. Dom här ungarna är definitivt yngre än 10/12 år.

Det som länkades till i TS inlägg verkar ju inte klokt det håller jag med om.
kram2.gif
Huggorm
Det värsta man kan bo intill är en fotbollspan, eller annan bollplan som handboll, basket eller vad som helst. Ungarna skriker ju mer än dom jagar bollen.
Snöflinga

Har arbetat med barn i många år och visst är det skillnad på ljudvolymen då och nu. Men det är inte så konstigt. Nu är det större barngrupper i både skola och barnomsorg och för att höras måste de överrösta varandra. Tyvärr dunno.gif
skogstroll
Måste ju vara olika vad man tycker om barnskrik? oftast är det ju de som själva är föräldrar som tycker det är mysigt och helt acceptabelt eller hur? Tycker man ska respektera andras åsikter. Jag har en kompis som hade väldigt jobbigt med grannens ungar och inte ville ha dem på sin tomt stup i ett. Finns ju olika "grader" säkert i hur det är. Sen beror det säkert på hur tajt man bor med grannarna.
*Stintan*
CITAT (skogstroll @ 31-05-2010, 10:24) *
Måste ju vara olika vad man tycker om barnskrik? oftast är det ju de som själva är föräldrar som tycker det är mysigt och helt acceptabelt eller hur? Tycker man ska respektera andras åsikter. Jag har en kompis som hade väldigt jobbigt med grannens ungar och inte ville ha dem på sin tomt stup i ett. Finns ju olika "grader" säkert i hur det är. Sen beror det säkert på hur tajt man bor med grannarna.

Jag har barn men jag skulle aldrig accepterat att dom var ute och skrek sent på kvällarna. Det beror väldigt mycket på när,var,hur ungar skriker faktiskt om jag tycker det är acceptabelt och mysigt. Det finns familjer där alla alltid skriker åt varandra också hur mysigt är det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon