Ina
Ytterligare en sommarfavorit...

Potatis- och musselsallad

1 kg färskpotatis
1 isbergssalladshuvud
3 dl frysta gröna ärtor
1 röd paprika
1 gul paprika
2 burkar Abbas rökta musslor

Dressing;
oljan från musselburkarna
lika stor mängd vinäger
1 tsk italiensk salladskrydda
½ tsk salt
1 vitlöksklyfta

Skrapa potatisarna noga och koka dem.
Häll oljan från musselburkarna direkt i salladsskålen. Blanda i vinäger och kryddor. Rensa och hacka paprikorna och häll hacket ner i dressingen. När potatisen är färdigkokt skall den skivas direkt ner i dressingen i skålen. Blanda om så att all potatis får dressing på sej. Häll i dom frysta ärtorna direkt. När potatisen svalnat har ärtorna tinat. Blanda i strimlad isbergssallad och musslor.
Betty
Det lät ljuvligt Ina! smile.gif Men hemma hos mej är det bara jag som äter musslor, kan man byta ut dem mot t.ex. räkor? Men hur blir det då med oljan till dressingen...?
KURT
Jag tror att många "normalt" inte äter musslor, ändå skulle kunna äta rökta musslor.
Berith
Jag är sån - äter inte vanliga musslor men rökta är gôrgoa!

Lagt till handlingarna. Du har fått en egen mapp Ina! biggrin.gif
Ina
Dom rökta musslorna är helt annorlunda i konsistensen - dom är liksom "torrare och smuligare" är vanlig konserverade. Smaken är också ganska annorlunda...

Fast om man absolut inte klarar av musslor så går det säkert bra att byta ut musslorna mot t ex räkor eller varför inte tonfisk i olja? Om man vill ha den där lite rökta smaken kan man säkert använda en liten, liten skvätt "Liquid Smoke"... tror att det heter så... som är grill/rök-arom på flaska, ungefär.

Oljan går ju att byta ut mot den sorts olja man själv föredrar. En neutral raps- eller majsolja plus lite "rökarom" eller kanske bara olivolja med citron i räksalladen?
Betty
Tack för tipset om hur jag kan förändra receptet! smile.gif Jag ska i alla fall försöka lura i honom rökta musslor innan jag ger mej... Testar med räkor om det skulle visa sig vara omöjligt! biggrin.gif
Unn
Gjorde om receptet i går med vintrpotatis i stället för färsk (kunde inte vänta smile.gif ) å la till strimlad rödlök å kapris. Smaskens!
tack för det Ina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon