|
Sommarpratarna presenteras just nu, vad tycker ni? Jag kommer i alla fall lyssna på några av värdarna med stort intresse. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2071
Aqvakul
08-06-2010, 12:30
Jo, det är många intressanta personer. Ibland är jag dock lite skeptisk till de allra yngsta. Darin kände inte ens till programmet...
Meriona
08-06-2010, 13:59
Har inte lyssnat på sommarprogrammen på säkert 20 år, är de något jag missat tycker ni?
Aqvakul
08-06-2010, 14:01
Jag lyssnar ofta och gärna...
Gossen Ruda
08-06-2010, 14:05
Förut i forntiden, för några decennier sen, missade jag sällan något program. Då hade programpratarna som ledstjärna att bjuda på en musikalisk kompott de flesta skulle kunna gilla. Numera tycks det mest vara att framhålla den egna personen och musiksmaken och ju knäppare program desto bättre. Det sista programmet jag orkade igenom tiil hälften var nån knäppgök som bara spelade tibetansk tempelmusik. Många år sen nu men minnet lever kvar.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2010, 15:05)  Förut i forntiden, för några decennier sen, missade jag sällan något program. Då hade programpratarna som ledstjärna att bjuda på en musikalisk kompott de flesta skulle kunna gilla. Numera tycks det mest vara att framhålla den egna personen och musiksmaken och ju knäppare program desto bättre. Det sista programmet jag orkade igenom tiil hälften var nån knäppgök som bara spelade tibetansk tempelmusik. Många år sen nu men minnet lever kvar. Du lyssnade inte på Tomas Di Leva? Han hade tyst i en minut. Teknikern rev sig flintskallig samtidigt som han hoppade jämfota.
andersen
08-06-2010, 14:53
ja jag kommer nog att lyssna om tillfället ges, men Annika Östberg kommer jag att välja bort, varför skall hon vara med? hon sitter väl i fängelse, hon kan väl vara med när hon har sonat sitt brott.
Oj vad många dom var! En del kända, andra okända... En del går fetbort, andra ska jag försöka komma ihåg att lyssna på. Christer Sjögren vore ju kul, bara för att se om han nämner mej.
bergvallmo
08-06-2010, 18:28
Gillar Viveca Stens böcker, så hon kan nog vara rolig att lyssna på, men det var jättemånga som jag aldrig hört talas om.
sommarhumla
08-06-2010, 18:36
Oj, det var flera intressanta, Meta Velander, Andreas Lundstedt, Lennart Jirlow, Micael Bindefeldt, för att nämna några. P1 är den enda kanalen som funkar på min radio på jobbet, alla andra kanaler skrapar och brusar något kopiöst.
Gossen Ruda
08-06-2010, 19:02
CITAT (andersen @ 08-06-2010, 15:53)  ja jag kommer nog att lyssna om tillfället ges, men Annika Östberg kommer jag att välja bort, varför skall hon vara med? hon sitter väl i fängelse, hon kan väl vara med när hon har sonat sitt brott. När tycker du det är aktuellt då? År 2100? Du kanske kan lära dig lite mer om du lyssnar på henne, hon har en hel del erfarenheter som du aldrig kommer att få.
andersen
08-06-2010, 19:41
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2010, 20:02)  När tycker du det är aktuellt då? År 2100? Du kanske kan lära dig lite mer om du lyssnar på henne, hon har en hel del erfarenheter som du aldrig kommer att få. Jag betvivlar inte för en sekund att hon har andra erfarenheter en vad jag har. men jag förstår inte varför fängelsekunder skall vara med, är det så att fängelsekunder skall sättas i rampljuset, och vem står då på tur till nästa år? kanske någon från Malexandermorden ? eller någon från dom kriminella MC gängen, dom har nog en hel del erfarenhet som inte du har eller kommer att få! Ps Annika blir fri till nästa sommar då ansers hon ha sonat sitt brott.
Christina i Taxinge~
08-06-2010, 19:49
I år, som pensionär, blir nog första gången som jag har tid (tror jag....) att lyssna på Sommar. Det ska bli kul! Jag har valt ut några som jag gärna skulle lyssna till: - Annika Östberg - Tommy Körberg - Håkan Lans - Mats Sundin - Meta Velander Och så finns det såna som går bort utan den minsta tvekan: - Anna Odell - Christer Sjögren - Christine Meltzer - Amanda Jensen Resten kan hag tänka mig att lyssna på också, men bara om jag har tid
Gossen Ruda
08-06-2010, 19:55
CITAT (andersen @ 08-06-2010, 20:41)  Jag betvivlar inte för en sekund att hon har andra erfarenheter en vad jag har. men jag förstår inte varför fängelsekunder skall vara med, är det så att fängelsekunder skall sättas i rampljuset, och vem står då på tur till nästa år? kanske någon från Malexandermorden ? eller någon från dom kriminella MC gängen, dom har nog en hel del erfarenhet som inte du har eller kommer att få! Ps Annika blir fri till nästa sommar då ansers hon ha sonat sitt brott. Så i år kan du inte lyssna på henne men nästa år går det bra? Märklig inställning.
andersen
08-06-2010, 19:58
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2010, 20:55)  Så i år kan du inte lyssna på henne men nästa år går det bra? Märklig inställning. Vad är det för konstigt med det? hon har då suttit av sitt brott, eller skall hon straffas för alltid tycker du det om brottslingar?
Inte har det väl varit så många sommarpratare tidigare år!? ... eller har jag missat?
Lyssnar så gott som aldrig live eftersom man kan lyssna i efterhand på nätet ... då kan jag också spola förbi musik jag inte gillar.
I år kommer jag absolut att lyssna på : Pär Johansson - grundare Glada Hudik-teatern, Rolf Ekéus - diplomat, Nicklas Lundblad - samhällspolitisk rådgivare, Amanda Jenssen - artist, låtskrivare, Anneli Alhanko - prima ballerina assoluta, hovdansare, Anette Norberg - olympisk mästare curling, Annika Östberg och Johannes Anyuru - poet.
Aqvakul
08-06-2010, 20:42
Väljer inte bort någon speciellt - kan nog t.om. klara av Christer Sjögren... det är ju radio...
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2010, 21:42)  Väljer inte bort någon speciellt - kan nog t.om. klara av Christer Sjögren... det är ju radio...
Gossen Ruda
08-06-2010, 21:01
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2010, 21:42)  Väljer inte bort någon speciellt - kan nog t.om. klara av Christer Sjögren... det är ju radio... Åsså får han inte spela några av sina egna skivor.
Christina i Taxinge~
08-06-2010, 21:06
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2010, 21:42)  Väljer inte bort någon speciellt - kan nog t.om. klara av Christer Sjögren... det är ju radio... ....men den dryga rösten har han kvar även i radio - och när han pratar!
*Stintan*
08-06-2010, 21:16
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2010, 21:42)  Väljer inte bort någon speciellt - kan nog t.om. klara av Christer Sjögren... det är ju radio...  Njae där går nog gränsen... trots att det är radio...
Många spännande sommarpratare att lyssna på under sommaren när man jobbar Kommer ihåg en man vid namn Manuel Knight som sommarpratade 2008. Visste inte något om honom men oj vad han fångade mitt intresse Jag ska föröka att pricka in prällen, storviltsjägaren, ornitologen, stadsepidemiologen o så Nisse Landgren
mamamaggan
08-06-2010, 22:35
CITAT (Aqvakul @ 08-06-2010, 21:42)  Väljer inte bort någon speciellt - kan nog t.om. klara av Christer Sjögren... det är ju radio... Just för att det är radio går han bort . Annars tycker jag det verkar finnas något för alla. Vill inte välja bort någon som jag inte känner till , man får väl lyssna lite och se vad man tycker. Men , Christer Sjögren , han går definitivt bort !!!!
andersen
09-06-2010, 23:21
Inte bara jag som upprörs över att Annika östberg skall sommarprata... Annika östberg sommarprat
*Stintan*
10-06-2010, 00:02
Varför upprörs du? Du behöver ju inte lyssna.
andersen
10-06-2010, 03:08
CITAT (*Stintan* @ 10-06-2010, 01:02)  Varför upprörs du? Du behöver ju inte lyssna. Jag öpprörs för att grovt kriminella skall inte vara med i något sådant, skall sommar pratarna bli en mötesplats för dömda som sitter i fängelse? vilka kommer nästa år? Englas mördare Anders Eklund och dom som var med i Polis morden i Malexander, det är ett hån mot brottsoffer om grovt kriminella skall sitta i radio och dra sin historia, istället för att dom kan vänta med det tills dom har sonat sitt brott. Sedan om jag inte behöver lyssna eller inte har ej med saken att göra,sådana svar är helt ovidkommande i sammanhanget. Mvh andersen.
Håller med andersen, hon ska bort.
Sommar ska väl vara med personer som är kända för det dom gör - författare, artister, journalister, skådespelare, vad som helst egentligen - men inte nån som är känd för sitt kriminella liv!
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-06-2010, 06:22
Jag håller med andersen. Hon har inte att göra där. Skall hon berätta hur man bäst tar livet av andra?
Skall kriminella underhåller oss skötsamma? Skall det löna sig att vara kriminell?
mamamaggan
10-06-2010, 06:26
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-06-2010, 07:22)  Jag håller med andersen. Hon har inte att göra där. Skall hon berätta hur man bäst tar livet av andra?
Skall kriminella underhåller oss skötsamma? Skall det löna sig att vara kriminell? Annicka har inte tagit livet av någon , rätt ska väl ändå vara rätt.
Aqvakul
10-06-2010, 06:29
Jag tycker att Annika Östberg platsar som sommarpratare, men inte förrän nästa år då hon är en fri kvinna.
Gossen Ruda
10-06-2010, 07:21
CITAT (mamamaggan @ 10-06-2010, 07:26)  Annicka har inte tagit livet av någon , rätt ska väl ändå vara rätt. Just så, hon var "bara" medhjälpare. Hade det skett i Sverige hade hon varit fri för länge sen, dvs "sonat sitt brott". Citatet är ett ganska löjligt påstående men det är inte jag som säger så. Räcker det inte med 28 års fängelse för ett brott man inte begått?
*Stintan*
10-06-2010, 07:27
Tur att man inte behöver tycka lika i allt. Det är väl också därför som dom försöker få en sån kompott av sommarpratare så att de flesta ska kunna hitta någon intressant att lyssna på. CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2010, 08:21)  Just så, hon var "bara" medhjälpare. Hade det skett i Sverige hade hon varit fri för länge sen, dvs "sonat sitt brott". Citatet är ett ganska löjligt påstående men det är inte jag som säger så. Räcker det inte med 28 års fängelse för ett brott man inte begått?
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2010, 08:21)  Just så, hon var "bara" medhjälpare. Hade det skett i Sverige hade hon varit fri för länge sen, dvs "sonat sitt brott". Citatet är ett ganska löjligt påstående men det är inte jag som säger så. Räcker det inte med 28 års fängelse för ett brott man inte begått? Det är nog ganska fastslaget att hon var aktiv under själva akten. För övrigt "övertalade" en kvinna för några år sedan flera män att mörda hennes make. Hon var inte närvarande när det skedde. Hon sitter inne på livstid.
skogstroll
10-06-2010, 07:45
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2010, 07:29)  Jag tycker att Annika Östberg platsar som sommarpratare, men inte förrän nästa år då hon är en fri kvinna. Kanske du har rätt i, själv ser jag fram emot att höra henne prata. finns nog i såfall värre personer man kunde undvara.
Det pratas ju om i en annan tråd att vi ska skilja på sak och person - är det vad vi ska göra när det gäller henne och det hon gjort? Eller det hon inte gjort blir det kanske?
skogstroll
10-06-2010, 07:55
ja säg det.... man kan ju lyssna i alla fall kanske...
Solstorm
10-06-2010, 12:23
Jag är så trött på när man försöker framhålla att hon bara blev dömd för att hon var närvarande när någon annan mördade. Hon har ju tidigare planerat mord och rån som andra genomfört. För att inte tala om allt annat hon gjort, bedrägerier osv. Hon har på inga sätt blivit felaktigt dömd, och det är inte synd om henne.
*Stintan*
10-06-2010, 15:00
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 13:23)  Jag är så trött på när man försöker framhålla att hon bara blev dömd för att hon var närvarande när någon annan mördade. Hon har ju tidigare planerat mord och rån som andra genomfört. För att inte tala om allt annat hon gjort, bedrägerier osv. Hon har på inga sätt blivit felaktigt dömd, och det är inte synd om henne. Hon tycker inte ens synd om sig själv och det är väl ingen som sagt här heller att det är synd om henne. Det jag kan tycka är att hon har sonat sina brott med råge och att man inte ska fortsätta att straffa någon som suttit av sitt straff. Det är ett tragiskt levnadsöde från start och jag tycker att det är rätt intressant att höra vad hon själv har att säga. Hon sitter inte längre inspärrad på ett fängelse utan ska under det kommande året försöka lära sig att fungera som en fri människa med allt vad det innebär för en människa som missat i stort sett all samhällsutveckling de senaste 28 åren. Jag vet inte vad du har för källor till dina påståenden om vad hon gjort sig skyldig till men faktum kvarstår att hon inte har mördat någon även om hon varit med.
Solstorm
10-06-2010, 15:15
Källorna är tidningar och tv, kanske inte så pålitliga men några andra källor har vi väl inte. Hon har i tv erkänt att hon planerade ett mord som två andra män genomförde.
Nu tror ju inte jag att hon har levt på det sättet som hon gjort för att få uppmärksamhet. Tyvärr så när tidningarna skriver mycket om brottslingar så får de ofta en kändisstatus som lockar en del andra. Det finns ju faktiskt personer som mördat för att få uppmärksamhet. (Jag upprepar, jag är säker på att Annika inte tänkte så). Det blir någon slags glorifiering kring de kriminella som jag har svårt att tåla.
AndersKbg
10-06-2010, 15:21
Självklart är hon medskyldig till mord, precis som hon dömdes för. Sitter man och laddar om sin pojkväns revolver under tiden som han skjuter poliser så kan åtminstone inte jag se det annorlunda. Hon hade tidigare varit inblandad i mord/dråp, rån, knarkaffärer och en hel del annat. Den svenska medias bild av henne är grovt missvisande. Än så länge är hon inte fri och borde således inte ha i etern att göra.
Vem ska kandidera nästa sommar tycker ni? Anders Eklund?
CITAT (Solstorm @ 10-06-2010, 16:15)  Källorna är tidningar och tv, kanske inte så pålitliga men några andra källor har vi väl inte. Hon har i tv erkänt att hon planerade ett mord som två andra män genomförde. Kärrona är tv o tidningar och dessa journalister har bla läst förundersökningar och rättegångsprotokoll. Räcker inte det??? CITAT (*Stintan* @ 10-06-2010, 16:00)  Jag vet inte vad du har för källor till dina påståenden om vad hon gjort sig skyldig till men faktum kvarstår att hon inte har mördat någon även om hon varit med. Om du är påläst inom juridiken så borde du veta om att be en person mörda en annan person kan ge högre straff än att utföra mordet själv.
*Stintan*
10-06-2010, 16:25
CITAT (Ralf @ 10-06-2010, 16:25)  Kärrona är tv o tidningar och dessa journalister har bla läst förundersökningar och rättegångsprotokoll. Räcker inte det???
Om du är påläst inom juridiken så borde du veta om att be en person mörda en annan person kan ge högre straff än att utföra mordet själv. Ja jag vet det och jag erkänner villigt att jag inte vet allt hon gjort sig skyldig till. Hon förnekar ju inte själv heller sin inblandning. Jag kan ändå tycka att hon sonat sina brott efter 28 år i fängelse och att det är intressant att höra vad hon har att säga.
Gossen Ruda
10-06-2010, 16:35
Beträffande hennes erkännanden... Den amerikanska "rättvisan" innehåller en del kufiska saker. Man kan exempelvis få straffrabatt och få ett mildare straff om man erkänner ett brott än om man hävdar sin oskuld och blir dömd mot sitt nekande, även om man ÄR oskyldig. Att bli oskyldigt dömd i USA är ganska lätt, särskilt om man har andra brott i bagaget. Den allmänna meningen där är att det är bättre att döma än att frikänna. Skall man bli frikänd i knepiga mål gäller det att ha pengar för att kunna hyra duktiga lagvrängare. Glöm sen inte att hon i flera år försökt få ett tidsbestämt straff, att i det läget hävda sin oskuld slår bara tillbaka. Då har hon ju inte "sonat sitt brott", som många här hävdar, och kan glömma att bli frisläppt. Jag väntar nog tills hon kommit ut helt och hör vad hon har att säga innan jag tar slutgiltig ställning.
*Stintan*
10-06-2010, 17:04
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2010, 17:35)  Beträffande hennes erkännanden... Den amerikanska "rättvisan" innehåller en del kufiska saker. Man kan exempelvis få straffrabatt och få ett mildare straff om man erkänner ett brott än om man hävdar sin oskuld och blir dömd mot sitt nekande, även om man ÄR oskyldig. Att bli oskyldigt dömd i USA är ganska lätt, särskilt om man har andra brott i bagaget. Den allmänna meningen där är att det är bättre att döma än att frikänna. Skall man bli frikänd i knepiga mål gäller det att ha pengar för att kunna hyra duktiga lagvrängare. Glöm sen inte att hon i flera år försökt få ett tidsbestämt straff, att i det läget hävda sin oskuld slår bara tillbaka. Då har hon ju inte "sonat sitt brott", som många här hävdar, och kan glömma att bli frisläppt. Jag väntar nog tills hon kommit ut helt och hör vad hon har att säga innan jag tar slutgiltig ställning. Det jag avsåg, när jag skrev att hon inte förnekar sina brott, var det hon sa i det nyligen sända tv-programmet om henne och då befann hon sig ju på det ställe där hon nu befinner sig och jobbar med hundar.
Aqvakul
10-06-2010, 17:07
Ingen som vill diskutera någon annan sommarpratare?
Meriona
10-06-2010, 17:10
CITAT (*Stintan* @ 10-06-2010, 17:25)  Ja jag vet det och jag erkänner villigt att jag inte vet allt hon gjort sig skyldig till. Hon förnekar ju inte själv heller sin inblandning. Jag kan ändå tycka att hon sonat sina brott efter 28 år i fängelse och att det är intressant att höra vad hon har att säga. Det skriver jag under på jag med. 28 år räcker, det är ingen seriemördare eller pedofil det handlar om. Jag tror att sannolikheten är ganska låg att hon kommer att göra nåt kriminellt när hon blir utsläppt. När sänds det programmet, kanske till och med jag skulle försöka lyssna på det? CITAT (Aqvakul @ 10-06-2010, 18:07)  Ingen som vill diskutera någon annan sommarpratare?  Jojomen nämn namnet på någon som jag känner igen bara!
Dessa två ser jag fram emot att lyssna på Micael Dahlén Ekonomiprofessor http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3713624Johanna Koljonen, journalist/filmfantast på bla SR och DN http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3713735
Tycker det är väldigt bra blandning. Gärna ännu fler mindre kända. Annika Östberg är höjdpunkten. Har följt hennes öde länge o är väldigt glad att hon är hemma igen.
Här är programmet:
26 Annika Sörenstam - f.d. professionell golfspelare 27 Eva Dahlgren - artist, låtskrivare 28 Babak Najafi - filmare, regissör 29 Pär Johansson - grundare Glada Hudik-teatern 30 Per Holknekt - modedesigner, entrepenör
JULI 1 Natasha Illum Berg - professionell storviltsjägare, författare 2 Rolf Ekéus - diplomat 3 Eva Gabrielsson - arkitekt, livskamrat Stieg Larsson 4 Ulf Malmros - regissör, manusförfattare 5 Anna Carrfors Bråkenhielm - rådgivare Silverback 6 Nicklas Lundblad - samhällspolitisk rådgivare, Google 7 Viveca Sten - deckarförfattare, chefsjurist 8 Amanda Jenssen - artist, låtskrivare 9 Micael Bindefeld - eventarrangör, pr-konsult 10 Meta Velander - skådespelare 11 Mats Sundin - f.d. professionell ishockeyspelare 12 Jill Johnson - sångerska 13 Elisabeth Åsbrink - journalist, författare 14 Lennart Jirlow - konstnär 15 Micael Dahlén - professor företagsekonomi 16 Aris Fioretos - författare, översättare 17 Christer Sjögren - sångare 18 Anneli Alhanko - prima ballerina assoluta, hovdansare 19 Christine Meltzer - programledare, komiker, skådespelare 20 Andres Lokko - skribent, manusförfattare 21 Tina Jansson - lyssnarnas sommarvärd, lärare 22 Ulf Danielsson - professor teoretisk fysik 23 Anette Norberg - olympisk mästare curling, avdelningschef 24 Percy Barnevik - ordförande stiftelsen Hand in Hand International 25 Johan Rabaeus - skådespelare 26 Karin Johannisson - professor idéhistoria 27 Maria Akraka - företagare, f.d. medeldistanslöpare 28 Andreas Lundstedt - sångare, artist 29 Pija Lindenbaum - bilderboksskapare 30 Per Morberg - programledare, kock, skådespelare 31 Håkan Lans - uppfinnare, ingenjör
AUGUSTI 1 Johanna Koljonen - programledare, filmkritiker 2 Lars Jonsson - konstnär, ornitolog 3 Claudia Galli - skådespelare 4 Birgitta Stenberg - författare, konstnär 5 Nils Landgren - trombonist, orkesterledare 6 Therese Alshammar - världsmästare i simning 7 Peter Andersson - skådespelare 8 Annika Östberg 9 Björn af Kleen - kulturjournalist 10 Lena Olving - vice vd Saab 11 Vanna Rosenberg - skådespelare 12 Ted Harris - teologie doktor, präst 13 Darin Zanyar - sångare, artist 14 Monika Fagerholm - författare 15 Staffan Scheja - konsertpianist, professor 16 Johannes Anyuru - poet 17 Henrik Hjelt - komiker, skådespelare 18 Annika Linde - statsepidemiolog, professor 19 Anna Odell - konstnär 20 Tommy Körberg - sångare, artist 21 Josephine Bornebusch - skådespelare, komiker 22 Niklas Rådström - författare
CITAT (Meriona @ 10-06-2010, 18:10)  Det skriver jag under på jag med. 28 år räcker, det är ingen seriemördare eller pedofil det handlar om. Jag tror att sannolikheten är ganska låg att hon kommer att göra nåt kriminellt när hon blir utsläppt. När sänds det programmet, kanske till och med jag skulle försöka lyssna på det? Jojomen nämn namnet på någon som jag känner igen bara!  Japp Håller med 28 år räcker dubbelt upp men nu är hon nästan fri o kan börja leva. Låt oss diskutera några andra.
Aqvakul
10-06-2010, 19:49
Tre godbitar:
Björn af Kleen, ung kulturjournalist, har skrivit en intressant bok om den svenska adelns framgångsrika kamp för att behålla och utöka sina stora jordinnehav..
Meta Velander har ett rikt skådespelarliv att ösa ur..
Håkan Lans, vår störste uppfinnare i nutid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|