Sidor: 1, 2
Christina i Taxinge~
Jag vet att Anma(?) tog upp detta i en tråd för nån tid sedan och de flesta tror jag, ansåg sig kunna skilja på sak & person vid diskussioner här på forumet.
Nu är jag nyfiken nog att fråga samma sak och ni behöver inte svara med inlägg om ni inte vill, men det vore kul att se i statistik hur det ser ut.....
Jag undrar helt enkelt därför att jag medger att jag ibland har lite svårt att skilja de två....... *skäms*
Aqvakul
Försöker, men helt klarar jag nog inte det...
bergvallmo
Ja det måste jag väl säga att jag kan, då jag inte känner en endaste människa här biggrin.gif
Piccante
försöker så gott jag kan.
Alba
Många tror sig kunna skilja på sak och person men hur är det i praktiken. confused.gif

Jag försöker så gott det går - men det är inte lätt alla gånger.
abbbe
Hur menar du, att skilja på sak och person? confused.gif
Berith
Ja! - jag försöker... yes.gif

Nej! - jag klarar det inte alltid... no.gif

Ibland! - går det bra, ibland inte... dunno.gif
*Stintan*
Försöker men lyckas väl inte alltid. Sen undrar jag om det alltid är så nödvändigt.
herkules
självklart! wink.gif
Myosotis
Röstade nej fast jag lyckas ibland och försöker för det mesta. Men vissa tål jag bara inte och då kan/vill jag inte heller ha en diskussion med dem om något annat, okontroversiellt. Jag vill inte prata med dem alls.
mamamaggan
Har svårt att alltid göra det faktiskt , ibland blir man bara så in i Norden trött på någon som inte vill förstå vad man skriver.
AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 08-06-2010, 19:18) *
Försöker men lyckas väl inte alltid. Sen undrar jag om det alltid är så nödvändigt.

Otippat svar ifrån dig. -Not.
Självklart är det nödvändigt. Eller anser du att personer du ogillar alltid har fel oavsett vad de tycker?
*Stintan*
Du själv då? Du försöker ju inte ens verkar det som. Din fråga förstår jag inte alls vad den har med min fundering att göra.
Anma
Hmm... På forumet utåt kan jag nog det, hoppas jag. Däremot finns det vissa, minst en, som jag ofta får en massa surkommentarer till i huvudet i varje tråd jag ser den signaturen, men jag går aldrig i min egen fälla. Låter bli att svara helt eller så tänker jag efter noga ett svar för att den ska bli hövdlig. Detta gäller alltså i trådar som inte handlar om det vi rykt ihop i tidigare.
Motti
Om det är något som man brinner starkt för kan det nog ibland vara svårt att skillja på sak och person,men när svallet lagt sig kan man nog se personen och åsikterna separat och alla har vi ju olika åsikter det är det som gör en diskution eller en debat.,det är ju också en social del att utbyta åsikter.
kerstin z5-6
ja, fast jag yttrar mig mkt sällan i denna avdelning..
Christina i Taxinge~
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-06-2010, 20:01) *
ja, fast jag yttrar mig mkt sällan i denna avdelning..

Synd, Kerstin!
Du kunde bli som en stadig norrländsk fura i stormen ibland! giggle.gif
Den här avdelningen är faktiskt rolig att vara i! smile.gif
AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 09-06-2010, 16:25) *
Du själv då? Du försöker ju inte ens verkar det som. Din fråga förstår jag inte alls vad den har med min fundering att göra.

Japp, jag är så pass konsekvent så jag skiljer definitivt på sak och person.
Man kan ju inte tycka att en sosse har fel i allt bara för att sossen är sosse eller?
Men det är så det går till här på odla. Jag vet inget annat forum som det visar sig så tydligt på.
*Stintan*
CITAT (AndersKbg @ 10-06-2010, 03:13) *
Japp, jag är så pass konsekvent så jag skiljer definitivt på sak och person.
Man kan ju inte tycka att en sosse har fel i allt bara för att sossen är sosse eller?
Men det är så det går till här på odla. Jag vet inget annat forum som det visar sig så tydligt på.

Det är ju precis det du inte är när du ger dig på mig istället för det tråden handlar om.
Dessutom tror jag inte att någon alltid har fel. Ibland är man oense och ibland överens.
Aqvakul
Nästan hälften av de som svarat kan (alltid) skilja på sak och person. Jag vet inte om man ska bli oerhört imponerad eller om man kan ana ett visst önsketänkande?
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2010, 08:21) *
Nästan hälften av de som svarat kan (alltid) skilja på sak och person. Jag vet inte om man ska bli oerhört imponerad eller om man kan ana ett visst önsketänkande?

Önsketänkande eller dålig självinsikt kanske.

Känns skönt att jag röstade "ibland". angel_not.gif
skogstroll
Jag röstade också ibland, måste säga att jag ibland kan möjligen pyttepyttelite ha en något förutfattad känsla av att vissa alltid vill bråka med vissa andra. Men jag är säkert inte bättre själv whistling.gif Självkritik är en skön grej tycker jag tongue.gif
Gunilla T

Ja, det är imponerande - själv kan jag inte skilja på sak och person. När det gäller saker som är oväsentliga, som Viktorias bröllop eller liknande har jag inga som helst problem, inte heller med folks politiska uppfattning men...

om någon börjar berätta att hon/han har som vana att försöka köra över katter eller att personen roar sig med att riva ner fågelbon eller plocka vingar av flygande insekter, då blir det svårt för mig.
skogstroll
CITAT (Gunilla T @ 10-06-2010, 08:44) *
om någon börjar berätta att hon/han har som vana att försöka köra över katter eller att personen roar sig med att riva ner fågelbon eller plocka vingar av flygande insekter, då blir det svårt för mig.

ja då brister det för mig med! tummenupp.gif
Gunilla T
Jaa, jag tror vi alla har saker som när det tangerar vår moral eller våra värderingar får svårt att skilja på sak/person.

Vad sägs om trädgårdsförolämplingar sick.gif ?

När vi hade öppen trädgård för några veckor sedan kommer en dam farande och traskade snabbt igenom hela trädgården, ställde sig framför mig, satte armarna i sidorna och frågade: "Varför har du inte namnetiketter på alla växter?"....jag tycker inte det är estetiskt tilltalande och dessutom tar fåglarna lapparna.

"Jahaa...." vad är detdär för växt?...en Hosta, svarade jag varvid damen började hosta och harkla och gapskratta.

"Och vilket samfund betalar sån´t här då?" ....inget, det är helt ett privat initiativ som vi bekostar själva.

"Jassååå, då gör ni det bara för att visa hur duktiga ni är"

Som gäst i mitt hem uppträdde hon ohyfsat och jag har mycket svårt att se henne som enbart okunnig i trädgårdssammanhang.
skogstroll
CITAT (Gunilla T @ 10-06-2010, 09:18) *
Jaa, jag tror vi alla har saker som när det tangerar vår moral eller våra värderingar får svårt att skilja på sak/person.

När vi hade öppen trädgård för några veckor sedan kommer en dam farande och traskade snabbt igenom hela trädgården, ställde sig framför mig, satte armarna i sidorna och frågade: "Varför har du inte namnetiketter på alla växter?"....jag tycker inte det är estetiskt tilltalande och dessutom tar fåglarna lapparna.

"Jahaa...." vad är detdär för växt?...en Hosta, svarade jag varvid damen började hosta och harkla och gapskratta.

"Och vilket samfund betalar sån´t här då?" ....inget, det är helt ett privat initiativ som vi bekostar själva.

Som gäst i mitt hem uppträdde hon ohyfsat och jag har mycket svårt att se henne som enbart okunnig i trädgårdssammanhang.

helt uppenbart en morrhoppa, hon hade inte blivit långvarig hemma hos mig kan jag säga
aanderss
de tror jag
AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 10-06-2010, 08:16) *
Det är ju precis det du inte är när du ger dig på mig istället för det tråden handlar om.

Haha, dumbom.
Det är exakt detta tråden handlar om och det exakt du som inte skiljer på sak och person. Med flera.

Ha en bra dag!
MegaErnst
CITAT (*Stintan* @ 08-06-2010, 19:18) *
Sen undrar jag om det alltid är så nödvändigt.

Skriver man så har man nog helt enkelt inte förstått frågan.

Nu har jag inte varit speciellt aktiv på just det här forumet, men generellt kan jag säga att väldigt många har oerhörda problem med detta. Kanske borde sådant här tillsammans med källkritik bli obligatoriskt i skolan, för bristerna är enorma.
*Stintan*
CITAT (AndersKbg @ 10-06-2010, 10:08) *
Haha, dumbom.
Det är exakt detta tråden handlar om och det exakt du som inte skiljer på sak och person. Med flera.

Ha en bra dag!

Av vilken anledning drar du in mig som person? Tråden handlar väl inte om mig.

CITAT (MegaErnst @ 10-06-2010, 10:32) *
Skriver man så har man nog helt enkelt inte förstått frågan.

Nu har jag inte varit speciellt aktiv på just det här forumet, men generellt kan jag säga att väldigt många har oerhörda problem med detta. Kanske borde sådant här tillsammans med källkritik bli obligatoriskt i skolan, för bristerna är enorma.

Jag tycker nog att det beror lite på vad man diskuterar och att det faktiskt inte alltid finns en klar gräns mellan sak och person.
MegaErnst
CITAT (*Stintan* @ 10-06-2010, 10:42) *
Jag tycker nog att det beror lite på vad man diskuterar och att det faktiskt inte alltid finns en klar gräns mellan sak och person.

Quod erat demonstrandum;)
*Stintan*
CITAT (MegaErnst @ 10-06-2010, 10:48) *
Quod erat demonstrandum;)

Tja redan de gamla grekerna körde med härskarfasoner.
herkules

jag skulle välja att bli oerhört imponerad och sen kan man leva lycklig i alla sina dar! smile.gif
Myosotis
CITAT (Gunilla T @ 10-06-2010, 09:18) *

blink.gif Ja det var ju en märklig attityd, hoppas du kastade ut henne.

biggrin.gif
Solstorm
Jag röstade ibland. Ofta går det att skilja på sak och person men vissa åsikter kan säja en hel del om en person. Om någon kommer med militanta facistiska åsikter så tycker inte jag bara att det handlar om sak, då tycker jag att det säjer en del om personen också.
anne-li i olofstorp
Men! Alltså! Antingen har jag fattat helt fel eller så är det några andra som gjort det!
Att skilja på sak och person, har faktiskt inte något att göra med att man måste älska eller ens acceptera andra..... Det har att göra med att man kan ha diskussioner, tycka olika men ändå tycka om eller i alla fall respektera den andra.....
Den situationen som Gunilla T beskrev är inte fråga om att skilja på sak och person..... Det är bara att bära ut ur trädgården, inte vill du väl gilla den här kvinnan????
Alltså. Fritt fram att tycka illa om folk som beter sig så illa..... thumbdown.gif
Och gilla dom som tilltalar dig, oavsett om ni är oense i sakfrågor.... kompiskram.gif
Solstorm
CITAT (anne-li i olofstorp @ 10-06-2010, 13:59) *
Men! Alltså! Antingen har jag fattat helt fel eller så är det några andra som gjort det!
Att skilja på sak och person, har faktiskt inte något att göra med att man måste älska eller ens acceptera andra..... Det har att göra med att man kan ha diskussioner, tycka olika men ändå tycka om eller i alla fall respektera den andra.....
Den situationen som Gunilla T beskrev är inte fråga om att skilja på sak och person..... Det är bara att bära ut ur trädgården, inte vill du väl gilla den här kvinnan????
Alltså. Fritt fram att tycka illa om folk som beter sig så illa..... thumbdown.gif
Och gilla dom som tilltalar dig, oavsett om ni är oense i sakfrågor.... kompiskram.gif

Så rätt, så rätt!
Huggorm
"ibland" känns som ett dåligt alternativ, det hade varit bättre med "oftast"
Lokan
Men .... är det inte åsikterna som 'gör' en person??? blink.gif
herkules
CITAT (Lokan @ 10-06-2010, 14:50) *
Men .... är det inte åsikterna som 'gör' en person??? blink.gif

visst är det så. problemet är oftast inte om man kan skilja på sak och person utan att man tar sig själv på för stort allvar! smile.gif
mamamaggan
Är det inte så att när man skiljer på sak och person så kan man fortfarande respektera eller t o m tycka om en person fast man har olika åsikter ??!!

Att inte gå till personangrepp när man diskuterar , att undvika att t ex säga " din dumma dj-l " eller " det är klart att du som ser ut som du gör tycker så " , det är väl att kunna skilja på sak och person.

kikki
Jeg finner ikke ut av noen her da jeg gjentatte ganger aldri får svar eller noe,så egentlig,har jeg ikke noe på Odla å "gjøre" blir "oversett" uansett., enten er det språket ,men jeg prøver på mitt beste å forstå svensk, men våger aldri skrive!
andersen
CITAT (kikki @ 10-06-2010, 16:42) *
Jeg finner ikke ut av noen her da jeg gjentatte ganger aldri får svar eller noe,så egentlig,har jeg ikke noe på Odla å "gjøre" blir "oversett" uansett., enten er det språket ,men jeg prøver på mitt beste å forstå svensk, men våger aldri skrive!

Det är nog språket, man blir lätt osäker på vad man skall svara om man inte riktigt förstår den som man skall skriva ett svar till, men ge inte upp skriv mera på odla så skall du se att svaren tillbaka till dej kommer.
Christina i Taxinge~

Men så tråkigt att det blivit så, Kikki!
Inte är norska särskilt svårt att förstå.....
Däremot kanske vi inte vet nåt om norska odlingszoner och förhållanden och då kan det vara svårt att svara.
Kan det vara så att du ställer för avancerade frågor??? ohmy.gif
Jag antar att det är i de olika trädgårdsforumen som du brukar skriva?
Tror inte jag sett dig här i det Allmänna forumet tidigare....
Meriona
Kikki jag tror att det kan vara språket som de andra tror! Det jag sett av dig är bara gott, så att någon skulle låta bli att svara av den anledningen går bort helt.
Även om jag bor någorlunda nära gränsen och tycker mig förstå ganska väl, så kan den exakta innebörden i orden ibland vara tveksam. Men visst är man dum då som inte ber dig/andra förklara mer. blush.gif
kikki
Tusen takk til dere 3 som har svart meg,jeg har jo nesten ikke skrevet her inne,sett litt på planter,mulig bedt om bytte,men svaret,kommer aldri. Det som gjør jeg er med,er jo jeg ser dere har så masse flotte planter, ulike de vi har, og jeg bor jo på Vestlandet ved Bergen, zone 3, så hensyn til akkurat vekst,skulle da ikke være såå vanskelig,ifall så kunne man da spørre om vekstzone. Jeg har vært med så lenge her,og enda føler jeg meg som en fremmed "fugl", kontakter er og vanskelig å få,jeg som liker såå godt å bli kjendt med blomstermennesker,og SÅ vanskelig,er da vel ikke norsk vel??? Dette er første gang jeg "legger" frem hvordan det er som norsk her på Odla.!!Jeg har jo spesiell norsk hage,men har funnet lite glede å legge bilder inn heller.Jeg har aldri stilt vanskelige spørsmål, kun vært og sett på hager og krukkvekster, så nå har jeg også stemt og tror nok ikke det blir mer skriveri fra Kikki.
Meriona
Det är klart att du ska fortsätta skriva Kikki, det är väl vi som får bli lite mindre bekväma och försöka förstå lite bättre!
Christina i Taxinge~
Kikki, det är klart du ska skriva här i forumet!!!
Kommer inget svar kan du alltid skicka ett PM till mig - jag LOVAR att svara! biggrin.gif
Och jag hoppas jag kan svaret..... shy.gif
Myosotis

Jag tror inte att det är språket. Jag tyckte att det var lite så i början, när man var ny här och inte hade skrivit så mycket. Ibland fick jag svar av hjälpsamma personer, ibland kände jag mig ignorerad. Det händer fortfarande ibland i vissa avdelningar, jag fick noll svar för ett tag sen på en fråga som kanske var för udda. Har man mer funderingar eller grubblerier så är det kanske ingen som vet svaret helt enkelt. Klart du ska fortsätta skriva! kompiskram.gif
Berith
CITAT (Myosotis @ 11-06-2010, 11:51) *
Jag tror inte att det är språket. Jag tyckte att det var lite så i början, när man var ny här och inte hade skrivit så mycket. Ibland fick jag svar av hjälpsamma personer, ibland kände jag mig ignorerad. Det händer fortfarande ibland i vissa avdelningar, jag fick noll svar för ett tag sen på en fråga som kanske var för udda. Har man mer funderingar eller grubblerier så är det kanske ingen som vet svaret helt enkelt. Klart du ska fortsätta skriva! kompiskram.gif

Nu känns det som om man skulle leta upp en massa 0-besvarade frågor bara för att inte nån ska känna sej utanför... crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon