|
bergvallmo
13-06-2010, 13:21
Det börjar dra ihop sig till semester. Har på senare år börjat lyssna på mycket böcker, men jag handläser också fortfarande Dela gärna med er om ni har läst/lyssnat på några bra böcker. Nu håller jag på med Johan Theorins tredje bok Blodläge. De två första var bra. Såg att Jo Nesbö har kommit ut med en ny Pansarhjärta, så det får bli nästa. Har läst alla andra så det ser jag fram emot.
ninnisky
13-06-2010, 14:01
Har precis Blodläge av Johan Theorin bakom mig. Även den är riktigt bra! Kan också varmt rekommendera Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Satirisk humor, underbart språk och ett oväntat slut.
Började igår på Jeffrey Archers Drömmen om Everest. Den är baserad på George Mallerys liv - mannen som kan ha varit den förste som bestigit Mount Everest.
Jag har många spännande böcker framför mig eftersom jag börjat en ny omgång Bokia Låna & läs .
sommarhumla
13-06-2010, 15:43
Twilight-serien överraskade mig. Hade ingen tanke på att läsa Stephenie Meyers böcker, än mindre se filmerna, men jag fick låna böckerna av en arbetskamrat och blev glatt överraskad. Ytterligare en arbetskamrat lånade böckerna efter mig och hon slukade alla böcker på en vecka och hade samma åsikt som mig att det känns som man är en i gänget och samtidigt som man vill veta vad som händer på nästa sida så vill man inte att boken ska ta slut, svårt att förklara känslan. Böckerna handlar om Bella som blir förälskad i vampyren Edward, hon är även förälskad i Jacob men inte riktigt på samma sätt...och deras öden och äventyr. Jag trodde böckerna skulle vara barnsliga och lite tonårsfjantiga, men Stephenie skriver så bra.
Meriona
13-06-2010, 17:27
Jag har just lånat Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson efter att Myosotis rekommenderat den. Nu har jag inte hunnit börja läsa den ännu, men den är säkert jättebra, Myo har god smak!
Aqvakul
13-06-2010, 17:33
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 18:27)  Jag har just lånat Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson efter att Myosotis rekommenderat den. Nu har jag inte hunnit börja läsa den ännu, men den är säkert jättebra, Myo har god smak!  Den är jättebra!
Jag kan rekomendera att läsa biografin om Håkan Lans uppfinnaren som ska sommarprata i sommar  Intressant läsning då han är en av teknikerna bakom datormusen, skapare av satelitsystem, har patent för färg i datorerna mm. Kopierade detta från Wikipedia: "Författaren David Lagercrantz skrev år 2000 en biografi Ett svenskt geni : berättelsen om Håkan Lans och kriget han startade, ISBN 91-7643-765-5. Boken kom i en ny utökad upplaga 2006 med ny information."
Aqvakul
13-06-2010, 20:23
CITAT (Tikka @ 13-06-2010, 21:22)  Jag kan rekomendera att läsa biografin om Håkan Lans uppfinnaren som ska sommarprata i sommar  Intressant läsning då han är en av teknikerna bakom datormusen, skapare av satelitsystem, har patent för färg i datorerna mm. Kopierade detta från Wikipedia: "Författaren David Lagercrantz skrev år 2000 en biografi Ett svenskt geni : berättelsen om Håkan Lans och kriget han startade, ISBN 91-7643-765-5. Boken kom i en ny utökad upplaga 2006 med ny information." Jo, den är mycket intressant!
En bra svensk kriminalroman jag kan rekommendera är "Den farliga leken" Mari Ljungstedt, har läst alla hennes böcker gillar hennes sätt att skildra Gotland.
bergvallmo
13-06-2010, 21:14
Härligt, tack för era läserfarenheter. Om ni skulle vara intresserad av något mycket trevligt lättläst så rekomenderar jag Kajsa Ingemarsons Bara vanligt vatten och Sara Kadefors Borta bäst. Det är mycket trevliga böcker som man blir glad av att läsa eller lyssna på
Aqvakul
16-06-2010, 13:07
Jag läser Tony Samuelssons "Jag var en arier" - en kontrafaktisk berättelse i ett Sverige 1976, där Htler vunnit kriget och Europa är organiserat efter führerns principer. Intressant och spännande...
herkules
16-06-2010, 13:19
läs Ken Folletts En värld utan slut, Svärdet och spiran, minns inte om där är en bok till som hör ihop m de två första.
ninnisky
16-06-2010, 18:56
"Kajsa Ingemarsons Bara vanligt vatten och Sara Kadefors Borta bäst. Det är mycket trevliga böcker som man blir glad av att läsa eller lyssna på  [/quote] jaa, verkligen
bergvallmo
16-06-2010, 19:15
Ja, ninnisky... Fler trevliga är Karin Brunk Holmqvists böcker: Rosa elefanter, Sirila gäntlemän sökes och PotensgivarnaLikaså Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvannMan ler när man läser och även efteråt när man tänker på dem
Piannisten en mycket läsvärd bok om en Jude som klarar sig undan koncentrasionslägren tack vare att han är en mycket duktig Piannist,tyvär har jag glömmt författarens namn !Vet att det gjorts en film på boken.
Aqvakul
16-06-2010, 21:51
CITAT (Motti @ 16-06-2010, 22:47)  Piannisten en mycket läsvärd bok om en Jude som klarar sig undan koncentrasionslägren tack vare att han är en mycket duktig Piannist,tyvär har jag glömmt författarens namn !Vet att det gjorts en film på boken. Wladyslaw Szpilman skrev den självbiografiska boken. Roman Polanski regisserade filmen.
Tack Aqva :)boken var hänryckande filmen så där,konstigt !böckerna är alltid bättre än filmerna som görs på dom ! Skulle vilja passa på att rekomdera "Greven av Montechristo!av Alexander Duma,dom böckerna bara slukar en med hull och hår så se till att läsa dom när ni har mycket fritid
skogstroll
17-06-2010, 11:07
CITAT (ninnisky @ 13-06-2010, 15:01)  Har precis Blodläge av Johan Theorin bakom mig. Även den är riktigt bra! ja sjukt bra, de två tidigare var också ruskiga och bra... ännu bättre tycker jag faktiskt. Tror jag ska köpa en hög deckare och ligga i hängmattan och rysa  och frysa... och kanske ta en lur också hihi
Aqvakul
17-06-2010, 21:48
CITAT (skogstroll @ 17-06-2010, 12:07)  ja sjukt bra, de två tidigare var också ruskiga och bra... ännu bättre tycker jag faktiskt. Tror jag ska köpa en hög deckare och ligga i hängmattan och rysa  och frysa... och kanske ta en lur också hihi Skumtimmen!
gräsfritt
17-06-2010, 22:52
Jag har nyligen avslutat två böcker som gav stor behållning.
Dödligt angrepp som handlar om miniubåtsräden med slagskeppet Tirpitz. Alf R. Jacobsen.
Vi, de drunknade. Carsten Jensen.
Senaste boken Svärdet och spiran av Ken Follett är nu påbörjad. Verkar lite jobbig och är undanlagd t.v.
Trevlig sommar!
herkules
17-06-2010, 23:15
CITAT (gräsfritt @ 17-06-2010, 23:52)  Senaste boken Svärdet och spiran av Ken Follett är nu påbörjad. Verkar lite jobbig och är undanlagd t.v. Trevlig sommar! ge inte upp, det är bra böcker!
skogstroll
18-06-2010, 08:08
CITAT (Aqvakul @ 17-06-2010, 22:48)  Skumtimmen!  ja den är bra! ska nog slå mig själv i huvet med en träpåk så jag tappar minnet och kan läsa den igen
Aqvakul
18-06-2010, 08:51
CITAT (skogstroll @ 18-06-2010, 09:08)  ja den är bra! ska nog slå mig själv i huvet med en träpåk så jag tappar minnet och kan läsa den igen  Jo, så kan man tänka ibland..
bergvallmo
18-06-2010, 21:05
Jag skulle också kunna knacka mig själv i huvet för att glömma Jeffrey Archer, Dömd till fängelse.  Den är spännande och mycket väl skriven.
Hej i sommarvärmen! Vilka bra tips var inne på bokus där hade de flera av tipsen som pocker för 45kr.styck +köp 4 betala för 3! Så nu har jag laddat upp! brukar köpa några glassiga magasin på semestern men blir besviken varje gång det är ju så lite å läsa Känns som jag gjort ett riktigt fynd och tack vare denna tråden  Här kommer mitt tips Nora Roberts Begravt i glömska spännande och MYCKET romantisk! ändrat stavfel/Pia
ninnisky
24-06-2010, 13:29
CITAT (Meriona @ 13-06-2010, 16:27)  Jag har just lånat Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson efter att Myosotis rekommenderat den. Nu har jag inte hunnit börja läsa den ännu, men den är säkert jättebra, Myo har god smak!  Tyckte den verkar väldigt intressant - så igår köpte jag den på Bokia. Det får bli min läsning närmaste veckan.
Meriona
24-06-2010, 13:55
Den var jättebra Ninnisky, ska försöka ett par böcker till av henne på måndag på bibblan tänkte jag! (Fast jag läste ut den på 2 dagar, iochförsig var jag sjuk.) Enda nackdelen var att den var tung och tjock, det är lite jobbigt om man måste ligga och läsa tycker jag. Igår läste jag ut Traci Lords Nattens Barn. Ganska tragisk historia men ändå intressant och alldeles sann.
bergvallmo
30-06-2010, 13:15
Min senaste nylästa bok är nu Håkan Nessers De ensamma. Det är den fjärde av hans böcker med kommisarie Barbarotti. Lite annorlunda och intressanta böcker är det
bergvallmo
19-07-2010, 13:23
Kan varmt rekomendera läsa/lyssna på Catharina Ingelman Sundbergs böcker Brännmärkt, förföljd och befriad.
Fängslade böcker om den unga borgarhustrun Anne Persdotter på 1390-talet i Sverige. Trevligt och intressant med historia inbakat.
ninnisky
19-07-2010, 13:49
Har kommit halvvägs på Paganinikontraktet. Vet inte om jag tycker den är såå bra som recensionerna säger. CITAT (Meriona @ 24-06-2010, 12:55)  Den var jättebra Ninnisky, ska försöka ett par böcker till av henne på måndag på bibblan tänkte jag! (Fast jag läste ut den på 2 dagar, iochförsig var jag sjuk.) Enda nackdelen var att den var tung och tjock, det är lite jobbigt om man måste ligga och läsa tycker jag. Igår läste jag ut Traci Lords Nattens Barn. Ganska tragisk historia men ändå intressant och alldeles sann. den boken gillade jag verkligen - tackar för tipset
Meriona
19-07-2010, 13:55
Molnfri bombnatt var Myos tips från början, hon får ta åt sig äran.  jag har fortfarande inte kommit iväg och lånat de andra två böckerna av Vibeke O. Jag har däremot hunnit igenom 4 st AgathaChristie och 3 st Elsi Rydsjö sen sist. Är inne i en läsperiod, det där kommer och går.  Däremot hörde jag två boktips på radion förra veckan som jag tänkte gå och låna: Aidan Chambers "vykort från Ingemansland", och Makus Zusak "Boktjuven". Båda skulle utspela sig under andra världskriget och jag vet ju som sagt inte om de är bra än, men de lät spännande, så jag ska iallafall läsa dem. Så kan jag säga sen vad jag tyckte.
ninnisky
19-07-2010, 14:18
CITAT (Meriona @ 19-07-2010, 12:55)  Däremot hörde jag två boktips på radion förra veckan som jag tänkte gå och låna: Aidan Chambers "vykort från Ingemansland", och Makus Zusak "Boktjuven". Båda skulle utspela sig under andra världskriget och jag vet ju som sagt inte om de är bra än, men de lät spännande, så jag ska iallafall läsa dem. Så kan jag säga sen vad jag tyckte. .. det ser jag fram emot
Myosotis
19-07-2010, 19:46
CITAT (Meriona @ 19-07-2010, 14:55)  Molnfri bombnatt var Myos tips från början... Nejnej, det var ju aq som tipsade mig!
Håkan Nesser "Maskarna på Carmine Street" Har den som ljudbok ... han har en underbar röst som uppläsare.
ninnisky
19-07-2010, 20:39
CITAT (Myosotis @ 19-07-2010, 18:46)  Nejnej, det var ju aq som tipsade mig!  Tack både aq och myo  CITAT (netha @ 19-07-2010, 19:12)  Håkan Nesser "Maskarna på Carmine Street" Har den som ljudbok ... han har en underbar röst som uppläsare.  oh, den gillade jag som annars inte är såå förtjust i Håkan Nesser!
CITAT (ninnisky @ 19-07-2010, 21:39)  Tack både aq och myo  oh, den gillade jag som annars inte är såå förtjust i Håkan Nesser! Jag har bestämt mig för att lyssna på fler av honom ... läsarrösten betyder sååå mycket.
sqrulan
20-07-2010, 01:07
Elisabeth Nemert har skrivit otroligt bra böcker och jag säger det bara en gång till: Påven Johanna!!!!!
AndersKbg
20-07-2010, 03:02
Bäst: En nästan vanlig man Författare Dan Buthler; Dag Öhrlund
Sämst: Allt som Tomas Bolme läser. Vilken kass ljudboksläsare.
Däremot kan jag rekommendera Stefan Sauk som uppläsare. Tycka vad man vill om honom, men han är byggd för att läsa ljudböcker.
aanderss
20-07-2010, 05:06
en lustig bok är gladiatirns kamp av ricky bruch jag köpte den singerad för 15 år sedan på kiviks marknad
bergvallmo
20-07-2010, 06:02
CITAT (AndersKbg @ 20-07-2010, 04:02)  Bäst: En nästan vanlig man Författare Dan Buthler; Dag Öhrlund
Däremot kan jag rekommendera Stefan Sauk som uppläsare. Tycka vad man vill om honom, men han är byggd för att läsa ljudböcker. Japp den är kanonbra med Stefan Sauk. Han är verkligen en skicklig uppläsare. Lyssna även på uppföljaren Grannen. Riktigt bra, på gränsen till perversa böcker...
Meriona
20-07-2010, 07:41
CITAT (AndersKbg @ 20-07-2010, 04:02)  Bäst: En nästan vanlig man Författare Dan Buthler; Dag Öhrlund
Däremot kan jag rekommendera Stefan Sauk som uppläsare. Tycka vad man vill om honom, men han är byggd för att läsa ljudböcker. Jag håller absolut med om Bolme, jag försökte lyssna på Arn, men jag orkade inte. (Iochförsig orkade jag inte boken som sådan heller).
Myosotis
20-07-2010, 08:25
Jag vet inte vem det är, så nu blir jag nyfiken, hur läser han? Är det rösten? Dialekten?
Har lyssnat på Thomas Bolme i 13,5 tim .... "Dödsmässa" av Reginald Hill. Tycker att han var en ganska bra uppläsare ... inte som Håkan Nesser ... men väl lyssningsbar.  Kvinnlig favorituppläsare hittills är Katarina Everlöf.
Meriona
20-07-2010, 08:38
CITAT (Myosotis @ 20-07-2010, 09:25)  Jag vet inte vem det är, så nu blir jag nyfiken, hur läser han? Är det rösten? Dialekten? Kan inte sätta fingret på vad det är riktigt. Sövande, oengagerat? Nä jag vet inte. Å andra sidan är jag inte förtjust i ljudböcker överhuvudtaget, så vem är jag att döma. Men en duktig uppläsare kan åtminstone hålla intresset uppe. (Jag läser hellre mina böcker själv.)
CITAT (Myosotis @ 20-07-2010, 09:25)  Jag vet inte vem det är, så nu blir jag nyfiken, hur läser han? Är det rösten? Dialekten? Hör kan du ProvlyssnaProvlyssna på fler
Myosotis
20-07-2010, 08:58
Tack! Måste installera nåt först tydligen, hoppas jag lyckas lyssna senare.
CITAT (Myosotis @ 20-07-2010, 09:58)  Tack! Måste installera nåt först tydligen, hoppas jag lyckas lyssna senare. Jag fick också medd att jag måste installera något men jag klickade på Länk som stod i samma ruta och då funkade det.
AndersKbg
20-07-2010, 13:42
CITAT (bergvallmo @ 20-07-2010, 07:02)  Japp den är kanonbra med Stefan Sauk. Han är verkligen en skicklig uppläsare. Lyssna även på uppföljaren Grannen. Riktigt bra, på gränsen till perversa böcker... Tack! Som jag har väntat på den. Hade ingen aning om att den fanns ute. -->MOT AFFÄREN! CITAT (Myosotis @ 20-07-2010, 09:25)  Jag vet inte vem det är, så nu blir jag nyfiken, hur läser han? Är det rösten? Dialekten? Är det Tomas Bolme du undrar över? Isf, tänk dig att en gullig farbror läser en deckare med samma tonfall som han läser Askungen för ett litet barn. Inlevelse noll och alldeles för...kass. Man kan liksom inte läsa om hur en mördare agerar med kniv i hand och låta som en sagofarbror.
bergvallmo
20-07-2010, 17:49
CITAT (Meriona @ 20-07-2010, 09:38)  Kan inte sätta fingret på vad det är riktigt. Sövande, oengagerat? Nä jag vet inte. Å andra sidan är jag inte förtjust i ljudböcker överhuvudtaget, så vem är jag att döma. Men en duktig uppläsare kan åtminstone hålla intresset uppe.
(Jag läser hellre mina böcker själv.) Ge talböcker ett försök. För mig tog det nästan ett halvår innan jag kunde lyssna utan att tänka på annat. Det tar en stund att lära sig. Men det är verkligen värt det. Hum.. åtminstone som fyrabarnsmor med mycket städ, tvätt, mat....ja du förstår. Det känns verkligen som jag tjänar tid när jag kan lyssna på en bok i min Mp3 å lagar mat samtidigt
Meriona
20-07-2010, 19:21
CITAT (bergvallmo @ 20-07-2010, 18:49)  Ge talböcker ett försök. För mig tog det nästan ett halvår innan jag kunde lyssna utan att tänka på annat. Det tar en stund att lära sig. Men det är verkligen värt det. Hum.. åtminstone som fyrabarnsmor med mycket städ, tvätt, mat....ja du förstår. Det känns verkligen som jag tjänar tid när jag kan lyssna på en bok i min Mp3 å lagar mat samtidigt  Jag har allt provat och konstaterat att det inte är min grej. Jag klarar inte av att ha ljud rätt i öronen. Men inte ens med högtalare trivs jag, jag blir för styrd tycker jag.
Myosotis
22-07-2010, 11:46
CITAT (AndersKbg @ 20-07-2010, 14:42)  Isf, tänk dig att en gullig farbror läser en deckare med samma tonfall som han läser Askungen för ett litet barn. Inlevelse noll och alldeles för...kass. Man kan liksom inte läsa om hur en mördare agerar med kniv i hand och låta som en sagofarbror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|