Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sanslöst!, Nu börjar mobbningen igen!
          kryddan
          Inlägg 22-02-2004, 19:51
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Ralf du har helt rätt i att man inte ska klaga slentrianmässigt vare sig på byggare eller andra yrkesgrupper - och jag tror säkert att det finns kunder som ställer orimliga krav.

Jag tror inte heller att man klagar lika mycket på alla tjänster nej... Om jag får en taskig köttbit en fredagkväll svär jag en ramsa och tänker att jag BORDE gå tillbaka. Men sedan blir det inte av. Men när fönster spricker, ventilationen lägger av etc... blir man berörd över längre tid - och då klagar man. Rätt mänskligt tror jag..

Fast jag förstår fortfarande inte din kommentar på Cillas inlägg. Jag uppfattade den mest som en illa dold anklagelse att Cilla hittat på det hela. Om du inte specifikt kände till den lägenhet hon beskrev kändes det som ett trist sätt att bemöta henne.

Sedan fattar jag inte det där du skrev om att badrumsgolvet inte kan luta så mycket så att vattnet rinner av för då "tror man att man har en lindrig fylla" blink.gif Vårt badrumsgolv gjordes om just av den anledningen att vattnet inte rann av som det skulle. Vi var aldrig inblandade i diskussionen - besiktningsmannen underkände helt enkelt. Nu lutar golvet och när tvättmaskinen pajade häromveckan och vattnet rann ut rann det prydligt ner i golvbrunnen istället för att ligga kvar på golvet. .....och vi känner oss inte speciellt berusade smile.gif

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          birgitek
          Inlägg 23-02-2004, 13:18
          Länk hit: #82

Gäster

Ralf, nu har jag läst ditt inlägg en gång till och medger att jag läste väldigt slarvigt första gången.
          Ursäkta!
          Birgit Ek

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-02-2004, 21:10
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Oj vilken indignation min berättelse om väninnans lägenhet verkar ha skapat hos några här - och vilka snabba slutsatser också! Har inte varit på odla.nu på ett tag - krångel på internetlinjen igen. Tack alla för uppmuntrande mejl - jag ska besvara dem så snart jag kan!

Jag är inte precis känd för att vara snabb att kritisera hantverkare och byggjobbare, Ralf. Har haft ett eget bygge på gång under flera år och har fått rätt många kommentarer utifrån om att jag borde driva min egen rätt som byggherre hårdare när det blivit fel, kraftiga förseningar mm. Några grannar som följt bygget tycker jag ska stämma än den ena och än den andra, men det är inte min stil. Hittills har alla parter kommit överens om när det måste göras om och när vi kan låta en och annan avvikelse från det planerade vara. Det mesta har faktiskt blivit himla bra och många bygggrabbar har jag och maken blivit goda vänner med. Vi ska snart ha byggfest och vi har räknat till att minst 54 byggkillar varit här under våra fem byggår!

Ingen är perfekt och ett bygge är trots mängder av ritningar och konstruktionsdito som gjorda för att missförstånd ska ske. Det är och har varit min grundinställning.

Men så är det inte med väninnans lägenhet. Där beror felen bl a på att beställaren inte velat läsa ritningar varken före eller efter ombyggnationen. Hantverkarna har protesterat men beställaren har drivit toalett- och köksprojektet åt skogen i försök att spara pengar.

Jag är helt övertygad om att ägaren av fastigheten kommer att förlora förhandlingen som väninnan och de har nu. Skulle hon släppa in pressen (som knackat på ett otal gånger i samband med Skandiaaffärerna) skulle det bli rätt sköna foton. Även om jag hade bilder skulle jag aldrig sätta in dem här innan hennes förhandling är klar och innan hon sett om hon måste göra en strid i pressen av det hela för att bli hörd. Att Virgo kallar mina berättelser för skrönor har jag läst förut, det är inget nytt och inget som gör att jag springer och tar foton av det jag berättat.

En stor fastighetsägare är på sätt och vis mer känsliga för offentlighet än en liten radhusförening, så att göra ditt fall känt i mediakretsar Eva hjälper säkert inte dig. Det var ju ditt fall som detta handlade om från början. Hoppas din kamp går bra!

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 23-02-2004, 22:28
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT
          Att Virgo kallar mina berättelser för skrönor har jag läst förut, det är inget nytt och inget som gör att jag springer och tar foton av det jag berättat.

Nu överdriver du igen Cilla, om jag inte har blivit överfallen av alltför mycket alzheimer så har jag bara trott att dín sistnämnda berättelse (den om din vänninas badrum,kök lägenhet) är en skröna.
          Att jag skrivit tidigare att du överdriver lite, tror jag att du myser gott åt.
          tongue.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          e_sedell
          Inlägg 24-02-2004, 23:34
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Jag tror på dej cilla... men det skulle va kul o se bilder i vilket fall. Det påter ju sanslöst att det byggs om på det viset, och utom den boendes kontroll... kanske vill de bli av med henne eller något. Man vet ju alldrig...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Cilla
          Inlägg 25-02-2004, 00:06
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Erik, ska meddela om hennes fall kommer i bild i tidningen (det var nära idag också, de är ofta i krokarna och vill skriva om det) och när hon är klar med förhandlingarna ska jag fota och visa hur Skandia kan låta bygga om sina bostäder när de inte gör det för sina chefer...

Tillsvidare hoppar hon (och jag vid besök) över toastolen och lagar mat på en tvåplattespis som kan ställas ovanpå den andra vars ugnslucka inte går att öppna... Vi fnissar och skojar om den nya fina standarden. Båda har vi bott på båt och är vana vid små ytor. Men till skillnad från detta så utnyttjar man vanligtvis utrymmena i båtar långt ifrån de ideal om 4-lysrörsstandards, stora skåpluckor mm och därför fungerar det bra. Här har man velat stoppa in vanliga 60-maskiner och skåp i ett pytteutrymme och då blir det inte bara trångt utan också helgalet.

--------------------

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 25-02-2004, 09:11
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Allt behöver väl inte vara byggfusk - det kan vara bygginkompetens!

Jag har sett ett duschutrymme, byggt 2003 av en välkänd byggfirma, där inte någon vuxen kan stå rak. Man måste krypa in på alla fyra och sitta ner och duscha. Ingen har ännu försökt att duscha där, den enda gång det har använts var när min syster tvättade sin golden retriever där. Det gick om min syster satt på golvet.

Fyrklöverhusen - ritade av en känd arkitekt och prisbelönade, byggda som studentbostäder i Lund. Här kunde man bli fastklämd inne på toaletten om ugnsluckan föll ner för den blockerade toalettdörren. Det kunde bli en ren dödsfälla.

Ett bygge där det gällde tvåvåningsvillor, ritade av en arkitekt, där trappan till andra våningen gick rakt upp i taket och inte anslöt till öppningen mellan våningarna. Det upptäckte en snickare så det blev aldrig utfört.

Bo01-området i Malmö, där man i oförskämt dyra lägenheter inte kan öppna fönstren för att balkongräcket tar emot.

Det är komiskt att byggblamager av hög dignitet tolkas av några här (männen!) som skrönor och man måste upp med bildbevis för att bli trodd.
          Känner sig männen kollektivt kritiserade för att det är en manlig bransch?

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 25-02-2004, 10:48
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Manlig bransch?

Ja på utförandesidan men när det gäller "bygginkompetens" så handlar det ju mer om projektering, eller hur?

På projekteringssidan finns massvis med kvins så där kan vi inte skylla ifrån oss och säga att detta är manligt beteende.

Jag tror oreserverat på Cillas berättelse, sådant har jag tyvär sett många många gånger.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 25-02-2004, 11:12
          Länk hit: #89

Medlem

Jo, Louise visst finns det en massa kvinns på projekteringsnivå. Ett av mina exempel är projekterat av en kvinna.

Men som det är i manliga branscher finns många kvinnor på osynliga nivåer: massor med flickor rider - men ridskolechefen är en man, massor med kvinnor utbildar sig till arkitekter men på högre nivåer är män chefer, många kvinnor utbildar sig till läkare men cheferna är män, massor med kvinnor utbildar sig i akademiska ämnen men bara ett fåtal procent är professorer. Hörde på radio häromdan att den första kvinnliga professorn i gynekologi (!) fick vi i Sverige 1998!!

Nu har jag glidit av ämnet lite, men jag blev lite fundersam - i feministiska banor - när några män här blev så tveksamma till Cillas inlägg att de tog det för en skröna.

Sen tror jag mig förstå att Cilla är av segare virke än att hon skulle ge sig av härifrån vårt forum för att några har ifrågasatt hennes inlägg. Internet är inte heller nyansernas arena.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Virgo
          Inlägg 25-02-2004, 11:24
          Länk hit: #90

Medlem

Hmmm...........

eftersom jag är boven, så tänker jag fortfarande tro att det är en skröna, ända tills jag är överbevisad.

Sen är det så att de flesta som lagar mat är kvinnor, men godaste lagas av män! tongue.gif wub.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Ti bee
          Inlägg 25-02-2004, 11:51
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

CITAT (Eva Swahn @ 25-02-2004, 09:11)
          Det är komiskt att byggblamager av hög dignitet tolkas av några här (männen!) som skrönor och man måste upp med bildbevis för att bli trodd.  
          Känner sig männen kollektivt kritiserade för att det är en manlig bransch?

Nu kanske Ewa slog huvet på spiken igen!
          Du gör det ibland, vet du! smile.gif

--------------------

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 25-02-2004, 12:40
          Länk hit: #92

Medlem

Oups! Där halkade Wille ner i smeten. Köttbullssmeten! tongue.gif
          För vems köttbullar längtar ni efter?
          Mammas!

smile.gif

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-02-2004, 14:51
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Festmat är ingen som helst konst att laga. Det klarar till och med jag. Det är bar att tippa i massor av grädde och smör och ha ett gott salt och nymald svartpeppar så smakar vad som helst gott.

Vad däremot min svägerska klarar, hon som har matlagningfobi och inte vågar bjuda gäster för att hon är rädd att misslyckas med maten, det är vardagsmat.

Jag vet inte någon utom hon som utnämnts till så usel kock som kan laga så utmärkta pannbiffar, härlig stekt strömming och som till och med kan få bruna bönor att smaka gott.

Allt beror på vad man har för måttstock.

Jag känner killar som är goumekockar och jag känner sådana som inte kan koka tevatten en gång. Det har inte med könet att göra utan med intresse och träning.

Jag kan inte låta bli att berätta om en bekant som inte var så bevandrad i köket. Till fruns femtioårsdag betämde de vuxna barnen att far i huset skulle koka morgonkaffet till hustrun själv, för det var på tiden han lärde sig.
          När han hållit på en timma i köket så gick han in och väckte dottern som han trodde sig ha störst utsikter att få hjälp ifrån. Han påstod att kaffebryggaren var trasig.

Dottern höll på att skratta ihjäl sig när hon upptäckte att hennes kära pappa inte bara hällt vatten i vattenbehållaren på kaffebryggaren utan även kaffet. Hur han trodde att sumpen skulle kunna komma ut till kaffefiltret sedan är fortfarande en gåta, han har ännu inte gett någon förklaring på det.

Hur som helst så var det den historian som verkligen förgyllde dagen och gjorde den minnesvärd. Karlstackaren var en visa i hela socknen efter det och är så ännu. laugh.gif

Citera
          Fredi
          Inlägg 25-02-2004, 17:15
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

CITAT (Bettson @ 25-02-2004, 14:51)
          Festmat är ingen som helst konst att laga. Det klarar till och med jag. Det är bar att tippa i massor av grädde och smör och ha ett gott salt och nymald svartpeppar så smakar vad som helst gott.

Det var väl ironiskt menat väl?

Massor av grädde och smör använder man ju för att dölja att man inte kan laga god mat.

Med bra råvaror, rätt kryddor, tålamod, vanligt mod och ett bra recept kan vem som helst laga en fantastisk måltid - utan eller med endast lite smör och grädde!

Undra vad detta har med tråden att göra huh.gif smile.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-02-2004, 10:22
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag menar just det du säger. Att bra råvaror och tid och kunskap är det som gör en verklig kock.

Uttalandet är sagt med anledning av att VIrgo sa något om att kvinnor oftast lagar mat men att män är de som är bäst på det hela. Antagligen med åsyftande på att de flesta yrkeskockar är män vilket är sant.
          Jag ville som jag påpekade uttrycka mon åsikt om att det inte är vilket kön som avgör om man kan laga mat,utan just tid bra råvaror och kunskap.

Min stackars svägerska som tror hon inte kan laga mat är en superb vardagskock som jag beundrar.

Själv är jag i bekantskapskretsen känd som en god matlagare vilket jag inte är. Vid högtidsdagar, familjekatastrofer där allmän uppmuntran behövs kommer jag alltid och fixar till en god middag. Jag kör alltid med tricket grädde, smör, salt och nymald svartpeppar. Festmat är ingen konst men vardagsmaten. Det klarar jag bara inte. Känns varje eftermiddag ungefär som ska ni ha mat idag igen... ni fick ju igår!

Jag ville bara skämta till mig lite, är inte så rolig i skrift så sorry om du missuppfattade mig.¨

För övrigt har långa trådar en viss benägenhet att spåra ur,,, gör det nåt så länge folk inte är osams?

Hälsningar Bettson

Citera
          Berith
          Inlägg 26-02-2004, 10:32
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Bettson @ 26-02-2004, 10:22)
          Känns varje eftermiddag ungefär som ska ni ha mat idag igen... ni fick ju igår!

Samma här! huh.gif Fantasi har jag - både livlig och annan - men det där med att komma på vad vi ska ha till middag är en pärs varendaste dag. Och det är så förbenat tråkigt att laga mat när fantasin tryter. Finns det några bra knep för att bygga upp ett matlagningsintresse?

unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Virgo
          Inlägg 26-02-2004, 11:01
          Länk hit: #97

Medlem

Nu är det ju bokrea! Många kokböcker finns det. Det finns böcker med hundratals enkla recept. Bara pricka för och man behöver inte äta likadan mat i flera år.
          Då blir det kul att säga: Men detta åt vi ju för 22 år sedan!

Gör jag så, nej! Vanlig husmanskost till vardags är godast.

--------------------
          mvh
          Virgo

Citera
          Betty
          Inlägg 26-02-2004, 11:03
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Här är en till som lider av ständig idétorka vad det gäller vardagsmaten!
          Ta en titt HÄR, det brukar hjälpa mej ibland. rolleyes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 26-02-2004, 11:11
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jo tack, kokböcker har jag redan några stycken men det hjälper inte... Kan ju vara så enkelt som att jag tycker det är tråkigt att laga mat. Jag tror - men bara tror! - att ni män som lagar mat gör det för att ni tycker det är kul. Rätt eller fel? Och att vi kvinnor tycker det är tråkigt för att det blir ett "måste".

Tack för länken! Förhoppningsvis sparkar den igång fantasin. smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Ewa L
          Inlägg 26-02-2004, 11:12
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Den länken åkte direkt in bland favvisarna!

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon