Full version: Sanslöst!
Sidor: 1, 2, 3
Eva Swahn
Jag trodde att styrelsen i min bostadsrättsförening hade lugnat ner sig - men icke! Fick ett brev idag med nya idiotiska påpekanden. Bland annat om vad jag har planterat. Sanslöst. Dom är ta mig fan inte kloka. Saker som jag ska åtgärda före den 31 maj. Vad händer då? Kommer polisen, eller? Nu tror jag inte att jag orkar mer. Är det en slump att jag i morse fann att toppen på mitt lilla träd, den flikbladiga klibbalen, var avbruten? Jag blir ju både folkskygg och misstänksam. Så här kan jag inte leva. Jag blir knäckt.
Ewa L
Eva,
Känner så starkt med dig, minns hur ditt förra "krig" utspelade sig. Vill bara egentligen upprepa vad jag sade då: Du måste tyvärr själv bedöma hur mycket det är värt att bo kvar där du bor, nära din sons grav. Hur mycket skit skall du alltså ta.
Nej , de har inte rätt att köra bort dig från ditt hem, men som sagt: Hur mycket energi är du villig att kasta bort bara på detta. Du har väl också rätten till frid och ro i ditt eget hem. Kommer du någonsin att få det där? I så fall: Vad krävs för att komma dit? Är du villig att göra det?
Tänker på dig!! wub.gif wub.gif wub.gif
sanna
Hej Eva!

Detta är förfärligt! Känner så med dig!!!
Vad exakt är det de vill att du ska "åtgärda" egentligen?!?
Hur kan de ha någon som helst rätt att ha synpunkter på vilka slags växter du har i trädgården eller hur högt du låter dem växa?!

Snart kommer vi ned (och upp...) från forumet och kör lite gammaldags torpedverksamhet i ditt grannskap! mad.gif

Sanna
Gunvor Nilsson
Är dom helt puckade i den där styrelsen? Var det inte HSB din förening tillhör? I så fall ta kontakt med huvudkontoret och hör med dom vad du får och inte får göra. Sanslöst var rätta ordet. Säkert nån som får en kick av att hålla på så här!
Tappa bara inte modet Eva!
/hälsar Gunvor
digitalkarin
Borde det inte gå att typ polisanmäla såna där idioter??
Vad är det som ska ske innan den 31 maj, och vad händer om du inte gör det?
Vore det jag så skulle jag plantera "fula" saker utav bara fan, bara för att jävlas. (Ursäkta språket.) Men, man orkar ju inte hur mycket som helst.
Stå på dej, Eva! Jag säger som Grynet: TA INGEN SKIT!!!

Kan man inte ordna någon skrivelse till den däringa styrelsen, som alla vi i forumet kan skriva på?
kryddan
Håller med Gunvor - om det är en HSBförening måste det ju gå att ta hjälp av HSB centralt. Iofs är ju bostadsrättsföreningar självstyrande - men de måste följa reglerna. Jag kan inte tänka mig att det är tillåtet att ha synpunkter på vad folk har i sina rabatter!!!!!!

Våndas med dig Ewa - i sitt hem ska man ju känna sig trygg och avslappnad och det verkar inte som om du får så mycket av den varan sad.gif
Wargen
Det här är ju för hemskt! mad.gif
Jag tycker du ska polisanmäla dem för trakasserierna. Även om ditt ärende inte högprioriteras av polisen så ska styrelsen veta att de är anmälda. Det kan ju ha en avskräckande effekt. Förstår att det känns jobbigt att flytta, av olika skäl, din son och att du lagt ner så mycket möda på att göra fint, men jag håller med föregående om att du måste känna efter om det är värt oron i själen att bo kvar. För så här kan du ju inte ha det!
Tänker på dig! wub.gif Kram.
Betty
Neej Eva, nu får de väl ändå ge upp!!! Vad är det för påpekanden de har kommit med nu då??? ohmy.gif Bry dej inte om att de kommenterar vad du har planterat, de är säkert bara avundsjuka för att du är mer kreativ än vad de är ...och dessutom är du ensamstående kvinna... det sticker nog inte så lite i ögonen på en del gamla stofiler...

CITAT
Saker som jag ska åtgärda före den 31 maj. Vad händer då? Kommer polisen, eller?

Har du brutit mot någon skriftlig bestämmelse? Om inte, polisanmäl styrelsen för trakasserier, olaga hot, ofredande, intrång, hemfridsbrott eller vad du finner lämpligt! Jag tror som Wargen att en anmälan kan ha en avskräckande effekt, samtidigt som de får se att du inte backar för deras dumheter. mad.gif Visa dem att "Ditt hem är din borg! " och ingen allmän angelägenhet i ert kvarter! mad.gif
wub.gif Känner så med dig och hoppas allt klaras upp en gång för alla så du får husfrid någon gång... Bamsekram.
evarina
Vadå åtgärda mad.gif ska du plantera likadana rosor och tulpaner som alla andra grinpellar i föreningen eller? Eller vad är det de vill eg??

Hör med en högre instans och får du ingen hjälp där så polisanmäl! Det här verkar ha gått långt nog!

/E
Virgo
Stå på dig Eva och ge inte upp.
Snacka med ordföranden omedelbums och säg att du kommer att polisanmäla honom och styrelsen för trakasserier och olaga hot om han inte drar tillbaka sitt hot och ger dig en skriftlig ursäkt från honom och styrelsen.
Sker inte detta Ring Expressen oxå.
Kajsa
Tycker som Wargen, polisanmäl dom mad.gif stackars dig ska allt börja
om nu, själv skulle jag flyttat. Elaka grannar kan man inte stå ut med.
Fialotta
Herregud...stackars dig med sån styrelse..
som verkar inte ge sig sad.gif

Häng ut dom i nån tidning...lokalblad så alla känner igen dom eller expressen som Virgo tipsade om...verkar va det ända som hjälper unsure.gif

Tyvärr tror jag polisen skiter i såna ärenden...det händer inget wink.gif

Förstår att du blir trött....här kommer det tröstekramar från mig
wub.gif
estet
Nä usch va hemska de är! Håller med att du ska ta dit nån tidning.

Kämpa på! wub.gif
Eva Swahn
Usch ja. Nu ska vi se vad de bråkar om:

- Fönster i mitt förråd
Jag har satt in ett fönster i mitt förråd. Fönstret är av god kvalitet, inköpt på byggmarknad och anpassat till väggens proportioner. Arbetet är professionellt utfört av utbildad snickare (svensk, bör man kanske påpeka i Skåne) och mycket välgjort, jag hade som pedant aldrig accepterat något annat. Fönstret har skyddsbleck ovan och undertill och jag har behandlat det med linolja på alla ytor samt målat med oljefärg.

Fönstret är satt på den vägg som vetter mot huset. Avståndet mellan förrådets vägg och husets vägg är två meter. Det är bara ett litet gatt och de flesta använder utrymmet att ställa sin cykel här eller hänga tvätt eftersom det ligger lite skymt. Det är alltså på denna, från utsidan helt skymda vägg, jag har satt fönstret. Det innebär att ingen som helst förändring på förrådets utseende har gjorts jämfört med de övriga. Bara när man står inne i gattet ser man det och det innebär inte heller någon störning för grannen - det har jag fått bekräftat. (Jag ska se om jag har några bilder att lägga in sen)

Jag har satt in fönstret efter den 1 april 2003 - då den nya bostadsrättslagen infördes. Den innebar att man som boende fick mycket större frihet att ändra i sin bostad, grovt sett bara om man ska ändra avlopp, ventilation, bärande konstruktioner etc behöver man tillåtelse av styrelsen.

Jag har frågat styrelsen, när det gällde radhustomten, om det fanns några nedskrivna speciella bestämmelser om denna. Det var innan jag började möblera om för att jag skulle vara på den säkra sidan. Det fanns det inte. Sen fick jag inte byta ut häckplantorna visade det sig, och alla häckar skulle se lika ut. Det har jag accepterat.

Men nu har jag fått ett brev där styrelsen säger att förrådet (som står inne på "min" tomt) är föreningens och att jag utan tillåtelse har gjort åverkan på föreningens egendom och att jag ska återställa det till sitt ursprungliga utseende före den 31 maj.

Att jag på samma förrådsbyggnad olovandes har satt ett brevinkast - som bevisligen har förändrat utseendet mot allmänheten- säger de ingenting om. Varför då? (Min post hamnade ju oförklarligt i buskarna och på gräsmattorna - var det inte blåsten?).

Om det nu är föreningens egendom - skulle man inte då ha tillåtelse att vinterisolera det? Det kan jag inte tro att någon har gjort. Eftersom jag har förbättrat förrådets beskaffenhet med vinterisolering - kan jag ta betalt för det av föreningen?

Ska man inte bli upplyst att förrådet inte ingår i lägenheten? Eftersom vi betalar för garage - ska vi då inte betala hyra för förråd?

Om växterna återkommer jag till.

PS Jag vill absolut inte gå till pressen om detta då jag ska sälja lägenheten och vill inte försämra mitt utgångsläge av denna anledning - av rent ekonomiska skäl!
estet
CITAT (Eva Swahn @ 10-02-2004, 13:55)
PS Jag vill absolut inte gå till pressen om detta då jag ska sälja lägenheten och vill inte försämra mitt utgångsläge av denna anledning - av rent ekonomiska skäl!

Det förstår jag. Ok, så du är på väg därifrån?
Det verkar som att de jagar dej på minsta lilla grej de kan hitta på... mad.gif
digitalkarin
Gå till pressen när du har flyttat och sätt dit dom jävlarna ordentligt!! mad.gif
renate
Vad är det igentligen för människor som gör så mot dig?detta är inte klokt,jag blir arg när jag hör sådant.Har inte var och en rätt att lever på sitt sätt?Jag förstår mycket väl att du inte vill går till pressen eller anmälda styrelsen,det gör saken kanske ännu värre för dig.Det är inte lätt att blir utpekat och trackasserat av sin föreningens styrelse,är det ingen av dina grannar som står på din sida?Detta är ja en ända sk..t.Jag vet inte hur jag kan trösta dig,hur kan man behandlar sina medmänniskor på ett sådant sätt.Fy på dem.
Många kramar Renate
Ralf
CITAT (Eva Swahn @ 10-02-2004, 13:55)

ja att sätta in fönster är tyvär bygglovspliktigt och yttterst är det fastighetsägaren dvs föreningen som är ansvarig för fastigheten.

Nu väljer dock föreningen att "attackera" dig på fel sätt. Dom säger att du har gjort åverkan. inget kan vara mera felaktigt, du har ju snarare gjort en förbättring av föreningens egendom. Du har följt det dom sagt. Att dom INTE sagt saker kan ej gälla, man kan bara lyssna på den informationen dom har gett dig. Du har hadnlat i god tro o skall ej bli lidande för att dom ev hadnldat fel ur sin syn så att säga.

Vidare har du frågat företrädare för förenigen om vad som gällde och utgått från att du har fått rätt upplysningar

kommunicera med brev!
viktigt, skriv brev till dem, korta och begär att dom skall svara med protokollsutdrag! (då kan ingen i styrelsen svara ensam o säga saker). Skriv att om dom ej svara inom tex 2 v så tolkar du som att dom ej har någon svar att komma med. Då lär dom svara.
yla
jaa jag blir sååå trött för för din skull ,tänk va skönt de ändå vore om människor kunde vara lite vänliga
men den där styrelsen har visst gett sej den på att ge sej på dej va du än gör
hoppas att du snart får sålt o att du hittar ett ställe där du får lugn o ro
skickar stora varma kramar
Tittiluringen
näää inte nu igen... mad.gif
dina grannar är det fel på wacko.gif

JÄTTEKRAM på dig, tänker på dig och är så ledsen för din skull.
men själv tror jag att allt har en mening även när det ser som svartast ut.
Så du ska se att du kommer att få det kanonbra när du lämnat dessa otäcka människor bakom dig.

Kram Tittiluringen wub.gif
Brandklipparen
Goddag.
Funkar det så?
Får man inte odla vad man vill?

Tråkigt om det är så och man kan ju undra vad som händer om du inte åtgärdar det. Fjanterier............Du har mitt stöd.

Vi ses på barikaden!!!
Tesa
..jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, när jag läser det här och det du skrivit i din användarprofil huh.gif
...men en sak är säker- man upphör aldrig att förvånas över hur "små" människor kan vara... sad.gif
...men det verkar ju vara gott gry i dig, så du fixar nog det här..
Lycka till smile.gif
Lena N
Eva! Du är antagligen en alltför stark och levande människa, det har personer som själva mår dåligt svårt att hantera. Kanske ingen tröst, men kan vara en förklaring. unsure.gif

Om du vid något tillfälle vill ha ett "Odla-gäng" som stöd vid en konfrontation så ställer jag upp. mad.gif

Håller tummarna och önskar dig lycka till. wub.gif wub.gif wub.gif
Eva Swahn
Jag har naturligtvis kollat det här med bygglov innan jag gjorde nått.
Här ett kort citat:

"Nästan allt byggande påverkar omgivningen. I regel krävs därför bygglov. Undantagna är t ex " Friggebodar ", om reglerna för dessa följs, samt t ex staket och altaner, under vissa förutsättningar. Inre ändringar som inte är allt för genomgripande, kräver inte heller bygglov."

En Friggebod är max 10 kvm. Mitt förråd har Friggebodsmåtten. Och som sagt fönstersättningen är på en fasad som inte vetter utåt och mitt förråd ser ut som alla de andra i området - trots fönstret. Och fönstret är 4,5 dm brett och 7 dm högt - alltså ett ganska litet fönster.

Det som styrelsen först hängde upp sig på och gapade om var faktiskt inte fönstret, utan att de påstod att jag höll på att bygga om förrådet till ett kontor och det var ett jäkla liv om det, att jag gjorde om ett utrymme som var meningen att vara förråd till kontor. Vad får de allt ifrån! Nu har de väl smugit omkring och sett att jag inte har kontor där och hängt upp sig på fönstret.
Iris i Västerbotten
Oj oj oj! Man mår illa....

Dom har tydligen tänkt driva dig från ditt hus.
Önskar att jag kunde säga att du inte skulle låta de elaka fulingarna få sin vilja igenom. Men eftersom dom inte ger sig så kommer dom väl att plåga dig till vanvett istället.
Varför ska vi människor göra varandra så illa ?
Eva tänk på att : DU ÄR DU OCH JAG ÄR JAG ALLA BEHÖVS VI.
Håller tummarna för att du ska klara dig den här gången med
Lars-Olof Arvids
Hur var det den helige Fransiskus sa? "Om också världen går under i morgon, planterar jag mitt äppelträd idag".

Stå på dig - annars gör nån annan det!

Olle
Unn
ohmy.gif
Men... det här är ju HELT SANSLÖST! Finns det inget motsvarande hyresnämnden för bostadsrättsinnehavare som du kan vända dig till?

Jag säger som Grynet och digitalkarin: Ta ingen skit!

Unn
lolo
Hej Ewa! Ojojojoj, vad ska man säga....? Jag håller förstås med föregående talare också! De har gett sig tusan på att driva dig därifrån, något annat kan det inte vara utifrån det du skriver. Människor kan vara så otäcka och onda! Försök ta dig därifrån så du kan använda din energi och kreativitet till mer positiva saker med positiva grannar. Förstår att det är svårt, men du måste tänka på hur du mår! Lycka till!
/Ann-Louise i Lycksele huh.gif
Ätlig trädgård
Vad jobbigt det verkar! ohmy.gif
Men grannar är inte alltid sà lätta att tas med...
Du fàr försöka hàlla modet uppe och stà pà dig om att du faktiskt har kollat upp vad man fàr göra och inte.
Försök vara slug och var ett steg före dem, att tappa kontrollen gör det bara värre.
Kanske du kunde "àtgärda" fönstret och sedan be dem betala för ett nytt, det är väl de som ska det om de äger förràdet?? Dà kanske de ändrar sig...
Ingen aning??? sad.gif
Men kolla upp vad du har mot dem, prata med nàgon som har koll pà regler och kryphàl. Det finns alltid kryphàl, man màste bara hitta dem och presentera pà rätt sätt. Allt handlar om presentation, inte om själva innehàllt.

Lycka till!
kerstin z5-6
Fina hus o trevlig ? granne finns här i Västerbotten -men du får nog lappsjuka då smile.gif Det är ledigt här bredvid mej smile.gif

Du har redan fått flera goda råd -så jag säger
Kram från mej -Gör som magen vill -man brukar känna på sig vad man pallar med -
De är dumma och inskränkta blink.gif
*Felix matte*
Allt är sagt......Kämpa och stanna kvar i ditt hem om du känner att du orkar!
Du vet och vi vet att du har rätt. Du har rätt att själv bestämma hur ditt hem och din trädgård skall se ut.
Om du känner att det blir för jobbigt.... då finns det säkert en plats som med öppna armar väntar på dig.
Lycka till vad än du bestämmer dig för!
Skickar stooora Kämpa- och Tröstekramar wub.gif
e_sedell
men va fan, va sur jag blir när jag läser hur de behandlar dej. Så får de inte göra. Om det är någon som skulle gå till polisen så är det du. Anmäl det där med alen. Deras utalanden är säkert inte helt eniga med lagen heller... vad säger dina anndra grannar då? Alla kan ju inte va emot dej..
Eva i Skåne
Eva. Jag känner med dig. Är man inte deppig innan så måste man bli det med sådana grannar som du har.
Orkar du så kämpa emot, men tar det riktigt hårt på dig så är du nog "snällare" mot dig själv om du flyttar. Se det inte som ett nederlag i så fall.

Om du väljer att flytta så kanske en utflyttningsfest för alla dina odla.vänner vore ett lämpligt farväl till dina grannar. Vi kan väl åtminstone skrämma upp dem lite smile.gif
Ti bee
Ja usch!! Det låter som om de har bestämt sig för att djävlas med dig! Det får ju naturligtvis inte pågå! Ställer också upp om du behöver backup! Ensamstående (visst är väl det så?) kvinnor är alldeles för lätta måltavlor för vissa illvilliga individer, tyvärr!
Kram på dig!!!
Cilla
"Attention: Styrelsen för Brf Xxxxxx

Tack för ert engagemang i min förrådsbod även om det kom sent. Jag föreslår att vi går vidare med detta med tredje part närvarande. Byggnadskontoret på Xxxx kommun är en kunnig och lämplig sådan."

Formell kyla i skriftlig form är ofta det bästa svar på styrelser i radhuskomplex. Visst skulle du vinna en förhandling i byggnadsnämnden?

Ett samtal till tjänstemannen på tekniska kontoret där du kollar, och sedan meddelar du styrelsen i föreningen att du är högst villig till förhandling med denne närvarande.

Det verkar vara dags för den här styrelsen att förlora mot en överman.
Eva Swahn
Det har gått prestige i att jag ska hållas i schack. Styrelsen är störd över att "jag gör som jag vill" - det var ju faktiskt ordagrant så ordföranden uttryckte sig på årsmötet - som anledning att jag skulle flytta härifrån. Och att det finns en könsaspekt invävt i problemet är för mig mycket tydligt. Det är ju områdets herrar som håller på, påhejade av sina instämmande fruar. Jag hade aldrig blivit utsatt för detta om jag hade varit man eller haft en sån.

Jag har en "pliktrabatt" som jag tidigare har pratat om. Den omplanterades med ligusterplantor i november 2002 (av styrelsen). Jag frågade här på forumet hur jag skulle sköta den och fick ett klippschema av Hannele (om jag minns rätt). Detta skrev jag ner och lämnde till vicevärden för att ingen skulle tro att jag var lat, för jag skulle inte klippa första säsongen. Dagen efter var cirka hälften av mina ligusterplantor vandaliserade. Jag fick då klippa ner alla plantorna.

Efter en gemensam trädgårdsdag, som jag inte ville delta i pga att jag hade blivit så hånad och utskälld på årsmötet några veckor tidigare, tänkte jag att jag vill ändå göra något för vårt gemensamma goda. Eftersom ligusterplantorna hade växt så olika så tänkte jag att jag skulle göra förutsättningarna lite bättre för dem.

Det visade sig, när jag undersökte jorden, att rabatten bestod av byggschacktmassor där plantorna var ynkliga, samt att de plantor som stod nära de japanska körsbärsträden hade bedrövliga förhållanden. Då grävde jag upp alla plantorna och sorterade dem efter storlek. Tog bort allt skräp och skit och makadam. Grävde riktiga planteringsgropar, fyllde på med gräsklipp, vissna löv och lite smått klipp från buskar för att höja humushalten, blandade allt med jord och strödde lite benmjöl i gojsade ihop det med vatten och satte ner plantorna efter ett system så de om nått år skulle bli en jämnvuxen häck. Jag placerade också ytterplantorna så att man slipper den där fula, 2 dm breda jordremsan mellan häcken och den asfalterade gången som bara måste rensas från ogräs hela tiden. Nu kommer jag att kunna klippa häcken i kant med gången vilket blir mycket snyggare och enklare.

"Min" rabatt är som en "paradrabatt" då det är den första men ser när man kommer till vårt område och av den anledningen tycker jag att den kan vara lite extra fin. Jag planterade sex stycken ölandstokar (som jag hade över från min egen trädgård) vid ligustehäckens kortsidor så det skulle bli lite mera blommigt och varierat. (Dessa arma plantor har nu blivit nästan helt nedmejade av styrelsens förmåga att med snötraktorn skovla snön från parkeringsplatsen just hit).

En annan sen kväll (för att slippa oförskämt folk utför jag mina trädgårdsbestyr på udda tider) höll jag på att plantera två små rosenrobinior (trädformade) i rabatten. Eftersom rabatten är ganska lång och jag hade dessa robinior över så tänkte jag att det skulle bli fint med dem och man får något annat att fästa blicken på än den tradiga garagelängan. Men jag hade otur. Denna kväll kom vicevärden och hans fru hem sent och dom blev alldeles galna på mig. Dom skällde och gormade: - allt ska vara lika! vad är det där gröna höga? DOM kommer att förbjuda det här! Det här tycker DOM inte om! DOM kommer inte att godkänna det här! (Vilka DOM undrade jag i stillhet, de sitter ju båda med i styrelsen?) Det enda jag sa var att det var rosenrobinia men jag förstod att de inte visste vad det var.

Nu kände jag att jag var tvungen att förklara vad jag höll på med. Jag gjorde iordning ett par info-blad om rosenrobinian med färgbilder och skrev ett brev till ordföranden om vad jag hade gjort med ligusterplantorna, ölandstokarna och robiniorna. Sen var det tyst och jag trodde att lugnet hade lagt sig. Men vad jag bedrog mig!

I skrivelsen om fönstret fortsatte styrelsen med att jag ska ta bort robiniorna dom får inte vara kvar (ölandstokarna hoppas dom väl att själva ha tagit livet av med snöskoveln). Jag hade inte tillåtelse att gräva upp ligustern och flytta runt plantorna. Och jag ska i fortsättningen skriva in till styrelsen om mina planer för rabatten så dom kan ta ställning till om det är något dom kan godkänna.

Sug på den!

PS Cilla: Bra förslag! Jag är själv inne på att gå vidare nu. Har en drös arkitekter i familjen + fd maken, ska kolla så jag vet vilket som blir bäst.
Unn
"vardagsfascism" är det första jag tänker på.
Hade dessa människor bott i hyresrätt hade de antagligen varit tvättstugepoliser. ..
Märkligt att modernt folk måste hitta häxor att jaga! unsure.gif

Unn, som tycker att du ska dra ut i krig innan du flyttar!
Annelie
CITAT (Eva Swahn @ 13-02-2004, 02:10)
Sug på den!

PS Cilla: Bra förslag! Jag är själv inne på att gå vidare nu. Har en drös arkitekter i familjen + fd maken, ska kolla så jag vet vilket som blir bäst.

Hej Eva!

Jag blir så trött när jag läser hur det går till hos dig. Samtidigt som jag vet att det kan ha sitt pris att inte "vara som alla andra" vet jag också att man inte orkar med hur mycket som helst.

Därför håller jag med Cilla till 110% - Se till att få in en tredje part som kan vara med om det blir fler diskussioner! Se till att få allt kollat och håll dig sedan coollugn och le lite lätt när du pratar med de där typerna.. det retar garanterat gallfeber på de där hemska människorna!

Kramar
yla
jag skulle formodligen inte kunna hålla mej kolugn
jag skulle bli rasande efter ett tag o fara runt o bitas
väl medveten om att det inte är det bästa sättet
hoppas att du lyckas slå dom på fingrarna på något sätt
dom verkar inte riktigt kloka
hur kan det komma sej att det samlats så många maktsökande idioter just hos dej
stå på dej ,du verkar ju iallafall göra allt rätt o dom verkar helt overkliga
man får lust till alltmöjligt som maninte borde
tänker på dej o är säker på att om du kopplar in nån överhet så vinner du 100%
Susanne i Linköping
Problemet med att komma åt sådana här typer är att många av dem är listiga och inte säger något skriftligt eller inför vittnen.

En gång för många år sedan blev jag angripen på ett liknande sätt. Det hände då jag hade häst, och jag blev anklagad för att ge min häst för mycket havre, alternativt stjäla havre.

Hästen skulle ha 3 kg havre per dag (det var det ingen som sagt men det var lagom). Jag vägde havren och fann att ett mått vägde 6 hg, allså fick den 5 mått per dag. Men han som ägde havren sa att ett mått vägde ett kilo, och min häst alltså fick för mycket. Ingen chans fick jag att förklara mig, han bara skällde.

Sen satte han lås på havrebingen, men mätte upp så mycket havre som skulle räcka till min häst ett visst antal dagar och lade i en separat tunna. På min fråga varför den andra havren var inlåst blev svaret att han var rädd att någon skulle stjäla havren. Då frågade jag varför inte även "min" havre var inlåst, men då svarade han att den trodde han inte att skulle bli stulen.

Alltså hade han inte öppet anklagat mig för stöld, men lika sårande var det ändå. Och den karln var aktiv i kyrkan. Jojo.

Poängen är att man måste ha vittnen, men att det sällan finns sådana. Idiottyperna är för smarta. I mitt fall var enda utvägen att fly, att ständigt betraktas och bemötas som en brottsling är alltför påfrestande. (De andra i stallet antingen trodde honom eller vågade inte ställa sig på min sida. När min havre tog slut, och han inte kom med någon ny, lät de mig i alla fall inte ta någon ur den låsta bingen.)

Eva, jag känner med dig och ditt fall är så mycket värre, inte minst eftersom det är ditt hem det gäller. Måtte du komma någon vart med byggnadsnämnden. Själv skulle jag tvingats flytta, det verkar för ruskigt! Jag beundrar din kampanda!
Eva Swahn
Till alla som tycker jag är stark och har kämparanda osv. Jag inte alls stark och jag har ingen kämpe i mig heller, men jag är förlåtande, överseende och "glömsk", dessutom har jag haft andra betydligt seriösare saker att grubbla över. Men jag har varit helt knäckt av detta sen april förra året då årsmötet var. Jag trodde faktiskt att lugnet hade lagt sig och såg med tillförsikt fram mot en utesäsong i frid bland mina blommor.

Men nu är måttet rågat. Jag ska sätta ihop ett brev om allt jag har blivit utsatt för, som det inte råder någon tvekan om:

- att det tog nästan 2 år innan de åtgärdade att det luktade skit i lägenheten (toalettavloppet från mina grannar spoaldes ej iväg utan låg och jäste under locket utanför entrén + att det saknades ett lås under handfatet vid golvet.

- att det tog nästan 2 år innan de åtgärdade att jag hade hemmabygge av ojordade takkontakter i badrumstaket. Jag hade alltså ingen möjlighet att ha taklampa i badrummet.

- samma sak med takkontakter gällde i köket och jag kunde inte ha taklampa över köksbordet under nästan 2 år. Till slut kom ordförandens son och sa att han trodde att den förra hyresgästen hade haft en polsk svartjobbare här, för det som satt i taket fanns inte att få i Sverige.

- mitt element (direktverkande el) i vardagsrummet började brinna i början på förra vintern. (Det var ju en himla tur att jag var hemma!) Jag har sagt till om detta. Det har inte hänt något än. Det är nu andra vintern som jag inte har någon värme i vardagsrummet. Men 15 grader klarar man med raggsockor och tjocka tröjor och det blir varmare när man har många lampor tända.

- att styrelsen tog upp som minuspost i årsredovisningen de garage som de själva använder som sina egna privata förråd. Ordföranden har inte ens körkort. Och att folk får stå i kö till garageplats fast hälften av garagen används till upplag. Använder man två garage ska man betala för två! Och biluppställning går före all annan användning.

Ja, så skulle jag kunna fortsätta att räkna upp saker, men det blir tjatigt i detta forum.

Men takc i allafall för ert stöd. Bra att ha kompisar nånstans!
Zanna
Usch, jag lider när jag hör dina berättelser. Jag tror att en del människor inte har något eget liv och har varit med om väldigt lite i sina liv (jobbat på samma ställe, aldrig behövt ta hänsyn) vilket gör dem väldigt enkelspåriga och tunnelseende. De går in för att lägga sig i allt som rör andra och kan jävlas om allt. Problemet är väl ofta att man får lägga ner så mycket energi och tårar på grund av dessa människor att det kanske inte är värt att, som i ditt fall, bo kvar. Jag tror att om jag vore i din situation skulle jag nog välja att flytta för det är inte värt att må så illa på grund av några idioter. Först skulle jag nog försöka få rätsida på deras klagomål och synpunkter så som en del skrivit (gå igenom lagar och bestämmelser för bostadsrättsföreningar och ha en tredje part med).

Hoppas verkligen att det löser sig för dig på ett eller annat sätt - hur du nu väljer att fortsätta, bara du känner att det blir rätt för dig och att du får börja fokusera din energi på att må bra och njuta av livet och din trädgård igen.
anne
wacko.gif Som jag ser det och kan läsa ut av dina inlägg så är det inte vad du gör som stör dem!!!!

Det är dig som person de är rädda för men varför???
Det är din person som de reagerar på, tydligen är det någon i styrelsen som fått ett fruktansvärt agg till dig. denna person drar med sig alla andra också tyvärr.

Riktigt snurrigt är detta!!! Personlig förföljelse skulle jag vilja kalla det. Ett underlag till polisanmälan ja, men det kommer inte att göras något åt det förräns det är försent och du är helt knäckt.

Tror inte att det spelar någon roll hur du gör eller inte gör, de kommer att reta sig på dig ändå. Så ditt beslut att flytta är nog det mest riktiga för din egen skull och din själ och hjärta får lungn och ro.

Jag hoppas att du skall finna en trivsam plats att kunna bo på där du får pyssla och odla det du själv vill ha och framför allt att du får lite lungn och ro runt omkring dig. Att kunna vara sig själv är guldvärt.

Står bakom dig hur du än bestämmer dig för.

Kramisar Anne
Fredi
Det är slående hur bostadsrättsföreningar har en förmåga att förvandlas till små diktaturer. Det är egentligen ett fenomen som någon borde forska i. Kanske kan man lära sig något om den stora världen genom att förstå funktionerna bakom de här små diktaturerna?

Det rör ju sig om trångsynta, världsfrånvända och maktfullkomliga människor som bara kan se sin uppfattning som den enda vägen. Att resonera med sådana personer är meningslöst, utan leder bara till att de kämpar ännu hårdare för att stoppa "oliktänkande". Att blanda in polisen pga brevet de skrivit till dig är meningslöst. Att vara trångsynt är inget brott. Däremot är det ett brott mot föreningen om de i styrelsen har, men inte betalar för, ett extra garage. Om jag inte minns fel är det länsstyrelsen som övervakar bostadsrättsföreningar. Det kan vara värt att prata med dem (eller HSB, där vet man nog vad som gäller). Fast det kanske kan vara bra att vänta tills du flyttat, om du nu har planer på att göra det. Vill du hämnas på de här människorna så tror jag att du skall sikta in dig på deras förhållande till föreningen. De flesta i bostadsrättsföreningar ignorerar oftast de regler som faktiskt finns i stadgar och lagstiftning och om du kan visa att de begått ett brott mot föreningen kan det bli en underhållande skandal i kvarteret som kanske till och med leder till en ny styrelse...

Lycka till, vad du än hittar på i den här "affären".

Fredi
Eva Swahn
Tack Fredi För dina kloka ord "att vara trångsynt är inget brott" - nej, eller hur? I ett rum där alla tycker likadant betyder det ingenting vad omvärlden anser och vad som egentligen är rätt eller fel. Det är därför jag tror att jag upplevs som ett hot, att jag kommer utifrån och exemplifierar att man här i sitt eget lilla grevskap har skapat sina egna lagar.

Ser att du är en alldeles ny medlem. Välkommen! Här diskuterar vi allt möjligt - men sånt som mina litanior hör till ovanligheterna. Har du kommit hit för ditt intresse för växter har du hamnat rätt. Jag har lärt mig enormt mycket och fått många nya trevliga vänner.
Fredi
Tack för välkomnandet Eva!

Det ser nog lite komiskt ut att mitt första inlägg på forumet inte handlar om trädgård, men jo, jag är medlem på grund av trädgårdsintresse. Ett intresser som sedan ett halvår tillbaka kan sättas i praktiken eftersom jag sedan dess bor i hus. Tidigare har jag varit begränsad till balkong, vilket dock inte behöver vara så illa. Jag har till och med odlat majs på balkongen!

I år är det dock första gången jag ger mig på saker som perenner, klippning av fruktträd, plantering av häckar mm mm så jag ser fram emot att lära mig mycket genom det här forumet.
birgitek
Eva, vet du med dej att du inte gjort något olagligt eller något som strider mot föreningens SKRIFTLIGA stadgar, tycker jag att du skall hålla huvudet högt och högaktningsfullt ge F-n i dina sura grannar.
Du skall inte på något sätt behöva försvara dej.

Skulle gärna bo granne med dej, tror att vi tycker ganska lika när det gäller
trädgård
Birgit Ek
Cilla
En liten berättelse från idag som har anknytning till din kamp, Eva:

Min väninna, singelkvinna och illustratör, har fått sin lägenhet och ateljé på 26 kvadratmeter ombyggd i samband med ett stambyte i huset. Det är Skandia som äger huset, samma ägare som renoverat vissa chefers lägenheter för 8 miljoner kronor...

Kokvrån som tidigare var mysig och funktionell, ungefär som på en båt där varje utrymme är utnyttjat, gjordes om till vad de kallar "standardkök" (på 2 kvm). När de skoffat in bänkar, fyrplattespis, diskbänk, kylskåp och all annan standard, så fick tyvärr inte någon plats att använda den.

Man går in i kyffet som en krabba sidledes. Ugnen på spisen är helmodern, men tyvärr går inte den att öppna för väggen mittemot sitter för nära. Samma med skåpluckorna, men de kan man öppna halvvägs om man innan krabbat sig in så att man mer eller mindre sitter på spisplattorna. Så fort man krabbar sig in tänds och släks lamporna eftersom tryckknappen sitter på väggen mitt emot spisen och det är så trångt. Min väninna bad om att inte få lysrör och på 1 kvm i köäkstaket har de lyckats få in FYRA stycken. Men det gör inte så mycket, för så fort man går in släcker man dem med ryggen ändå.

Och så vidare. Mer galet kök finns inte, inte ens i Villa Villerkulla.

Inte toan heller. Skandias standard verkar vara att man ska hoppa över toastolen för att komma till handfat och dusch. Behoven ska man tydligen göra bredbent, jag tror det är 12 cm mellan toastol och vägg. Handfatet kan man tvätta händerna i, men inte luta sig ned för att blaska ansiktet, för väggen är i baken redan när man står upp. Kanske är Skandiastandarden att man ska spola ansiktet i toastolen på väg in...

Till råga på allt har de gjort väggarna tjockare i hela lyan så att lyhördheten ska minska. Det är ju bra, men varför göra det på den sidan där lägenheten var 28 kvadratmeter (nu 26), och inte på den på andra sidan som är på 270?

Med flera kvadrat mindre lägenhet, ett oanvändbart kök och en helknasig toalett har hon förskonats med att bara få dubbelt så hög hyra...

Hon kämpar som du Eva, och det senaste tricket är att alltid ha med sig ett vittne, eller "bodyguard" som hon kallar oss. Skandia gör ständiga besök i lägenheten och drar sedan 1,5 år in ena snickaren efter den andra, medan hon kräver att hyran ska förhandlas först.

Idag stolpade ytterligare en chef med snickare in, väl medveten om att de gjort en sjuhelsikes massa genanta fel, mest beroende på att de inte velat lyssna på den som bott i lyan i 17 år. Och man tror inte sina ögon - efter 2 galet utförda ombyggnationer tror karln att han kan göra en till utan att lyssna. "Här ska det vara skåp, och här river vi ut...." började han. Min väninna skrek STOPP nu lyssnar ni! och hennes bodyguard följde upp med ett kyligt "jag tror det är dags för ert företag att börja använda ritningar och byggplaner innan ni sätter verktyg i väggarna".

En tredje part kan ha just den iskyla som behövs och hjälpa en själv att få den också. Somliga strider måste vinnas med is...
Ewa L
Sanslös historia Cilla, men dessvärre inte helt ovanlig. För att få till en så pass liten yta behöver man ju faktiskt vara smart och påhittig, i princip dubbla funktioner på allting. Vilket är en utmaning i sig.

Att då bli så överkörd med standardlösningar till ett ökat pris... Tung suck! sad.gif wink.gif wacko.gif
pejori
ta kontakt med en advokat!!!!!!
det kostar inte skjortan, och ger styrelsen skrämselhicka. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
jag har testat det gent emot arbetsgivare, dagis, skola, hyresvärd med mera biggrin.gif biggrin.gif
då måste all kontakt ske via styrelsen och ditt ombud.
du får frid och dom får ge upp sin terror wub.gif wub.gif
lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon