Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion
          Aqvakul
          Inlägg 13-10-2012, 10:12
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 11:02) *
          Du har nog inte läst vad jag skrivit. Jag tror att barn och ungdomar visst får information....ja, med början redan i väldigt tidig ålder faktiskt. Varför de ändå slår bakut och inte gör som man säger, tror jag som många andra, att det hör ihop med nyfikenhet, grupptryck och helt enkelt ett steg in i vuxenvärlden och klippande av navelsträngen.
          För att komma tillrätta med problemet att vissa är "dumma" nog att börja röka ändå, trots den redan (alltför) myckna informationen de får, kanske man rentav måste börja tänka om lite. Kan det finnas en smärtgräns för hur mycket info man kan ösa över dem, innan det rent av blir kontraproduktivt?? Jag tänker att det faktiskt även ger dem en ganska tydlig hint om vad man kan revoltera mot för att uppnå bästa effekt. Ju fler "moraltanter" som predikar, desto mer biter det...
          Nej, medicinen kanske rent av heter morötter. Det funkar ju på oss vuxna, så varför skulle det inte funka även på ungdomar? Moroten att ha hälsan kvar "på ålderna höst" (ja, man ser det faktiskt så när man själv är så "ung och odödlig"), ligger helt enkelt för långt fram i tiden.
          En hägrande snabb belöning som ligger inom ramen för deras egna drömmar och framtidsplaner vore nog mycket bättre. Tänk dej själv, "har du inte börjat röka innan du går ur nian, fyller 18, ska du få....ja vad??"

Vad har du för anledning att ifrågasätta vad andra vuxna människor vet eller ej? Har du alls med det att göra? Det är väl ingen som behöver redogöra sina kunskaper inför dej, varför skulle de?
          Nej, sköt du dej själv och gör du som du vill med din egen kropp, men moralisera inte över andra.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-10-2012, 10:18
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 10:24) *
          Nu skriver du också "De hade full koll på rökningens farlighet." Det tror inte jag på. Vilka hälsorisker menar du att dom hade koll på?

Tillräckligt bra koll för att förstå att det är förenat med livsfara att röka och att de absolut inte ville förlora sina föräldrar... (mina barn har alltid varit extremt duktiga på att ta till sig information).

Det intressanta i min anekdot är inte exakt hur mycket de visst i läge 1, utan att trots att de visste lika mycket i läge 2 var deras attityder och beteenden helt annorlunda...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2012, 10:18
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag förstår uppriktigt sagt inte kopplingen mellan hälsorisker och moral.

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 13-10-2012, 10:26
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 10:24) *
          Nu skriver du också "De hade full koll på rökningens farlighet." Det tror inte jag på. Vilka hälsorisker menar du att dom hade koll på?

Tror inte du förstår orsaken till varför att de flesta ungdomar börjar röka, men den ska jag tala om här och nu.
          De som börjar röka i högstadiet etc, får i regel en massa extra respekt, blir inbjuden till fester osv osv. Det är den enkla men tyvärr tragiska sanningen.

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2012, 10:29
          Länk hit: #125

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 13-10-2012, 11:18) *
          Tillräckligt bra koll för att förstå att det är förenat med livsfara att röka och att de absolut inte ville förlora sina föräldrar... (mina barn har alltid varit extremt duktiga på att ta till sig information).

Det intressanta i min anekdot är inte exakt hur mycket de visst i läge 1, utan att trots att de visste lika mycket i läge 2 var deras attityder och beteenden helt annorlunda...

Om man skall ställning till en sak så vill man ju i alla fall som vuxen ha hela riskbilden klar för sig. Om man bara känner till 5 % av riskerna så baseras ju ställningstagandet på det.

Att bara känna till att det är "livsfarligt att röka" kan väl inte skrämma så många när man samtidigt ser en massa vuxna som röker och kanske inte känner till någon som har dött av det.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta vilken information dom faktiskt får i skolan och hur den är upplagd.

Att tydliggöra kostnaden och vad dom skulle kunna köpa om dom avstod från att röka föreslog jag tidigare i tråden.

Vuxna som i skrift berättade varför dom ångrat att dom började röka kanske också skulle kunna påverka.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 13-10-2012, 10:35
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 11:29) *
          Om man skall ställning till en sak så vill man ju i alla fall som vuxen ha hela riskbilden klar för sig. Om man bara känner till 5 % av riskerna så baseras ju ställningstagandet på det.

Att bara känna till att det är "livsfarligt att röka" kan väl inte skrämma så många när man samtidigt ser en massa vuxna som röker och kanske inte känner till någon som har dött av det.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta vilken information dom faktiskt får i skolan och hur den är upplagd.

Att tydliggöra kostnaden och vad dom skulle kunna köpa om dom avstod från att röka föreslog jag tidigare i tråden.

Vuxna som i skrift berättade varför dom ångrat att dom började röka kanske också skulle kunna påverka.

Ja du, tänk om allt var så enkelt som du vill göra det till....

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2012, 11:00
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 11:29) *

Vad är det du ska ta ställning till? Att inte börja röka eller vadå?

Ring skolor och fråga hur det är upplagt om du tvivlar på att ungarna inte får någon iformation i skolorna. För övrigt tror jag ungar matas redan på dagis om hur farligt det är att röka.

Tala om för skolungar och arbetslösa ungdomar vad dom skulle kunna köpa istället...för pengar dom ändå inte har?

Varför tror du skrämselpropaganda hjälper? Visst sjutton finns det en koppling mellan hälsorisker och moral hos de flesta antirökivrarna.

Jag tror att friskvårdsfanatiker är lika skrämmande.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2012, 11:12
          Länk hit: #128

Medlem

CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 09:15) *
          Allvarligt talat. Jag trycker att rökdebatten kan delas upp i 2 delar. Dels det som handlar om individen (rökaren) själv, dels det som handlar om omgivningen och hänsynstagande. Oftast halkar hela debatten in på den individuella delen gällande hälsorisker och genast börjar det moraliseras och fördömas hejvilt.

Men handen på hjärtat, vem mer än rökaren har med att göra hur denna person väljer att sköta sin kropp?
          Moraliserar ni över fotbollsspelare, ryttare, slalomåkare, motorcykelförare mm mm...ja t.o.m yrkesutövare som brandmän, målare, elektriker mm mm också? De utsätter ju också sina kroppar för skade-/hälsorisker.
          Tänk, det har jag sällan eller aldrig hört, men med en rökares privata angelägenheter och livsstilsval är det plötligt tillåtet att lägga sej i och fritt få uttrycka sina åsikter om, hur kränkande det än kan uppfattas av denna person! Lite märkligt är det allt, eller hur??

Håll er åtminstone till den andra delen, den om omgivningen och hänsynstagande. Det är väl enbart gällande den biten som även andra bör ha ett ord med i spelet? Nog borde det väl räcka med att slippa bli utsatt för cigarettrök på arbetsplatser, på bio och krogen mm mm...och givetvis i det egna hemmet? Utomhus där det brukar bildas lite folkträngsel hänvisas rökare oftast till ett speciella platser dessutom.
          Är det verkligen för mycket begärt att en ickerökare som värnar om sin egen hälsa, själv ska kunna gå ett par steg åt sidan när h*n råkar möta en rökare med en tänd cigarett? Det ligger ju helt i det egna intresset och det är man ju beredd att göra i många andra fall, menar jag.

Att säga att det handlar om moral när man diskuterar hälsorisker och att det inte handlar om moral när man diskuterar hänsynstagande tycker jag är bakvänt.

Att ta hänsyn till andra kan ju ha med moral att göra men fakta kring hälsorisker och huruvida barn har koll på dessa har ju inget med moral att göra alls.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2012, 11:58
          Länk hit: #129

Medlem

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 12:12) *
          Att säga att det handlar om moral när man diskuterar hälsorisker och att det inte handlar om moral när man diskuterar hänsynstagande tycker jag är bakvänt.

Att ta hänsyn till andra kan ju ha med moral att göra men fakta kring hälsorisker och huruvida barn har koll på dessa har ju inget med moral att göra alls.

Jag tycker nog att det moraliseras över både det ena och det andra. Fast jag tror nog att de flesta rökare idag tar så mycket hänsyn det bara går till sin omgivning. De som moraliserar är ju såna som du Christa fast du kanske inte märker det själv wink.gif

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2012, 14:24
          Länk hit: #130

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 12:58) *
          Jag tycker nog att det moraliseras över både det ena och det andra. Fast jag tror nog att de flesta rökare idag tar så mycket hänsyn det bara går till sin omgivning. De som moraliserar är ju såna som du Christa fast du kanske inte märker det själv wink.gif

Det är omoraliskt att bråka med folk för bråkandets skull...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2012, 14:49
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 15:24) *
          Det är omoraliskt att bråka med folk för bråkandets skull...

Jag har bara svårt att se ditt engagemang i frågan som något annat än att du vill moralisera.

Att jag har en annan åsikt än du betyder inte att jag bråkar. Synd att du tar det så.

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 13-10-2012, 15:20
          Länk hit: #132

Gäster

Mitt eget beslut att inte ens prova på rökning hade inte med grupptrycket att göra ...... enbart att jag mådde så illa av röken i rummet där jag skulle sova under min uppväxt.
          Samma sak med min bästis på den tiden, inte blev man populär när man inte följde andras djärva rökförsök, men vi hade i skolan alltid någon lärare ute under raster och de som smög iväg med sina giftpinnar fick stå i skamvrån timmen därefter. ...... men det hjälpte dem inte att fatta riskerna med rökningen ...... på min tid var det inte så mycket info i skolan utan det kom hemifrån.......
          Man fick enbart förbud, men inte info om sjukdommar........

En av oss barn har rökt sen hen var 14 år och nu kan inte bli opererad i sitt knä pga att hen inte blir rökfri, OBS; hen fick skadan i knäet ca 4 år sedan och dras med värk o annat elände ...... men hen lägger sina pengar hellre på cigaretter än till mat...... och allt detta är vår andras fel som inte betalar hennes plåster o dyl., men har råd att köpa märkesväskor- med pengar fr. soc.--------- thumbdown.gif .Vad gör man? Hen får ta sitt eget ansvar och hen har redan symtom på COL.......

Vi har även rökande vänner, men de tar hänsyn till min astma, men jag moralicerar inte, meddelar bara att det gör mig sjuk, så snälla???? och det funkar ...

Skolungdommar tänker inte längre än näran räcker och den räcker inte vad de kanske kan få om ca 40 år... jag förstår det delvis för att man hade annat att tänka på än vad som skulle hända om 40-50 år framåt.....

Upplysningen till ungdommarna borde vara mer realistisk med fakta än hålla på med skrämseltaktik .... tummenupp.gif .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2012, 15:54
          Länk hit: #133

Medlem

CITAT (Ugglemormor @ 13-10-2012, 16:20) *
          Mitt eget beslut att inte ens prova på rökning hade inte med grupptrycket att göra ...... enbart att jag mådde så illa av röken i rummet där jag skulle sova under min uppväxt.
          Samma sak med min bästis på den tiden, inte blev man populär när man inte följde andras djärva rökförsök, men vi hade i skolan alltid någon lärare ute under raster och de som smög iväg med sina giftpinnar fick stå i skamvrån timmen därefter. ...... men det hjälpte dem inte att fatta riskerna med rökningen ...... på min tid var det inte så mycket info i skolan utan det kom hemifrån.......
          Man fick enbart förbud, men inte info om sjukdommar........

Vi hade rökruta i skolan där man fick röka om man hade målsmans tillstånd. blink.gif Fanns inte en käft som pratade om skaderisker.
          När jag låg på BB fanns det rökrum som var så inpyrda så att man behövde machete för att ta sig fram men tydligen var rökarna väldigt roliga för där samlades även ickerökarna utan att tveka. När jag låg på sjukhus för några år sen ville dom ge mig nikotinplåster trots att jag inte ens kunde ta mig ur sängen och än mindre gå på en månad. Jag vägrade eftersom jag inte ville byta ut det ena giftet mot ett annat.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 13-10-2012, 16:00
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 16:54) *
          Vi hade rökruta i skolan där man fick röka om man hade målsmans tillstånd. blink.gif Fanns inte en käft som pratade om skaderisker.
          När jag låg på BB fanns det rökrum som var så inpyrda så att man behövde machete för att ta sig fram men tydligen var rökarna väldigt roliga för där samlades även ickerökarna utan att tveka. När jag låg på sjukhus för några år sen ville dom ge mig nikotinplåster trots att jag inte ens kunde ta mig ur sängen och än mindre gå på en månad. Jag vägrade eftersom jag inte ville byta ut det ena giftet mot ett annat.

ack ja, rökrummet på bb, det var grejer det! smile.gif
          på 70-talet röktes det fritt i patientrummen på serafen i sthlm, vi personal fick röka i korridorerna eller i sköljen.
          säga vad man vill men mycket var bättre förr!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2012, 16:09
          Länk hit: #135

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 15:49) *
          Jag har bara svårt att se ditt engagemang i frågan som något annat än att du vill moralisera.

Att jag har en annan åsikt än du betyder inte att jag bråkar. Synd att du tar det så.

Det är ok med åsikter men när du börjar spekulera i andra människors motiv då blir det lite konstigt.

Om du undrar varför jag engagerar mig så är det väl enklast att fråga.

CITAT (Anma @ 13-10-2012, 10:46) *
          En liten berättelse direkt ur verkligheten.

En kvinna, rökare, lite + 50 fick hjärtproblem. Det fanns i släkten, förträngningar i hjärtkärlen var mer en regel än undantag i denna släkt.
          Kvinnan opererades med ballongsprängning. Det tillstötte komplikationer.
          Medicinerna hon var tvungen att äta gjorde så att hon fick hjärtstopp några gånger i månaden. Det beslutades att hon skulle få en pacemaker som skulle hjälpa hjärtat att slippa stanna då och då.
          Kvinnan gjorde flera tappra försök att sluta röka genom åren utan att lyckas.
          Men sen en dag gjorde hon det bara. Slutade. Det var ungefär 5 år efter operationen. Under dessa år visade pacemakerns samlade statistik att den hjälpt hjärtat att slå ungefär två gånger i månaden i genomsnitt.
          Så kom första kontrollen sedan kvinnan slutade röka. Pacemakerns arbete hade halverats. Året efter hade den mer än halverats igen. Och året därpå hade pacemakern hjälpt det stackars hjärtat vid ett enda tillfälle.
          Detta var några år sedan nu. Det pratades om att ta ut pacemakern. Om så är gjort vet jag inte.

Men detta är ett tydligt exempel hur en ärftlig sjukdom kan påverkas och bli värre av rökning.

Jag har slutat för över tre år sedan. I januari blir det fyra år.
          Det är min släkt jag pratar om och jag har ingen lust att bråka med ett hjärta som sannolikt bär på anlag på hjärtsjukdomar. Det är också därför jag nu tar tag i träningen på allvar, nu när jag kan.

Det var en intressant berättelse Anma!

Redigerat av Christa: 13-10-2012, 16:05

Citera
          skånepåg
          Inlägg 13-10-2012, 16:12
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Vi hade en rökruta på högstadiet här bredvid med men vi behövde inte målsmans tillstånd naughty.gif
          Har steget mot den stora vida världen man hamnade på knappt 100 meter ifrån nu tongue.gif
          Gå från ett oskyldigt barn som faktiskt snodde några cigg från sin mamma vid 10 års ålder på en nästan isolerad gård till ett öppet samhälle där det mesta brukades var en farozon, man blir som man blir uppväxt kan jag instämma med, strikta föräldrar och man hade uppgifter förr, numera ska allt serveras på ett silverfat?
          Kommer nog bli en antirök diktatur när man slutat wink.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2012, 17:35
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 17:09) *
          Det är ok med åsikter men när du börjar spekulera i andra människors motiv då blir det lite konstigt.

Om du undrar varför jag engagerar mig så är det väl enklast att fråga.

Om jag nu tycker att det du skriver känns som moraliserande så är det ju min åsik och inte en spekulation.

Berätta varför du engagerar dig som du gör. Vad har du för motiv? Det hade kanske varit bra om du berättat det redan från början så hade du kanske sluppit svar du inte vill ha.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2012, 17:50
          Länk hit: #138

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 18:35) *
          Om jag nu tycker att det du skriver känns som moraliserande så är det ju min åsik och inte en spekulation.

Berätta varför du engagerar dig som du gör. Vad har du för motiv? Det hade kanske varit bra om du berättat det redan från början så hade du kanske sluppit svar du inte vill ha.

Jag tycker att alla har rätt att få veta vilka hälsoproblem rökning kan innebära och det gäller speciellt ungdomar eftersom det är så in i vassen svårt att sluta röka när man en gång har börjat.

Om jag själv hade börjat röka och vuxenvärlden inte berättat något om hälsoriskerna fast dom kände till dom så skulle jag ha blivit skitsur på dom.

Varje gång jag ser unga människor röka så blir jag ledsen och undrar om dom verkligen fått veta vad dom gett sig in på.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-10-2012, 18:35
          Länk hit: #139

Medlem

CITAT (Christa @ 13-10-2012, 18:50) *
          Jag tycker att alla har rätt att få veta vilka hälsoproblem rökning kan innebära och det gäller speciellt ungdomar eftersom det är så in i vassen svårt att sluta röka när man en gång har börjat.

Om jag själv hade börjat röka och vuxenvärlden inte berättat något om hälsoriskerna fast dom kände till dom så skulle jag ha blivit skitsur på dom.

Varje gång jag ser unga människor röka så blir jag ledsen och undrar om dom verkligen fått veta vad dom gett sig in på.

Tror inte det finns en enda ungdom som inte vet att det är skadligt att röka och att många dör av rökrelaterade sjukdomar. Jag tror inte att dom som börjar röka skulle ha låtit bli det även om de kände till varendaste sjukdom som rökare eventuellt kan drabbas av. Därför är inte en lång lista nödvändig. Däremot de vanligaste sjukdomarna bör man känna till.

Utdrag ur Socialutskottets betänkande:

"Skolverket bedriver ett långsiktigt arbete för att genom skolans verksamhet
          påverka elevers attityder och förhållningssätt till bl.a. tobak. Enligt
          grundskolans läroplan är rektor ansvarig för att ämnesövergripande
          ämnesområden som t.ex. alkohol, narkotika, tobak (ANT) integreras i skolans
          undervisning i alla ämnen. Skolverket följer skolans undervisning i drogfrågor
          genom utvärdering och utveckling av kursplaner. Vidare ger Skolverket stöd
          till skolans arbete genom att tillhandahålla referensmaterial och ge
          ekonomiskt stöd till utvecklingsprojekt."

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 13-10-2012, 18:39
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 16:54) *
          Vi hade rökruta i skolan.....

Vår rökruta i skolan låg precis bredvid Essingleden, ett par meter ifrån - undras vilket som var farligast, avgaserna från bilarna eller dom blossen man petade i sig när man delade 3-4 stycken på en cigg....

CITAT (herkules @ 13-10-2012, 17:00) *
          ack ja, rökrummet på bb, det var grejer det! smile.gif
          på 70-talet röktes det fritt i patientrummen på serafen i sthlm, vi personal fick röka i korridorerna eller i sköljen.
          säga vad man vill men mycket var bättre förr!

Och när jag jobbade på psyket på St. Görans blev vi uppmanade att sitta med patienterna i rökrummet och prata vare sej vi rökte eller ej smile.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera

12 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon