| |
|
  |
Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion |
|
|
|
Ugglemormor
|
14-10-2012, 09:12
|
Gäster

|
Ja, det tror jag att dagens ungdommar är väl medvetna om riskerna, dock får jag en tanke att de vet vad som kan hända om 40-50 senare i deras liv, och det känns ju som en hel evighet tills dess. Man borde prata om de mer allmänna riskerna med rökning ...... att de kanske inte kan få en operation, eller att det är inte nyttigt när man ska ha smått, vilket många flickor tänker på, men att sedan år det nog så sunt att börja röka igen med småttingar i familjen, tänka på barnens hälsa ...... Att de luktar illa, organen och huden åldras fortare osv..
Att "slå i ungdommarna" alla hemska varnor, hotelser osv. gör dom inte trygga och risken finns att de visar framfötterna och börjar röka. Även om man som förälder inte röker, förklarar utan att bli fanatisk, men är bestämd med sin info, kan ju trycket av kompissar bli för mycket, spec om det finns alkohol i bilden, går det inte att börja moralicera, då gäller det att hjälpa till när ungen fattat vidden av sitt dumma beslut, inte döma, visa sin omtanke o kärlek och hjälpa till, finnas till osv. osv. (det funkade hos oss) Men gift är gift och svårt att komma ur så det beror på den rökande till sistens att bestämma hur de vill ha....
Jag blev dock rätt sur när de närstående "var skadeglada" att se, där ser du .......du kunde inte nå fram .....
Redigerat av Ugglemormor: 14-10-2012, 09:18
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 09:15
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (hattstugan @ 14-10-2012, 01:41)  Ang ungas vetande om rökning så tror jag att de vet!
Sonens flickvän har slutat nu när hon vet att hon väntar barn! Men hjälper det? Tar det inte ett tag innan gifterna lämnar kroppen?
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
14-10-2012, 09:20
|
Gäster

|
Tänker man skaffa barn, bör man ju sluta i god tid, tills gifterna har försvunnit ur kroppen. Hur länge dröjer det, det vet jag inte.......
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 11:27
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (sqrulan @ 13-10-2012, 23:43)   Det som iriterar mej mest är att du kan och vet allt???  Måste man kunna och veta allt för att få vara med i en disskussion???? ÅSIKT räknas alltså inte? Då lär det inte bli några vidare disskussioner i "småprat" i framtiden, om allt ska handla om enbart kunskap.  CITAT (Ugglemormor @ 14-10-2012, 10:20)  Tänker man skaffa barn, bör man ju sluta i god tid, tills gifterna har försvunnit ur kroppen. Hur länge dröjer det, det vet jag inte.......  OK???? "HM, vill utöka min familj med en liten så jag får nog sluta röka redan nu" OOOPS, X antal år senare, ingen unge. Tror nog, att mycket är vunnet, om man slutar NÄR man blir gravid...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 11:54
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Gifter? Det finns inga gifter i kroppen som går igenom placenta när mamman som är gravid inte är aktiv rökare.Risken med att röka under graviditet handlar ihuvudsak om blodkärl-blodkärlen drar ihop sig när man röker-mindre blodgenomströmning i placenta "svälter" barnet,som förutom att det får en viss syrebrist, dessutom föds med lägre födelsevikt än om mamman inte röker.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Och alla dessa kvinnor som plötsligen blir med barn? Ja även det händer än idag......
Ofta är det ju kvinnor som inte skulle kunna bli med barn, har försökt i många år osv. Och så alla unga kvinnor
Skall vi alla dessa skuldbelägga? Jag gör inte det
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
14-10-2012, 13:58
|
Gäster

|
Nej, jag har ju sagt att jag skuldpålägger ingen, för det är inte mitt beslut, utan deras, men vi fanns till utan att lägga skuld på vårt barn, hjälpte henne och fanns till under de 2 jobbiga perioder och det har hon varit tacksam för, att som hon har sagt, utan den hjälpen skulle hon inte fixat det själv ........ det är hennes åsikt. Men att de som ville lägga skulden på oss, icke rökare, att man inte hade upplyst henne, eller /och i en del fall var det ren skadeglädje fr. deras sida, men det tog vi inte åt oss, men tänkte på att hur dum kan man vara med sådana åsikter!!!! det gällde ju inte deras ungar vilka gjorde värre saker än röka och vi gav inga åsikter eller moralpredikan till dom för det .... Vet gm väninnorna att vissa av deras barn var rökare, men slutade vid graviditet, de visste ju om att rökare får mindre barn och ev. andra risker och för den blivande moderns välbefinnandes skull när det värsta av abstinensen var över. Har inte hört om någon har börjat röka igen efteråt, även blivande pappor har slutat tillsammans med sina sambon/fruar....... Som ett barn var det inget vidare att försöka andas när man vaknade av den hemska lukten. Hade ju svårt efter TBC att kunna andas när det gjorde ont att ta ett djupare andetag. Ingen liten unge borde få växa upp som passiv rökare, men det är ju bara en önsketänkande, för de har ju ingen talan el. alternativ .........
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 19:47
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2012, 13:56)  Och alla dessa kvinnor som plötsligen blir med barn? Ja även det händer än idag......
Ofta är det ju kvinnor som inte skulle kunna bli med barn, har försökt i många år osv. Och så alla unga kvinnor
Skall vi alla dessa skuldbelägga? Jag gör inte det
Elisabeth Inte jag heller. Det är blivande mammor så bra på att göra själva.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
14-10-2012, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Det här kör dom på en del ställen. "Närmare 800 högstadieelever med ledare från hela Västerbotten bussades till Umeå och Idun-teatern i Folkets hus den 10:e november. Anledningen var att konceptet med kontraktsskrivning mellan elev och en valfri tobaksfri vuxen hade fungerat i 15 år. Nu är även metoden utvärderad med utmärkt resultat." http://www.smart.org.se/s-home.htmHar för mig att en del tillämpar belöningar om eleverna går med i SMART.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 14:22
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 21:43)  Förstår inte riktigt vad du menar med att hålla med? Min kommentar handlade om motivation och det är väl det som är grundproblemet i hela frågeställningen? Förmaningar och förbud är att tvinga fram något, motivation är att få någon att själv vilja. När du kom in i bilden var redan halva jobbet gjort. Ser du inte skillnaden? Det var det här stycket jag menade. "Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte." Ett antal personer har ju skrivit i den här tråden att det inte hjälper att informera ungdomar om hälsoriskerna med rökning och att det handlar om attityder istället. Då skrev jag ovanstående för att visa att jag höll med om att det.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 15:22)  Det var det här stycket jag menade.
"Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte."
Ett antal personer har ju skrivit i den här tråden att det inte hjälper att informera ungdomar om hälsoriskerna med rökning och att det handlar om attityder istället.
Då skrev jag ovanstående för att visa att jag höll med om att det. Finns inte viljan hos rökararen att sluta så hjälper ingen information i världen som motivation. Det betyder inte att man inte ska informera om hälsoriskerna.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 15:46
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 15:28)  Finns inte viljan hos rökararen att sluta så hjälper ingen information i världen som motivation. Det betyder inte att man inte ska informera om hälsoriskerna. Vad är det som styr viljan och motivationen? Den borde ju se olika ut för den som ännu inte börjat röka och för den som redan är beroende eller har känt något positivt av nikotinet.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 16:03
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 16:46)  Vad är det som styr viljan och motivationen?
Den borde ju se olika ut för den som ännu inte börjat röka och för den som redan är beroende eller har känt något positivt av nikotinet. Den som inte börjat röka behöver väl ingen motivation eller vilja att sluta.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 16:08
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
förstår inte logiken.. Om det nu ska flyttas kring, borde väl den här tråden flytta till "hälsofrågor"....
Redigerat av Aqvakul: 16-10-2012, 16:08
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
16-10-2012, 16:12
|
Gäster

|
Viljan och motivationen styrs av ett medvetet beslut ...... att fortsätta att röka eller sluta röka.
Man får nog själv (med info av omgivningen, icke rökare) ta ställning till båda fallen, men när man är med på noterna att sluta så bäst går det med hjälp av andra, anhöriga eller annat. Upptäcker man att man luktar illa, trots parfym o div. och vistas med icke rökare, arbetsplatsen har 0 tolerans för rökare osv. så kanske börjar man tänka om när man körs ut mitt på vintern att blossa i kylan + byta till rena kläder efter blossandet, blir det inte så roligt i längden. ......+ alla andra platser där man inte få röka...
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 16:20
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2012, 17:08)  förstår inte logiken.. Om det nu ska flyttas kring, borde väl den här tråden flytta till "hälsofrågor".... Jag tänkte på det också.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Ugglemormor @ 16-10-2012, 17:12)  Viljan och motivationen styrs av ett medvetet beslut ...... att fortsätta att röka eller sluta röka.
Man får nog själv (med info av omgivningen, icke rökare) ta ställning till båda fallen, men när man är med på noterna att sluta så bäst går det med hjälp av andra, anhöriga eller annat. Upptäcker man att man luktar illa, trots parfym o div. och vistas med icke rökare, arbetsplatsen har 0 tolerans för rökare osv. så kanske börjar man tänka om när man körs ut mitt på vintern att blossa i kylan + byta till rena kläder efter blossandet, blir det inte så roligt i längden. ......+ alla andra platser där man inte få röka... Paefym luktar oftast också illa. Ger mig genast huvudvärk. Det räcker att någon med mycket parfym på sig var i hissen före mig. Du pratar så lätt Uggle
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 17:45
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 18:42)  Paefym luktar oftast också illa. Ger mig genast huvudvärk. Det räcker att någon med mycket parfym på sig var i hissen före mig.
Du pratar så lätt Uggle För att inte tala om dom, som häller på sig en flaska parfym när dom ska till vårdcentralen... Har fått lämna väntrummet många gånger...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 18:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Kommer nog aldrig att kommentera en rökare för hans/hennes vanor eller ovanor eftersom jag rökt hela mitt liv. Däremot kan jag ju tala om hur det var att sluta om intresse finns. Det var faktiskt inte så svårt som jag befarade, kanske tack vare tuggummi med nikotin. Rökhostan försvann som en vind  I övrigt har jag inte märkt något med hälsan. tar kanske tid.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 18:02
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2012, 17:08)  förstår inte logiken.. Om det nu ska flyttas kring, borde väl den här tråden flytta till "hälsofrågor".... Skit i logiken bara dom inte flyttar fler trådar!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|