| |
|
  |
Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion |
|
|
|
|
16-10-2012, 18:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 19:00)  Kommer nog aldrig att kommentera en rökare för hans/hennes vanor eller ovanor eftersom jag rökt hela mitt liv. Däremot kan jag ju tala om hur det var att sluta om intresse finns. Det var faktiskt inte så svårt som jag befarade, kanske tack vare tuggummi med nikotin. Rökhostan försvann som en vind  I övrigt har jag inte märkt något med hälsan. tar kanske tid. Men kanske inte alla kan tugga tuggummi. Vid senaste sjukhusbesök försökte jag igen plåstret men ett sår då är inte så roligt heller
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 17:03)  Den som inte börjat röka behöver väl ingen motivation eller vilja att sluta. Skall jag tolka det här svaret som att det inte finns något svar på det jag frågade om?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 18:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 19:06)  Men kanske inte alla kan tugga tuggummi. Vid senaste sjukhusbesök försökte jag igen plåstret men ett sår då är inte så roligt heller Den lilla inhalatorn tyckte jag var bra! Ser ut som ett litet cigarettmunstycke som man stoppar in en ampull i (om man vill) Då hade man något att hålla i också - som är något man också ofta saknade!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 19:35)  Skall jag tolka det här svaret som att det inte finns något svar på det jag frågade om? Men Christa du både svarar och frågar väldigt konstigt på det man skriver ibland. Du behöver inte tolka in något annat än det jag skrev. Varför tror du att jag menar något annat?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 19:13
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 20:08)  Men Christa du både svarar och frågar väldigt konstigt på det man skriver ibland. Du behöver inte tolka in något annat än det jag skrev. Varför tror du att jag menar något annat? Därför att jag vet att du inte är så korkad så att du inte förstod vad jag menade när jag skiljde på motivation att inte börja röka och motivation att sluta. Du svarade ju inte heller på det jag frågade om.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 19:42
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 20:13)  Därför att jag vet att du inte är så korkad så att du inte förstod vad jag menade när jag skiljde på motivation att inte börja röka och motivation att sluta.
Du svarade ju inte heller på det jag frågade om. Du frågade vad som styr viljan och motivationen och på det kan jag bara svara att det är väl högst individuellt. Finns inget generellt svar som jag ser det. Jag tror faktiskt att den som inte börjar röka nödvändigtvis behöver ha en motivation till det. En del kanske bara tycker att det luktar äckligt. De flesta som aldrig börjar funderar nog inte ens över varför. Varför andra börjar har vi ju avhandlat förut men ingen kan banka in motivation och vilja att sluta röka i någon som inte vill själv.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 19:56
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 20:42)  Du frågade vad som styr viljan och motivationen och på det kan jag bara svara att det är väl högst individuellt. Finns inget generellt svar som jag ser det. Jag tror faktiskt att den som inte börjar röka nödvändigtvis behöver ha en motivation till det. En del kanske bara tycker att det luktar äckligt. De flesta som aldrig börjar funderar nog inte ens över varför. Varför andra börjar har vi ju avhandlat förut men ingen kan banka in motivation och vilja att sluta röka i någon som inte vill själv. Vad jag förstått på de inlägg som funnits här är att de flesta anser att incitamentet att inte börja röka inte beror på den information eleverna får om de hälsofaror som är förknippade med rökning. Hur många procent som skulle börja röka om skolan inte informerade alls respektive hade en mycket heltäckande information är dock inte lätt att veta om ingen studie gjorts i ämnet. (Kanske finns?) Jag tror dock i motsats till dig att dom flesta som väljer att inte börja röka har gjort ett medvetet val. Jag har själv suttit tillsammans med kompisar som smygrökt och jag har också blivit trugad och tjatad på. Gissningarna här har mest handlat om att information inte motiverat dom som börjat röka att inte göra det men vad som fick de andra att inte göra det är minst lika intressant.
Redigerat av Christa: 16-10-2012, 19:57
|
|
|
|
|
|
|
|
16-10-2012, 20:23
|

Medlem

|
Jag tror inte att så många av de som aldrig börjar röka ställs inför valet "ska jag börja eller inte". Det är nog inte heller ett ställningstagande för dessa som kommer plötsligt i tonåren.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 05:20
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 21:23)  Jag tror inte att så många av de som aldrig börjar röka ställs inför valet "ska jag börja eller inte". Det är nog inte heller ett ställningstagande för dessa som kommer plötsligt i tonåren. Det skulle vara intressant att få höra vad ni andra har för åsikt i denna fråga.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 08:24
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Christa @ 17-10-2012, 06:20)  Det skulle vara intressant att få höra vad ni andra har för åsikt i denna fråga. Tja, tycker nog den här frågsn kört fast, dvs samma fråga upprepas oavsett hur många olika svar och vinklingar kommer in. Onekligen ett intressant ämne, men ämnet skulle blu mer intressant om den utvecklades på mer akademisk nivå för att komma vidare. Spontant tycker jag nog att TS fått mångs bra svar på sin frågeställning, dvs att det är individuella faktorer tillsammans med umgängeskrets och miljö som avgör om man börjar eller inte, om man slutar eller inte. Finns helt enkelt inte något universellt patentsvar på lekmannanivå.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 09:04
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 17-10-2012, 09:24)  Tja, tycker nog den här frågsn kört fast, dvs samma fråga upprepas oavsett hur många olika svar och vinklingar kommer in. Onekligen ett intressant ämne, men ämnet skulle blu mer intressant om den utvecklades på mer akademisk nivå för att komma vidare. Spontant tycker jag nog att TS fått mångs bra svar på sin frågeställning, dvs att det är individuella faktorer tillsammans med umgängeskrets och miljö som avgör om man börjar eller inte, om man slutar eller inte. Finns helt enkelt inte något universellt patentsvar på lekmannanivå. Frågeställningen gällde ju Stintans påstående att den som väljer att inte börja röka inte har gjort ett aktivt val utan att det bara blev så. De svar som tidigare kommit in har ju mer varit inne på att varför dom som börjar röka väljer att göra det. När det gäller att utveckla tråden så är du välkommen att göra det. När det gäller att göra det på en mer akademisk nivå som du skriver så gäller det i så fall att hitta studier eller enkäter som stöder den ena eller den andra teorin.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 09:18
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 17-10-2012, 10:04)  Frågeställningen gällde ju Stintans påstående att den som väljer att inte börja röka inte har gjort ett aktivt val utan att det bara blev så.
De svar som tidigare kommit in har ju mer varit inne på att varför dom som börjar röka väljer att göra det.
När det gäller att utveckla tråden så är du välkommen att göra det. När det gäller att göra det på en mer akademisk nivå som du skriver så gäller det i så fall att hitta studier eller enkäter som stöder den ena eller den andra teorin. Men så skrev jag ju inte!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
17-10-2012, 09:34
|
Gäster

|
Hej, Såg att ni skrev att jag tog LÄTT på saker o ting, jag förstår inte vad ni menar med det???????
Ang. parfym, det gällde rökare som kom på besök och dottern som ville dölja röklukten, men det blev ju ett tecken att de rökte. Röklukten kan man känna på huden, den kommer ju ut i varteviga por man har. Maken allergisk till parfumen, så de "åkte fast " fast på direkten. Blanda inte in parfymen nu i andra sammanhang, det gällde att hon försökte dölja det med extra parfym.
Jag gjorde inga utttalanden i mitt inlägg om parfymen vör övrigt, när det nu enbart gällde rökningen.
Mitt eget val att inte börja röka var mycket medveten beslut vid 14-års ålder pga mina egna omständigheter, ingen i skolan eller hemma sade något om det till mig. Mina föräldrar visste om mitt beslut.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Nyligen presenterades det i nyheterna att den kriminella världen tjänar miljarder på att importera cigaretter som man sen säljer utan att redovisa skatten. Rökare ser alltså till till att dessa personer lever gott. Enda lösningen är att helt förbjuda tobaken. Visserligen kommer staten att förlora en masa skatteintäkter men på sikt kommer det att löna sig när befolkningen blir friskare. Rökare som påstår att de inte kan sluta röka är så illa tvungna, då går det.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 11:27
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
...och sedan tar vi bort alkohol - jepp, du har löst ett världsproblem, Rudan! Nobelpriset nästa!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 11:42
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 17-10-2012, 12:27)  ...och sedan tar vi bort alkohol - jepp, du har löst ett världsproblem, Rudan! Nobelpriset nästa! Fredspriset då? Det kan ju ges lite hur som helst.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 11:57
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2012, 12:42)  Fredspriset då? Det kan ju ges lite hur som helst.  Nja, fredspriset lär du inte få, då folk kommer att slå ihjäl varandra i abstinensen. Inte ekonomipriset heller, då staten går under utan dessa inkomstbringande skatter. Bättre då, att du skippar all privat bilåkning..(bensinen och miljön, du vet) Dom får fixa en kategori." Landets dårskap" DET skulle du vinna...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 12:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Ja tänk om man tar bort alla bilar. Bra för miljön, sjukvårdskostnader sjunker eftersom det inte blir några olyckor och så behövs bara cykelvägar. Tänk Ruda vad bra du skulle må om du skall cykla till stugan.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 12:05
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2012, 13:03)  Ja tänk om man tar bort alla bilar. Bra för miljön, sjukvårdskostnader sjunker eftersom det inte blir några olyckor och så behövs bara cykelvägar. Tänk Ruda vad bra du skulle må om du skall cykla till stugan.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-10-2012, 20:39
|

Medlem

|
Var det någon rökare som blev provocerad?  Jo, jag vet att det var ett löjligt förslag. Fast hur skulle det vara om någon i dagens läge, om vi inte redan hade tobak och cigaretter mm, ville introducera rökningen? Med alla hälsoeffekter, cancer mm. Tror ni det hade blivit tillåtet? Om det nu inte hade blivit tillåtet borde det väl vara lätt att förbjuda det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|