Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion
          Christa
          Inlägg 12-10-2012, 08:28
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Cacki @ 12-10-2012, 09:12) *
          Det är få förunnade, antingen man är rökare eller ej, att få vara det. Det finns många icke rökrelaterade sjukdomar som kan påverka livskvalitén också, så det där är ett ganska lamt argument som de flesta redan har hört till leda vid det här laget...
          Alla människor tar mer eller mindre dumdristiga risker mot bättre vetande ibland.

Då håller du i princip med om att man inte kan blossa på och tro att man skall få vara frisk tills man dör?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-10-2012, 08:51
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 12-10-2012, 09:28) *
          Då håller du i princip med om att man inte kan blossa på och tro att man skall få vara frisk tills man dör?

Det ska nog ickerökare inte heller tro. Det är få förunnat att få vara frisk tills man dör knall och fall.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-10-2012, 09:06
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 09:51) *
          Det ska nog ickerökare inte heller tro. Det är få förunnat att få vara frisk tills man dör knall och fall.

Det skall gudarna veta....

Kände några s.k. renlevnadsmänniskor som dog ung. Undra vad man då skall skylla på? På tristess kanske?????

Citera
          Christa
          Inlägg 12-10-2012, 09:13
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 09:51) *

Det håller jag med dig om men det har ju inte med det här att göra. Såg du inte inlägget jag svarade på?

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 12-10-2012, 09:22
          Länk hit: #65

Gäster

så sant, Stintan ....... det är ingen garanti att få leva längre som icke rökare, det finns annat som man kan råka ut för....

gnon49 .... inte missunnar jag dig det du gillar och vill ha i ditt liv, du kan även leva till 100 och ha det gott, känner till flera sådana personer. Men det är nog inte ok att utsätta andra som inte mår bra av röken, men du verkar ju veta det också......

cacki,
          - det du beskriver har jag också tänkt på. det finns massa olika dolda saker/sjd i dessa länder som vi inte är vana vid. Jag kommer att inte åka dit i alla fall, finns väl något vettigt att se sig omkring på närmare håll.
          --- Det är ju osäkert även att bli opererad för risken finns att man får en bakterie och det finns ingen bot.
          Det är att välja mellan pest o kolera i sådana fall, men är man tvungen att lägga sig i händerna på vårdpersonalen, så hoppas man dock att det går vägen.

Det är för sterilt i vårt vardagsliv, föredrar lite skit i hörnerna än kliniskt rent och vi skiter utan kvak-kvak, finns ju fönster att öppna och vädra i sådana fall.

Jag tål inte strålningen fr. mobiler därför använder jag den "sladden" som förlängning. Bättre än så kan jag inte göra.....

Parfymer kan vara ett gissel, maken tål inte starka dofter, så man väljer att avstå till vardags och samma gäller deodoranter......

Men trots riskerna med all missbruk, dömmer jag inte andra för det är inte mina val utan deras ........ tummenupp.gif
          Jag är ju inte bättre själv, kanske något i min omgivning inte tål det jag inte har tänkt på.....

Redigerat av Ugglemormor: 12-10-2012, 09:26

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-10-2012, 09:52
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (Christa @ 12-10-2012, 10:13) *
          Det håller jag med dig om men det har ju inte med det här att göra. Såg du inte inlägget jag svarade på?

Jovisst och just därför tyckte jag att ditt svar till Cacki var konstigt.

Folk blir ju sjuka oavsett de röker eller inte så hur kan man veta om någon sluppit bli sjuk om den inte rökt? Om man säger åt rökaren att du har fått den där sjukdomen för att du rökt vad säger man då till den som fått samma sjukdom utan att ha rökt?

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 12-10-2012, 09:59
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 10:52) *
          Jovisst och just därför tyckte jag att ditt svar till Cacki var konstigt.

Folk blir ju sjuka oavsett de röker eller inte så hur kan man veta om någon sluppit bli sjuk om den inte rökt? Om man säger åt rökaren att du har fått den där sjukdomen för att du rökt vad säger man då till den som fått samma sjukdom utan att ha rökt?

Det var svaret till ryss_борис som jag menade.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-10-2012, 10:06
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Christa @ 12-10-2012, 10:59) *
          Det var svaret till ryss_борис som jag menade.

Ja och hur kan du vara så säker på att dessa personer inte blivit sjuka om de inte hade rökt?

--------------------

Citera
          skånepåg
          Inlägg 12-10-2012, 11:44
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Nyttjar också denna dumma cancerpinnen sen 17 år tillbaks och har en rätt kraftig rökhosta redan sad.gif
          Men snusar mer och mer, att sluta helt och hållet är ett mål dock tummenupp.gif
          Det är som ni säger, ungdomarna tänker inte så långt fram och det är nåt många ångrar senare whist.gif
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 12-10-2012, 12:23
          Länk hit: #70

Gäster

... tummenupp.gif --- håller tummarna skånepåg att du lyckas med tiden att bli av med det hela ..... kompiskram.gif det kan vara tufft, men du är väl inte ännu så gammal att du kan få leva utan giftpinnarna .......och kunna lukta på blommorna ..... (det sägs att doftsinnet kommer tillbaka)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-10-2012, 12:34
          Länk hit: #71

Medlem

Ugglemormor nu blir jag väldigt funderande... Du skrev ju förra vekan att du skall opereras denna vekan i tisdags (also tisdagen som har gått...... ) Hur var det nu med det?

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 12-10-2012, 12:39
          Länk hit: #72

Gäster

Elisabeth,

för att inte behöva dra hela historien så får du ett PM, är det OK?

Citera
          Christa
          Inlägg 12-10-2012, 13:02
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (skånepåg @ 12-10-2012, 12:44) *
          Nyttjar också denna dumma cancerpinnen sen 17 år tillbaks och har en rätt kraftig rökhosta redan sad.gif
          Men snusar mer och mer, att sluta helt och hållet är ett mål dock tummenupp.gif
          Det är som ni säger, ungdomarna tänker inte så långt fram och det är nåt många ångrar senare whist.gif

Vilken information minns du från skoltiden? Vad tror du skulle ha fått dig att inte börja röka?

CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 11:06) *
          Ja och hur kan du vara så säker på att dessa personer inte blivit sjuka om de inte hade rökt?

Läkarna sa att det berodde på rökning.

Det var dock argumentet att han hellre hade roligt medan han levde och förlorade några år som det gällde. Hinner inte formulera mig så exakt just nu.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-10-2012, 13:27
          Länk hit: #74

Medlem

Christa när jag för många år sedan var på SU p.g.av min trasiga rygg sp frågade mig professorn om jag röker. Ja sa jag då. Och då var det klart. Problemet var klart för honom att det är rökningens skull

Men när jag förklarade för honom att när jag fick problem med ryggen hade jag inte ens en cigarett i handen, ännu mindre rökt ja då blev han sur och grinig och otrevlig. Inte kan en patient prata emot herrn professor som hade så klar tför sig hur det låg till, hur fel det än var.

Christa förklarade läkaren för en thej som då var ihop med sonnen vad det var för fel? Tror inte riktig fpå det för annars har han gjort fel.
          Vet hur noga det är med sekretess när jag går ihop med sambon till läkaren eller han med mig.

Elisabeth

Redigerat av Elisabeth-Västkustkolonisten: 12-10-2012, 13:30

Citera
          Cacki
          Inlägg 12-10-2012, 14:11
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Christa @ 12-10-2012, 09:28) *

Ja, jag håller med. Man kan ju ha oturen att få stelkramp eller reumatism ändå. Inte katten kan man förebygga det med rökning..... flirting.gif
          Ibland ställer du allt ganska korkade frågor, men för säkerhets skull, jag tror inte att det är nyttigt att röka! Däremot tror jag inte att predika hål i huvudet på folk är rätt väg att gå för att få dem att vilja sluta.

Redigerat av Cacki: 12-10-2012, 14:53

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 12-10-2012, 14:35
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (Christa @ 12-10-2012, 07:16) *
          Vilka rökrelaterade hälsorisker känner du till?

Vad är det dom hittar på?

Du skriver så här "Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak."

Tyvärr är det inte så livet fungerar. Dom flesta som blir sjuka av rökning är inte friska tills dom plötsligt dör. Det kan bli 40 år av lidande för en del. Min pappa, min första killes pappa, min andra killes pappa och min sambos pappa dog av rökning. Alla fyra i olika sjukdomar och med olika längd på lidandet och antalet sjukdomar.

Just därför jag också skrev "skära ner på rökningen", dvs vet man riskerna med det, vet man också ungefär hur länge och hur mycket man kan röka, innan man kan räkna med allvarliga konsekvenser. Problemet är att folk har svårt att sluta. Säger ju sig självt att det inte är bra att röka et paket om dagen i 10 år...

Angående vad de överdriver om i skolan är bla hur snabbt man tappar kondition av det, vad det är som gör att man blir sjuk etc. Exempel är väl ungefär "Håller du på med någon typ av idrott på elitnivå, så omöjliggör det rökning", vilket garanterat inte är sant, då det kvittar inom alla idrotter där inte kondition är den överlägset viktigaste faktorn.

Finns en massa andra saker med, som bara är fånigt att höra när man själv läst riktiga forskningsrapporter (som man genom sitt univeritets-id kan beställa hem)

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 12-10-2012, 14:45
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 11:06) *

Den där logiken fungerar inte. Man kan alltid säga så. Hur kan du vara säker på att du inte brutit benet om du inte hamnat under bilen etc. Nu är det bevisligen så att rökning är fysiskt skadligt för kroppen i de allra flesta fall (undantagen är ju i de fallen då den som tvingas sluta blir så deprimerad att det skadar kroppen ännu mer).

Däremot är det ju upp till var och en, för vissa är det kanske värt att riskera att bli sjuk för att få ha lite roligare. Det är dessutom så mycket annat som påverkar om du får ett friskt liv eller inte, att skippa rökning är att eliminera en av många risker, och du har nu förbättrat dina chanser till längre överlevnad, men något mer än så har du faktiskt inte gjort. Nej, var och en gör som de vill, så länge man faktikst vet riskerna, så ska man ju ha rätt att styra över sitt eget liv, åtminstone när man uppnåt en viss ålder.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-10-2012, 14:59
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (ryss_бори @ 12-10-2012, 15:45) *
          .......för vissa är det kanske värt att riskera att bli sjuk för att få ha lite roligare......

Vad har roligt med rökning att göra??

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 12-10-2012, 15:10
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2012, 15:59) *
          Vad har roligt med rökning att göra??

För många av de som röker är det roligt/skönt att ta sig ett bloss med andra och koppla av.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 12-10-2012, 15:23
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Var inte så mycket i skolan då men de berätta ju riskerna och visa bilder, avskräckande mer gripande hade nog varit att få besök av de med kol och cancer och hjärtsjukdomar och få berättat hur det lätt kan gå osv.
          Långt ifrån alla som blir drabbade av det värsta men man får en annan syn, men man är sina bästa år och tror man är odödlig och vill testa på allt med =/

Redigerat av skånepåg: 12-10-2012, 15:23

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 11:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon