Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rökning och allt däromkring, Ingen skitkastning - bara diskussion
          Natur liv
          Inlägg 12-10-2012, 15:48
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (skånepåg @ 12-10-2012, 16:23) *
          Var inte så mycket i skolan då men de berätta ju riskerna och visa bilder, avskräckande mer gripande hade nog varit att få besök av de med kol och cancer och hjärtsjukdomar och få berättat hur det lätt kan gå osv.
          Långt ifrån alla som blir drabbade av det värsta men man får en annan syn, men man är sina bästa år och tror man är odödlig och vill testa på allt med =/

Precis så, jag tror absolut att det är lättare att ta till sig en historia om en verklig människa berättar hur han/hon drabbats. Det görs ju på det sättet i andra sammanhang, när till exempelvis skadade besöker nyskadade för att inge hopp om att det finns ett liv även utan exempelvis fungerande ben.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Christa
          Inlägg 12-10-2012, 18:27
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-10-2012, 14:27) *
          Christa när jag för många år sedan var på SU p.g.av min trasiga rygg sp frågade mig professorn om jag röker. Ja sa jag då. Och då var det klart. Problemet var klart för honom att det är rökningens skull

Men när jag förklarade för honom att när jag fick problem med ryggen hade jag inte ens en cigarett i handen, ännu mindre rökt ja då blev han sur och grinig och otrevlig. Inte kan en patient prata emot herrn professor som hade så klar tför sig hur det låg till, hur fel det än var.

Christa förklarade läkaren för en thej som då var ihop med sonnen vad det var för fel? Tror inte riktig fpå det för annars har han gjort fel.
          Vet hur noga det är med sekretess när jag går ihop med sambon till läkaren eller han med mig.

Elisabeth

Det där med ryggen förstod jag inte riktigt. Vaddå "hade inte ens en cigarett i handen"? Menade du egentligen att du aldrig hållit i en cigarett och än mindre rökt någon gång innan du fick problem med ryggen?

Självklart pratade inte läkarna direkt med mig förutom när det gällde min egen far. När det gäller dom övriga så är det deras söner som berättat för mig.

Den första fick flera hjärtinfarkter innan han fyllt 50 år. Han rökte ca ett paket Comerce utan filter per dag. Han fru fick sedan kol. Hon rökte samma. Han blev nog ca 60 år men fick släpa med sig en syrgastub resten av livet.

Den andra fick lungcancer men dom upptäckte inte det innan han hade fått metastaser i hjärnan så dom kunde ingenting göra. Han var drygt 60 år

Min nuvarande sambos far hade kol och en rad andra sjukdomar som är vanligare bland rökare.

Min pappa fick multiinfarktdemens när han var drygt 60 år och läkarna sa att det berodde på rökning. Han rökte minst ett paket per dag.

Tror du fortfarande att dessa fyra personer skulle blivit sjuka på samma sätt om dom inte hade rökt?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-10-2012, 19:18
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Ja precis Christa det menade jag att jag inte rökte innan mina ryggproblem började.

För övrigt så hade jag en granne som dog innan han fyllde 50. Och han dog i Lungcancer utan att han rökte. Han varken rökte, drack alkohol eller något annat sånt. Vad skyller du det då på????

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-10-2012, 19:28
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (ryss_бори @ 12-10-2012, 16:10) *
          .......roligt...................koppla av.

Att ha roligt och att koppla av är väl helt olika saker! Har aldrig hört talas om någon som röker för att ha roligt!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          skånepåg
          Inlägg 12-10-2012, 19:31
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Beror på vad man röker för att ha roligt naughty.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-10-2012, 20:18
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Eller som busschaffisen sa "jag stannar bara bussen för att släppa av en rökare". sick.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 12-10-2012, 21:32
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Thunder down below giggle.gif
          Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2012, 21:46
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag måste hålla med Stintan (händer inte så ofta ) rolleyes.gif Att höra tjatet när man är vuxen om hur farligt det är gör att man blir rent trotsig istället .Men all sin da !vi som är 50+ vet väl för böveln riskerna med att röka men Sverige är ett fritt land heter det ju så är man vuxen kan man väl få sköta sitt och ta sina egna beslut !
          Nu är jag själv i den situationen att jag MÅSTE sluta röka antingen jag vill eller inte eftersom jag fått förtjockningar på mina stämband och kraxar som en kråka sedan 3 månader och ska operera mina stämband troligtvis .När jag var på öron näs och hals i går så funderade jag på att neka till att jag var rökare därför att det skulle varit intressant att höra vad man annars kunde få dom här problemen av !det första Läkaren frågade mig var om jag röker ! ibland har man en känsla av att det är väldigt enkelt att skylla på rökningen när man inte orkar eller vill se någon annan annledning !Verkar som mycket skylls på rökning !enkelt och så slipper de ju fördjupa sig i diagnoser också .Vet inte hur många gånger jag fått höra :det är för att du röker !

Redigerat av Motti: 12-10-2012, 21:47

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-10-2012, 22:06
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 22:39) *
          Tänk vad mycke skatt vi rökare betalar in giggle.gif

Fast rökningen kostar en hel del skattepengar!
          Jag har själv rökt jättemycket i många år, (men la av för åtta år sedan) så det är ingen moralkaka jag kommer med! flirting.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2012, 22:15
          Länk hit: #90

Medlem

Vad jag vänder mig emot är väl att helt plötsligt bli behandlad som en idiot och en samhällsfara plus att man helt plötsligt fått status som en narkoman !Drevet går mot rökare så det är inte sant !på lasarettet i går stog en ask kopp tio meter från entren confused.gif om man röker ute en bit ifrån andra hur i all sin da kan man skada någon då med passiv rökning ?Nä jag tycker det har gått för långt i jakten på rökare och konstigt nog är dom värsta antagonisterna dom som tidigare rökt själv rtfm.gif Undrar just vad nästa påhitt ska bli ?kan bli vi som dricker kaffe också för det är ju enligt renlevnadsmänniskor en drog och ett gift för kroppen något som vi blir beroende av .

Citera
          hattstugan
          Inlägg 12-10-2012, 22:16
          Länk hit: #91

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Som rökare i dag ses man som spetälsk av vården! Alla sjukdomar kan skyllas på rökning!

Min far har aldrig rökt! Varit ute i skog och mark bra kondition osv! Men får den ena efter den andra hjärtinfarkten och nu så dålig att han bara kan gå korta sträckor!
          Min farfar däremot var rökare och var frisk ända till sin sista levnadsmånad!

Ingen information i världen fungerar för vare sig alkohol, droger eller rökning!
          För gjorde den det skulle inga av dessa saker finnas!
          Eller har jag fel?

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-10-2012, 22:23
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Motti @ 12-10-2012, 23:15) *
          Drevet går mot rökare så det är inte sant !på lasarettet i går stog en ask kopp tio meter från entren confused.gif om man röker ute en bit ifrån andra hur i all sin da kan man skada någon då med passiv rökning ?

Men det är ju inte bara det här med passiv rökning. Man måste också ta hänsyn till de som är allergiker!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2012, 22:27
          Länk hit: #93

Medlem

Det har nu gått så långt att rökare vägras operation om de inte slutar röka ! märkligt efter som den större delen av läkarkåren påstår att hjärtinfarkt är ärftligt liksom stroke mm i dag kan man till och med lämna blodprov för att se om man bär på vissa gener .Den läkaren jag fick i går på öron näs hals tillstog att han har passienter på över 80 år som rökt hela livet som är fullt friska förutom en del problem med sina slemhinner vilket ju är naturligt vid den åldern .Vad jag förståt så är även cancer ärftligt betingat ,har man det i släkten så är risken större för vissa av oss .

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-10-2012, 22:43
          Länk hit: #94

Medlem

Ja alla är vi olika och säkert olika mottagliga för diverse giftigheter. Jag tycker att dom som vill röka skall naturligtvis få göra det så länge som man visar hänsyn mot andra.
          Jag tänker åtminstonde inte elda upp mina pengar! biggrin.gif
          Vad det gäller vägrade operationer så får man ta ställning till om det är värt rökningen att hamna i den situationen. Det sägs ju att risken för att operationen skall misslyckas är mycket större om man röker. Det är ju ett val var och en själv får göra.

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          herkules
          Inlägg 12-10-2012, 22:47
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Biggan_ @ 12-10-2012, 23:23)
          1581993[/url]']
          Men det är ju inte bara det här med passiv rökning. Man måste också ta hänsyn till de som är allergiker!

jag åker buss, på kliver hästtjejer med hästkläder, jag måste kliva av. vaddå hänsyn till allergiker? jag röker inte på bussen.

CITAT (Motti @ 12-10-2012, 23:27)
          1581996[/url]']
          Det har nu gått så långt att rökare vägras operation om de inte slutar röka ! märkligt efter som den större delen av läkarkåren påstår att hjärtinfarkt är ärftligt liksom stroke mm i dag kan man till och med lämna blodprov för att se om man bär på vissa gener .Den läkaren jag fick i går på öron näs hals tillstog att han har passienter på över 80 år som rökt hela livet som är fullt friska förutom en del problem med sina slemhinner vilket ju är naturligt vid den åldern .Vad jag förståt så är även cancer ärftligt betingat ,har man det i släkten så är risken större för vissa av oss .
          tala inte om för läkaren att du röker, enklast så.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-10-2012, 22:50
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (herkules @ 12-10-2012, 23:46) *
          jag åker buss, på kliver hästtjejer med hästkläder, jag måste kliva av. vaddå hänsyn till allergiker? jag röker inte på bussen.

Ja jag håller med dej! Det är fruktansvärt med dessa stinkande hästkläder som tar andan ifrån en.

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2012, 23:02
          Länk hit: #97

Medlem

I förgår hade jag en ångestattack liksom för jag fick för mig att om de frågade om jag röker skulle jag kanske säga nej !men jag är en ärlig människa och gillar inte att ljuga så jag blottade mig och sa som det va !attans tycker man nu angry.gif Skulle varit intressant att höra vad det annars kunde bero på !kanske all cortison jag ätit de senaste månaderna för inflamationen i min axel !eller cortisonen jag inhalerar varje dag för min astma ?Verkar som man måste vara oärlig för att få ett ärligt svar ibland !

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-10-2012, 23:12
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Motti @ 13-10-2012, 00:02) *
          I förgår hade jag en ångestattack liksom för jag fick för mig att om de frågade om jag röker skulle jag kanske säga nej !men jag är en ärlig människa och gillar inte att ljuga så jag blottade mig och sa som det va !attans tycker man nu angry.gif Skulle varit intressant att höra vad det annars kunde bero på !kanske all cortison jag ätit de senaste månaderna för inflamationen i min axel !eller cortisonen jag inhalerar varje dag för min astma ?Verkar som man måste vara oärlig för att få ett ärligt svar ibland !

Oj, kan du röka fast du har astma?

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          hattstugan
          Inlägg 12-10-2012, 23:14
          Länk hit: #99

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Vid en tumör op för tre år sedan så höll jag upp ca 2 veckor i samband med op!

På Akis såg de helst att man slutade men var väl egentligen bara en rekommendation! Man kan inte tvingas!

Fick tabletter för två år sedan men de gav mig djup depression istället så jag röker ff!

Men tar naturligtvis hänsyn till alla som inte röker! Fick lära det för mer än 30 år sedan!

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2012, 23:30
          Länk hit: #100

Medlem

Japp !jag låg på Eksjö Lungklinik i början av 70-talet där rökte även Lungspeciallisterna ,hade en docent i lungmedecin som bjöd på cigg på sitt kontor när jag var inlagd man fick en Kenth och så satt man och snackade .Så jäkla mycket har inställningen förändrats många astmatiker rökade de tycket de måde bättre av eller värmen av röken gjorde det lättare för dom att andas .Detta var 1972 -1974 då jag var passient till och ifrån under dom åren ,en lång historia .

Redigerat av Motti: 12-10-2012, 23:31

Citera

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 15:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon