CITAT (Scout @ 25-11-2013, 13:46)

Menar Masa att jag borde strunta i bulbillerna och istället förodla vitlöksklyftor inne redan på vintern och plantera ut på friland när både jord- och lufttemp är stabilt över +7grader? Blir det sen rejäla sololökar att skörda på hösten?
Fungerar det med alla sorter? eller vilka typer av sorter fungerar det med? Kan Siberian red, Leningradskij eller Vigor fungera (så slipper jag skaffa nytt utsäde)?
Just det. Jag vet inte hur många sorter det fungerar på, men i Kina används de östasiatiska sorterna ( t.ex. Sprint, Primor) i kommersiell odling för att få fram sololökar, och det verkade fungera för mig också.
Ingen av metoderna är 100% säker, man kan få delade lökar med bulbiller som utsäde och även om man håller 7-8 plusgrader som lägst kan det bli delade lökar med klyftor som utsäde.
Jag tror att det är vettigt att testa med sorter som normalt utsätts för vinterkyla och låta dessa slippa låga temperaturer. Sorter som normalt odlas i varma klimat (t.ex. Creole-lökar) och som där ger klyftade vitlökar kommer att ge delade lökar i både varm och kall jord.