Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vitlökstråden 2013/14!, I gammal god anda-det mesta du behöver veta!
          johanr
          Inlägg 25-03-2014, 23:09
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 51 500

Vet inte om vi än har kunnat utropa vår, men det har varit ovanligt varmt och en konstig vinter med regn istället för snö ända in i januari.

Citera
          Preussen
          Inlägg 27-03-2014, 07:43
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (johanr @ 25-03-2014, 23:09) *
          Vet inte om vi än har kunnat utropa vår, men det har varit ovanligt varmt och en konstig vinter med regn istället för snö ända in i januari.

Förra året var väderleken tvärtom vilket gav en kort växtsäsong med generellt sätt mindre skörd. Vi får se vad året ger

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 10-04-2014, 08:28
          Länk hit: #83

Medlem

Min vårplanterade morado har kommit upp. Nu inväntar vi juli för att jämföra med den höstplanterade.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          johanr
          Inlägg 11-04-2014, 21:27
          Länk hit: #84

Medlem

Har fått några rader 5-10 cm höga lökblad nu, men några rader har inte alls visat livstecken. Satte lökarna i oktober och sedan var det länge blött innan kylan och tjälen kom. Ska jag vara orolig att sådden delvis ruttnat bort eller kan det skilja mycket mellan olika sorters start på våren? Satte Thermidrome, Sprint och Vigor, men har nu tappat bort lappen med vilken rad som respektive sort sattes i.

Citera
          Preussen
          Inlägg 12-04-2014, 15:14
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (johanr @ 11-04-2014, 22:27) *
          Har fått några rader 5-10 cm höga lökblad nu, men några rader har inte alls visat livstecken. Satte lökarna i oktober och sedan var det länge blött innan kylan och tjälen kom. Ska jag vara orolig att sådden delvis ruttnat bort eller kan det skilja mycket mellan olika sorters start på våren? Satte Thermidrome, Sprint och Vigor, men har nu tappat bort lappen med vilken rad som respektive sort sattes i.

Orolig är en affekt som tar mycket tid från en och som gör att man inte känner sig så väl till mods, det tycker jag inte att du skall vara smile.gif
          Dock kan det vara som du skriver att det föreligger risk för att utsädet ruttnat bort. Å andra sidan är Sprint så tidig att det kan vara den som kommit upp och de andra två väntar. gräv lite försiktigt i raderna och se om där finns klyftor med grodd.
          hoppas det går bra annars nya tag till hösten.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          johanr
          Inlägg 12-04-2014, 18:47
          Länk hit: #86

Medlem

Smågrävde och hittade mycket riktigt skott som var på väg upp. Får se hur det tar sig om några veckor.
          En annan sak. Satte klyftor av Thermidrome (kvar från förra årets skörd) i 1literskrukor med 2 klyftor i varje för 1½ månad sedan. Har stått 10-25 grader sedan dess i växthuset och det har kommit upp blast som är runt 20 cm. Kan jag hoppas på att skörda lökar sent i höst eller kommer det enbart bli blast?

Citera
          Preussen
          Inlägg 13-04-2014, 08:28
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (johanr @ 12-04-2014, 19:47) *
          Smågrävde och hittade mycket riktigt skott som var på väg upp. Får se hur det tar sig om några veckor.
          En annan sak. Satte klyftor av Thermidrome (kvar från förra årets skörd) i 1literskrukor med 2 klyftor i varje för 1½ månad sedan. Har stått 10-25 grader sedan dess i växthuset och det har kommit upp blast som är runt 20 cm. Kan jag hoppas på att skörda lökar sent i höst eller kommer det enbart bli blast?

Då är de på gång, kul.
          Någon form av lök lär det bli, det är mest en fråga om hur stor. Testa att plantera ut dem på friland så får du förhoppningsvis större lökar till hösten.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          johanr
          Inlägg 18-04-2014, 19:10
          Länk hit: #88

Medlem

Jag låter dem gå kvar i krukorna och ser vad det blir. Har ändå så mycket lök på friland att det räcker till.

Citera
          Preussen
          Inlägg 19-04-2014, 15:55
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (johanr @ 18-04-2014, 20:10) *
          Jag låter dem gå kvar i krukorna och ser vad det blir. Har ändå så mycket lök på friland att det räcker till.

Testa då att gödsla ala eriksson, dvs svag näringslösning vid varje bevattning hela säsongen och jämför sedan med de som inte får?

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          johanr
          Inlägg 19-04-2014, 18:12
          Länk hit: #90

Medlem

Tack för att du påminde mig. Har gödslat vitlöken på friland med pelletterad hönsgödsel, men inte de i krukor (mjölkpaket).

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 23-04-2014, 06:33
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 542
          Medlem nr: 6 209

Var till lotten igår efter en månad lång förkylning och upptäckte till min glädje att mina skäggia vitlökar som jag omplanterade i höstas faktiskt överlevt och frodas som jäklars tillsammans med vetehalmen :-) .

Dålig bild men ändå :-) !

Bifogad fil  Vitl_k_23_april.JPG ( 922.92k ) Antal nedladdningar: 40

Redigerat av johanna_zon3: 23-04-2014, 06:37

Citera
          Preussen
          Inlägg 23-04-2014, 07:14
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (johanna_zon3 @ 23-04-2014, 07:33) *
          Var till lotten igår efter en månad lång förkylning och upptäckte till min glädje att mina skäggia vitlökar som jag omplanterade i höstas faktiskt överlevt och frodas som jäklars tillsammans med vetehalmen :-) .

Dålig bild men ändå :-) !

Bifogad fil  Vitl_k_23_april.JPG ( 922.92k ) Antal nedladdningar: 40

Bara att lyfta på kepsen och gratulera!
          Men en förkyld vitlöksodlare? Det rimmar dåligt :-)

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 23-04-2014, 07:36
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 542
          Medlem nr: 6 209

Ja, det rimmar dåligt ;-) . Jag tror att det är den milda vintern som jag får tacka och den upphöjda bädden men det är en tröst att veta att man kan dela och omplantera vitlök direkt på hösten och få en bra utdelning på kraftigt skäggiga klyftor. Jag trodde att dom skulle ruttna bort.

Citera
          johanr
          Inlägg 23-04-2014, 21:00
          Länk hit: #94

Medlem

Grattis till fin grönska!

Redigerat av johanr: 23-04-2014, 21:00

Citera
          Preussen
          Inlägg 26-04-2014, 06:56
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (johanna_zon3 @ 23-04-2014, 08:36) *
          Ja, det rimmar dåligt ;-) . Jag tror att det är den milda vintern som jag får tacka och den upphöjda bädden men det är en tröst att veta att man kan dela och omplantera vitlök direkt på hösten och få en bra utdelning på kraftigt skäggiga klyftor. Jag trodde att dom skulle ruttna bort.

tror att de även överlevt en sträng vinter i en upphöjd bädd. Intressant att se att många olika sätt fungerar.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 30-04-2014, 06:42
          Länk hit: #96

Medlem

Då har jag ogräsrensat och luckrat jorden. Främst var det honungsfacelia, våtarv och vallmo som börjat gro. Vallmo har en pålrot som konkurrerar med vitlöken och våtarv har en jäkla massa rötter. Passade på att vattna, jorden var väldigt torr. Nu ser det bra ut igen och jag är nöjd.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 19-05-2014, 22:06
          Länk hit: #97

Medlem

Och först ut att sätta ormlök i år är "Sprint".

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Scout
          Inlägg 26-05-2014, 12:24
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Är det inte lite tidigt med ormlökar redan? Fast det har ju varit en ovanlig vår hittils. Mätte upp jordtemp 12 grader för en vecka sen, igår var det redan 17 grader i jorden (15cm ner)!

Förra året var det ju en rätt seg vår så det blev ju lite kort säsong och därmed taniga lökar. Den tidiga våren borde ju ge längre odlingssäsong och därmed större lökar. Ser fram emot att slå mina rekord från förrförra året.

Någon ogräsrensning har jag inte behövt göra alls. Täckte med massor av bondbönsblast, gräs och annat smått och gått i höstas så det är bara vitlöken som tagit sig upp igenom det tjocka täcket. Inte har jag tillfört någon näring heller, förutom höstens täckning och fjolårets odling av bondbönor. Underhållsfritt och enkelt.

Citera
          Preussen
          Inlägg 28-05-2014, 16:04
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Scout @ 26-05-2014, 13:24) *
          Är det inte lite tidigt med ormlökar redan? Fast det har ju varit en ovanlig vår hittils. Mätte upp jordtemp 12 grader för en vecka sen, igår var det redan 17 grader i jorden (15cm ner)!

Förra året var det ju en rätt seg vår så det blev ju lite kort säsong och därmed taniga lökar. Den tidiga våren borde ju ge längre odlingssäsong och därmed större lökar. Ser fram emot att slå mina rekord från förrförra året.

Någon ogräsrensning har jag inte behövt göra alls. Täckte med massor av bondbönsblast, gräs och annat smått och gått i höstas så det är bara vitlöken som tagit sig upp igenom det tjocka täcket. Inte har jag tillfört någon näring heller, förutom höstens täckning och fjolårets odling av bondbönor. Underhållsfritt och enkelt.

Visst är det tidigt, minst en vecka. Inspekterade idag och 5-6 sorter har satt ormlök. Torrt som bara den efter sol, värme och nu två dagars kraftfull blåst. Vattnade och skar av topplöken. I år låter jag dem sitta kvar på sprint och korean red, de ska inte påverkas storleksmässigt av det. Sen så låter jag de sitta kvar på vissa av de andra sorterna så att jag har utsäde att tillhandahålla.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Preussen
          Inlägg 22-06-2014, 19:15
          Länk hit: #100

Medlem

Tidigt gäller att fortsätta i år. Både sprint och den jag kallar "riga hardneck" är skördeklar. Dessvärre har jag stora angrepp av rost på några sorter vilket jag observerat fler vitlöksland på koloniområdet. Det sprids via luften.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 04:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon