Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hunduppfödning !överstyrmed blandraser osv.
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2014, 17:31
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (mullkärringen @ 01-05-2014, 14:17) *
          Jo, jag vet att det finns en klick uppfödare som avlar cockerpoo seriösare än andra men det är ju bara ca 25-30 st i hela landet och med tanke på hur många valpar som föds så är dom flesta uppfödare inte intresserade av nån registrering eller medlemskap i nån förening med hälsoregister osv.

Det är inte så jag har hört att det är. Har du koll på hur många cockerpoovalpar det föds? Det låter konstigt att så många med renrasiga reggade cockrar och pudlar skulle avla fram blandraser utanför föreningen. I så fall är det ju vanlig köksavel på kanske defekta hundar som inte skulle godkännas. Men som sagt jag har inte hört att det skulle vara vanligt. Får dom ens kalla valparna cockerpoo?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mullkärringen
          Inlägg 01-05-2014, 18:00
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 76 025

CITAT (*Stintan* @ 01-05-2014, 18:31) *
          Det är inte så jag har hört att det är. Har du koll på hur många cockerpoovalpar det föds? Det låter konstigt att så många med renrasiga reggade cockrar och pudlar skulle avla fram blandraser utanför föreningen. I så fall är det ju vanlig köksavel på kanske defekta hundar som inte skulle godkännas. Men som sagt jag har inte hört att det skulle vara vanligt. Får dom ens kalla valparna cockerpoo?

Nej, eftersom det är blandraser och inte reggas är det omöjligt att kolla men Blocket brukar ha annonser hela tiden och jag ser dessa hundar hela tiden, dom har blivit otroligt populära eftersom dom inte fäller och sägs vara allerivänliga.
          Vet flera som avlar utan att vara med i nåt register och det blandas hej vilt mellan amerikansk/engelsk/ king charles cocker och dvärg/mellanpudlar som inte är undersökta alls.

Eftersom det är blandraser får man väl kalla dom vad man vill antar jag.

http://www.cockerpoosverige.se/

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2014, 18:56
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (mullkärringen @ 01-05-2014, 19:00) *
          Nej, eftersom det är blandraser och inte reggas är det omöjligt att kolla men Blocket brukar ha annonser hela tiden och jag ser dessa hundar hela tiden, dom har blivit otroligt populära eftersom dom inte fäller och sägs vara allerivänliga.
          Vet flera som avlar utan att vara med i nåt register och det blandas hej vilt mellan amerikansk/engelsk/ king charles cocker och dvärg/mellanpudlar som inte är undersökta alls.

Eftersom det är blandraser får man väl kalla dom vad man vill antar jag.

http://www.cockerpoosverige.se/

Då kunde man ju lika gärna ha renrasig pudel. Finns ju inga allergivänliga raser men raser som inte fäller kan ibland funka. ja jag har också sett att man ibland blandar king charles med andra spaniels och där var väl avsikten att få bort hjärtsjukdomar som king charles ofta drabbas av har jag för mig. Dvärg/mellanpudlar får man väl blanda fast man kan ju undra varför dom inte hälsokollar hundarna. Jaja mycke konstig avel finns det.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 01-05-2014, 20:56
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Piccante @ 30-04-2014, 21:38) *
          Nu är jag inte insatt i genetiken bakom varje defekt men i regel är defekter recessiva (dvs ickedominant). Eftersom en individ får hälften av sitt genom från fader resp moder så innebär det att en recessiv gen som ärvs från en förälder inte får något genomslag men individen blir bärare av anlaget.
          Att rashundar dras med ärftliga defekter beror ofta på att de har varit så få individer ursprungligen att även "dåliga" gener finns hos väldigt många av individerna och då många är bärare riskerar man att de förs vidare hela tiden om man inte medvetet selekterar bort bärarna.

Om man korsar två obesläktade linjer så bryts däremot inaveln och inavelsgraden sjunker. Finns inget som säger att blandrashundar skulle ha fler defekter än andra däremot är det ju svårt att veta om ursprunget om det inte finns stamtavlor.

Det finns ju fördelar hälsomässigt med raskorsning, just för den skull att många sjukdomsanlag är rasbundna, eller i alla fall vanligare i vissa raser.
          Handlar det om dominanta anlag så spelar det ju ingen roll, antingen går anlaget vidare och djuret blir sjukt eller också gör det inte det. Om det är en rasren parning eller om det är två olika raser spelar ju då ingen roll.

Dominanta anlag är ju lite lättare att hanskas med eftersom man ju oftast kan se om djuret är sjukt, problemet är ju om det är en sjukdom som dyker upp förhållandevis sent i livet, som tex vissa hjärtproblem, då har ofta en hel del avkommor redan fötts när man kan se föräldradjurets sjukdom.

Recessiva anlag däremot är ju värre, dom kan man ju inte se om djuret inte fått dubbel upplaga av dom och därmed är sjukt. Men finns det ett anlag så går det vidare till vissa av barnen.

Men parar man då ett djur av en ras med det recessiva sjukdomsanlaget X med ett djur med det recessiva anlaget Y med varandra så får man bara friska djur angående sjukdommarna X och Y.
          Men någon av avkommorna kan ha fått bägge anlagen och är alltså bärare av bägge sjukdommarna.
          Gör man ytterligare en utparning med en annan ras så kan kanske även det recessiva sjukdomsanlaget Z tillkomma.
          Och allteftersom blir det mer och mer ett spel på lotteri att göra en parning, när ska dom här sjukdomsanlagen stöta på varandra och istället resultera i sjuka avkommor.

Med några oregistrerade utparningar i bakgrunden så har man ju förlorat all kontroll, man kan inte längre veta vilka sjukdomsgener djuret kan bära på och även om man vet så skulle en ansvarsfull avel innebära så mycket tester (om dom nu finns att få) att det inte är rimligt längre.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 02-05-2014, 11:18
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Ska man se till genetiskt mest fördelaktigt i längden utan att nu ta hänsyn till bevarandet och utvecklandet av specifika raser blir diskussionen en annan.

Då har man allt att vinna på att bredda det genetiska materialet i varje individ genom att korsa individer som är så lite släkt som möjligt. Ju bredare spektrum av genetiska skillnader ju bättre för evolutionen av arten :-)

Citera
          Motti
          Inlägg 03-05-2014, 22:57
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Nu var det inte det jag antydde ! alla som har läst på i genetik vet att man inte para två hundar där båda har höftfel tex eller andra sjukdomar därför är det viktigt att ha kunskap i just genetik för att se till att de valpar som föds är friska !Ska själv på en genetikföreläsning i Örebro i slutet på maj som gäller vår ras .Att avla hit och dit utan att begripa följderna eller förstå vad man håller på med är ju enligt mig ren dumdristighet !då har du ju inget intresse av att få fram friska bra hundar som slipper operationer och avlivning osv .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 16-05-2014, 11:48
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Motti @ 03-05-2014, 23:57) *
          Ska själv på en genetikföreläsning i Örebro i slutet på maj som gäller vår ras .

Hoppas det blir riktigt lärorikt för dig då :-)

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 13:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon