Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinterträdgård?
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-03-2003, 11:07
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

Jag får la komma på konsulteringsvisit nångång hör jag :-)) men varnbing - det brukar bli dyyyrt ;-P
          Det tsora fönstret är itne öppningsbart - vi har öppningsbara fönster med, men de är i övre raden. Pumpen kommer att ta hand om en hel del av den varma luften :-)

Plantagenkonstruktioner mfl byggs ej av fönster utan glaspartierna byggs alltså på plats - DET är dyrt - treglasfönster är BILLIGT i jämförelse för oss dödliga!!!
          Det är många pengur i deras byggen - de hoppas på att sälja bra med :-) men som med alla företag så går det påandra konton plus de är ju stora kudner och betalar ej de priserna vi gör alls. Men dyrt är det ändååå.....

Nackdelen med vår kupa är att det kan stänka men det bjuder jag på ;-)
          där uppe är det ju itne bebott ännu så där komemr det nog bli växter japp - kanske mina Adenium obesum :-D
          Vi skall mecka vilt med uterummet nu så vi har ltie att visa när Kerstin kommer ;-)
          jag kan itne lova att marmorn är på plats tills dess men jag HOPPAS ju vi hinner! Sedan är det ovanvåning för hela slanten.....

Och en vacker dag när både ovanvåningen och uterumet är klart flyttar vi in på ovanvåningen och startar renoveringen av undervåningen och jag får nytt kök hurra!!!!

Vilken optimist va :-)

Hälsar Ingrid

PS Och så skall jag hinna anlägga ny köksträdgård med i år STÖÖÖÖN

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 18-03-2003, 11:12
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Det bästa är nog trots allt att ta hjälp av olika företag som får komma med egna förslag på hur dom tycker deras bästa lösning ser ut och sedan jobba utefter det förslaget som ser bäst ut.

Kommer er driftsekonomi i vinterträdgården vara ungefär den samma som ni har inne i huset eller räknar ni med ett tungt värmekonto?

Ja, rådgivningsbesök kan alltid vara välkommet - men jag får väl ännu stolligare idéer då är jag rädd wacko.gif

Hälsar fast medlem i stolleklubben

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-03-2003, 12:24
          Länk hit: #83

Medlem

Javisst - fråga ALLA - det är det absolut bästa ;-)

Nu får Du snart komma med skiss/foto över huset och hur väderstrecken ser ut så vi kan komma med värre förslag.

LOL

Ingrid

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-03-2003, 12:30
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

VAAA laugh.gif har ni möte i stolleklubben när jag måste arbeta ..
          utfräckt tycker jag...
          Kommer hem efter lerknodderi i kväll -då kommer mina inlägg i denna armatur glas stolleridebatt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          höres K
          ps har en båge med humle på o en bild utan blad i album trädgårdsman ....

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 18-03-2003, 12:39
          Länk hit: #85

Medlem

Jag veeet att du har bild på det Kerstin - det är ju helt och hållet dig som jag håller ansvarig till min senaste dödsångest som stavas LUMMIG BÅGE... wacko.gif wacko.gif

Förresten - jag kollade upp 4 mm glas i lösa skivor och det ligger på ca 120 kr kvadraten i måttet 1100x2300 mm. Eftersom ni inte har någon gas i era Ingrid så borde ju en glasmästare kunna montera dessa precis som på ett Garden Center. Lek med tanken att man bygger stommen i impregnerat trä och sedan monterar glasmästeriet 4 mm glas med låt oss säga 12-15 mm luft emellan.

Kolla då in materialkostnadsskillnaden, i vårt fall ca 60 kvm som skall täckas med glas:

4 mm glas kostar 14.400 kr plus arbete.
          Fasta 3-glas partier kostar 90.000 plus arbete.

I båda fallen behövs ju en stomme att montera glaset alternativt fönstren i och i båda fallen behövs öppningsbara partier. Men håll MED om att det är en väsentlig skillnad även om det kanske går på en drös 1000-lappar för glasmästarens arbete i jämförelse med vad en snickare tar för att montera fönster. Visst är det skillnad mellan 2 och 3 glas, men en U-värde på runt 2.2 är ju inte fy skam och det bör man uppnå med 4-12-4 utan mellanliggande gas mellan rutorna. Är jag FEL ute, månne?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-03-2003, 12:50
          Länk hit: #86

Medlem

Öhh Du - vi har torr luft emellan :-) så det är inte riktigt monterat s a s.
          Montera fönster i vårt fall var en pjutt i kostnad kanske 3000 kr :-D men då ej kranlyftet inräknat :-((

Fel? Tjaaa-a det är Du som monterar ribban :-) så här är inga fel :-D däremot så skulle jag överväga olika konstruktioner först. Det här med att beundra växtligheten ifrån altanen - Ähum det tror jag itne blir av såvida Du itne har MYCKET få växter i rummet - och hur ser det ut hos Dig - dum fråga här - behöver Du en altan när Du får ett uterum? Kan Du itne ta med altanen i inglasningen ? Och ha ett öppningsbart parti där istället för att få 'utekänsla' :-)
          Vi har ju en liten uteplats kvar trots alla våldsamheter....så helt utan blir man itne nog - men den liksom minskar i betydelse :-))))

Vi räknar med att värma upp vårt uterum som ett vanligt iofs stort rum p g a att vi har treglasfönster :-)

Funderar Ingrid

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-03-2003, 12:52
          Länk hit: #87

Medlem

Bättre hälften säger att det inte blir bättre-glasmästaren gör dem på plats .... Du måste ialla fall ha torr luft emellan och det är gasfylld - den prislappen är mycket högre jämfört med att köpa standardmått. Förretsen det kostar kulor det är itne glaset utan RAMEN - profilen - den är ju itne med i Dina beräkningar!

Nu kom jag på det :-) med hjälp

Hälsar Ingrid

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 18-03-2003, 14:04
          Länk hit: #88

Medlem

Ok - då var det både frågat och besvarat - så glömmer vi det sidospåret tills vidare (men man kanske kommer in på det igen...)

Altanen är över 80 kvadratmeter upphöjt trädäck med grillplats och räcken - frugan är ett solfreak av STORA mått så inglasning eller liknande av den är förenat med livsfara att föreslå ohmy.gif

Däremot funderar jag på att skissa en ritning i nå´t ritprogram som jag kan maila dig och Kersin så att ni får en blick av hur huset ser ut (jag är ingen konstnär men jag skall dra lite streck i varje fall)

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 18-03-2003, 14:17
          Länk hit: #89

Medlem

Så då har jag mailat dig en skiss Ingrid - huset ligger så att vinterträdgården kommer i rakt ostlig riktning från huset sett.

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-03-2003, 21:01
          Länk hit: #90

Medlem

"2,4 meter brett -22meter långt, 2, 9 takhöjds -träväxthus -inklusive 4mm glas -29 papp(tusenlapp:)
          jag räknar vidare...

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          jalla
          Inlägg 20-03-2003, 19:54
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 883

Jag blev inspirerad av allt prat om uterum mm. Så jag lämnade in bygglovsansökan på 40 kvm inglasat uterum/altan börjar 1/5 med bygget. biggrin.gif
          //Jonas

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-03-2003, 21:36
          Länk hit: #92

Medlem

Sedär laugh.gif
          Välkommen som ny medlem i Stolleklubben tongue.gif tongue.gif tongue.gif
          berätta mer ! Bilder ????? laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 21-03-2003, 07:19
          Länk hit: #93

Medlem

Grattis grattis :-) välkommen :-)

Vi grunnar armaturer samt dörrar och fönster mellan huset och uterummet just nu. Handpenning hela 35% är lagd på pallen med marmor ;-)

Helögen om det är väder blir det nog meckat i trädgården utomhus iofs ;-)

Hälsar Ingrid

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 21-03-2003, 11:37
          Länk hit: #94

Medlem

Ingrid - jag tar tacksamt emot tips på inköpsställen för nu skall det tas fram BYGGKALKYL!!

Förresten Ingrid och Kerstin - när ni bygger i stomme av trä och 3-glas - behöver ni inte tänka på bruten köldbrygga eller hur har ni gått tillväga?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-03-2003, 13:27
          Länk hit: #95

Medlem

haha -låter som han i reklamen .. ohmy.gif
          Har ingen aaaning o byggmästarn här hemma är inte tillstädes att fråga just nu.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Ska kolla om inte Ingrid vet, det gör hon sääkert

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 21-03-2003, 13:41
          Länk hit: #96

Medlem

Jo så här är det med s k bruten köldbrygga:

Vid användning av aluminium i glaskonstruktioner har aluminiumet god förmåga att leda kyla/värme. För att hindra kyla från att ledas in i rummet är profilen avdelad med en plastprofil i mitten som ger en effektiv isolering.

Har ni fönster som är aluminiumkonstruktioner är detta mycket viktigt att tänka på - annars inte.

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 21-03-2003, 13:41
          Länk hit: #97

Medlem

Hallon,

Nej vi har inga brutna köldbryggor av en enkel anledning - vi har ju ingen metall som går igenbom husväggen. Fönster - det är ju i trä...vi har ju våra träfönster och så vår valiga isolering där det är väggdel s a s.

Så - ingen metall - ingne köldbrygga, men har Du aluminium med i spelet elelr annan metall måste Du tänka på det.

Hälsar Ingrid

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 21-03-2003, 13:58
          Länk hit: #98

Medlem

Smultron!

Sitter och "fundrar" på vettigt ventilationsförhållande... wacko.gif

Hur stor totalyta har ni som är öppningsbar för ventilation i förhållande till er totala väggyta?

Många öppningsbara glasdörrspartier är ju smarta - men det är ju inte LÄTT att automatisera för att hålla jämn temperatur sad.gif

& ni gör hur?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-03-2003, 14:09
          Länk hit: #99

Medlem

Melon!
          Jag ska montera automatiska lucköppnare på mina 6 luftfönster som är befintliga i glasfönsterkonstuktionen-såna gas? vax? fyllda man har till växthusluckorna tongue.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 22-03-2003, 21:14
          Länk hit: #100

Medlem

Hmm - det kan jag nog inte säga exakt - men vi har på tok för lite i alla fall :-) fast medvetet då. Om Du kikar i mitt fotoalbum på AoT ser du två små önster på framsidan = ostsidan - samt det stora ovanför ingången på södersidan. Vi har funderingar på kuggstång och så :-) men det blir nog inte av. Vi får se om vi skall ha växthusöppnare överhuvudtaget.

MEN i vårt fall - så är det frånluftsvärmepumpen som kommer att sköta det - vi skall ha tre utsug ifrån vinterträdgården :-) så igen - vi har valt en annen lösning just för att vi inte har genomskinligt tak, samt en mindre del exponerat mot söder jämfört med ostsidan.

Vi bor ju på en bergvägg som vätter en hel del åt Öster och uterummet på sommaren ligger i skugga efter ca kl 1600. ibland längre på sommaren.
          Ett tag var jag hemskt ledsen för detta - men nu tycker jag det är skönt. Vill vi sitta i solen kommer vi att gå upp på ovanvåningen i huset åsså sitta på balkongen elelr i kupan :-) för det är tillräckligt högt upp för att vara i sol resten av kvällen,

Hälsar ingrid

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-11-2025, 17:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon