Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svullo har tagit sitt liv
          Ophelia
          Inlägg 04-12-2005, 18:19
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Och så har ytterligare bördor lagts på axlarna på människor som mår grymt dåligt.

Varför ska en person som mår så dåligt behöva läggas på ytterligare bördor som exempelvis " jag måste tänka på alla andra omrking mig som jag upplever inte hinner/kan tänka på mig". Varför ska alltid psykatrin behöva stå i centrum för slagskott. Jag ger mig fan på att om minst hälften av de som begår självmord skulle få stöd av sina nära och kära, vänner och folk omkring, skulle frekvensen sjukna betydligt. Tyvärr är attityden i Sverige att "det där får andra (vården) ta hand om". Tänk om man någongång kunde ängna sin medmänniska en tanke extra som man märker börja bete sig undflyende. Man behöver inte vara någon expert utan bara våga lyssna och finnas till. Själviskhet coh egocentriskt beteende borde istället beteckna dem som backar undan och hoppas på att "andra" tar hand om eländet. Visst är det roligt att umgås med roliga vänner, en deprimerad person är ju inte alls skojig.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 04-12-2005, 18:40
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2005, 15:13)
          Om man inte orkar själv, då måste f--n nån annan ta tag i saken!!

Om inte psykvården kan, eller familjen kan, då förstår jag att man blir ensam med sin desperation.

Man kan gå runt i flera år och vara självmordsbenägen utan att någon vet om det......

De som har åsikten att det är själviskt att begå självmord hjälper ju till att göra psykiska sjukdomar "fult".....

I övrigt håller jag med Kerstin om att de sjuka behöver få höra att det finns människor som bryr sig (om någon nu ser tillståndet). Som deprimerad utvecklar man ett hemskt självförakt....

Och att söka hjälp blir ofta inte mer än ett recept i handen.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-12-2005, 18:49
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nej , jag håller inte med dej där -som anhörig och vän , kan man vara ett stort stöd , precis som man kan vara det för någon med en fysisk åkomma -men ibland räcker det inte till.
          Ibland behövs både läkemedel och inläggning oavsett vad man är sjuk i
          :cancer, magsår eller depression .

Ofta behövs bägge lika mycket -både professionell hjälp och ett kontaktnät av vänner och anhöriga som bryr sig om MEN .. ...ibland finns inte orken , möjligheten heller .
          Många vågar inte -av rädsla för att göra ont -värre ont..

Vänner som är riktiga vänner flyr inte när det kniper, men kanske inte heller vet vad, eller hur de ska göra
          Psykiatrin står inte in centrum för slagskott, utan de resurser som de tilldelas.
          Vilka enligt min åsikt är alldeles för magra, i förhållande till de ohälsotal vi har i Sverige inom detta område .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-12-2005, 18:55
          Länk hit: #64

Gäster

CITAT (Ophelia @ 04-12-2005, 16:26)
          Jag är och kommer alltid vara en självisk person tills den dagen jag dör. Har insett att när det brinner i knutarna så ska man inte förvänta sig att back-up finns. Skiter fullkomligt i om jag skulle såra andra om jag skulle ta mitt eget liv. Det är MITT liv och anser jag att det är den enda vägen att gå, ja då tar jag den.

Här har själviskheten använts som något negativt. "stackars alla andra som fortsätter leva" tycker det är förbannat befängt och idiotiskt uttryckt!

Jag förstår delvis dina tankar, fastän jag aldrig själv varit i den sitautionen att jag ens snuddat vid tanken att inte vilja leva. Var och en har rätt till sitt liv och sin död förutsatt att man inte har barn. INGEN har rätt att lägga en sån fruktansvärd börda som en förälders självmord innebär på ett barn
          Har man valt att skaffa barn har man tagit på sig ett ansvar som man helt enkelt inte kan komma ifrån, och att ta sitt liv innebär då ett oerhört svek.
          Birgit Ek

Citera
          Ophelia
          Inlägg 04-12-2005, 18:59
          Länk hit: #65

Medlem

Jamen ta då en till funderare på hur dåligt en människa måste må om man kan lämna sitt barn.

Om du hamnar i den situationen är jag helt övertygad om att du skulle tänka och yttra dig helt annorlunda. Om du överhuvudtaget skulle säga något.

Citera
          Zarah P
          Inlägg 04-12-2005, 19:03
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

CITAT (Ophelia @ 04-12-2005, 18:19)
          Och så har ytterligare bördor lagts på axlarna på människor som mår grymt dåligt.

Varför ska en person som mår så dåligt behöva läggas på ytterligare bördor som exempelvis " jag måste tänka på alla andra omrking mig som jag upplever inte hinner/kan tänka på mig". Varför ska alltid psykatrin behöva stå i centrum för slagskott. Jag ger mig fan på att om minst hälften av de som begår självmord skulle få stöd av sina nära och kära, vänner och folk omkring, skulle frekvensen sjukna betydligt. Tyvärr är attityden i Sverige att "det där får andra (vården) ta hand om". Tänk om man någongång kunde ängna sin medmänniska en tanke extra som man märker börja bete sig undflyende. Man behöver inte vara någon expert utan bara våga lyssna och finnas till. Själviskhet coh egocentriskt beteende borde istället beteckna dem som backar undan och hoppas på att "andra" tar hand om eländet. Visst är det roligt att umgås med roliga vänner, en deprimerad person är ju inte alls skojig.

Tack!
          Det här inlägget borde ramas in ovanför varje frukostbord, och läsas varje morgon. Skönt att se att det finns folk med så mycket empati. smile.gif

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-12-2005, 19:13
          Länk hit: #67

Gäster

CITAT (Ophelia @ 04-12-2005, 18:59)
          Jamen ta då en till funderare på hur dåligt en människa måste må om man kan lämna sitt barn.

Om du hamnar i den situationen är jag helt övertygad om att du skulle tänka och yttra dig helt annorlunda. Om du överhuvudtaget skulle säga något.

Har Du mågra barn? Om du har, hur tänker du då om ansvaret gentemot dem?
          Birgit Ek

Citera
          stina
          Inlägg 04-12-2005, 19:14
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Betyder "att ta ansvar för sina barn" att man inte har samma rätt som barnlösa att bli sjuk?????? Att man till varje pris måste vara frisk? Gud nåde då den förälder som tex understår sig att röka, äta fet mat eller hålla på med någon äventyrlig sport....

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 04-12-2005, 19:21
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (birgitek @ 04-12-2005, 19:13)

Birgit Ek

Hm..... det märks att du aldrig varit i den situationen.... man är ju så långt bortom ansvar och övrigt rationellt tänkande.......

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2005, 19:35
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Sulawesii @ 04-12-2005, 19:21)
          Hm..... det märks att du aldrig varit i den situationen.... man är ju så långt bortom ansvar och övrigt rationellt tänkande.......

håller med dej. smile.gif
          tycker det är meningslöst att försöka förklara för någon som aldrig varit i närheten av depression, hur man mår och känner sig. wub.gif wub.gif
          det är ju för att dom ska slippa ha en så värdelös förälder wub.gif
          att sedan säga att man är självisk och inte tänker på sina barn, är att lägga mer sten på bördan som man redan knäar under.
          det ända som man har i huvudet då, är alla misstag man gjort och allt man utsatt sina barn för tidigare. hur värdelös man har varit som förälder.
          när livet är svartare en helvetet, finns det inget som kan lysa upp vägen för en, och något ljus ser man inte. bara döden som sista utväg... sad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          birgitek
          Inlägg 04-12-2005, 19:41
          Länk hit: #71

Gäster

CITAT (stina @ 04-12-2005, 19:14)
          Betyder "att ta ansvar för sina barn" att man inte har samma rätt som barnlösa att bli sjuk?????? Att man till varje pris måste vara frisk? Gud nåde då den förälder som tex understår sig att röka, äta fet mat eller hålla på med någon äventyrlig sport....

Förstår inte vad du menar, "rätt att bli sjuk". Skjukdom är väl inget som man väljer, varken fysisk eller psykisk. Tycker ändå att det ÄR egoistiskt att välja självmord om man har barn, eftersom man då sätter sig själv främst och struntar i konsekvenserna för barnen. Om en förälder dör av sjukdom eller olyka är ändå något helt annat, då har barnet inte blivit bortvalt.
          Birgit Ek

Citera
          cic
          Inlägg 04-12-2005, 19:52
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

CITAT (birgitek @ 04-12-2005, 19:41)
          Skjukdom är väl inget som man väljer, varken fysisk eller psykisk. Tycker ändå att det ÄR egoistiskt att välja självmord om man har barn, eftersom man då sätter sig själv främst och struntar i konsekvenserna för barnen.

Väldigt tydligt att du aldrig mått dåligt. Man VÄLJER inte självmord, det är en sista utväg.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-12-2005, 20:00
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jag har barn. Och jag har varit i verkligt djup kris. Det var bara något som kom emellan annars hade jag inte kunnat skriva det här.

Jag trodde på fullaste allvar att mina barn skulle ha det så mycket bättre utan mig så det var det bästa för dem.

Tycker fortfarande inte att det verkar som ni tar till er att man är sjuk, precis som i vilken annan dödlig sjukdom som helst.

Man kan ALDRIG garantera sina barn att man ALLTID ska finnas där. Det är den krassa verkligheten. Ingen, säger ingen är garanterad detta.

Älskar mina barn över allt på denna jord men jag kan ändå inte garantera dem att jag inte förr eller senare går bort i någon dödlig sjukdom.

Frågar för tredje gången : Om du ligger på sjukhuset som ett paket och har minderåriga barn ska man då hålla liv i dig för dina barns skull?
          För det är så jag vill beteckna den situation du befinner dig i när du tar beslutet. Finns inte en enda vettig tanke i din skalle, fast det tror du. Du tror att du äntligen ser klart. Och framför allt DU BERÄTTAR INTE DET FÖR NÅGON.

Det som skrivs om hur omgivningen ska agera måste komma in tidigt. När sjukdomen redan brutit ut på allvar då uppfattar du alla goda ord som hån. Så där säger hon/han bara för att hon/han kan läsa dina tankar och hon/han vill bara dj-vlas med dig. Allt omkring dig talar bara om för dig vilken eländig människa du är och alla bara önskar att du ska försvinna så att allt kan bli bra igen. Du känner dig som en cancersvulst rent ut sagt.

Var inte så rädda för denna sjukdom. Den finns på riktigt som vilken annan sjukdom som helst. Och har du en vän som inte verkar vara helt på topp, ta kontakt. Du behöver inte säga något speciellt. Ta med lite fikabröd och sitt och prata om vad som helst en stund. Om vännen vill så kommer det förr eller senare fram att den mår dåligt och då behöver du bara lyssna.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Boxer
          Inlägg 04-12-2005, 20:27
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

För den som inte har egen erfarenhet, är det faktiskt helt omöjligt att förstå eller helt sätta sig in i situationen.

När man kämpat sig upp (om man nu klarat sig därifrån), är det en tillgång, för mig i alla fall, att lättare kunna leva sig in i och kanske kunna hjälpa/vara hos andra som mår skit.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Hannele
          Inlägg 04-12-2005, 20:34
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (netaave @ 03-12-2005, 18:42)
          Jo om man har barn så har man ett ansvar för dom, då är det själviskt att inte söka hjälp i tid. i det här fallet hade han kunnat söka hjälp

Hän sökte hjälp, men lyckades lura läkarna, att han mådde bra..

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-12-2005, 20:37
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Boxer @ 04-12-2005, 20:27)
          För den som inte har egen erfarenhet, är det faktiskt helt omöjligt att förstå eller helt sätta sig in i situationen.

När man kämpat sig upp (om man nu klarat sig därifrån), är det en tillgång, för mig i alla fall, att lättare kunna leva sig in i och kanske kunna hjälpa/vara hos andra som mår skit.

Exakt så är det Boxer! Man kommer ut som en mer stärkt men mycket , mycket ödjmukare människa. Ödmjukare inför det som verkligen betyder något, att hjälpa sina medmänniskor, och inte stjälpa dem genom att skuldtynga dem.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          pejori
          Inlägg 04-12-2005, 20:39
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (mamamaggan @ 04-12-2005, 20:37)
          inte stjälpa dem genom att skuldtynga dem.

nej det gör dom så bra själva så. wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 04-12-2005, 20:42
          Länk hit: #78

Medlem

Just det pejori, det är skuldkänslorna som får dem att fatta det avgörande beslutet.

Så gör någon glad i stället. Heja på din granne eller på någon annan som du aldrig hejat på förut så glädjer du en männsika. Tänk på det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Ophelia
          Inlägg 04-12-2005, 22:00
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (birgitek @ 04-12-2005, 19:13)

Birgit Ek

Jag kan tala om för dig att om jag hade haft barn och jag hade mått så vidrigt som jag gjorde för ett år sedan och tidigt i våras så hade jag säkert gjort samma sak som jag skulle ha gjort om jag inte fått hjälp av en arbetskamrat och min terapeut. Jag hade dött! Tyckte inte att det fanns något kvar av mig av värde varken som kvinna eller människa.

Ta du en funderare på hur en människa i sådan situation ska kunna klara av att tänka förnuftiga tankar när man själv anser att man tar upp oförtjänt plats på jorden. Jag kunde för min själ se att min familj överhuvudtaget ens skulle sakna mig som inte fanns där när jag satt ensam i helvetet.

Det är vad jag hade gjort, med eller utan barn!

Citera
          lolo
          Inlägg 05-12-2005, 00:02
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Jag har lite funderingar: Är självmord ärftligt på så sätt att barnen alltid eller ofta tar efter föräldrar som begått självmord?

Vad är det för slags sjukdom som drabbar personer som begår självmord?

Har personer som FÖRSÖKER begå självmord samma sjukdom?

Varför begår män oftare än kvinnor självmord?

Kan man hamna i depression eller få depressiva tankar utan att se självmord som enda lösningen?

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 10:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon