Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svullo har tagit sitt liv
          Castea
          Inlägg 05-12-2005, 00:21
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

CITAT (lolo @ 05-12-2005, 00:02)
          Jag har lite funderingar: Är självmord ärftligt på så sätt att barnen alltid eller ofta tar efter föräldrar som begått självmord?

Biologisk känslighet för att råka ut för depression kan vara ärftligt.

Men sen spelar det sociala arvet också in. D v s att om man erfarit att en förälder eller annan släkting tagit livet av sig, och man själv hamnar i en svår kris så har man ju "lärt sig" genom dessa erfarenheter att självmord kan vara ett alternativ till att få slut på smärtan inom sig.

Det finns också ett socialpsykologiskt fenomen som kallas "Werther-effekten" där man forskat och sett att antal självmord ökat kort efter att massmedia spridit information om någons självmord (som nu med Dubois). Men det brukar handla om folk som redan innan hade planerat självmord, men att det är den massmediala informationen som är den utlösande faktorn att man verkställer det hela. Teorin och forskningen kring sambandet är inspirerad av boken "Den unge Werthers lidanden".

Citera
          LadyG
          Inlägg 05-12-2005, 00:32
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Om självmord

Självmord hos unga

Generellt om självmord

Det mesta man vet om orsaker och varför går att läsa sig till, men det är så indivuduellt att det är omöjligt att generalisera.

En viss ärftlighet finns.

För det mesta finns det depression/psykos eller missbruk (alkohol el annat) i bakgrunden, som utlösande faktor men inte enda orsak. Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD, som utlösts av någon traumatisk händelse; krigssituation, övergrepp, misshandel eller liknande kan till exempel ge självmordstankar.

Självmordsförsök är cirka tio gånger vanligare än fullbordade självmord, men siffran varierar kraftigt mellan olika åldersgrupper och mellan könen. Självmord är två gånger vanligare bland män än bland kvinnor. Självmordsförsök är däremot vanligare bland kvinnor än bland män. Självmord som inte lyckas betraktas ofta som ”ett rop på hjälp” i stället för en önskan att dö. Det är dock tio gånger större risk för personer som har gjort ett självmordsförsök att till slut ta livet av sig. Risken är som störst under de första sex månaderna efter ett självmordsförsök.

Självmord är två till tre gånger vanligare bland män än bland kvinnor. Självmordsförsök är däremot vanligast bland kvinnor. Varför är omöjligt att svara på utan att veta varför de som begått självmord valt som de valde.

Vill du veta mer om depression och dess olika uttrycksformer kan du gå till

Depression på Netdoktor

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gillan
          Inlägg 05-12-2005, 00:38
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag har inte läst allt vad ni sagt i den här tråden,
          men jag vill ändå ha sagt , att i vissa omständigheter,
          så vet man ju inte ens om att man borde söka hjälp.

Om du tex tittar dig i spegeln, och upptäcker att du ser en
          människa som ser ut som du, är duschad, sminkad och
          tjusig i håret, men du har inte en aning om när, var eller
          hur det hände. Då mår du inte bra. Men hur ska du kunna
          veta att du inte mår bra? Du vet ju inte ens om att du har gjort
          dig i ordning.
          Det kan hända att du öppnar kylskåpsdörren och ser att där
          är fullt med mat! Men, vem faan har handlat? Kanske är det
          du själv, kanske är det nån annan?. Men hur ska du kunna
          veta?

Jag får nog lov att säga att det är en otrolig skilnad mellan att
          ha "ont i halsen" och ha ont i "psyket". Det finns tyvärr
          inget pennicillin som hjälper mot det. ( psyket alltså)

Jag kan i alla fall tacka "min" läkare för mitt liv. Hon "gav " sig inte.
          Hur många undanflykter psykvården än försökte använda sig av.

/Gillan

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-12-2005, 00:42
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Ophelia @ 04-12-2005, 16:26)
          "stackars alla andra som fortsätter leva" tycker det är förbannat befängt och idiotiskt uttryckt!

Det var den empatiska förmågan det! wacko.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 05-12-2005, 08:25
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-12-2005, 00:42)
          "stackars alla andra som fortsätter leva" tycker det är förbannat befängt och idiotiskt uttryckt!

biggrin.gif

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 05-12-2005, 08:32
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-12-2005, 00:42)

Mitt i prick, Magdis! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          stina
          Inlägg 05-12-2005, 08:46
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (birgitek @ 04-12-2005, 19:41)
          CITAT (stina @ 04-12-2005, 19:14)
          Betyder "att ta ansvar för sina barn" att man inte har samma rätt som barnlösa att bli sjuk?????? Att man till varje pris måste vara frisk? Gud nåde då den förälder som tex understår sig att röka, äta fet mat eller hålla på med någon äventyrlig sport....

Förstår inte vad du menar, "rätt att bli sjuk". Skjukdom är väl inget som man väljer, varken fysisk eller psykisk. Tycker ändå att det ÄR egoistiskt att välja självmord om man har barn, eftersom man då sätter sig själv främst och struntar i konsekvenserna för barnen. Om en förälder dör av sjukdom eller olyka är ändå något helt annat, då har barnet inte blivit bortvalt.
          Birgit Ek

Jag valde med flit ett lite tokigt ort "rätt" för att kolla din reaktion. Och den blev som jag trodde - du högg direkt på det ordet......

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 05-12-2005, 10:04
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Skönt att vi är många här som förstår.... och att vi förstår varandra.

Ändå blir jag ledsen av de som ser på förakt på denna handling. Att de inte ens kan tillstå att de inte förstår....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Reserv
          Inlägg 05-12-2005, 10:12
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (stina @ 05-12-2005, 08:46)
          Jag valde med flit ett lite tokigt ort "rätt" för att kolla din reaktion. Och den blev som jag trodde - du högg direkt på det ordet......

Jag fattar inte varför man medvetet provocerar en annan här, och i en sån tragisk tråd också. "Svullo" mådde skittaskigt och tog sitt liv, jovisst, det va´en självisk egotrippad handling. Jag har dom senaste veckorna förstått att jag inte är så egotrippad som några försökt påskina, av hänsyn till barna och andra i min omgivning så väljer jag att fortsätta leva, inte för att det är min högsta önskan dom flesta dagarna. Ibland så kommer det en liten ljusglimt så man ser att det faktiskt kan finnas nåt att leva vidare för, men det finns också mörkare dar som inte känns så roliga och det skulle vart skönare att bara få somna in. Det enda som skulle kunna klassas som en "rätt" här är rätten att välja att lämna jordelivet eller kämpa vidare, inte så konstigt att så många väljer att ta sitt liv, dagens samhälle är kallt och empatilöst för dom som söker hjälp.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 05-12-2005, 10:23
          Länk hit: #90

Medlem

Dubois såg säkerligen ingen ljusglimt.....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          amaira
          Inlägg 05-12-2005, 10:37
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-12-2005, 18:10)
          Ja, man är sjuk, och tankarna är instängda.Man är även mycket arg.
          Arg på livet , sig själv ,kanske på andra med.

Naturligtvis är man inte hjälpt av att" HÖRA" att man är självisk -men kanske av att  få VETA att det finns människor som bryr sig om, ifall man lever eller dör ?

Men handlingen i sig är ändå ,djupt självisk och egocentrerad.
          Inte sällan mår de anhöriga -särskilt barn, så dåligt av en förälders självmord, att de väljer  samma "problemlösningsmetod" som vuxna .

"Det är förbjudet för föräldrar med små barn att ta livet av sig" -skrev en författare -jag håller med
          (och NEJ , jag menar inte att det ska stiftas några lagar om det -mer ett filosofiskt inlägg)

Här ska man vara mycket försiktig, om man vill uttrycka en annan sorts tankar ... om man inte vill bli "stämplad" som oempatisk och totalt oförstående.

Ändå tassar jag in, fast jag nog borde låta bli. sleep.gif

Jag håller med dig Kerstin!
          Jag håller med dig Farbror Blå, Netaave, m.fl.

... och så "ser jag tydligen med förakt" på psykiskt sjuka människor...
          ???
          Eller ???

Eller ser jag med förakt på människor som har psykisk SMÄRTA?? (utan att vara "sjuka")

??

Ja, slutsaterna är redan dragna, så jag säger inget mer om det, inte mer än: Varsågoda, jag bjuder.
          (JAG vet i alla fall själv var jag står)

Inte heller tänker jag skriva om mina egna erfarenheter - för jag har sådana jag med, tro det den som vill, och det är erfarenheter som räcker till en bok eller två.
          Jag tänker inte skriva om dem, för de berör inte bara mig.

Varför måste det bli "två läger"?
          Visst finns det olika vinklar att se från? UTAN att det behöver klankas ner på den som ser från annan vinkel?

Man KAN se "inifrån" (med smärtan) och man kan se "utifrån" (utan smärtan). Båda synsätten BEHÖVS!

Att som anhörig vara den som ska hjälpa ... kan många gånger vara mer svårt än möjligt. Man står helt enkelt "för nära"! Det berör en själv för mycket.
          Gäller i alla fall ABSOLUT psykisk sjukdom, som kräver läkarvård på samma vis som en öroninflammation...

Och de som tar livet av sig, ÄR psykisk sjuka, eller?

Ni jämför med cancer. Okej.
          Men skulle någon TRO sig kunna bota någon med cancer, genom att "älska" och "bry-sig-om" denna frisk?

Ååh, det är så mycket olika "komponenter" invävda i den här tråden, jag tror jag slutar här.
          Ville bara säga min åsikt. Vill inte lämna "er andra oempatiska" utlämnade i kylan.

wub.gif wub.gif till ALLA wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          stina
          Inlägg 05-12-2005, 10:42
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

CITAT (Reserv @ 05-12-2005, 10:12)
          CITAT (stina @ 05-12-2005, 08:46)

Jag fattar inte varför man medvetet provocerar en annan här, och i en sån tragisk tråd också. "Svullo" mådde skittaskigt och tog sitt liv, jovisst, det va´en självisk egotrippad handling. Jag har dom senaste veckorna förstått att jag inte är så egotrippad som några försökt påskina, av hänsyn till barna och andra i min omgivning så väljer jag att fortsätta leva, inte för att det är min högsta önskan dom flesta dagarna. Ibland så kommer det en liten ljusglimt så man ser att det faktiskt kan finnas nåt att leva vidare för, men det finns också mörkare dar som inte känns så roliga och det skulle vart skönare att bara få somna in. Det enda som skulle kunna klassas som en "rätt" här är rätten att välja att lämna jordelivet eller kämpa vidare, inte så konstigt att så många väljer att ta sitt liv, dagens samhälle är kallt och empatilöst för dom som söker hjälp.

Det är inte jag som provocerar i den här tråden!!!! I alla fall så var det inte min mening. Jag blir bara så fruktansvärt upprörd när någon fördömer en sjuk människas handlingar. Tycker att man ska vara väldigt försiktig med sådant på ett allmänt forum där man inte känner till deltagarnas bakgrund, erfarenheter osv. Men nu lämnar i alla fall jag den här tråden för gott, den gangnar ingen och leder ingen vart.

Citera
          amaira
          Inlägg 05-12-2005, 10:49
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Reserv @ 05-12-2005, 10:12)
          dagens samhälle är kallt och empatilöst för dom som söker hjälp.

Det där är en generalisering, det är inte sant.

Vi är flera i den här tråden - och jag ansluter mig - som har vittnat om läkares och vårdens ovärderliga HJÄLP!

Vården ÄR underbemannad och i kris, och risken finns att hamna "fel", det är sant. Det är också tyvärr alltför sant, att man inte alltid får den hjälp som man behöver, NÄR man behöver den.

Och jag kan på rak arm räkna upp namnen på tio stycken OVÄRDERLIGA "hjälppersonal" (av lite olika sort), som är totala motatsen till "kall och empatilös"! Och jag kan ge (några färre) erfarenheter av "hjälppersonal" som bara blev för tokigt...

CITAT
          Jag har mött så mycket KOMPETENT, klok, hjälpsam, engagerad, vänlig, "övertidsarbetande-för-vår-skull" mm mm mm personal
          som för mig är mer än guld värda,
          och jag kan aldrig tillräckligt uttycka mitt tack
          och min BEUNDRAN

CITAT

Det är helt enkelt inte sant...

--------------------

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 05-12-2005, 11:14
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (amaira @ 05-12-2005, 10:37)
          Visst finns det olika vinklar att se från? UTAN att det behöver klankas ner på den som ser från annan vinkel?

Man KAN se "inifrån" (med smärtan) och man kan se "utifrån" (utan smärtan). Båda synsätten BEHÖVS!

Vad gott kan det komma ur vinkeln "självisk självmördare"? Det kan jag bara inte förstå! Speciellt inte när dessa människor redan är så skuldbetyngda att de inte orkar resa sig upp.... det gör ju bara att de hamnar ytterligare en bit närmare marken.
          sad.gif

--------------------
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          amaira
          Inlägg 05-12-2005, 11:30
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Sulawesii @ 05-12-2005, 11:14)
          CITAT (amaira @ 05-12-2005, 10:37)

Man KAN se "inifrån" (med smärtan) och man kan se "utifrån"  (utan smärtan). Båda synsätten BEHÖVS!

Vad gott kan det komma ur vinkeln "självisk självmördare"? Det kan jag bara inte förstå! Speciellt inte när dessa människor redan är så skuldbetyngda att de inte orkar resa sig upp.... det gör ju bara att de hamnar ytterligare en bit närmare marken.
          sad.gif

Vad gott det kan göra?

Distans, kan det ge, distans.

man behöver inte "mata" någon med det, eller stoppa ner det i halsen,
          och ABSOLUT INTE skukldbelägga,
          men
          CITAT
          att som anhörig vara den som ska hjälpa ... kan många gånger vara mer svårt än möjligt. Man står helt enkelt "för nära"! Det berör en själv för mycket.

Det ÄR "själviskt" - och den som "väljer" självmord som utväg, "upptar hela rummet" med sin smärta och plåga -

(jag säger inte att det är fel, jag säger inte att det "borde" vara på något annat vis, men så blir det)

- men de som är kvar FINNS OCKSÅ, med samma rätt att leva och känna smärta! trots att de efterlevande inte är "sjuka", och DE har rätten till sin egen VREDE över det som inträffat, och den vreden är nödvändig för att inte fastna i Det Dåliga Samvetens garn.

Observera att jag INTE skriver om "rätt" eller "fel" här!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Jag DÖMER INTE!!! Jag dömer inte för att jag påtalar hur det ÄR.

Jag säger inte att den som tar självmord gör ett "fel", eller den som tyngs av skulden "gör fel", eller tvärt om, jag värderar inte det jag säger.

jag utgår ifrån "mänsklighet" ...

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 05-12-2005, 12:43
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag kan bara instämma i det Amaira säger -Inte heller tror jag att någon av oss lider brist på empati
          -Jag förstår precis hur ni menar , men
          Vi försöker bara se det utifrån en annan synvinkel.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-12-2005, 12:48
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

AMAIRA! Du är som vanligt så duktig på att uttrycka dig att jag bara skulle vilja citera hela ditt inlägg!

CITAT
          Här ska man vara mycket försiktig, om man vill uttrycka en annan sorts tankar ... om man inte vill bli "stämplad" som oempatisk och totalt oförstående.
          Precis! P.g.a ett litet ord blir man klassad som totalt empatilös. Trots att jag inte skrivit ett dugg om att jag inte förstår de desperata handlingarna. Det låter som att jag inte gör annat än trycka ner ordet "självisk" i halsen på alla potentiella självmördare hela dagarna!
          blink.gif Varför måste man se allt i antingen svart eller vitt?

CITAT
          Inte heller tänker jag skriva om mina egna erfarenheter - för jag har sådana jag med, tro det den som vill, och det är erfarenheter som räcker till en bok eller två.
          Jag tänker inte skriva om dem, för de berör inte bara mig.

Det gäller mig också! Jag skrev redan tidigare att jag hade erfarenheter av att leva i helvetet i åratal och vet precis hur det känns. Ser ni inte att man kan ha empati trots att man kan se på saken från olika perspektiv? Jag VET att det är synd om dem som tar livet av sig men jag tycker ändå synd om dem som lämnas kvar med tanken att "det kanske var mitt fel".

Psykvården måste bli bättre på att ta hand om dessa människor. Den måste vara lyhörd för de anhörigas rop på hjälp. Har man barn så har man garanterat nån som bryr sig om en.

Citera
          Caprice
          Inlägg 05-12-2005, 14:35
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Kontentan är väl att det alltid är lätt att vara efterklok...?

Visst skulle Micke D fått både mer och bättre hjälp, ingen tvivlar väl på det?

Samtidigt måste sjukhusen sålla så mycket de kan, efter den förmåga de har... Och då begås det misstag, tyvärr..

I slutändan handlar det väl om pengar, hemskt nog? wacko.gif

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 05-12-2005, 14:51
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Ja visst är det synd att när det gäller människor, den mest värdefulla tillgången i samhället, då saknas pengarna....

sad.gif wacko.gif blink.gif unsure.gif

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 05-12-2005, 14:56
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Farbror Blå @ 05-12-2005, 14:51)

Ja visst är det synd att när det gäller människor, den mest värdefulla tillgången i samhället, då saknas pengarna....

sad.gif wacko.gif blink.gif unsure.gif

Kunde inte sagt det bättre själv!

--------------------

Citera

8 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 15:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon