Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är småbarnsföräldrar mer värda?, kanske ett laddat ämne...
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-01-2006, 19:20
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag har faktiskt varit med om när jag var ung att min chef när det behövdes minskning av arbetsstyrkan tyckte att det var jag som kunde gå ner i tid för jag hade ju inte barn att försörja, som tur är så visste jag trots min unga ålder att jag hade vissa rättigheter och den jag vikarierade för hade varit anställd ganska länge så skulle jag gå ner i tid så skulle även den jag vikarierade för gå ner i tid vilket facket inte gick med på.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Castea
          Inlägg 13-01-2006, 19:30
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

På min senaste arbetsplats hade vi en fungerande och solidarisk metod vid semesteransökningar - vi fick söka de veckor vi ville ha, och körde det ihop sig och blev för liten bemanning så tittade chefen helt enkelt i semesterhistoriken från förra året och hur semesterbeviljningarna hade varit då. De som fått bästa veckorna året innan fick stå tillbaka med samma krav nuvarande år. Punkt slut. Alla godtog detta också. Vi var 5 pers som skulle semesterkoordineras ihop. 3 hade barn, 2 hade inga barn.

Detta gällde sommarsemester. Att rycka in för varandra kortvarigt, och vem som gjorde det beroende på barnsituation kan jag inte uttala mig om. Vi behövde aldrig jobba över, och behövde någon vara borta någon dag hjälpte vi andra till i akuta fall (detta var en skadeavdelning på ett försäkringsbolag). Det löste sig alltid fint.

Citera
          birgitek
          Inlägg 14-01-2006, 10:41
          Länk hit: #83

Gäster

CITAT (andersen @ 12-01-2006, 16:48)
          karro Självklart är småbarnsföräldrar mera värda och som tur är så har dom stöd för det i lagen, att ta hand om sinna barn är inte bara en rättighet det är en skyldighet!.Arbetsmarknaden är anpassad att som småbarnsföräldrar har man rätt att gå ner i arbetstid mm. Tycker att din rubrik är provokativ.

Andersen, gamle trätokompis, för en gång skull är jag fullkomligt överens med Dej. Självklart har jag som inte har småbarn lättare att ställa upp på oplanerad övertid och schemaändringar, det har väl inget som helst med mitt "värde" att göra. Självklart också att arbetsgivaren vänder sig till dom som inte har små barn i första hand.
          Birgit Ek

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 10:45
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (birgitek @ 14-01-2006, 10:41)
          Självklart har jag som inte har småbarn lättare att ställa upp på oplanerad övertid och schemaändringar, det har väl inget som helst med mitt "värde" att göra.

Den där inställningen gillar jag! smile.gif Glad att se att någon inser att en människas värde inte sitter i hennes livssituation.

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 14:28
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (birgitek @ 14-01-2006, 10:41)
          Självklart är småbarnsföräldrar mera värda

Än en gång får man känna sig som passerad "bäst före datum", vad tänker man med när man fäller en sån kommentar? blink.gif Och dom som aldrig vart småbarnsföräldrar då unsure.gif är dom helt värdelösa dom då? wacko.gif Jag är en "före detta småbarnsförälder" flera gånger om, men inte har jag kännt mig förmer än andra för det. Arbeten får man juh söka efter den familjesituation man har, inte ska man förvänta sig att arbetet ska anpassas efter individen. Håller med Rossi där, att om man nu inte har några barn så brukar man va´rätt uppbunden med andra åtaganden som är minst lika viktiga för den personen som barna vart för mig. Som småbarnsförälder så gäller det att ha ett ordentligt socialt skyddsnät, som att barnvakter kan behövas vid övertider eller schemalagda helgdagar då dagisar är stängda. Jag får säkert på skallen av alla er småbarnsfailjer nu, men jag anser inte att andra ska anpassas efter hur ni vill ha det med barnafödandet och ledigheter. Allas lika värde ska väl ändå gälla även på arbetsplatserna? Annars så är det juh diskriminering som heter duga, och diskriminering är väl ändå inte tillåtet på arbetsplatserna. Hur faen skulle det se ut om vi ansåg att t.ex. alla icke svenskar skulle jobba på julafton, för dom firar juh ändå julen den 25/12 i sina hemländer ohmy.gif Kommer ni med såna idéer så klassas ni snart som rasistiska och diskriminerande. Som småbarnförälder har jag alltid tagit mitt ansvar, det är mitt barn och mitt ansvar, ingen annans.

alltså, det är inte Birgit Ek som sa så från början, det va´Andersen som skulle citeras.

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 14:36
          Länk hit: #86

Medlem

Men vad är mest praktiskt då? Att de som har möjlighet att ställa upp lättare ställer upp, eller att de som har barn ska försvinna från arbetsmarknaden för gott? Vi är så bortskämda i det här landet, ingen tycks nånsin vilja ställa upp på nån annan. Det är bara jag, jag som gäller och ååå vad orättvist o.s.v. sad.gif

PS: Jag tycker Birgit Eks inställning till det hela är precis som jag tänker, inte har det nåt med ens värde att göra att man har lättare att ställa upp. Jag hade ju inga problem med det innan jag fick barn, men så analyserar jag ju inte heller hela tiden allting för att leta efter orättvisor gentemot mig.

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 14:45
          Länk hit: #87

Medlem

...och att jämföra det med rasism är väl ändå att gå lite väl långt? Ska vi börja dela upp människor på det viset skulle man ju kunna dra det hur långt som helst in absurdum. Långa-korta, glasögon-icke glasögon, smala-tjocka, blonda-mörka m.m. Man skulle säkert kunna hitta en orsak till att skrika diskriminering var som helst om man verkligen vill.

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 14:47
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 14:36)
          Men vad är mest praktiskt då? Att de som har möjlighet att ställa upp lättare ställer upp, eller att de som har barn ska försvinna från arbetsmarknaden för gott? Vi är så bortskämda i det här landet, ingen tycks nånsin vilja ställa upp på nån annan. Det är bara jag, jag som gäller och ååå vad orättvist o.s.v. sad.gif

Snälla Magdis, tänk om alla ofrivilligt barnlösa skulle säga så om alla småbarnsföräldrar, att ni bara tänker på er själva. Det är ju vi barnföräldrar som valt att skaffa barn, inte alla andra, då gäller det att anpassa sig därefter. Jag säger inte att småbarnsföräldrarna ska bort från arbetsmarknaden, jag menar bara på att under föräldraledigheten så bör man juh rimligtvis ha hunnit planera såpass mycket så man skaffar sig ett socialt skyddsnät för alla eventualiteter som kan uppkomma.
          Och eventualiteter som kan uppkomma är: taskiga semesterveckor då barnen tvingas va´på ett annat dagis (vilket dom flesta barn ser som ett nytt äventyr med massa nya grejer, alltså inget negativt)
          Övertid (det är då det sociala skyddsnätet behövs (kanske i form av en granne, eller annan bekant, brukar uppskattas av de flesta småbarn)

Dom enda som ser det riktigt negativa i den här diskussionen är småbarnsföräldrarna, istället för att försöka se det ur barnas synvinkel, med nya spännande områden att utforska. Nu är juh inte alla barn lika heller, men dock så är dom flesta barn possitiva till omväxlingar.

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-01-2006, 14:51
          Länk hit: #89

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Det är nog _oftast_ så att icke-föräldrar, och singlar, har lättare att ändra planering än föräldrar, i synnerhet ensamstående sådana.
          Men inte ALLTID, och det är ju det som är så dåligt: att man som barnlös singel "förväntas" kunna "ställa upp" bara eftersom man inte tros ha något annat viktigt/vettigt för sig.

För mig kanske exv en kvällskurs är jätteviktig. Om det dessutom bara är 6 undervisningstillfällen så kanske man MÅSTE gå på en viss kväll. Eller så kanske det är jätteviktigt för mig att kunna åka med kompisarna, speciellt den där söta tjejen som jämt har stickad mössa, på skidresa till Alperna. Precis på sportlovsveckan.

Självklart försöker man "ställa upp" för goda arbetskamrater eller vänner i övriga livet, men det är FEL när det så ofta "förväntas" att man ska ställa upp, ofta med undermeningen att man ändå inte har något viktigt för sig.
          Känner flera ensamstående som gladeligen jobbar storhelger, pga pengarna, men lika gärna kan en ensamstående ha rätt att vägra jobba "extra". Kanske är lika viktigt att äta julmiddag med mormor 92 år som med Vind-Tindra 2 år? Det kan ingen på förhand säga att det ena automatiskt är viktigare.

--------------------
          zon2.5

Citera
          andersen
          Inlägg 14-01-2006, 15:00
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 14:28)
          inte ska man förvänta sig att arbetet ska anpassas efter individen.

Reserv I arbetsmiljölagen står att arbetet ska anpassas efter individen. Så det är bara att få arbetsgivarna att följa lagen.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 15:01
          Länk hit: #91

Medlem

Men Reserv, är det verkligen så att ensamstående måste ställa upp jämt då? Eller är det bara själva orättvisan i att många tycker att de oftast har lättare att ställa upp? Inläggsskaparen har ju till och med medgivit efteråt att hon inte är så fruktansvärt diskriminerad som det lät, hon vara bara upprörd över attityden.

Ska man skylla sig själv om man skaffar barn alltså? Och om man inte har släkten i närheten eller grannar som man inte ens umgås med privat och ännu mindre kan vänta sig att de ska ta hand om mina barn när jag jobbar?

Det är ju för barnens skull man kan ha svårt att ändra om i schemat. Jag skulle ju knappast börja bråka om mitt schema för att jag hellre ville göra nåt skojigt. tur att inte alla har den där attityden, det är tillräckligt svårt för alla yrkesarbetande småbarnsföräldrar ändå idag.

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 15:03
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (andersen @ 14-01-2006, 15:00)

Reserv I arbetsmiljölagen står att arbetet ska anpassas efter individen. Så det är bara att få arbetsgivarna att följa lagen.

Varnånstans står det då i din lag att arbetskamrater ska anpassa sig efter småbarnsföräldrarna? Arbetsgivaren kan juh inte tvinga ut barnlösa för att det finns småbarnsföräldrar som tror att systemet ska anpassa bara efter dom. Barnlösa är också individer om du inte visste det redan.

Magdis, jag sa inte att alla hade möjligheten att ordna för sig, men om man kan så tycker jag inte att barnlösa nästan jämt ska förmodas ta alla övertidspassen

Citera
          andersen
          Inlägg 14-01-2006, 15:05
          Länk hit: #93

Medlem

Och du Reserv kom inte med något dravel om att småbarnsföräldrar och deras synsätt här kan klassas som rasistiska, sådant dravel hör inte hemma här på forumet punkt slut!

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 15:08
          Länk hit: #94

Medlem

CITAT (andersen @ 14-01-2006, 15:05)
          Och du Reserv kom inte med något dravel om att småbarnsföräldrar och deras synsätt här kan klassas som rasistiska, sådant dravel hör inte hemma här på forumet punkt slut!

Det va´juh inte småbarnsföräldrarnas synsätt jag drog paraleller om, det va´ditt synsätt, småbarnsföräldrar är inte mer värda en nån annan människa på en arbetsplats.

Citera
          andersen
          Inlägg 14-01-2006, 15:08
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 15:03)
          CITAT (andersen @ 14-01-2006, 15:00)

Varnånstans står det då i din lag att arbetskamrater ska anpassa sig efter småbarnsföräldrarna? Arbetsgivaren kan juh inte tvinga ut barnlösa för att det finns småbarnsföräldrar som tror att systemet ska anpassa bara efter dom. Barnlösa är också individer om du inte visste det redan.

Magdis, jag sa inte att alla hade möjligheten att ordna för sig, men om man kan så tycker jag inte att barnlösa nästan jämt ska förmodas ta alla övertidspassen

Det stå inte ordagrant i vilka sitvationer som det gäller, och det behövs inte heller. indevider är vi alla eller hur och då skall arbetsplatsen anpassas efter oss.

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 14-01-2006, 15:09
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 15:08)

Det va´juh inte småbarnsföräldrarnas synsätt jag drog paraleller om, det va´ditt synsätt, småbarnsföräldrar är inte mer värda en nån annan människa på en arbetsplats.

Ja ha då menar du att jag är rasistiskt? skall fråga min invandrade fru om hon tycker samma sak.

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 15:11
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (andersen @ 14-01-2006, 15:09)

Ja ha då menar du att jag är rasistiskt? skall fråga min invandrade fru om hon tycker samma sak.

Vill du Andersen, ta och läsa det inlägget en gång till. Och du, läs lite långsammare så kanske du också fattar va´det står också.

Citera
          Magdis
          Inlägg 14-01-2006, 15:11
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 15:03)

Min erfarenhet är att småbarnsföräldrarna ställer upp så mycket de kan för att kompensera de gånger de behöver nån som täcker upp för dem och att de är väldigt tacksamma över den hjälp de får. Varje gång har jag känt en värme i hjärtat över att kunna hjälpa någon som satt i rejäl knipa.

Om flera ägnade sig lite mindre åt att känna efter vilja orättvisor de utsätts för och tänkte efter lite kanske de skulle märka att småbarnsföräldrarna också ställer upp när de kan.

Jag har ju som sagt inte jobbat ännu sen jag fick barn men nu inser jag att jag nog borde dra tillbaka min ansökan och gå och dra nåt gammalt över mig för gott och grubbla över hur dum jag var som skaffade barn

Citera
          andersen
          Inlägg 14-01-2006, 15:14
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 15:11)
          CITAT (andersen @ 14-01-2006, 15:09)

Vill du Andersen, ta och läsa det inlägget en gång till. Och du, läs lite långsammare så kanske du också fattar va´det står också.

Ja du säjer mitt synsätt som du drar paraller med, är det inte så du menar?

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 14-01-2006, 15:14
          Länk hit: #100

Medlem

Hur faen skulle det se ut om vi ansåg att t.ex. alla icke svenskar skulle jobba på julafton, för dom firar juh ändå julen den 25/12 i sina hemländer ohmy.gif Kommer ni med såna idéer så klassas ni snart som rasistiska och diskriminerande.

Det är det här som Andersen tyder som att jag anser att småbarnsföräldrar är rasisktiska blink.gif wink.gif

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 04:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon